2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Bob Hagendijk.)
Ik kende hem niet, ook nooit van gehoord. Maarja, ik ben van 1982, dus dat zal een generatie dingetje zijn. Ik heb afgelopen dagen wel veel van hem gehoord. Hij was niet alleen de stem van Ernie, maar ook (mede) verantwoordelijk voor de muziek. En daar wist hij toch vaak de juiste toon en sfeer te raken.
En zijn motto voor kunst en het leven: Het slaat nergens op, maar het is wel de moeite waard. Zeker voor het leven vind ik die mooi. Niet teveel nadenken over de zin ervan, of iets blijvends achterlaten, maar gewoon je leven leven en er wat moois van maken. En dan is het klaar.
Op het gebied van kunst heeft hij tegen wat heilige huisjes geschopt. De al genoemde pindakaas vloer, maar ook een theatervoorstelling waarbij er alleen levende honden tv keken. Hij noemde ze goede acteurs omdat ze helemaal zichzelf bleven
. Bezoekers waren kwaad weggelopen en vroegen hun geld terug. Schijnbaar heeft hij veel van dit soort absurdistische zaken opgezet om de discussie te voeren wat kunst nou eigenlijk is. Wat dat betreft was hij misschien te vroeg met zijn pindakaasvloer als een banaan op de muur tegenwoordig voor miljoenen wordt geveild.
Oh en zijn uitspraken hebben hun weg naar de Nederlandse taal gevonden. Jammer maar helaas was de bekendste daarvan.
Ik hou wel van dat tegendraadse en ik denk dat ik met terugwerkende kracht fan ben geworden.
En zijn motto voor kunst en het leven: Het slaat nergens op, maar het is wel de moeite waard. Zeker voor het leven vind ik die mooi. Niet teveel nadenken over de zin ervan, of iets blijvends achterlaten, maar gewoon je leven leven en er wat moois van maken. En dan is het klaar.
Op het gebied van kunst heeft hij tegen wat heilige huisjes geschopt. De al genoemde pindakaas vloer, maar ook een theatervoorstelling waarbij er alleen levende honden tv keken. Hij noemde ze goede acteurs omdat ze helemaal zichzelf bleven
. Bezoekers waren kwaad weggelopen en vroegen hun geld terug. Schijnbaar heeft hij veel van dit soort absurdistische zaken opgezet om de discussie te voeren wat kunst nou eigenlijk is. Wat dat betreft was hij misschien te vroeg met zijn pindakaasvloer als een banaan op de muur tegenwoordig voor miljoenen wordt geveild.Oh en zijn uitspraken hebben hun weg naar de Nederlandse taal gevonden. Jammer maar helaas was de bekendste daarvan.
Ik hou wel van dat tegendraadse en ik denk dat ik met terugwerkende kracht fan ben geworden.