Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Bülk
#79
De spiegels zitten verder naar achteren gezien vanaf de voorkant van de vm?

Ik zou ze liever iets verder naar voren willen hebben. Nu raak ik ze soms met uitstappen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#80
(20-Mar-2023, 07:26 AM)Wim -de roetsende schreef: De spiegels zitten verder naar achteren gezien vanaf de voorkant van de vm?
Klopt!

(20-Mar-2023, 07:26 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik zou ze liever iets verder naar voren willen hebben. Nu raak ik ze soms met uitstappen.
Met in-/uitstappen is het idd ff oppassen. Als ik ze verder naar voren zet moet ik echter langs een pinlockrandje kijken, en hoe dichterbij ze zitten, hoe meer "breedbeeld" ik heb Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#81
Vandaag dit filmpje gezien op Youtube : https://www.youtube.com/watch?v=AayPd19XHXY&t=376s

Wat ik me afvraag :  die klep van de luchtinlaat bovenop trilt met momenten behoorlijk, kan je dat niet "deftig" vastzetten als je alles dicht wilt ? En komt er dan helemaal geen water binnen ?
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#82
Je kan de klep in de open stand vastzetten, maar niet dicht.
Er komen wat kleine druppeltjes binnen maar de hoeveelheid is heel beperkt.
Er zitten wat randen in de weg en de kap is ook voorzien van prima afwatering via gaatjes aan de zijkant.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#83
https://youtu.be/yudWc6bkzxU
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#84
(06-Apr-2023, 12:13 PM)quattrovelootje schreef: https://youtu.be/yudWc6bkzxU
Thanks! Ik maak 'm even direct zichtbaar voor mensen die nog luier zijn dan ik zelf Big Grin 

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#85
(06-Apr-2023, 01:21 PM)365cycle schreef:
(06-Apr-2023, 12:13 PM)quattrovelootje schreef: https://youtu.be/yudWc6bkzxU
Thanks! Ik maak 'm even direct zichtbaar voor mensen die nog luier zijn dan ik zelf Big Grin 


Nu weet men tenminste waar men op klikt Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#86
Ik citeer uit Strava een van de eerste ritjes met mijn Bülk die afgelopen dinsdag is gearriveerd:


Ja, ik moest na alle kleine optimalisaties nog even een rondje draaien. Ik heb me niet eens de tijd gegund van kleren te wisselen. Oh, wat had ik een plezier. Wat een fantastische snelle, zekere én comfortabele machine hebben Eggert Bülk en Jens Buckbesch gemaakt. De luchtvering zorgt ervoor dat de klinkers "glad gestreken" worden en de achterband goed contact houdt. Geen dribbelen van het achterwiel! Daarbij wordt er wel veel lawaai geproduceerd want de voorbanden rappelen nogal over de klinkers en onder de racekap klinkt dat zeer luid. Dus volgende keer toch maar de oordopjes in. Nog even richting Loon geweest door het rivierdal. Wat een pret :-) Ondanks afremmen van 60km/u naar 50km/u voor de enorm hoge verkeersdrempel bij het bordje Loon, voelde ik de koets heel licht worden. Ging ik toch bijna vliegen, dat is niet de bedoeling. Het blijft oppassen, juist wanneer ik me heel veilig voel, heb ik de neiging té hard te fietsen en de bocht uit te vliegen.
Is deze fiets geschikt voor Nederland? Volgens mij gaat dat heel goed. Er is echt goed nagedacht over de Bulk om er een fiets voor alledag van te maken die welhaast als bijkomstigheid ook super efficiënt is.

Omdat dit een proefrijfiets is heb ik de meest gangbare schoenplaatjes gebruikt: de Shimano MTB plaatjes. Die moet ik nog een beetje bijstellen rechts en het stuurblokje moet nog een klein beetje vaster. Verder nog een Garmin snelheidssensor bij een voorwiel plaatsen, want de gps-ontvangst kan weleens even wegvallen en is dus iets minder nauwkeurig. Zo kom ik langzaam dichter bij de perfecte opzet.

Hahaa, ik zie net dat ik in jaren niet zo snel ben geweest tussen Balloo en Loon. En dat in mijn werkkleren.

https://www.strava.com/activities/8878768745

[Afbeelding: aWOyHVDfZtycS3PO7AWx7krICjnTypV3Q-v78L1-...8x1301.jpg]
Antwoord }
#87
Ik zie nog wel een probleempje. De reclame is te klein Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT , Lig-hen
#88
(14-Apr-2023, 06:10 PM)365cycle schreef: Ik zie nog wel een probleempje. De reclame is te klein Big Grin

Ja, je ziet ze niet hè. De letters zijn te laag Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#89
Zie jij trouwens wel goed door de zijruitjes? en zo ja, heb je dan toevallig lange benen en een relatief korte rug?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#90
(14-Apr-2023, 06:15 PM)365cycle schreef: Zie jij trouwens wel goed door de zijruitjes? en zo ja, heb je dan toevallig lange benen en een relatief korte rug?

Als ik de stoel diep genoeg zet, dan kan ik goed door de zijruitjes kijken. Gelukkig lukt dat ook al betekent dat, dat het flexibele bovenste deel van de stoel dan buigt en de hoofdsteun heb ik dunner schuim voor gebruikt dan standaard. Ik heb de stoel in de achterste stand en twee schuimstukken op de stoelsteun. Ik overweeg het m.i. nogal zinloze bovenste deel van de stoel er gewoon maar af te knippen.

Ik heb vrij lange benen, maar geen korte rug. Ik ben opgeteld nogal lang: 1,92m
Antwoord }
#91
Video 
Antwoord }
#92
(14-Apr-2023, 06:13 PM)twilwel schreef:
(14-Apr-2023, 06:10 PM)365cycle schreef: Ik zie nog wel een probleempje. De reclame is te klein Big Grin
Ja, je ziet ze niet hè. De letters zijn te laag Big Grin

En wss zowieso te snel voorbij om te kunnen lezen  Big Grin
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#93
(14-Apr-2023, 06:30 PM)twilwel schreef: Ik heb vrij lange benen, maar geen korte rug. Ik ben opgeteld nogal lang: 1,92m

Ik ben ook 1,92. Ik heb een Alpha 7 gepast van iemand met dezelfde lengte die er wel in rond kon rijden, maar ik paste niet. Mag ik vragen welke schoenmaat je hebt en welke cranks?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#94
(14-Apr-2023, 08:34 PM)datakneder schreef:
(14-Apr-2023, 06:30 PM)twilwel schreef: Ik heb vrij lange benen, maar geen korte rug. Ik ben opgeteld nogal lang: 1,92m

Ik ben ook 1,92. Ik heb een Alpha 7 gepast van iemand met dezelfde lengte die er wel in rond kon rijden, maar ik paste niet. Mag ik vragen welke schoenmaat je hebt en welke cranks?

Maat 48. 140mm cranks
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
#95
(14-Apr-2023, 08:35 PM)twilwel schreef: Maat 48. 140mm cranks

Nou, dat zou dan wel moeten passen. Ik ga me eens verder verdiepen in de Bülk nu het binnenkort ook mogelijk is deze met tankbesturing te krijgen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#96
(14-Apr-2023, 06:30 PM)twilwel schreef: Als ik de stoel diep genoeg zet, dan kan ik goed door de zijruitjes kijken.
Ja dat heb ik ook, maar als ik 'm zo diep zat heb ik wel een S-bocht in m'n nek Tongue 
Verder naar voren kan ik ook niet, dan ga ik met m'n knieën de instaprand raken.

(14-Apr-2023, 06:30 PM)twilwel schreef: Gelukkig lukt dat ook al betekent dat, dat het flexibele bovenste deel van de stoel dan buigt en de hoofdsteun heb ik dunner schuim voor gebruikt dan standaard.
Bij mij stoot ik hoe dan ook m'n hoofd aan de bovenrand als ik een flinke drempel pak. Als ik dunner schuim gebruik wordt dat erger. Dus dan maar iets hoger zitten, minder rare bocht, en grotere ruitjes.

(14-Apr-2023, 06:30 PM)twilwel schreef: Ik heb de stoel in de achterste stand en twee schuimstukken op de stoelsteun.
Vermoedelijk heb je dan idd langere benen dan ik. Ik heb 'm op plek 3, van achteren gezien (dus de achterste 2 leeg).

(14-Apr-2023, 06:30 PM)twilwel schreef: Ik overweeg het m.i. nogal zinloze bovenste deel van de stoel er gewoon maar af te knippen.
Zit je daar niet tegenaan dan? Ik gebruik wel de hele stoel. Zou een wat steviger neksteun eigenlijk ook nog wel prettig vinden.

(14-Apr-2023, 06:30 PM)twilwel schreef: Ik heb vrij lange benen, maar geen korte rug. Ik ben opgeteld nogal lang: 1,92m
We schelen 2 cm Big Grin 1.94 hier. Ik heb wel vrij ronde billen voor een fietser. Misschien komen m'n heupen daardoor ook een centimetertje hoger uit ofzo.

(14-Apr-2023, 08:34 PM)datakneder schreef: Ik ben ook 1,92. Ik heb een Alpha 7 gepast van iemand met dezelfde lengte die er wel in rond kon rijden, maar ik paste niet. Mag ik vragen welke schoenmaat je hebt en welke cranks?
De Alpha 7 is duidelijker kleiner dan de Bülk. Ik kon 'm verplaatsen door de trappers te bewegen met m'n voeten, maar daar was alles mee gezegd.

(14-Apr-2023, 08:35 PM)twilwel schreef: Maat 48. 140mm cranks
Hier ook 140mm cranks, schoenmaat 50. Ik kan de bodem raken met m'n hakken maar comfortabel trappend gebeurt dat in principe niet.

(14-Apr-2023, 09:21 PM)datakneder schreef: Nou, dat zou dan wel moeten passen. Ik ga me eens verder verdiepen in de Bülk nu het binnenkort ook mogelijk is deze met tankbesturing te krijgen.
Leuk! Even vergeten waar je zit. De mijne komt van Intercity Bike in Dronten, maar als je dichter bij Rolde of Rotterdam zit zou ik zeggen; rijd eens bij Harry of juist mij langs (ik ben geen handelaar, maar passen kan wel en we kunnen een rondje rijden want ik kan met nog een fiets op pad). Dan hoeft er waarschijnlijk namelijk weinig op maat gezet te worden, en we zitten met z'n drieën wel zo'n beetje tegen de bovengrens van wat past, dus het was bij ICB wel een beetje priegelen. Enige plek in de Bülk waar ik echt gigantisch ruimte over heb is m'n schouders. Ik ben niet heel smal gebouwd, maar de Bülk is daar breder dan m'n Milan GT was.

PS: V.w.b. die tankbesturing loont het de moeite om even te kijken tot je kan passen met de tankbesturing, tenzij je hele slanke benen hebt. Mijn bovenbenen zijn redelijk stevig, er is weinig ruimte over langs de wielkasten. De tankbesturing lijkt daar nog een stukje verder naar binnen te komen, en tegen je stuur aan schuren is echt verschrikkelijk.
Antwoord }
#97
(14-Apr-2023, 10:18 PM)365cycle schreef: Leuk! Even vergeten waar je zit. De mijne komt van Intercity Bike in Dronten, maar als je dichter bij Rolde of Rotterdam zit zou ik zeggen; rijd eens bij Harry of juist mij langs (ik ben geen handelaar, maar passen kan wel en we kunnen een rondje rijden want ik kan met nog een fiets op pad). Dan hoeft er waarschijnlijk namelijk weinig op maat gezet te worden, en we zitten met z'n drieën wel zo'n beetje tegen de bovengrens van wat past, dus het was bij ICB wel een beetje priegelen. Enige plek in de Bülk waar ik echt gigantisch ruimte over heb is m'n schouders. Ik ben niet heel smal gebouwd, maar de Bülk is daar breder dan m'n Milan GT was.

PS: V.w.b. die tankbesturing loont het de moeite om even te kijken tot je kan passen met de tankbesturing, tenzij je hele slanke benen hebt. Mijn bovenbenen zijn redelijk stevig, er is weinig ruimte over langs de wielkasten. De tankbesturing lijkt daar nog een stukje verder naar binnen te komen, en tegen je stuur aan schuren is echt verschrikkelijk.

Top! Maar ik zit eigenlijk pas drie maanden in mijn WAW. Ik begin het net onder de knie te krijgen. Ik geef mezelf een jaar de tijd om echt thuis te raken op een velomobiel. Ik heb al de nodige (stoep)randjes meegepakt en schade opgelopen. Dat is met zo'n tweedehands barrel voor mij prima.

De twee dingen die mij op dit moment tegenvallen is rijden in de regen en de krappe ruimte tussen de wielkasten. Het kan zijn dat naast mijn buik ook mijn bovenbenen iets minder volumineus mogen worden, maar nu ben ik daar spieren aan het kweken. Broeken hebben binnen de korste keren een gat op de buitenkant van mijn bovenbeen vanwege het schuren tegen de wielkasten. Ik denk ook dat de boom iets scheef gemonteerd is. Tijdens mijn eerste rit in de WAW (model 4) had ik totaal geen problemen, maar in dit model 3 dus wel. Ik weet niet of dat toevallig bij deze fiets iets krapper is, of dat het algemeen is voor een model 3.

Ik rijdt nu ook tankbesturing en die zit direct achter de wielkasten en steken niet meer naar binnen toe. Maar idd wel even iets om te kijken hoe de oplossing in de Bülk is.

Mijn opmerking over passen was meer bedoeld als ik een keer bij een meeting een Bülk zie. Maar ik zal het aanbod zeker in gedachte houden. Ik woon trouwens in Kalkar over de grens bij Arnhem/Nijmegen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , twilwel , Hoekie
#98
(14-Apr-2023, 10:18 PM)365cycle schreef:
(14-Apr-2023, 06:30 PM)twilwel schreef: Als ik de stoel diep genoeg zet, dan kan ik goed door de zijruitjes kijken.
Ja dat heb ik ook, maar als ik 'm zo diep zat heb ik wel een S-bocht in m'n nek Tongue 
Verder naar voren kan ik ook niet, dan ga ik met m'n knieën de instaprand raken.

Oh, die 2cm meer maken wel verschil zeg. De knieën zijn bij mij geen enkel probleem. Wel heb ik de pedalen wat verder weg staan dan ik gewend was en daardoor heb ik bij de instaprand maar ook onder de kniehobbels van de kap nu echt de ruimte, zelfs bij flink aanzetten, i.p.v. af en toe kontakt zoals bij mijn SL. Of heb je misschien wat langere cranks gekozen dan 140mm? 

Wat betreft het zicht door de zijruitjes: Na een paar ritjes heb ik nog eens wat gewisseld met stoelposities en uiteindelijk nog een schuimplaat erbij gedaan onder de stoel en de dikke originele hoofdschuim herplaatst en vind dit wel een aangenamere zitpositie.
Het zicht naar voren is nog goed, maar het vizier zou ook wel iets hoger mogen en inderdaad, de zijruitjes zitten wel 2 a 3 cm te laag. Ik kan wel zien of er een hond direct naast de velomobiel staat, maar een auto die van rechts eraan komt zie ik eigenlijk te laat en dus moet ik een moeilijke beweging met de nek maken om het te zien óf ik kan de kap wat oplichten (zoals je een hoed licht).
Bij stormwind zet ik de haken vast tussen kap en body en dan gaat dat hoedje lichten niet. Ik zal Roemenië er op aan spreken, want dat moet toch anders kunnen. Als jij dat nou ook doet staan we sterker. Voor ons is het te laat, maar voor toekomstige langere Bülk rijders kan het nog goed komen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#99
365Cycle heeft de zijruitjes vergroot.

Er staan hier wel ergens foto's van.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
(15-Apr-2023, 07:01 PM)Wim -de roetsende schreef: 365Cycle heeft de zijruitjes vergroot.

Er staan hier wel ergens foto's van.

Ja, dat zal ik ook wel doen, maar het zou niet nodig moeten zijn. Die ruitjes zitten echt te laag ofwel ze zijn niet hoog genoeg. Allicht verandert het aanzien van de hele kap, maar wat moet dat moet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
Ik rijd ook met 140mm cranks, maar heb ze voor mijn lengte vermoedelijk iets dichterbij dan gebruikelijk en zoals gezegd; Zuid-Amerikaanse billen Big Grin

Mijn zijruitjes zijn aangepast door Peter Haan bij ICB, maar ik heb Jan er idd ook direct over gesproken en e.e.a. is op het Duitse forum ter sprake gekomen (door een Bülk-rijder van 1.87m). Ze zijn echt wel op de hoogte, maar een extra melding kan idd geen kwaad.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT , Hoekie
Wat betreft lengte waarmee je nog past in de Bülk is het wellicht handig te weten dat ik 192cm lang ben, maat 48schoenen, 140mm cranks, binnenbeenlengte 92cm. Bij de knieën heb ik zowel bij de instaprand als bij de kniebulten van de kap zoveel ruimte, dat ik die nimmer raak. Ik ben vrij rank gebouwd en heb vrij lange, maar geen extreem lange benen verhoudingsgewijs.
Mijn schoenen gaan nog net goed rond helemaal voorin, zonder kontakt maar veel ruimte, if any, is daar niet meer. Benen zijn nog net niet overstrekt en zo bevalt het me wel. Met de stoel én trapas meer naar voren om meer te liggen en zo beter door de zijruitjes te kijken, zit er niet in. Ik wil ook niet meer liggen, de houding is voor mij zo optimaal. Het gaat wel, door die ruitjes kijken, maar ik zou ze graag een 2 á 3 cm hoger zien of in ieder geval een meer horizontaal verloop. Vooral het naar onderen aflopen verder naar achteren van de zijruitjes is net fout wat mij betreft.

Min schoenplaatjes heb ik behoorlijk midvoets geplaatst om mijn achillespees te ontzien. Dit is ook een ergonomisch stokpaardje van me, net als de korte cranks. Het is mijns inziens voor ligfietsers een slecht idee om klakkeloos de plaatsing van race en MTB fietsers aan te houden. Die midvoetsplaatsing heeft bij mij een lang slepende achillespees blessure verholpen en ik heb gemerkt dat ook mijn onderbeenspieren niet meer overbelast raken. Alle werk wordt nu gedaan door de grote bovenbeenspieren. Helaas worden er geen fietsschoenen gemaakt die midvoetplaatsing mogelijk maakt, maar met wat huisvlijt, een boormachine en een multitool kan dat wel verholpen worden. Oké dit is wellicht meer iets dat een eigen draadje verdient, maar ik noem het maar even omdat het mogelijk wel invloed heeft op hoe mijn schoenen zich daar in de neus van de Bülk bewegen. Ik heb geen kontakt met de neus of de hakken van de schoenen, dus de Bülk is precies goed gemaakt voor mijn midvoetplaatsing. Bij een gewone standaard plaatsing van de schoenplaatjes moet de trapas dichterbij en komt de hak vanzelf in een gebied waar meer voetbult ruimte is, dus ik verwacht eigenlijk dat het niet zoveel uitmaakt die plaatsing van de schoenplaatjes.
Antwoord }
Zie dit bericht voor een oplossing om de plaatjes verder naar het midden van de voet te plaatsen.
(Intussen wel de adaptor binnen, maar nog geen tijd genomen om ze ook daadwerkelijk te monteren)

https://ligfietsers.nl/thread-628-post-2...l#pid29463
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
Ik heb m'n schoenplaatjes inderdaad behoorlijk "race" staan. We hebben een poging gedaan om de plaatjes lager te zetten (nog wel in de originele gaten), destijds om meer ruimte te maken in de Milan GT. Leek eerst prima te gaan, maar leverde bij wat hogere belastingen klachten op die sterk deden denken aan shin splints.

Bericht van twilwel toont weer aan dat correcte plaatsing van de plaatjes erg belangrijk is, zeker als de belasting langdurig hoog is. Denk dat het heel persoonlijk is waar de zwakke plekken en de "marges" in een lichaam zitten, en dat dat naast "basic ergonomie" ook wel veel invloed heeft op de afstelling van een fiets en schoenen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Verblind worden door...GHOOGEN — 05:31 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vandaag ben ik n...ZoefZoef — 05:23 PM
Medeliggers onderweg
Zojuist in Almelo op...Bob Hagendijk — 05:10 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vandaag ben ik niet ...Willeke_IGKT — 04:47 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...365cycle — 01:41 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Die man tilt gewoo...365cycle — 01:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Anatoly even langs...Wim -de roetsende — 01:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik weer nieu...Wim -de roetsende — 12:45 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Als hij iets voor de...365cycle — 12:23 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik weer nieuw ...Hardloper — 12:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Nou ik heb die aut...365cycle — 11:57 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik had een gymleraar...Atrike — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik liet mijn velo zi...Hardloper — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Nou ik heb die a...Wim -de roetsende — 09:58 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM