Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Promotie van het ligfietsen en de vereniging?
#3
Goed, daar gaat m'n lunchpauze Tongue 

Ligfietsen waren vroeger voor mensen die sneller en/of verder wilden fietsen dan alle anderen, maar een Solex of Spartamet niet zagen zitten. De E-bike is daar een fijnere vervanger van, en wordt daarnaast zéér kundig en met bergen budget in de markt gezet. Een voordeel dat wij juist dankzij die E-bike hebben, is dat onze hogere snelheid op het fietspad normaler begint te worden, en er ook specifiek bromfietspaden ontworpen worden.

Open ligfietsen
Een ligfiets heeft echter een aantal specifieke nadelen die de E-bike niet heeft:
- zweetrug;
- ander overzicht over de weg;
- het is "gek" en "gevaarlijk";
- verminderde wendbaarheid;
- klimmen is pittig (in Nederland niet zo'n issue, in België meer);

Dat maakt de markt voor ligfietsen steeds kleiner. Er zijn een paar punten waarop een ligfiets betere papieren heeft dan een E-bike;
- COMFORT!
- ongevoeligheid voor wind;
- actieradius;
- veiliger bij vallen/aanrijdingen;

Als je echter kijkt waar normale E-bikes momenteel veelal ingezet worden, dan zijn comfort, wind en actieradius niet zo'n sterke USPs, het gevolg is helaas dat de markt voor ligfietsen kleiner wordt. Een wedstrijd die we denk ik niet kunnen winnen, behalve door het product aan te passen; waarom is er geen enkel ligfietsmerk bezig met het keihard pushen van een E-ligfiets? Die kan door de betere stroomlijn vermoedelijk relatief licht geconstrueerd worden en is véél comfortabeler dan een conventionele E-bike, zeker als er ook nog een optionele streamer en een eventuele bagageruimte op zit. Comfort en fijne besturing zou bij het ontwerp dan prio 1 moeten zijn, in de marketing zou ik daar dan ook keihard op inzetten, naast veiligheid. Ultieme snelheid is niet noodzakelijk, 25 km/h is altijd wel haalbaar, en de zweetrug is ook direct opgelost (want E-power).
Natuurlijk pak je daarmee geen Gazelle-aantallen, maar het past wel beter in het hier en nu dan wat er op dit moment leverbaar is.

Velomobielen
Een ander voordeel voor ons, is dat autorijden in zowel Nederland en België steeds moeilijker betaalbaar wordt; twee auto's in een gezin wordt voor steeds meer mensen een behoorlijke financiële dobber. Deels gebeurt dat omdat autorijden op zich duurder wordt, deels omdat het OV steeds minder veelzijdig en betrouwbaar wordt, maar een andere oorzaak is de auto op zich. Sinds COVID zijn occasions gigantisch in prijs gestegen, productie van (elektrische onderdelen voor) auto's verloopt moeizaam dus levertijden op nieuwe auto's worden langer, en door de steeds groter wordende stapel veiligheids- en emissie-eisen zien de meeste fabrikanten zich genoodzaakt om te stoppen met het A-segment (VW Up!, Renault Twingo, Suzuki Alto, dat soort auto's). Het is gewoon niet meer rendabel. 

De auto industrie maakt nog wel wat gekke bokkesprongen om die klantenkring niet te verliezen met "auto's" als de Renault Twizy en de Opel Rocks-e, maar ik moet altijd een beetje lachen als ik die dingen zie rijden. Meer dan een gimmick is het niet, en zo wordt het ook ingezet; als marketingtool, wat een velomobiel waarschijnlijk beter zou doen.
Ik wacht nog altijd op een paar Rocks- en Twizy-rijders die de uitdaging met me aan wil gaan om over een paar afstanden (bijvoorbeeld 5, 15, 50 en 100 km) een wedstrijd te doen tegen de velomobiel. Ben er vrijwel zeker van dat ik minimaal 3 van de 4 ga winnen, en ook dat ieder ander hier dat met een beetje oefening zou doen met bijvoorbeeld een Strömer ST7 (een snelle speedpedelec met forse actieradius). 

Naast de al bestaande niches (sportieve fietsers, vakantiefietsers en nog een paar) zijn er daarmee mijns inziens heel veel mensen waar we onze pijlen op kunnen richten, bestaande uit twee doelgroepen; 
  1. de groep die aan de onderkant "uit het autobezit valt" (of dat nou een 2e auto is maakt niet uit);
  2. de groep waar ik zelf toe behoor; filebeu, behoefte aan beweging, weinig tijd, etcetera.
Zeker op het gebied van velomobielen zijn er helaas wat tegengestelde belangen. Groep 1 heeft belang bij forse overproductie, waardoor ook velomobielen als een Quest 20" in prijs zakken naar €500-750; het bedrag waarvoor je vroeger een goedkoop autootje kon kopen waar je vervolgens behalve een berg kopzorgen ook weleens droog vervoer aan had. Groep 2 is vaak juist over de streep te trekken door het gegeven dat velomobielen smerig waardevast zijn; je kan een nieuwe bestellen, een half jaar aanrommelen, en 'm dan met minimaal verlies weer verkopen. 

Groep 1 is voor mij zeer moeilijk te benaderen, maar in groep 2 loop ik (als B2B zelfstandige) regelmatig rond, en hoewel je eerder in promilles dan in procenten moet denken trek ik hier en daar wel wat mensen over de streep. Er is zelfs soort van momentum waarneembaar; mensen van wie ik het niet verwacht sturen me berichten n.a.v. de OBT op diverse nieuwssites, allerlei mensen willen het toch wel eens proberen etc. 
Waar de pijn mijns inziens zit is toch echt de marketingmachine. Met velomobiel.nl heb ik momenteel iets minder contact over dit soort dingen, maar ik merk dat zowel ICB als Velomobile World voelen dat er iets moet gebeuren. Jan probeert ook wel wat dingen uit (bijv. de Bülk-actie in de VS), maar ik hoop nog altijd dat er een freelance marketeer in ons velomobielwereldje opduikt die zich geroepen voelt echt actie te ondernemen. Ik zou bijvoorbeeld best wel eens een leenfiets in willen zetten om bepaalde sleutelfiguren binnen een bedrijf een tijdje reclame te laten maken (uiteraard met een bedrijfslogo op de flank). Daarvoor heeft de Tuna van ICB mijns inziens de beste papieren; het ding is licht, de houding is behoorlijk rechtop wat overzicht en gevoel van veiligheid ten goede komt, de draaicirkel relatief klein maar hij is wat minder "rauw" dan de DF, en hoewel de topsnelheid niet enorm lijkt te zijn (alhoewel, Pieter had 'm woensdag toch vrij vlot op de 50 Big Grin ) accelereert het ding prima, dus voelt het ook niet heel zwaar aan.

Die marketing... je hebt het zelf al over fietsbeurzen etcetera, maar ik denk juist dat daar niet de groep rondloopt die warm zou kunnen lopen voor een velomobiel. Die mensen werken op kantoor binnen 30 km van hun huis, zitten op LinkedIn en gaan naar evenementen die gerelateerd zijn aan hun veelal zittend beroep. En dan is er nog mijn 80% regel: 80% worstelt met overgewicht of de angst dat te krijgen, 80% beweegt te weinig, 80% heeft te weinig tijd en op de werkplek van 80% van die mensen is een douche.
Voor die groep is een speed pedelec ook al een forse stap. Ik denk dat het "samen" aanbieden van de speed pedelec en de velomobiel (en eventueel een combinatie daarvan) 1+1=3 is.

Zo, ik hoop dat deze longread een beetje leesbaar is, want ik heb even geen tijd om 'm na te kijken  Shy

PS: Na Wims post een handige om even toe te voegen. Ik richt me vooral op wat we kunnen doen om ligfietsen populairder te maken, niet zozeer op de vereniging op zich. Voor mij is dat één, en met het populairder maken van ligfietsen komen er ook genoeg de vereniging in. Sommige mensen willen gewoon wel ligfietsen maar niet bij een ligfietsgroepje horen, en da's prima. Die mensen moeten we denk ik niet koste wat kost betrekken. Verder is mijn motivatie om met name de velomobiel en de speed pedelec de auto kunnen vervangen puur gebaseerd op "het hogere doel"; verkeer veiliger maken, en minder uitstoot en dus een beter milieu.
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Promotie van het ligfietsen en de vereniging? - door 365cycle - 30-Dec-2022, 05:07 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM