Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Promotie van het ligfietsen en de vereniging?
#96
(05-Jan-2023, 11:21 AM)Hans Schipper schreef: De beste promotie van ultralicht vervoer zoals velomobiel zou het invoeren van een landelijke snelheidsbeperking
Zijn van 45 km per uur. Stel je eens voor dat al die zware bakken van de openbare weg plaats maken voor velomobielachtigen! Dat zou klimaatdoelstellingen bereikbaar maken. 

Dat is een erg ambitieuze gedachte, al heb je natuurlijk 100% gelijk.
Ik denk dat van 80km/h naar 50km/h een veel reeëlere snelheidsverandering is. Als je dan een uitzondering maakt voor de snelwegen denk ik dat het een kans maakt. Bijkomend voordeel is dat de automobilist nog verder ontmoedigd wordt om via secondaire wegen door (dorps) kernem te rijden en daar nog meer ellende te veroorzaken. 
Ik zie bij mij in de regio steeds meer wegen veranderen van 80km/h naar 60km/h. Van mij mogen dat er best een stuk meer worde  en kunnen die best naar 50km/h. Dat maakt dan voor automobilisten ook niet meer zo'n groot verschil. 
Snelwegen worden dan (nog) drukker en fietsen kost minder tijd extra nu.
Basic fit zou dan velomobiel abonnementen kunnen verzorgen ... iedereen een velo met gratis rugzak Doh ...


(05-Jan-2023, 01:12 PM)365cycle schreef: Ik merk dat nu ook aan een "verse" velonaut die mede dankzij een proefritje met mij nu een Milan SL rijdt; het gaat niet vanzelf.

Ik had hem gisteren toevallig nog aan de telefoon, meer dan een halfuur zelfs. Hij is echt een beetje zoekende m.b.t. banden, hoe spullen mee te nemen en nog veel meer. Hoor van hem ook terug dat de (after-)sales in Dronten op dat gebied een stuk beter kunnen. De info is o.a. hier wel te vinden, maar hij valt in dezelfde categorie als ik: velomobiel van de zaak, weinig tijd, en wil sportief van A naar B.

Als we ligfietsen willen promoten, dan hebben we daar óók nog een berg werk te verzetten  Wink

Ik zie mezelf ook als velonaut in opleiding.  Als ik dit forum niet zou hebben had ik nu denk ik opgegeven.
De spierpijn en vermoeidheid zie ik als teken dat mijn hoofd doel, verbeteren van mijn gezondheid en conditie, aan het halen ben. Big Grin Dat komt goed uit want bij het woord sportschool krijg ik spontaan een aanval van nuttigheidsbeginsel (@Bart Verbeek).

Wat mij het meeste is tegen gevallen is het vinden van de juiste route, mijn plaats op de weg (letterlijk en figuurlijk) en de lekke banden. Ik reed de eerste weken veel langer over mijn route dan met de elektrische fiets. Mijn kruissnelheid is vanaf het begin boven de 26 km/h maar in het begin met een gemiddelde snelheid van nog geen 20 km/h. Die zit inmiddels net iets hoger en kwam gisteren op de terugweg zelfs net iets onder de 30km/h uit. En omdat ik dat helemaal zelf doe geeft dat veel meer voldoening dan met de e-bike. Vooral het verschil wat het wegdek maakt voor je snelheid had ik zwaar onderschat. Ik ben dus dankbaar voor de adviezen die ik hier kon lezen en heb gekregen. 
Mij positie op de weg kan ik ook steeds beter inschatten. Ik heb veel geleerd van de video van TorPedyellow, ook op dit forum op gewezen. Als zoiets er ook in het Nederlands zou zijn zou dat zeker helpen. Ook ben ik gesterkt in het idee dat het niet aan mij ligt, maar dat de wereld is ontworpen vanuit een auto....
Dan houden we de lekke banden nog over.... dat valt mij nog het meeste tegen.  Maar na het lezen van het banden draadje ( of liever gezegd het banden kabel...) heb ik goede hoop dat het beter gaat worden.
Tot slot ben ik tot de conclusie gekomen dat een aspirant velonaut het gemakkelijker heeft als hij in het voorjaar begint, terwijl ik in het najaar pas de eerste fietsen tegen kwam die binnen mijn budget (ik had met mijn vrouw 1 jaar autokosten afgesproken) paste. En als mensen vragen wat "zo'n ding" kost slaan ze achterover van de prijzen. En dat snap ik. Een Velomobiel is duur in aanschaf en in onderhoud. Drie Velomobiel banden kosten hetzelfde als 4 autobanden. En een simpel tandwiel kost enkele tientjes. Allemaal verklaarbaar, maar het voelt toch raar.
En toch ben ik iedere keer blij als ik met de Mango+ naar het werk gefietst ben.
En wat betreft hoe ik de vereniging zie... ik zie het niet als een soort van ANWB of fietsersbond,  hoewel ik denk dat die kant wel belangrijk is om ligfietsen aantrekkelijk te maken en te houden. Ik kijk uit naar het moment dat mijn conditie goed genoeg is om me te wagen aan een van de toer ritten die in de agenda van de vereniging staan.
Jan van Ochten 

Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28" 
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Promotie van het ligfietsen en de vereniging? - door Jan van Ochten - 05-Jan-2023, 04:12 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM