Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Promotie van het ligfietsen en de vereniging?
(09-Feb-2023, 03:30 PM)Arjen Meurs schreef:
(09-Feb-2023, 12:00 AM)Lopopodium schreef:
(08-Feb-2023, 04:58 PM)Arjen Meurs schreef: Hoi Kevin, ik denk dat het blokkeren van de A12 ook geen goed idee is, misschien handiger om een velomobiel-tocht eens te laten pauzeren op het Binnenhof en met de club gewoon als fietsers, dus 100 % legaal én snel naar het Binnenhof te rijden.

Ahum, het Binnenhof is de komende jaren dicht voor verbouwing. Je moet de komende tijd een driekwart kilometer noordelijker zijn, in het voormalig ministerie-gebouw van Economische Zaken.

Doh Dat klinkt als een saaie plek waar de media niet echt permanent aanwezig is... Het Malieveld is bedoeld geloof ik voor trekkers en er komt verder geen hond tenzij hij/zij wordt uitgelaten. Misschien dan maar een saaie plek als het voormalig ministerie van Economische zaken. 

Het motto 45 km/u maximum snelheid, de menselijke maat. Van Hans Schipper. Dat vind ik mooi aansluiten bij het uitgangspunt van de vereniging De Ligfietsvereniging NVHPV is opgericht in 1984 en stelt zich ten doel het bevorderen van het gebruik en de ontwikkeling van voer-, vaar- en vliegtuigen die worden aangedreven door de menselijke spierkracht.  Dus helaas moeten we dan op termijn dan toch ook echt af van de verlichting-accuutjes (na vijf jaar gebruik op en e-waste) en er is vast wel een handige ingenieur die een vrijloop met bediening kan bedenken op de naafdynamo in het achterwiel zodat er geen weerstand is als je hem niet gebruikt. En logischerwijs dus dus ook zeker af van de elektrische hulpmotor. 

Ik denk dat we niet moeten proberen te gaan leunen op het succes van de e-fiets, maar dat we er juist op moeten wijzen dat zelf trappen beter is voor je gezondheid en dat alle accu's van e-fietsen over vijf à zeven jaar elektronisch afval zijn en het milieu belasten. Als NVHPV dus de prachtige kracht van de pure fiets laten zien. Met andere woorden: wijzen op de menselijke maat zoals Hans Schipper in Trouw opmerkte, en fietsen juist zo duurzaam mogelijk maken. 

Als voorbeeld: in Duitsland zijn vorig jaar vier miljoen elektrische fietsen verkocht. Dus: vier miljoen units productie met gebruik van schaarse grondstoffen en metalen voor motor en accu en na vijf a zeven jaar zijn in ieder geval de accu's klaar voor in het beste geval een recycling station. Ik vind dit niet duurzaam fietsen, en ook niet in lijn met het doel van de Nederlandse Human Power Vereniging.

De verontrustende trend wat betreft e-fietsers is dat ze steeds jonger worden: dertigers die volkomen gezond op hun e-Van Moof stappen en naar de fitness 'fietsen'. Een e-assist zou weer de nuttige ondersteuning moeten worden die het is voor mensen die hem ook echt nodig hebben, zoals ouderen (niet jongere ouderen maar oudere ouderen dus, op een trike zodat ze ook niet meer omvallen), fietsers die om wat voor reden dan ook niet voldoende spierkracht zelf meer hebben en, vooruit, de moeder of vader op een gezinsbakfiets omdat die dingen niet vooruit te trappen zijn zonder hulp.

Dus: een fiets is een fiets als er geen motor in zit, en de velomobiel en daarna de open ligfiets is de efficiëntste, comfortabelste en snelste fiets die er bestaat. Een uniek ontwerp. Volkomen future-proof. Het is ook nog hartstikke leuk om er in te fietsen, en je kan er een sport van maken om zo hard te fietsen als je zelf kan. Of lekker langzaam en heerlijk om je heen kijken. De fiets kent geen lege accu, want er zit geen accu in.
Volgens mij zijn we als vereniging dan echt op weg naar een duurzame toekomst, en kunnen we ook in de praktijk laten zien hoe een echte fiets werkt én hoe leuk fietsen erop of erin is. 

Radicaal hè? Volgens mij heeft Radicaal Radiaal de toekomst.



 
Een radicaal standpunt is wel mooi voor het moment, over langere tijd bereik je daar weinig mensen mee, lees de geschiedenis boeken maar eens door.
Hoeveel fietsers zouden er minder zijn, wanneer de E motor verboden zou worden, en wat zouden die mensen gaan doen? met een fiets zonder motor? of toch weer de auto of openbaar vervoer [ wat met belastinggeld op de been moet worden gehouden]/
Bovendien ga je aan een stad- land discussie voorbij, ook benadeel je mensen die in heuvel/ bergachtige streken wonen, wat niet toegestaan is in de E.U.
Dan heb je nog die mensen die door de week de fiets pakken , maar op zaterdag boodschappen doen met de auto, staat de hele week die auto in de weg, voor een paar ritjes in het weekend, men zou na moeten denken over een verkoop verbod voor fietsen zonder bagagedrager.
Dat die accu's schadelijk zijn, is sterk overdreven, ik heb er een paar die zijn 14 jaar oud, het beste is er nu wel af, als ik de cellen laat vervangen kan ik weer 14 jaar verder, wat veel slechter is; versleutelde accu's , wanneer er met de motor of de fiets iets is, is de accu van een klein merk zonder handelswaarde,  en beland in de container voor accu's.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , 365cycle , Hoekie , Arjen Meurs


Berichten in dit topic
RE: Promotie van het ligfietsen en de vereniging? - door PlantageBohémien - 09-Feb-2023, 09:19 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM