Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Promotie van het ligfietsen en de vereniging?
(14-Feb-2023, 04:52 PM)Arjen Meurs schreef: Ik geloof gewoon niet dat een e-assist voor een velomobiel echt wat is; drie trappen en ik zit boven de 25 k/u waarop hij dan wettelijk afgeregeld moet zijn. Een velomobiel die harder dan 25 km/u moet gehomologeerd worden door overheidsinstanties, zoals nieuwe auto's en dan is er de RDW met een lange lijst veiligheidseisen waar hij aan moet voldoen. En als je boven de zeventig km/u met een velomobiel constant wil gaan rijden vrees ik dat je die dan ook wel nodig hebt. Ik ben tevreden met 40-45 km/u.

Inderdaad: als je in Zuid-Limburg woont heeft een e-assist to 25 km/u misschien zin heuvel op voor sommige fietsers, maar zelfs daar heb ik een rondje Limburgs Heuvelland gereden met o.a. de Keutenberg. Ik vind heuvels een leuke training, maar dat is vast persoonlijk.

Ik denk echt dat e-fietsen net als de auto in principe een comfortabele vergissing zijn. ALLES wat je extra aan elektronische toeters en bellen op een fiets monteert kost:

A. Extra productie van elektronica (denk aan de grondstoffen nodig voor de accu, de motor etc. die zijn schaars). En extra CO2.

B. Tijdens de levensduur van een e-fiets verbruik je ook nog een keer stroom, en je moet maar hopen dat 'groen' is opgewekt. Als er nou een paar mensen op e-fietsen zouden rondrijden, maar het gaat nu richting miljoenen. dan gaat ook stroomconsumptie aantikken.

C. Doordat het motortje je een duw in de rug geeft constant span je je minder in, terwijl juist beweging een mens goed doet en vadsigheid, welvaartsziekten etc voorkomt.

D. Ik geloof er niets van dat mensen een auto wegdoen en overstappen op een e-fiets. De meesten houden hun auto aan en gebruiken hun e-fiets gewoon voor ritjes die ze eerst op een gewone fiets deden.

E. Aan het levenseinde van een e-fiets, al is dat 15 jaar, (maar van mensen uit het vak hoor ik toch echt dat batterij 5-7 jaar meegaat) moet je maar afwachten hoe dan alle kostbare en schaarse grondstoffen uit elektronica en batterij worden teruggewonnen. Die recycling staat namelijk nog steeds in de kinderschoenen. Het zou helpen als de fabrikanten de e-fietsen zélf zouden terugnemen in plaats van dat we ze dumpen bij een afvalscheidingsstation, en de grondstoffen zelf recycleden.

Ik ben er van overtuigd dat technologie het klimaatvraagstuk niet gaat oplossen. Althans: dat is momenteel helemaal nog niet in de cijfers terug te zien. En erop gokken dat technologie wél de oplossing gaat bieden is zeer riskant: als het namelijk niet lukt dan zijn de rapen pas echt gaar, en zijn we weer jaren verder. Terwijl de tijd dringt.

Volgens een berekening zouden we met zijn allen terug moeten naar een welvaartsniveau van rond 1975 om een globale temperatuurstijging te voorkomen. Het was toen echt niet afzien in Nederland hoor! Ik ben van 1961 en de jaren zeventig waren chill wat mij betreft. Een afname van consumptie is eigenlijk enorm makkelijk: je koopt gewoon minder. Ook minder rotzooi en dingen die je dus eigenlijk niet nodig hebt. Een e-fiets hoort daar ook bij. Dat doet helemaal geen pijn.

Integendeel: gewoon fietsen is juist enorm leuk! Laten we stoppen met al dat gemak dat de mens dient. Heeft het iemand nou echt gelukkiger gemaakt?
We hoeven heus niet terug naar een nul niveau welvaart, maar de overbodige en onnodige luxe consumptie kan probleemloos overboord. Juist dan geef je ook landen die nog ver onder dat welstandsniveau zitten de ecologische ruimte om wél te groeien naar een welstandsniveau dat menswaardig is. Erg dat je niet ieder jaar naar de zon kunt vliegen? Dat je zelf op je fiets trapt in plaats van geholpen door weer een lullig motortje?
Waarom moet iedereen een eigen auto voor zijn deur hebben? Vragen die volgens mij nu erg relevant zijn, en bij een nee direkt milieuwinst opleveren.

Wat dit alles aangaat zijn helaas de boeren de laatste jaren eerst aan de beurt geweest, en is het aan hen om om te schakelen naar een duurzame landbouw. Nu de rest van Nederland, we ontspringen de dans heus niet: met zijn allen hebben we direkt invloed op het klimaat door wat we doen en laten.

In dat kader ben ik in principe tegen de elektrische fiets. Behalve voor ouderen en zwoegende ouders met bakfiets of een Limburger die gewoon echt zijn/haar heuvel niet meer op komt. Het is ook niet een kwestie van verbieden: het is inzicht hebben in wat we nog wel kunnen doen en wat niet. We kunnen in ieder geval lekker blijven fietsen in de velomobielen die we nu hebben, of op onze stadsfiets en ze netjes onderhouden en repareren.
Daarom vind ik dat de velomobiel echt een fiets hoort te blijven en niet moet opschuiven naar de auto. De auto kan wat mij betreft gewoon weg. In wezen is het niets anders dan een privé-jet op vier wielen voor de gemiddelde Nederlander die ook nog eens voor je deur staat.

Het is een Human Powered Vehicle, of het is het niet.
De geschiedenis heeft geleerd, dat een vervoermiddel wat in de praktijk bezwaren met zich meebrengt, zich op de lange duur niet doorzet, het luchtschip, de stoomtrein, de postkoets, de E Bike heeft zich wel doorgezet in korte tijd, weinig technische problemen, veel meer comfort, dat succes terug willen draaien zal niet lukken, mensen laten zich dat niet meer afpakken.

Vaak wordt hier gedaan alsof ieder mens sportief is, en zich graag wil bewegen, dat is niet zo, iedereen kent uit zijn tijd op de basisschool / lagere school , voorbeelden van kinderen die met lichamelijke oefeningen liever niet mee wilden doen, dat zet zich vaak in hun latere leven voort, deze mensen op andere gedachten brengen is moeilijk, zo niet onmogelijk, dat die zich af en toe gaan verplaatsen op een E Bike is al heel wat.

Opmerkingen over woonwerk verkeer met een E Bike heb ik altijd naast mij neer gelegd, het wordt gedaan alsof op het werk de hele dag uitgerust wordt, en dan sportief met de fiets naar huis.
De werkelijkheid is anders, bij veel bedrijven wordt hard gewerkt, geestelijk en lichamelijk, het aantal uren is wel minder als vroeger, maar wel zeer intensief, vaak is men blij dat de dienst is afgelopen, de één ploft uitgeput in de auto, de ander vertrekt met de fiets, en dat zou dan niet met een E Bike mogen ? vaak genoeg reed ik in stand 5 naar huis, eerst een uurtje op de bank liggen om bij te komen, dat is voor veel mensen het werkelijke leven.

De E.U. heeft vandaag besloten dat vanaf 2035 geen personen auto's met verbrandingsmotor verkocht mogen worden, van een verbod van E Bikes hoor ik niets, want het energie verbruik, de benodigde grondstoffen voor de productie is vele malen lager, dan wat voor een E auto nodig is, de levensduur van accu's wordt vaak beperkt door te weinig gebruik, na de winter laat men de accu testen, de fietsenmaker wil graag omzet maken, dus wordt de klant een nieuwe accu aangesmeerd, volkomen onnodig, na een paarkeer intensief gebruik levert  een merk accu weer dezelfde prestaties als de zomer ervoor.

Er wordt veel onderzoek gedaan hoe accu's langer mee kunnen gaan en hergebruikt kunnen worden, die vooruitzichten zijn veel belovend, de politiek moet daar druk uitoefenen en regels opstellen dat wat technisch mogelijk is, ook omgezet wordt, en daar ligt een probleem, in veel E.U. landen, zijn groene partijen of nauwelijks aanwezig, of presteren niet, kijk maar naar Groen Links in Nederland, alleen de naam al.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle , Frutsel , Arjen Meurs


Berichten in dit topic
RE: Promotie van het ligfietsen en de vereniging? - door PlantageBohémien - 15-Feb-2023, 02:13 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM