Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
licht in het donker
Uit de specsheet in ieder geval de runtime op de ingebouwde accu:

Dimlicht: Laagste stand (200lm) 11hrs, medium (400lm) 5.5hrs, high (800lm) 3hrs,
Grootlicht: Laagste stand (400lm) 6hrs, medium (800lm) 3hrs, hoogste stand (1600lm) 2hrs

Maar vanochtend eigenlijk geconcludeerd dat medium (50%) meer dan genoeg licht is. De toegevoegde waarde van 800lm is er nauwelijks. 1600lm grootlicht is echt idioot veel licht Big Grin De 10%-stand is leuk om thuis te komen, het is vergelijkbaar met wat ik had, maar dus ook vrij matig licht waar ik niet tevreden mee was. Puur voor nood dus.

De lamp heeft een ingebouwde accu. Ik kan op deze manier in ieder geval op de donkerste winterdagen probleemloos de hele week heen en weer naar werk volgens de specs, maar ik had al begrepen van de eerder genoemde Youtube-review dat je gerust 10-20% van de accuduur kunt aftrekken in de winter. De afstandsbediening geeft een waarschuwing als je <20% komt, dan wordt de hoeveelheid licht ook beperkt en kun je nog een paar uur op 10% (niet zeker) doorrijden om thuis te komen. Daarna via USB-C opladen, zou zo'n 2,5h moeten duren van leeg tot vol.

Als je echt wil weten wat het stroomverbruik is, wordt het rekenen en moet ik wat specificaties van de accu weten (niet naar gezocht, gaat mij om het resultaat).

Update: Er staat voor medium 5,5 uur in de specificaties. Dat zal met warmere temperaturen zijn, want na zo'n 3,5 uur begon deze week het rode ledje te branden op de remote toen ik de lamp uitzette. Hij deed het nog gewoon op 50% sterkte, maar het geeft geloof ik aan dat de accu onder de 20% is gezakt. Aangezien ik niet ineens zonder licht wil komen te zitten, hang ik hem maar aan de lader. Een ruime 4 uur is dus in ieder geval mogelijk en in de zomer waarschijnlijk meer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Op internet snuffelend voor nieuwe koplampen in Q501 liep ik op rosebikes.nl tegen Lunivo ebike lampen aan. 2 versies:

120/170 lux plus grootlicht voor dik 7 tientjes 
En
150 lux voor nog geen 5 tientjes.

Dat lijken geen verkeerde lampen voor erg vriendelijke prijzen. Wat nu als ik er van elk 1 koop als vervanging voor de dubbele Cyo's? Heb ik een dikke bak licht incl grootlicht sein om automobilisten op vergeten grootlicht te wijzen voor 120 euro. 

Kent iemand ze toevallig al? Zie ik iets over het hoofd?
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Rosebikes is een kwaliteitsleverantier. Die verkopen geen troep.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
Dat zijn Busch en Müller klonen. Grootlicht op dat model schijnt geen succes te zijn volgens 365Cycle
En ja, een bak licht, in een relatief smalle straal naar voren.

Zoals iemand op het Duitse forum zei, goed licht is een licht met een goed lichtbeeld, dat is niet in specs aan te geven.

Die van Busch en Muller kun je op hun site zien.
Alleen is die erg optimisch door de parkeerkelder met veel reflectie.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
Ik bevind me misschien in een luxe positie. Maar ik zou zeggen ga gewoon voor de B&M:
https://www.rosebikes.nl/b-m-lumotec-iq-...ke-2665321
Deze zijn: € 55,87
vs € 45,71 van de clone.

Voor maar € 20 meer heb je gewoon iets in huis wat bewezen is.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik zou ook altijd voor het merk gaan en geen kloon. Snap überhaupt niet dat die bestaan.

Welke je het beste kan kiezen ligt aan je wensen. Rij je altijd onder straatverlichting dan is een zwak licht voldoende.
Ga je snel, zonder straatverlichting, donker en nat en geen reflectie op of naast het wegdek, tsja, dan zal je een hele goede lamp nodig hebben.
Ah ja, bij voorkeur haakse bochten en spookrijdende fietsers met zwarte kleding en fiets en uiteraard geen verlichting /s
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(11-Feb-2024, 02:04 PM)Hardloper schreef: Ik bevind me misschien in een luxe positie. Maar ik zou zeggen ga gewoon voor de B&M:
https://www.rosebikes.nl/b-m-lumotec-iq-...ke-2665321
Deze zijn: € 55,87
vs € 45,71 van de clone.

Voor maar € 20 meer heb je gewoon iets in huis wat bewezen is.

Dat verschil is inderdaad klein, maar als je op specs vergelijkt is dat niet het 'origineel' van de clone, maar deze. En die kost dik 90 euro, dus het dubbele van de kopie.

Vraag is dus eigenlijk: is een stapje minder van het origineel net zo goed (of beter) dan de op specs betere kopie? 

En ja, ik rijd veel (voornamelijk eigenlijk) in onverlichte polders, ook met rotweer. Dus het moet wel goed genoeg zijn. Daarbij aangetekend dat ik nu dus met een enkele IQ X rijd en dat voldoende vind. 

Naschrift: Zit nog eens te kijken trouwens en denk dat ik geen IQ-X heb nu bij nader inzien. Heb geen blauwe ring achterop namelijk... Toch maar eens goed kijken wat het dan is  Wink
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Nu je het zegt, het inderdaad de 80 Lux versie.

Lunivo E-DIA F170 e-bike koplamp met grootlicht
min. nominaal vermogen: 14 watt
€ 71,13
vs
B + M Lumotec IQ-X E koplamp dagrijlicht e-bike
Bij de lichtaansluiting van het aandrijfsysteem is een vermogen van minstens 7,5 watt nodig!
€ 91,46

Volgens mij wordt die Lunivo geleverd met afstand bediening. Ga je die eraf halen? Hoe zit het dan met de garantie? Dit zou voor mij ook al een reden zijn voor de B+W. Maar je moet het zelf beslissen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Die B&M heeft een veel beter rendement dus.
Antwoord }
Bedankt door:
Wil natuurlijk niet op alle slakken zout leggen, maar die laatste vergelijking is nog steeds geen appels met appels. 

Die B&M van dik 90 euro komt qua lux etc overeen met de 45 euro Lunivo (beide 150 lux zonder grootlicht functie). .Die Lunivo heeft 6 watt nodig. Minder dus dan de vergelijkbare B&M....

De 7 tientjes Lunivo matcht qua specs met deze B&M van 117 euro (120 lux dimlicht, 170 lux grootlicht) waarbij het wattage van de B&M wederom hoger ligt (14 vs 16 bij grootlicht). 

Ik vind het prima als jullie me de merklampen willen adviseren, maar wil het dan wel graag zuiver vergelijken.  Wink

(11-Feb-2024, 08:18 PM)LigfietsWilsum schreef: Die B&M heeft een veel beter rendement dus.

En dit geldt dan trouwens dus, zij het in mindere mate, voor de (veel) goedkopere Lunivo's....
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik heb afgelopen weekend een houder ge-3D-print waar mijn Magicshine-koplamp in moet passen en die ik kan monteren op de bestaande plek waar de B&M IQ Cyo nu zitten. Komend weekend maar eens kijken of ik die kan monteren en als dat OK is, laat ik er twee frezen uit aluminium en zwart anodiseren. Ik vertrouw het toch niet zo met een 3D-print en zo'n relatief zware koplamp die de hele rit loopt te trillen in z'n houder. Als hij afbreekt, valt hij door de voetgaten op de weg en ben ik in 1 klap mijn verlichting aan de voorkant kwijt. 

Wat ik trouwens heel fijn vind, is dat de enige verlichting die nu nog op 6V draait, de dagrijverlichting en de knipperlichten/remlichten zijn. Dat scheelt enorm in hoe snel die accu leeg loopt. Als ik mijn CBL1600 aan de binnenkant heb gemonteerd, zal ik een USB-kabel richting het instapgat moeten trekken, want daar kom ik anders niet zo makkelijk bij. Ik hoop dat de lamp dan ver genoeg naar achteren zit om daar geen water in de connector te krijgen, anders moet ik daar misschien nog wat mee in de beugel.

Dat de beam cut-off goed werkt is trouwens wel zeker nu. Ik heb in ruim een week tijd nog 0 knippertjes gehad of opmerkingen van mensen die ik tegemoet kom. Heerlijk! En het licht wordt heel gelijkmatig en breed over de weg verspreid. De berm is goed verlicht, maar ook de hele parallelweg. Ik denk dat de hoek die de lichtbundel maakt zo'n 60° is, veel beter dan de smalle bundel van de B&M's die standaard meegeleverd waren. En dan dus egaal verdeeld, geen felle spot in het midden...

[Afbeelding: BCyFe7KjJ7lr3JPbkjEg2crA.png]

Bovenstaande beugel wordt in aluminium natuurlijk wat anders, smaller, dunwandiger, maakbaarder, maar daar kom ik wel uit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch , Hoekie , Fietsbennie
Vandaag kwam ik deze video tegen.
Laat Sven nou precies aangeven wat ik bedoel. Onderbouwd met video (die helaas niet helemaal sync loopt)



De SL (A)F standaard stand is volgens Lupine 8W, niet 10W. Voor de IQ-X geeft B&M 7.5W aan.
Een SL (A)F heeft een dagrijverlichting van 1.5W.

Deze snapshot geeft ook goed het verschil in lichtbeeld aan. Komt overeen met wat ik in de praktijk zie.
[Afbeelding: iqx150-SLF.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Dat lijkt (vooral links) op een smallere bundel-versie van wat ik 4 februari al liet zien :-)

Vandaag de montagebeugel geprobeerd (het is een beetje trial & error) en 2 dingen ontdekt:

1. 3D prints zijn bijzonder zwak en met het benodigde aanhaalmoment bezwijken ze al snel.
2. Het montagepunt op de verstelbare beugel van de Strada moet veerder naar achteren, ander zit de lamp net wat te diep in de ligfiets verborgen. Dt is meteen het probleem met een brede straal licht: je moet de lamp goed door het ronde gat naar buiten laten komen, anders schijnt een deel van het licht tegen het gat in de neus en dat is zonde van het licht.

Ik zit erover te denken om een 2e te monteren en daarbij beide lampen bewust wat (10-15 graden?) naar buiten te laten wijzen. Met een brede bundel kun je dan zo breed schijnen dat je bijna naast je fiets uitkomt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(18-Feb-2024, 01:30 PM)Grrrrrene schreef: Ik zit erover te denken om een 2e te monteren en daarbij beide lampen bewust wat (10-15 graden?) naar buiten te laten wijzen.
Heb ik ook aan gedacht met 2 lampen in de QV. Heb er ook wat mee getest.
Uiteindelijk niet meer gedaan omdat de SL F recht naar voren voldoende breed straalt voor de lastigste plekken op mijn woon-werk route.
Wat me voor de koop niet opgevallen was hoe ver een SL F nog breed straalt.

Is van een V-Brake. Idee van Berbr op de Duitse forum. Link naar topic = https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1624340

[Afbeelding: 20231201-181223-small.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM