Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Berichten: 84
Topics: 1
Lid sinds: May 2023
Bedankt: 5
232 x bedankt in 84 berichten
De Snoek L is sneller dan de Snoek omdat er een grotere motor in past
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Berichten: 5.493
Topics: 106
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10838
8366 x bedankt in 4135 berichten
07-Dec-2023, 11:39 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Dec-2023, 11:42 PM door 365cycle.)
(07-Dec-2023, 11:09 AM)Peter de Rond schreef: Als je de snelheden die Theo van Andel rijdt met de Snoek L ziet dan zit er een duidelijk verschil tussen de Snoek L en overige velomobielen, zie de verschillen tijdens de afgebroken wedstrijd LEL. Theo fietst al jaren geen wedstrijd. Doe dat nou niet Peter...
- Theo reed zonder vermogensmeter (ja dat rijmt);
- Theo heeft wel veel wedstrijden gereden. Het inzicht verlies je niet;
- Theo fietst nog steeds heel regelmatig, en ook regelmatig hard. Met de Quest reed hij al vaker hoge snelheden op woon-werk (~40 km), met de Snoek L nu helemaal.
Het onderzoek van Arend-Jan is nog het meest gedegen. Laten we hier nou niet ook nog een LEL-discussie ontketenen voor Daniel hier ook krokodillentranen komt huilen over dat hij de enige echte winnaar met de met afstand aller-aller-allersnelste fiets is.
(07-Dec-2023, 11:37 AM)Tegelfanaat schreef: De Snoek L is sneller dan de Snoek omdat er een grotere motor in past Da's maar de vraag he... kan de motor zoveel groter dat het verlies aan efficiëntie volledig gecompenseerd wordt?
Ik ben verre van de allersterkste rijder op mijn "maat", maar dat is Matthias König ook niet als je ziet wat sommige wielrenners met zijn postuur voor vermogens neersmijten.
Moet eigenlijk eens motivatie vinden om langdurig keihard te trainen en dan te kijken wat ik neer kan zetten in een uurrace ofzo. Of misschien is het nuttig om te kijken of we Jochem over kunnen halen
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.498
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 302
2903 x bedankt in 1356 berichten
Nog even terug naar de vrijloop, normaal gaan die dus niet heel vaak stuk. Het Filmpje wat je gevonden hebt toont een Freewheel, geen cassettenaaf. Hebben een vergelijkbaar mechanisme, maar net iets anders. Wel was er probleempje met de maatvoering van de cassettebody versus de kartelring in de naaf. Op de een of andere manier waren die niet helemaal hetzelfde, en de kartelring had iets grotere gaten. Daardoor pakt dan maar 1 palletje op 1 karteltje in plaats van 3 tegelijk. Is inmiddels weer opgelost, ging volgens mij om een zeer beperkt aantal bij fietsen van Daniel. Laatst nog ergens een Youtube filmpje gezien van een of andere Hyper de pieper naaf met heel erg veel aangrijpingspunten, die had hetzelfde probleem maar dan niet per ongeluk. Meer aangrijpingspunten dicht bij elkaar was "beter". Helaas was het er ook steeds maar 1 tegelijk waar de naaf niet tegen kon. Jammer van meerdere honderden dollars.
Bij iedere velomobiel met enkelzijdige naaf (zonder klassiek schroef freewheel), splijt je naaf en cassettebody als je het achterwiel eruit haalt. Dat gebeurt allemaal in de vaak nogal vieze wielkast. Verder zitten bij het velomobielsysteem de palletjes min of meer los in het cassettedeel en kunnen die er per ongeluk uitvallen. Bijvoorbeeld als je de boel weer in elkaar zet, want dat wil alleen met alle palletjes ingeklapt.
Ik denk inderdaad dat Theo heel wat ervaring heeft op die dijk, dat scheelt echt wel bij het bepalen hoe je je krachten inzet bijvoorbeeld. Het bochtenwerk is tamelijk beperkt op de dijk. Ik ben er al lang niet meer geweest, maar de laatste keer was het slecht wegdek, ook ligt er nog wel eens wat zooi op de weg. Lekke banden spelen hier ook wel een rol. Wedstrijduitslagen zijn een erg slecht middel om de efficiëntie van Velomobielen te vergelijken. Uitslagen uit verschillende wedstrijden vergelijken is al helemaal onverstandig. Gemiddeld reed bij LEL bijna iedereen harder dan de toptijden in de klimtijdrit van het afgelopen WK. Hoe dat toch kan?
Berichten: 861
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 444
1645 x bedankt in 800 berichten
(08-Dec-2023, 08:57 AM)Jeroen S schreef: . Gemiddeld reed bij LEL bijna iedereen harder dan de toptijden in de klimtijdrit van het afgelopen WK. Hoe dat toch kan? Ja maar de WK was maanden eerder. In de tussentijd heeft de ontwikkeling niet stilgestaan. Die fietsen waarmee ze aan de LEL stonden is niet meer te vergelijken met die van de WK.
Berichten: 341
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1125
699 x bedankt in 323 berichten
Ze rijden nog nauwelijks rond, maar wie durft al een (theoretische) vergelijking te maken van Snoek-L met de Tuna? In deze twee vm's ben ik namelijk geïnteresseerd!
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 2.000
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29817
2922 x bedankt in 1305 berichten
(11-Dec-2023, 12:18 PM)PieterTrapt schreef: Ze rijden nog nauwelijks rond, maar wie durft al een (theoretische) vergelijking te maken van Snoek-L met de Tuna? In deze twee vm's ben ik namelijk geïnteresseerd!
Ik vermoed dat het grootste verschil gaat zijn hoe de fietsen jou passen.
Het zijn beide fietsen die snel zijn, volgens de laatste inzichten gebouwd.
Neem je te verwachten gewone bagage mee en maak met beide fietsen hetzelfde proefrondje.
In Dronten is het niet ongewoon dat je bij beide bedrijven proefrijdt op dezelfde dag en er ook openlijk over praat.
Als je brood meeneemt kun je bij een van de bedrijven aanschuiven voor de lunch, doen ze ook allebei.
Maak ook gebruik van de optie om ook een (aantal) andere fiets voor de maat te proberen.
De laatste keer daar zag ik iemand in een Bulk ingepast worden en daarna een DF XL of Tuna die wel passend was.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.493
Topics: 106
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10838
8366 x bedankt in 4135 berichten
11-Dec-2023, 02:20 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Dec-2023, 02:21 PM door 365cycle.)
(11-Dec-2023, 12:18 PM)PieterTrapt schreef: Ze rijden nog nauwelijks rond, maar wie durft al een (theoretische) vergelijking te maken van Snoek-L met de Tuna? In deze twee vm's ben ik namelijk geïnteresseerd! Ik stuur 'm binnenkort op naar de redactie ;-)
Maar qua snelheid: Als je heel hard trapt en/of heel stevige tegenwind hebt is de Snoek L sneller dan de Tuna (windstil boven de 50 km/h zeg maar). De Tuna is voor woon-werkverkeer wel net iets praktischer, en zeker geen stakker (ik heb er geen, maar heb er wel een kleine 1000 km in gereden). Reservewiel bestellen zou ik altijd doen - er is niets fijner dan met één boutje een wiel verwisselen en je weg vervolgen als je een keer een lek hebt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.487
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 679
2465 x bedankt in 1148 berichten
(11-Dec-2023, 02:20 PM)365cycle schreef: Reservewiel bestellen zou ik altijd doen - er is niets fijner dan met één boutje een wiel verwisselen en je weg vervolgen als je een keer een lek hebt.
Heb je natuurlijk wel 50% kans dat je band verkeerdom gemonteerd zit op je reservewiel
Dus beter 2 wielen bestellen, als je toch bezig bent
Berichten: 5.493
Topics: 106
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10838
8366 x bedankt in 4135 berichten
11-Dec-2023, 02:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Dec-2023, 02:34 PM door 365cycle.)
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
(11-Dec-2023, 02:31 PM)Frutsel schreef: Heb je natuurlijk wel 50% kans dat je band verkeerdom gemonteerd zit op je reservewiel
Dus beter 2 wielen bestellen, als je toch bezig bent
Daar merk je met de CCU en de CCS echt helemaal niets van.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.487
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 679
2465 x bedankt in 1148 berichten
(11-Dec-2023, 08:50 PM)Wim -de roetsende schreef: (11-Dec-2023, 02:31 PM)Frutsel schreef: Heb je natuurlijk wel 50% kans dat je band verkeerdom gemonteerd zit op je reservewiel
Dus beter 2 wielen bestellen, als je toch bezig bent
Daar merk je met de CCU en de CCS echt helemaal niets van.
Ze zetten de draairichting er toch niet voor niets op
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
Volgens mij is het alleen relevant als er een bepaald patroon zit in het profiel.
Met een fiets heb je geen last van aquaplaning, daarvoor is het dus ook niet.
Ik heb vaker gelezen dat het profiel meestal op een band zit voor de consument. Dat is uiteraaard niet zo voor een mtb.
Consumenten denken dat een band met profiel op een gewone fiets (fietsend op verharding) ook meer grip heeft. De grip wordt echter voor het grootste deel (of zelfs helemaal?) bepaald door het compound van de band, maar dat zal wel niet zo lekker verkopen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 5.493
Topics: 106
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10838
8366 x bedankt in 4135 berichten
(12-Dec-2023, 07:31 AM)Wim -de roetsende schreef: De grip wordt echter voor het grootste deel (of zelfs helemaal?) bepaald door het compound van de band, maar dat zal wel niet zo lekker verkopen. Op asfalt klopt dat zeker. M'n favoriete banden zijn zo goed als volledig (GP5000) of zelfs volledig (Michelin Wild Run'R) slick.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 66
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 3
103 x bedankt in 62 berichten
28-Dec-2023, 04:26 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Dec-2023, 04:27 PM door Freek1970.)
Die vinnen zag ik ook, het wordt wel net een echte Essox daarmee! Wat voor sok? Een Essox das de Latijnse naam voor onze snoek die oa in de poldersloten zich tegoed doet aan kleine vissen en eendenkuikens.
Freek
Berichten: 2.028
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
3020 x bedankt in 1668 berichten
(28-Dec-2023, 04:26 PM)Freek1970 schreef: Die vinnen zag ik ook, het wordt wel net een echte Essox daarmee! Wat voor sok? Een Essox das de Latijnse naam voor onze snoek die oa in de poldersloten zich tegoed doet aan kleine vissen en eendenkuikens.
Freek
Esox lucius om precies te zijn. Met een s-je minder.
Berichten: 66
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 3
103 x bedankt in 62 berichten
Klopt, enorm mooie dieren, die in mijn ogen wat teveel eendenkuikens naar de kelder helpen maar enfin das de natuur.
Freek
Berichten: 1.487
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 679
2465 x bedankt in 1148 berichten
(28-Dec-2023, 08:03 PM)Freek1970 schreef: Klopt, enorm mooie dieren, die in mijn ogen wat teveel eendenkuikens naar de kelder helpen maar enfin das de natuur.
Freek
Snoeken, snoekbaarsen, ratten, meeuwen... Eendekuikens zijn een geliefde snack.
Maar voor zover ik weet zijn de snoeken de kleinste groep hier.
En inderdaad, als elk broed het overleeft hebben we binnen de kortste keren een eendenplaag
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
Terug naar de enige echte vm-Snoek.
Waarmee ik zeker een keer ga proefrijden. Met de Snoek-L dus.
Ik heb het gisteren met meerdere mensen gehad over de betere aandrijflijn van de vm-en van velomobiel.nl.
Daar heeft Daniël Fenn toch echt een denkfout gemaakt wat mij betreft. Dat er in de aandrijflijn direct al een scherpe hoek ontstaat, omdat de ketting onder de tunnel door wordt geleid.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.487
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 679
2465 x bedankt in 1148 berichten
(29-Dec-2023, 10:34 AM)Wim -de roetsende schreef: Terug naar de enige echte vm-Snoek.
Waarmee ik zeker een keer ga proefrijden. Met de Snoek-L dus.
Ik heb het gisteren met meerdere mensen gehad over de betere aandrijflijn van de vm-en van velomobiel.nl.
Daar heeft Daniël Fenn toch echt een denkfout gemaakt wat mij betreft. Dat er in de aandrijflijn direct al een scherpe hoek ontstaat, omdat de ketting onder de tunnel door wordt geleid.
Ik geloof niet dat het een denkfout is geweest maar een andere denkrichting. Blijkbaar vond hij het de moeite waard om een minder directe aandrijflijn te gebruiken.
Berichten: 101
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 0
142 x bedankt in 60 berichten
Het voordeel van de ketting onder de stuurtunnel door is de vlakke vloer en meer mogelijkheden voor montage stoel. nadeel is het energieverlies wat je dan hebt.
Zeker bij mensen met korte benen want dan staat de trapas dicht bij je en gaat de ketting wel erg sterk om de bocht, (scherpe bocht)
Bij de ontwerpen van velomobiel.nl gaat de ketting over de stuurtunnel, waardoor je jezelf als ontwerper benadeelt maar de berijder houdt meer vermogen beschikbaar voor het achterwiel, of wordt minder moe bij dezelfde snelheid.
Het is algemeen bekend dat een rechte ketting geen energie verlies heeft, of is dit weer een te rechte uitspraak. :-)
Berichten: 2.781
Topics: 96
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3033
3280 x bedankt in 2274 berichten
Over hoeveel % energie verlies hebben we het hier ?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 998
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1678 x bedankt in 902 berichten
(29-Dec-2023, 01:38 PM)Peter de Rond schreef: Het is algemeen bekend dat een rechte ketting geen energie verlies heeft, [...] Dat schept mogelijkheden voor een perpetuum mobile.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 106
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2018
Bedankt: 39
199 x bedankt in 84 berichten
Dit wordt bijna een Alpha-topic.... Voordeel van een kettingrol voor de brug is dat er een grotere loopwiel kan worden gebruikt. Dit compenseert weer (deels) de bocht. Persoonlijk heb ik geen probleem met de hoek van de kettingrol.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe de fiets met kap rijdt met zijwind winkracht 6-7. Aangezien de kleinere snoek voor hogere snelheden een stabilisatievin nodig heeft. Speelt dit probleem ook bij lagere snelheden met veel zijwind?
De snoek L heb ik niet kunnen rijden. Wel denk ik dat het grootste deel van de rijders weinig snelheidsverschil merken tussen een Bulk, Alpha, Snoek of Tuna. Maar dat is weer een heel andere discusie. Voor mij heb ik gekozen voor de fiets die ik het mooiste vond (en lekker rijden)
Groet,
Piet-A9-Kaagman
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
Daar baseer ik ook mijn keuze op.
Ik vind de MilanSL erg mooi en hij rijdt lekker.
Ik vind de Snoek-L ook erg mooi en nu wil ik nog een keer gaan ontdekken hoe deze rijdt.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.805
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7448
2597 x bedankt in 1231 berichten
29-Dec-2023, 05:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Dec-2023, 05:52 PM door Hoekie.)
(29-Dec-2023, 03:59 PM)Piet K schreef: Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe de fiets met kap rijdt met zijwind winkracht 6-7. Aangezien de kleinere snoek voor hogere snelheden een stabilisatievin nodig heeft. Speelt dit probleem ook bij lagere snelheden met veel zijwind?
Ik ook, al is op basis van 2 ervaringen met veel wind dit al min of meer bekend. Heb het alleen zelf nog niet mogen ervaren.
Tijdens mijn testrit waaide het wel, maar niet hard.
Van wat ik er ervan begrijp is dat dat is verbeterd/opgelost door geometry voorwielophanging, stijver achterwiel, stijvere achtwielophanging en meer zijdelingse oppervlak van achteren. Dat laatste bij de Snoek met die vin. En bij de Snoek-L gelijk meegenomen in de body.
Berichten: 30
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 12
44 x bedankt in 26 berichten
02-Jan-2024, 04:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jan-2024, 04:28 PM door Snoek043.)
Mijn laatste ritje met de Snoek dateert van vorige week. In plaats van richting het jaagpad te rijden en mijn gebruikelijke traject te volgen besloot ik 1,5u lang de baan te volgen in 50 en 70 zones, gewoon tussen het autoverkeer met andere woorden. De keuze hiervoor is omdat op jaag- en fietspaden een snelheidslimiet geldt van 30 km/u én omdat ik in de laatste maanden (?) dat ik met de Snoek rijd niet al teveel zin heb in problemen. Laatst las ik nog een nieuwsartikel dat een oudere man aangereden werd door wielrenners en ter plaatse is gestorven, in de zwaaikom te Oelegem, een plaats waar ik vaak met de Snoek passeer. Na onderzoek bleek de oude man geen voorrang verleend te hebben aan de groep wielrenners en werd deze laatste vrijgesproken, tot onbegrip van de nabestaanden. Dit ongeluk vond trouwens een jaar of twee geleden plaats, het is niets recent. Maar de uitspraak in de zaak volgde veel later. Voor ik het vergeet, op bepaalde plaatsen was er in 70 zones wel een fietspad aanwezig, en in principe moet ik daarop fietsen. Maar dan rijd je echt geen 55 meer, maar verplicht 30. Het is één van de redenen waarom de Snoek te koop staat.
Op het Duitse forum (waar ik intussen terecht geblokkeerd ben), heb ik verhaal proberen te halen dat velomobielen, net als wielrenners en elektrische fietsen tot 45 km/u de regels dagelijks aan hun laars lappen. Afgezien van dat ene dodelijke ongeluk om de zoveel jaren, zijn er weinig noemenswaardige incidenten. Tevens botste ik op bijgevoegd artikel: https://speedpedelecvlaanderen.be/2023/0...t-jaagpad/ "Geregeld worden snelheden boven 30 km/u behaald door zowel wielertoeristen als pendelaars. Indien dit gedrag niet voor meer ongevallen zorgt, is het aangewezen het snelheidsregime aan te passen." Welnu, het zorgt niet voor meer ongevallen, want op enkele uitzonderingen na, die vreemd genoeg altijd het nieuws halen gebeurt daar erg weinig. Op die trajecten bevinden zich overigens al decennia honderden segmenten waar dagelijks records sneuvelen (wat ik niet persé goedkeur).
Profrenners als Wout Van Aert delen wekelijks ritjes op Strava waarin gemiddeldes gehaald worden van 40+ km/u (al dan niet achter een brommer). Wout zelf woont niet ver van mezelf, en ondanks hij 600 000 volgers heeft op Strava, is er niemand die kritiek uit op die snelheden. Iedereen kan een gratis profiel aanmaken en zien hoe rijder X met 60 km/u een segment op zijn naam schreef op een plaats waar er een snelheidslimiet geldt. Iedereen staat daar met voor- en familienaam te lezen met foto, het zou niet moeilijk moeten zijn om op basis van die gegevens iemand te beboeten. Velomobiel.nl had me eens gezegd dat fietscomputers niet geijkt zijn en daardoor niemand kan beboet worden (wellicht hebben ze gelijk).
Echter vind ik het hypocriet dat enkel negatieve zaken het nieuws halen en men hierbij vooral met de vinger wijst naar pendelaars die dagelijks onderweg zijn met een snelle elektrische fiets OF wielrenners. Een ander recent artikel wees op het feit dat 80% van de Vlaamse automobilisten vaak te snel rijdt in 30 zones. Maar hey, laten we focussen op de man met de fiets. Al bij al is het een discussie die niet te winnen valt, want het merendeel van de ondervraagden heeft een hekel aan wielrenners. Wel, ik heb een hekel aan mensen die het hele fietspad innemen of met muziek in de oren fietsen, mensen die afslaan zonder richting aan te geven, mensen zonder fietsverlichting, en dat zijn er zoveel meer. Wanneer ik met de Snoek onderweg ben, heb ik vaak schrik dat mensen plots van rijrichting veranderen, en dat zijn zelden wielrenners. Enkele Duitse forumleden halen alles uit de context en verdraaien mijn woorden. "Alsof het verantwoord is om met 50 km/u langs een school te rijden", zei iemand. Ja oké, dan krijg ik het lastig met zulke domme vergekijkingen. Ik rijd de Snoek vaak <20 km/u op fietspaden waar ik naast lage bosjes rijd, of fietspaden met voorrang van rechts. Het punt dat ik probeer te maken is dat snellere fietsen of wielrenners op bepaalde plaatsen harder zouden moeten kunnen rijden. Iemand vergeleek 45 km/u op een fiets met 200 km/u in zijn wagen. Ja natuurlijk, als we de remafstand van een velomobiel aan 45 vergelijken met een auto aan 200 zal de uitkomst naar mijn inziens lichtjes verschillen.
Ondanks matige training (ik gebruik de Snoek niet voor woon-werkverkeer) ben ik de laatste maanden veel meer naar de gym geweest om te werken aan algemenere spiergroepen. Mijn vetpercentage is bovendien fors gezakt vanwege een strikter dieet. Krachttraining voor benen heb ik ook toegevoegd, hetzij met lichtere gewichten. Van zodra het gewicht omhoog gaat, ondervind ik veel last ter hoogte van de quadriceps (enkel links). Zo jammer allemaal, want ik had graag het potentieel van de Snoek uitgetest onder optimale omstandigheden.
Wat de rit zelf betreft ben ik positief verrast dat het autoverkeer (misschien heb ik gewoon geluk gehad) enorm veel rekening hield met de velomobiel, zelfs wanneer ik in de snellere 70 zones reed. Welgeteld 1 persoon toeterde op een weg waar het lichtjes bergop ging, daar kwam ik met moeite boven 45 km/u uit en heb ik veiligheidshalve maar het fietspad gevolgd. Verder bevond de snelheid zich vaak tussen de 50 en de 57 km/u. Op bepaalde stukken ging de snelheid richting de 60 km/u, wat erop wijst dat de wind precies goed zat.
Het asfalt op autowegen is over het algemeen een pak beter dan de fietspaden waar ik train waardoor je zo boven de 50 km/u zit. Het enige grote nadeel is wanneer auto's plots voor je vertragen om af te slaan, je uit je ritme gehaald wordt en feitelijk van een héél lage snelheid opnieuw moet accelereren richting je kruissnelheid. Als dat éénmaal gebeurt is dat nog doenbaar, maar verschillende keren op een rij vergt gewoon enorm veel kracht. Bovendien kon ik op deze nieuwe route niet echt spreken van een rustig ritje. In de 70-zones moet je om het autoverkeer ietwat bij te blijven serieus doortrappen (al hangt dit toch een stuk af van je fysieke conditie die nu bijlange niet optimaal is). En het is bovendien een stuk kouder, wat de snelheid ook beïnvloedt.
Qua temperatuur was het net geen 10 graden, de CCU banden die vooraan zijn gemonteerd waren opgepompt tot 5,5 bar. Ik had hier eens gelezen dat iemand ze sowieso op 7 bar zet, want anders had hij het gevoel met platte banden te rijden. Ik heb daar weinig kennis van, misschien moet ik ze toch maar wat harder oppompen in de toekomst? Regelmatig waren de wegen (ik reed richting Nederland) vrijwel leeg, waardoor ik geen rij auto's achter me aan kreeg. Het deed me terugdenken aan die ene rit met Timo Eden in het noorden van Duitsland, waar we een gemiddelde snelheid hadden van net geen 53 km/u over bijna 140 kilometer. Alleen is het daar vaak nog gevaarlijker omdat je op wegen rijdt waar de automobilisten tot 100 km/u mogen halen, al is het voordeel daar dat in tegenstelling tot veel Belgen, die Duisers hun rijbewijs niet hebben gekregen bij een doos cornflakes.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 10 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|