Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Promotie van het ligfietsen en de vereniging?
(14-Feb-2023, 06:56 PM)365cycle schreef:
(14-Feb-2023, 05:39 PM)Frutsel schreef: Je promoot de ligfiets/velomobiel niet door de alternatieven af te kraken.
Dan blijft deze dus over Arjen.

En daarnaast het feit dat wij een minder efficiënte motor zijn dan een groene stroom + accu + elektromotor. 

Moeten er dan minder mensen zijn? Misschien wel. Maar behalve onderstaand videoclipje weet ik niet of we ons als NVHPV aan nihilisme moeten wagen Big Grin  


Nou ja afkraken: ik schrijf iedere keer dat er echt fietsers zijn die baat hebben bij ondersteuning. Auto's hoef ik niet af te kraken, die gaan door de klimaatcrisis waarin we nu verkeren in de toekomst vanzelf veel minder gebruikt worden. 

Het is de idiotie ten top als ik 's ochtends om 8:00 uur rond Utrecht ga fietsen, duizenden mensen alleen in een auto. In het weekend: ook druk met mensen die leuke uitstapjes per auto doen. Onder die duizenden, of beter: miljoenen, zijn er ook heus die gedwongen zijn erop uit te trekken in een auto (omdat ze lichamelijk beperkt zijn, of oud of om wat voor goede reden dan ook). Maar het gros van al die autoritjes is onder de twintig kilometer, voor de leuk, gemakkelijk en je zou die afstand prima kunnen fietsen.

Herinneren jullie je de lock-downs nog? Iedereen kon toen thuis werken, sommigen met meer moeite dan anderen, maar de CO2 uitstoot liep drastisch terug. En je kon tenminste door de week fijn en rustig fietsen. Ik vind het nu echt de spuigaten weer uitlopen. En auto's heb ik ook fascinerend gevonden toen ik jonger was, en heb best veel in auto's gereden, ook voor mijn werk als reisleider. Waarom hechten mensen zo aan een ding waarvan het overduidelijk is dat het vervuilt (elektrisch of brandstof) en enorm veel ruimte inneemt in onze omgeving?

Het één is wat dat betreft juist wél beter dan het andere. Persoonlijk vervoer per OV of per fiets is aantoonbaar veel beter voor het milieu. En een fiets met e-assist, waar er nu miljoenen van zijn, is binnen tien jaar kapot is of technisch verouderd. Tonnen extra e-waste. Geef mij dan maar een oude fiets of Quest, ik knap hem op en je rijdt er prima mee.

Nogmaals: als je een auto, e-fiets of velomobiel met een ondersteuning echt nodig hebt is het anders. Maar het merendeel van de mensen heeft die hulpmotor gelukkig juist helemaal niét nodig: ze vinden het gewoon gemakkelijk. En een accu met e-motor mag dan efficiënter zijn dan de menselijke motor, die e-motor is volgens mijn opsomming qua productie, gebruik en recycling helemaal niet milieuvriendelijk en maakt onderdeel uit van de uitputting van onze aarde.

Aanwas van wereldbevolking is ook niet echt goed voor het milieu, zoals iemand opperde, maar daar kunnen we als ligfietsers in Nederland niet veel aan doen, behalve onszelf wat betreft voortplanting inhouden, en dat is een ander verhaal. 
Hier gaat het toch over hoe we een velomobiel of ligfiets kunnen promoten? Volgens mij is een human powered vehicle de rode draad en zijn de motorfietsen een (soms nuttige) bijzaak. Dat mag je superieur of belerend vinden, ik schaam me daar niet meer voor. 
De automobiliteit van nu heeft geen toekomst. De fiets wel.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Wim -de roetsende , =oNNo=


Berichten in dit topic
RE: Promotie van het ligfietsen en de vereniging? - door Arjen Meurs - 14-Feb-2023, 11:22 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM