Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Promotie van het ligfietsen en de vereniging?
#90
(05-Jan-2023, 12:35 PM)Hans Schipper schreef: Het is inderdaad een grote stap om afstand te doen van comfort waaraan je gewend bent. De onmenselijke snelheid van auto's heeft er voor gezorgd dat we steeds meer vervoer consumeren. Het is nog maar minder dan 100 jaar gangbaar om je met onmenselijke snelheden te verplaatsen. Precies de periode waarin we zoveel milieu en klimaatschade veroorzaken. Met 45 km per uur maken we Nederland in een keer ruim twee maal zo groot!
Klopt, en als je een land klein gemaakt hebt, dan kan groot maken niet ineens zonder forse gevolgen. Hoe graag ik het ook anders zie. 

(05-Jan-2023, 12:35 PM)Hans Schipper schreef: Een geoefend wielrenner kan die snelheid op eigen kracht een uur lang volhouden. 
Da's klets. Een wielrenner die echt op eigen kracht (dus solo) een uur lang 45 km/h kan rijden zonder dat het een uitzondering is, krijgt een contract en wint wedstrijden op wereldniveau. Als je dat soort snelheden wil rijden moet je op een topniveau wielrenfiets rond de 6W/kg trappen terwijl je diep zit om aero te blijven. Ik kom weleens een beul tegen en ik ken er een aantal, maar dat soort vermogens rijden en dat ook nog eens met enige regelmaat doen is niveau heftige doping.
Ik kan zo'n tempo wel rijden met de velomobiel (als gemiddelde snelheid, van A naar B over een minimaal redelijke route op de openbare weg), en ken er best een aantal die dat ook kunnen, maar we zijn alsnog in de minderheid. 
Daarnaast: Meestal rijd ik op zo'n 60-65% van m'n FTP, maar op een goeie dag kan ik tot zo'n 75% rijden zonder dat het echt gevolgen heeft. Afgelopen zondag reed ik bijvoorbeeld met een vrij stevig tempo van m'n vriendin naar huis, een ritje van 100 km, dan functioneer ik de volgende dag nog prima en is er niets aan de hand. Een aantal weken terug reed ik m'n woon-werkroute echter een keer met haast. Strak een uur dicht tegen m'n FTP (en regelmatig een half minuutje ver erboven om vlot op te trekken). Dan direct de avondrace in: kind ophalen, snel koken, eten, een spelletje met m'n kind, kind naar bed, huishoudelijke taken, kopje thee en slapen. De volgende dag kwam ik gaar uit m'n bed, gelukkig moest ik dichterbij zijn maar fietsen viel me zwaar, en ik ben de hele ochtend minder productief geweest.

(05-Jan-2023, 12:35 PM)Hans Schipper schreef: Een uur reisafstand voor woon werkverkeer wordt acceptabel gevonden. Door zo'n landelijke snelheidsbeperking gaan  we tenminste allemaal  bijdragen aan beperking van co2 uitstoot.  Door wat vrijheid van snelheid in te leveren behouden we wel allemaal de vrijheid om ons te verplaatsen. Ik zie velomobielers als pioniers van die toekomst.
De velomobiel is een prima vervanger van de auto en het zou top zijn voor de volksgezondheid als véél meer mensen ermee naar hun werk zouden gaan, maar het kost best wel wat tijd om je balans te vinden en ervaring op te doen. Ik merk dat nu ook aan een "verse" velonaut die mede dankzij een proefritje met mij nu een Milan SL rijdt; het gaat niet vanzelf.

Ik had hem gisteren toevallig nog aan de telefoon, meer dan een halfuur zelfs. Hij is echt een beetje zoekende m.b.t. banden, hoe spullen mee te nemen en nog veel meer. Hoor van hem ook terug dat de (after-)sales in Dronten op dat gebied een stuk beter kunnen. De info is o.a. hier wel te vinden, maar hij valt in dezelfde categorie als ik: velomobiel van de zaak, weinig tijd, en wil sportief van A naar B.

Als we ligfietsen willen promoten, dan hebben we daar óók nog een berg werk te verzetten  Wink
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Promotie van het ligfietsen en de vereniging? - door 365cycle - 05-Jan-2023, 01:12 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM