Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Promotie van het ligfietsen en de vereniging?
(16-Feb-2023, 10:57 AM)Arjen Meurs schreef: Wat cijfers: In Nederland rijden er momenteel 10.000.000 personenauto's .

Ik meen dat we nu op 18.000.000 bewoners zitten in dit land. De gemiddelde autorit is 19 kilometer lang en gemiddeld staat een auto in Nederland 23 uur van de dag stil. Ik vind die cijfers schrikbarend, een groot deel van dat stilstaande areaal auto's staat in de stad of in je buurt, openbare ruimte in te nemen. Je kunt daar ook bomen planten, stadstuintjes maken, kinderen laten spelen, voetgangers ruim baan geven. Ja, uw auto staat ook op een opritje naast je huis of in een duur betaalde eigen of gehuurde garage, et cetera.
Ik citeer Geert Wilders niet vaak, maar: MINDER MINDER MINDER.
Het is geen leuk nieuws, maar we moeten minder energie verbruiken, minder autorijden, heel veel minder.

Zowel onze overheid als onze bevolking moet af van het idee dat alles bij hetzelfde kan en moet blijven. Het stadium van subtiel bijsturen en preventief onderhoud zijn we helaas voorbij. Het is nu een verdoving en vullingen in die kiezen, of over een paar jaar wortelkanaalbehandelingen en trekken. 

Dus gaan de benzineprijzen of energieprijzen heftig omhoog? Heel vervelend, maar subsidiëren lijkt me niet de juiste weg. Een tijdelijke noodoplossing is alleen tijdelijk als je ook plannen hebt om er permanent iets aan te doen.

(16-Feb-2023, 10:57 AM)Arjen Meurs dateline='1676537859' schreef: Er zijn heus mensen die hun auto spaarzaam gebruiken en bijvoorbeeld OV en fiets zoveel ze kunnen gebruiken voor persoonlijk vervoer - dat is waarschijnlijk het merendeel van de lezers en schrijvers op dit forum. Die voelen zich 'betutteld' en dat is terecht. 
Wat ik probeerde aan te geven op het gebied van 'groene technologie' is dit: wie denkt er dat de productie van 10 miljoen elektrische auto's duurzaam is? Ik bedoel dan het winnen van de grondstoffen uit mijnen voor de batterijen, de productie van chips en elektronica? Hebben we die grondstoffen in Nederland, in Europa?
Nadenken over wat we in Europa hebben en niet hebben is ook hopeloos achterhaald. Poetin speelt vrolijk oorlogje, Xi en Biden leven misschien ook nog in de vorige eeuw, maar de wereld is nou eenmaal een groot springkussen; Als jij aan jouw kant valt, vlieg ik aan deze kant de lucht in en vice versa. Mede dankzij het internet hebben we al onze hersenen ook met elkaar verbonden; als er in Noord-Korea met intercontinentale raketten gespeeld wordt kunnen ze dat onder andere in de VS gewoon zien, dat er kinderhandjes aan te pas komen om onze accu's te produceren zou vroeger een goed bewaard geheim zijn terwijl we er nu voor moeten kiezen om dat al dan niet te accepteren, dat we kleding onder erbarmelijke omstandigheden laten produceren in sweatshops om het vervolgens in een woestijn te dumpen is ook bij iedereen bekend en over het feit dat we hier per hoofd van de bevolking meer uitstoot veroorzaken dan alle die lui met stinkende brommertjes in Bangkok en Manila ook.

Nee, 10 miljoen electrische auto's produceren is niet duurzaam. Maar een elektrische fiets gebruikt als je het goed doet een factor 100 minder energie, en is per kilo voertuiggewicht even vervuilend om te produceren. Mensen gaan niet nú kunnen stoppen met reizen, hoe graag we dat ook willen; Laten we dat dan zo efficiënt mogelijk doen, en laat de rest maar gewoon onbetaalbaar worden. Het is niet anders.

Wat betreft dat reizen: Elders refereerde je aan de lockdown. Ik luisterde laatst een lang interview met Okkie Durham, de man achter de roof van 2 Van Goghs. Ja, het is een beetje een patser, en ook wel een man met ongezonde normen en waarden op het gebied van criminaliteit, maar dat maakt hem niet minder wijs. Hij heeft in dat interview een aantal dingen gezegd die ik niet snel ga vergeten, en dit is er één van:
De lockdown heeft de gewone mens een soort voorproefje gegeven van het leven in de gevangenis. Dus ja, de uitstoot ging tijdens de lockdown drastisch omlaag, en - om m'n persoonlijke mening er maar even in te gooien - ik vond het ook nódig, maar het staat niet in verhouding tot de geestelijke schade die het heeft opgeleverd bij generaties die jonger zijn dan jij en ik.
Vrijheid mag best wat kosten, maar het hoeft niet zó duur te zijn.

(16-Feb-2023, 10:57 AM)Arjen Meurs dateline='1676537859' schreef: Vorig jaar gaven netwerkbeheerders al aan op bepaalde dagen moeite te hebben met stroomlevering: hoe denk je dat tien miljoen elektrische auto's aan de oplader gaat werken? En gaan we de nodige energie opwekken via zonnepanelen en windturbines? Kernenergie dan maar? Waterstof?
Tien miljoen elektrische auto's nemen precies zoveel ruimte in beslag als fossiele gevallen.
Als we 2x zoveel elektrische auto's hebben al strikt noodzakelijk, en de rest van de auto's vervangen door alternatief vervoer zoals o.a. fietsen (al dan niet elektrisch, waar nodig), gaan we het denk ik best redden met de energie die we nu opwekken.

Enige probleem dat we dan krijgen is dat de files op het fietspad staan ipv op de weg.

(16-Feb-2023, 10:57 AM)Arjen Meurs dateline='1676537859' schreef: Op een bepaalde manier werkt de technologisering van de fiets ook zo, en het heeft ook te doen met aantallen en schaarsheid van middelen. Mensen kopen een e-fiets momenteel in zulke enorm hoge aantallen en ze realiseren zich niet dat ze hierdoor die schaarse middelen gebruiken voor iets dat ze eigenlijk niet nodig hebben.
Mensen kiezen gewoon graag voor de weg van de minste weerstand. Accepteer het, en laat zien dat jij en ik die weg eigenlijk aan het afleggen zijn, en niet zij. 
Ik woon dik 60 meter boven het maaiveld, maar toen ik laatst thuiskwam met 2 volle tassen boodschappen en de lift het niet deed, was ik alsnog binnen 4 minuten boven, terwijl 2 buren zonder bagage zich bij de liftdeur druk stonden te maken over hoe ze in hemelsnaam toch in hun huis zouden moeten komen.
Als ik hier na een lange werkdag uit m'n fiets stap kom ik regelmatig een buurman tegen die 2x per week met de auto naar de sportschool gaat en tóch niet van z'n overgewicht af komt - 2 uurtjes in de week een beetje crossfitten is helaas niet genoeg als je in de 40 bent en je eetpatroon niet bij wil stellen. En ja, ik heb chocolade lief en drink ook m'n biertje (liefst een Barley Wine of een Stout, komt dus neer op een volledige maaltijd in een blikje), maar met gemiddeld iets meer dan één uur per dag bewegen verlies ik geen tijd en hoef ik me in ieder geval niet druk te maken over m'n conditie of overgewicht.
 
(16-Feb-2023, 10:57 AM)Arjen Meurs dateline='1676537859' schreef: Nee, dan heb ik het dus niet over de seniorenclub die de pedalen niet meer rond krijgt of het viaduct niet op (daar hoor ik waarschijnlijk over tien jaar ook toe).
Zou je echt denken dat het zo snel gaat, ondanks hoe je het nu bijhoudt? Een racefietser hier uit de buurt is kortgeleden overleden, maar hij had tot en met de laatste keer dat ik hem tegenkwam een scherpe Rotterdamse tong, en trapte ver in de 90 toch nog een gemiddelde van 23 á 24 km/h uit z'n Jan Janssen. Als ik toch 99 kan worden zoals hij het gedaan heeft... daar teken ik voor! Big Grin  

(16-Feb-2023, 10:57 AM)Arjen Meurs dateline='1676537859' schreef: Het gaat om de doorsnee gezonde Nederlander van veertig jaar die prima acht kilometer naar zijn of haar werk kan fietsen, of een paar dagen extra thuis kan werken.
Hier doelde ik dus ook op met die Okkie-quote.
Thuis werken wordt altijd gezien als dé oplossing voor mensen met een beroep achter de computer, maar voor mij (en met mij vele anderen) werkt het vaak niet. De eerste dagen gaat het wel, maar als ik veel thuis zit ben ik veel minder productief dan op kantoor. We blijven sociale dieren, laat ons contact met elkaar hebben.

(16-Feb-2023, 10:57 AM)Arjen Meurs dateline='1676537859' schreef: De beste promotie van de ligfiets of velomobiel, en daar heeft iedereen die dat hier schrijft gelijk in, is om aan bekenden of familie te vertellen dat het gewoon heel erg leuk en fijn fietsen is. En dat je met weinig inspanning erg ver kunt komen, redelijk warm en droog in een velomobiel. Dat het bovendien goed is voor je lijf en het klimaat. En dan nog probeert bijna niemand het...
Ik vind dat eigenlijk wel meevallen. Ben laatst weer een (heel klein) rondje gaan fietsen met een flatgenootje, gewoon door "wil je het anders een keer proberen?" te zeggen. Bijna niemand weigert. En ja, die persoon zie ik nu nog gewoon in de auto stappen, maar je merkt wel dat haar kijk op mij veranderd is; eerst vond ze me volgens mij een beetje raar, dat is door een paar liftgesprekjes al veranderd in een soort van begrip voor mijn afwijkende levensstijl, en sinds die testrit is het een soort lichte vorm van jaloezie geworden, omdat ik zo goedkoop en snel kan reizen en ondertussen óók nog aan m'n conditie werk.
Het zaadje is geplant. En zo nu en dan gaat dat zaadje gewoon weer op in de natuur, maar soms groeit daar ook een mooie plant uit, zoals bij de meneer uit de buurt die me bij school aansprak en die nu een Milan SL Mk7 rijdt.

(16-Feb-2023, 10:57 AM)Arjen Meurs dateline='1676537859' schreef: Nogmaals wat misschien interessant is voor de lezers hier: meedoen met de Climate Classic toertocht Breda-Groningen (375 km of 250 km). Op maandag 19 juni 2023 fietsen met meer dan 1.000 duurzame fietsers bijna 400 kilometer. Een tocht langs de kustlijn die in Nederland ontstaat als de zeespiegel te ver doorstijgt. Die dus niet werkelijkheid mag worden.
De groep fietsers op racefietsen kan dan zien dan hoe je ook recreatief hartstikke fijn kunt rondrijden in een velomobiel of op een ligfiets. Prima promotie en de juiste doelgroep. 
Dank voor het nogmaals delen, ik heb 'm in de agenda gezet en ga kijken of ik dit keer geen andere verplichtingen heb. Maar zoals waarschijnlijk wel bekend; van alle kilometers die ik in een jaar rijd zijn er maar een paar honderd "recreatief". De rest van de tijd ben ik gewoon bezig me van A naar B te verplaatsen. Onder andere naar klanten, waar alle andere medewerkers eigenlijk ook de doelgroep zijn, vooral bij die klant waar ik dinsdag was, die de parkeerplaats een paar honderd meter verderop hebben terwijl ik m'n velomobiel onder het pand de parkeergarage in mag rijden  Big Grin Angel

(16-Feb-2023, 11:22 AM)vdbeemd schreef:
(15-Feb-2023, 01:40 AM)365cycle schreef: En voor mijn part is het een éénwieler met een Bafang BBS02; 
De discussie over dit onderwerp laat ik aan de knappe koppen over (met respect voor hen), maar dit zinnetje maakte me zo blij. Misschien is het technisch wel mogelijk, maar wat een maf gezicht zal dat zijn!! bedankt 365cycle!
Big Grin Ik zat me ook al af te vragen hóe ver je precies voorover moet leunen om te voorkomen dat je achterover klapt als die 750W van zo'n BBS02 los komt, hahaha Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , =oNNo=


Berichten in dit topic
RE: Promotie van het ligfietsen en de vereniging? - door 365cycle - 16-Feb-2023, 01:53 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM