05-Mar-2024, 10:12 PM
...en een setje Lightweight Obermayers van 28 inch weegt 1200 gram per twee. Maargoed, die kosten ook bijna zoveel als een velomobiel. Het ene wiel is het andere niet.
In principe lijkt me dat een 349mm velg ('16 inch') rond 15% lichter zou moeten kunnen zijn dan een 406mm ('20 inch') velg van hetzelfde ontwerp, simpelweg omdat je 15% minder omtrek en spaken hebt. De naaf is dan weer hetzelfde, of heeft zelfs iets minder gaten (zie de tandenborstel hierboven ). Dan zit je meer richting de 200 gram winst. Echter, veel mensen lijken voor dikkere banden te kiezen op de Tuna. Tsja, dan kun je een fors deel van die 200 gram ook zo weer kwijt zijn.
In principe lijkt me dat een 349mm velg ('16 inch') rond 15% lichter zou moeten kunnen zijn dan een 406mm ('20 inch') velg van hetzelfde ontwerp, simpelweg omdat je 15% minder omtrek en spaken hebt. De naaf is dan weer hetzelfde, of heeft zelfs iets minder gaten (zie de tandenborstel hierboven ). Dan zit je meer richting de 200 gram winst. Echter, veel mensen lijken voor dikkere banden te kiezen op de Tuna. Tsja, dan kun je een fors deel van die 200 gram ook zo weer kwijt zijn.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Koga Miyata FP Chromo - Optima Baron - Optima Orca - HP Gekko 20 FX