Waardering:
  • 4 stemmen - gemiddelde waardering is 2.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
(8 uren geleden)Roepers schreef:
(10 uren geleden)Frutsel schreef: Ik heb in een ver verleden (...)
Totdat één van de dorpsbewoners (..) de wielen opnieuw gespaakt, (...)Die jongen werkte bij Batavus, en deed niets anders dan wielen spaken. 

(10 uren geleden)melle z schreef: Spaken ze bij Batavus wielen met de hand?!
Ja, in een ver verleden dus.

Groet,

Marco

In de ijzertijd?

Niels, carbon, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus , 365cycle
(8 uren geleden)Roepers schreef:
(10 uren geleden)Frutsel schreef: Ik heb in een ver verleden (...)
Totdat één van de dorpsbewoners (..) de wielen opnieuw gespaakt, (...)Die jongen werkte bij Batavus, en deed niets anders dan wielen spaken. 

(10 uren geleden)melle z schreef: Spaken ze bij Batavus wielen met de hand?!
Ja, in een ver verleden dus.

Groet,

Marco

Ja... Dit is midden jaren '80. Op de sociale werkplaats van Batavus in Heerenveen spaakten ze wielen met de hand.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , 365cycle
Excuus, ik had over het verre verleden heen gelezen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , 365cycle
Aanvulling: de POSR (28) meet op de Alexrims 28.7. Op 5.5 bar, net zoals bij de CCU32.
Dus waar de CCU smaller wordt dan wat er op de band staat, 31.3 om 32, wordt de POSR iets breder, 28.7 om 28, dan wat er op de band staat.

Op de enige 180 graden bocht die ik net wel/niet haal met de CCU32, is het tot mijn verbazing met de POSR hetzelfde.
Nou zag ik ook dat de ene veerpoot iets rechterop staat dan de andere. En loopt de band aan die kant hoger! aan in de wielkast in plaats van zoals gewoonlijk op de rand van het wielgat. Daar valt dus blijkbaar nog wat te halen. Wiel moet dan iets naar binnen denk ik (smaller spoor) Tips?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Mijn nieuwe Grashopper begon opeens te tikken. Ik stop. Tik bleek bij de band weg te komen. Zat er een draadnagel in! De draadnagel eruit getrokken en de band was niet lek. Heel blij met Schwalbe Marathon Plus.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle
Aanvulling 2: En is de POSR sneller? Duidelijk. Zelfs met mijn beperkte power, of juist daarom, was dat direct merkbaar. Dat zou zo maar de meest bepalende factor in snelheid kunnen zijn tussen de snelste velomobielen. In de toekomst ga ik eens testen of een POSR een band voor alle dagen kan zijn. Legt in ieder geval heel makkelijk af en redelijk makkelijk op. Een derde hoera momentje.

De enige maar voor de POSR: Waar een CCU altijd direct mooi rond op een velg gaat, gaat een POSR minder makkelijk mooi rond op de velgen. Het helpt ook niet dat mijn compressor maar tot zo'n 7 bar gaat. Was gisteren vergeten dat ik ook een hoge druk hand pomp heb...binnenkort eens spelen in combinatie met de hoge druk handpomp. Wellicht verdwijnt de enige maar.

Clik valves: Al het bandpomp werk met (compressor en) Clik valves. Heerlijk. De Clik valve pompkop past ook met de wielen op de grond. En lijkt ideaal voor onderweg. Een vierde hoera momentje.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , Willeke_IGKT , 365cycle , Snoek043
Wat als “weinig vermogen” wordt beschouwd, blijft uiteraard relatief – daar heeft iedereen zo zijn eigen maatstaven voor. Zelf herinner ik me nog goed het moment dat ik in de winter mijn Milan SL in ontvangst nam. Vol enthousiasme en verwachting klom ik erin, om vervolgens met moeite de 40 km/u aan te tikken. Een bescheiden prestatie, laten we zeggen, passend bij mijn destijds al even bescheiden conditie.

Holger Seidel drukte me op het hart om mezelf minstens zes maanden te geven om eraan te wennen. Natuurlijk had ik daar weinig oren naar – ik had tenslotte eerder gereden met de recordkuip van Bernhard Böhler, een tweewieler met een belachelijk lage zithouding waarmee 50 km/u aanvoelde als een zondagswandeling. Dus ja, mijn verwachtingen waren… optimistisch.

Gelukkig kwam de zomer, en daarmee ook betere temperaturen en iets betere benen. Plots zag ik gemiddelde snelheden eind in de veertig verschijnen – een serieuze oppepper, letterlijk en figuurlijk. Ik heb altijd met een CCS gereden onder de Milan SL. Daarna volgde de overstap naar de Snoek, en met de komst van een CCU daaronder, reed ik – ondanks aanhoudende zenuwpijn – na verloop van tijd langere stukken aan 55 km/u en zelfs vlagen van midden 60. Iets wat ik eerder als pure sciencefiction had beschouwd.

Het lijkt me dan ook niet ondenkbaar dat sommige Duitse collega’s, gezegend met biljartvlakke asfaltlinten en een TT onder hun fiets, richting de 70 km/u gemiddeld rijden. Met een POSR in een kleine Snoek, en mits mijn zenuwstelsel zich ooit weer tot samenwerking laat verleiden, zie ik mezelf met verhoogde trainingsintensiteit ook wel comfortabel meedraaien in de zestig gemiddeld. Niet dat dat iets over mij zegt – eerder over de fiets. Al blijft het absurd wat voor snelheden je met zo’n aerodynamische sigaar kunt halen mits je jezelf er een beetje op toelegt.

De Remerx-velgen waren voor mij een bron van voortdurende ergernis. Dat hier tot op heden geen verbetering is doorgevoerd, verbaast me. Theo gaf aan dat ook Fratelli niet veel beter presteert, wat best mogelijk is. Toch zijn er inmiddels duidelijk betere velgen op de markt. Zijn die dan zoveel duurder?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ze rollen inderdaad goed, en daarbij merk je waarschijnlijk ook gewoon het gewichtsverschil (ze zijn best wat lichter dan CCU32).
Pas wel op met remmen, als je ze blokkeert ga je echt in no-time door het loopvlak heen en dan kan je je kostbare POSR vervangen door een nieuwe.

Een beetje afwasmiddel rond de wieldraad smeren (of in de velg) helpt bij het rond laten lopen.

Maar, CCU32 loopt bij deze temperaturen ook wel echt goed hoor (en is goedkoper en gaat langer mee). CCU32 loopt bij 7 bar naar mijn gevoel echt beter dan bij 5 of 5,5 (dan pomp ik ze namelijk weer op).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik hou de CCU32 op 6 bar. Met 7 stuitert het mij te hard, maar bij 5 is het inderdaad oppompen geblazen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 9 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
wat ze zeggen
Fietspaden zijn nu a...melle z — 08:27 PM
wat ze zeggen
Mijn vriendin is g...PlantageBohémien — 08:22 PM
wat ze zeggen
Mijn vriendin is gas...Bob Hagendijk — 06:24 PM
Ervaringen met de Tuna
Ik had de schuimkap ...Frutsel — 04:59 PM
Banden, banden en nog eens banden
Ik hou de CCU32 op 6...Frutsel — 04:44 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Bij naafversnellinge...Tijanus — 04:15 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vorige week fietspec...Lopopodium — 03:58 PM
Banden, banden en nog eens banden
Ze rollen inderdaad ...Arend-Jan — 03:31 PM
Banden, banden en nog eens banden
Wat als “weinig verm...Snoek043 — 03:11 PM
Ervaringen met de Tuna
Weer even een kleine...Sjoerd-p — 01:00 PM
Banden, banden en nog eens banden
Aanvulling 2: En is ...Hoekie — 12:53 PM
Banden, banden en nog eens banden
Mijn nieuwe Grashopp...Roepers — 12:42 PM
Banden, banden en nog eens banden
Aanvulling: de POSR ...Hoekie — 12:39 PM
Banden, banden en nog eens banden
Excuus, ik had over ...melle z — 12:33 PM
Banden, banden en nog eens banden
Ik heb in een ve...Frutsel — 12:29 PM
Hebben we straks Velomobielen van Vlas?
Om bamboe zacht en s...Frutsel — 12:28 PM
Banden, banden en nog eens banden
Ik heb in een ve...Niels van der Wal — 12:20 PM