Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Berichten: 5.700
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1939
7094 x bedankt in 3502 berichten
(13-Oct-2024, 03:22 PM)365cycle schreef: De snelste fietsbanden worden maar zeer weinig gemaakt; een radiaalband zorgt voor fors minder rolweerstand dan onze diagonaalbanden hebben.
Ik vermoed dat een band die echt puur voor vierwielige velomobielen gemaakt zou worden wel al snel een radiaalband zou zijn.
Wim Schermer was ook altijd druk met die radiaalbanden.
https://wimschermer.blogspot.com/2012/12...endel.html
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 303
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 164
896 x bedankt in 299 berichten
(13-Oct-2024, 03:22 PM)365cycle schreef: De snelste fietsbanden worden maar zeer weinig gemaakt; een radiaalband zorgt voor fors minder rolweerstand dan onze diagonaalbanden hebben. Ik heb weleens wat zitten zoeken naar redenen waarom die banden er niet zijn voor een fiets; met name zoekerig stuurgedrag wordt als één van de redenen genoemd.
Ik vermoed dat een band die echt puur voor vierwielige velomobielen gemaakt zou worden wel al snel een radiaalband zou zijn.
Terwijl tegenwoordig alle* motorfietsbanden toch wel radiaalbanden zijn. Dus wat een radiaalband dan zoekerig zou moeten maken snap ik eigenlijk niet..
Enige wat ik zou kunnen bedenken is dat de oorzaak ligt in de soeplesse. Hoe minder stijfheid, hoe meer zoekerig? I dunno...
*van de bekende, grote, gerenommeerde merken althans. Er zullen vast nog wel diagonaalbanden te vinden zijn.
Berichten: 142
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 366
256 x bedankt in 137 berichten
(13-Oct-2024, 04:33 PM)Arend-Jan schreef: (13-Oct-2024, 03:22 PM)365cycle schreef: De snelste fietsbanden worden maar zeer weinig gemaakt; een radiaalband zorgt voor fors minder rolweerstand dan onze diagonaalbanden hebben. Ik heb weleens wat zitten zoeken naar redenen waarom die banden er niet zijn voor een fiets; met name zoekerig stuurgedrag wordt als één van de redenen genoemd.
Ik vermoed dat een band die echt puur voor vierwielige velomobielen gemaakt zou worden wel al snel een radiaalband zou zijn.
Terwijl tegenwoordig alle* motorfietsbanden toch wel radiaalbanden zijn. Dus wat een radiaalband dan zoekerig zou moeten maken snap ik eigenlijk niet..
Enige wat ik zou kunnen bedenken is dat de oorzaak ligt in de soeplesse. Hoe minder stijfheid, hoe meer zoekerig? I dunno...
Er is Vittoria en Veloflex (wat een afsplitsing van Vittoria is) als zuivere fietsbandenmakers veel aan gelegen om 'de snelste' racefietsband op de markt te brengen (Continental en Michelin verdienen hun grote geld elders, denk ik zo maar). Als het een algemene waarheid is dat radiaalbanden zoveel soepeler zijn, en Vittoria heeft ze in het verleden gemaakt, waarom zijn ze er dan mee gestopt?
Of zijn radiaalbanden alleen maar opvallend veel sneller bij de (te) lage snelheden waar Wim Schermer bij test?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 1.330
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 150
2547 x bedankt in 1191 berichten
De 32 mm is al getest en volgens mij ook andere breedte maten wel. Er zijn daar ook verschillende testen van dezelfde band in meerdere maten. Maakt niet zo heel erg veel uit. Van de 28er moet je geen wonderen verwachten, die zal ook wel ergens tussen de 15 en 18 watt uitkomen. De super snelle bandjes rollen duidelijk lichter, maar zijn ook een stuk fragieler.
Ik las ergens van een velomobilist die met pro one's voor reed en er gemiddeld zo'n 1000 km levensduur uit haalde. Ik weet alleen niet meer waar ik het gelezen heb, vermoed een blog. Met mijn ongeveer 6000 km per jaar zou dat bij 45 euro per stuk uitkomen op 540 euro bandjes. Ik heb goede hoop dat de Urban's die 6000 km wel gaan redden. Die zitten nu aan dik 4000 en zijn nog lang niet op. Dat is dan 50 euro bandjes per jaar.
De achterband van een velomobiel heeft volgens mij niet zo heel veel te lijden. Daar gaat het mogelijk wel lang goed.
Berichten: 5.165
Topics: 100
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9939
7724 x bedankt in 3819 berichten
(13-Oct-2024, 05:06 PM)Tijanus schreef: Of zijn radiaalbanden alleen maar opvallend veel sneller bij de (te) lage snelheden waar Wim Schermer bij test? Rolweerstand is volledig lineair. Het enige wat zijn test daarmee onzuiver zou kunnen maken is de effecten van weggedrag (zijdelingse vervorming bijvoorbeeld) en (voor ons een non-issue) aerodynamica.
Heb nog geen tijd gehad om 'm te kijken, maar:
Vermoed verder dat een radiaalband breder zou moeten zijn, en volgens mij geeft een radiaalband bij lage snelheden bepaalde vibraties/trillingen die de diagonaal niet heeft.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 303
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 164
896 x bedankt in 299 berichten
13-Oct-2024, 11:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Oct-2024, 11:39 PM door Arend-Jan.)
(13-Oct-2024, 05:26 PM)Jeroen S schreef: Ik las ergens van een velomobilist die met pro one's voor reed en er gemiddeld zo'n 1000 km levensduur uit haalde. Ik weet alleen niet meer waar ik het gelezen heb, vermoed een blog. Met mijn ongeveer 6000 km per jaar zou dat bij 45 euro per stuk uitkomen op 540 euro bandjes. Ik heb goede hoop dat de Urban's die 6000 km wel gaan redden. Die zitten nu aan dik 4000 en zijn nog lang niet op. Dat is dan 50 euro bandjes per jaar.
Mijn Pro Ones haalden de 100 (honderd, geen typefout) km nog niet eens, omdat ik 1x te hard remde (en ze eventjes blokkeerde: direct een flink gat). Ze zijn inderdaad erg dun, en fragiel..
CCU32 gaan bij mij meestal tot zo'n 4000 km mee (voor dan, heb nog geen Urban achterband geprobeerd). Om 6000 te halen zou ik mijn rijgedrag (of route!) moeten aanpassen denk ik.
Berichten: 141
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 341
342 x bedankt in 141 berichten
14-Oct-2024, 12:02 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Oct-2024, 12:03 AM door Boyd Maduro.)
(13-Oct-2024, 11:38 PM)Arend-Jan schreef: (13-Oct-2024, 05:26 PM)Jeroen S schreef: ...goede hoop dat de Urban's die 6000 km wel gaan redden. Die zitten nu aan dik 4000 en zijn nog lang niet op...
CCU32 gaan bij mij meestal tot zo'n 4000 km mee (voor dan, heb nog geen Urban achterband geprobeerd). Om 6000 te halen zou ik mijn rijgedrag (of route!) moeten aanpassen denk ik.
Dan is het ook niet heel raar dat na 5000km mijn CCS wat afgesleten begint te raken. (Zeker als je de races meeneemt, Assen en zeker Ter Apel is niet lief voor je banden) Vandaag omgewisseld voor CCU omdat ik merkte dat de grip met vochtig weer niet echt meer om over naar huis te schrijven is. (Maar ze kunnen met droog weer nog wel even mee volgens mij)
Berichten: 5.165
Topics: 100
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9939
7724 x bedankt in 3819 berichten
14-Oct-2024, 08:48 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Oct-2024, 08:49 AM door 365cycle.)
(13-Oct-2024, 11:38 PM)Arend-Jan schreef: CCU32 gaan bij mij meestal tot zo'n 4000 km mee (voor dan, heb nog geen Urban achterband geprobeerd). Om 6000 te halen zou ik mijn rijgedrag (of route!) moeten aanpassen denk ik. Dat zegt wel ook wat over jouw rijstijl Zelfs met mijn gewicht haal ik meestal de 7000 km wel. Voordeel daarbij is dat de laatste 30000 km ofzo mijn behoorlijk lang rechtdoor zijn; deels jouw oude woon-werkroute, en destijds vaak naar Zeeland.
(14-Oct-2024, 12:02 AM)Boyd Maduro schreef: Dan is het ook niet heel raar dat na 5000km mijn CCS wat afgesleten begint te raken. (Zeker als je de races meeneemt, Assen en zeker Ter Apel is niet lief voor je banden) Vandaag omgewisseld voor CCU omdat ik merkte dat de grip met vochtig weer niet echt meer om over naar huis te schrijven is. (Maar ze kunnen met droog weer nog wel even mee volgens mij) CCS sleet bij mij sneller dan de CCU, ik kreeg vaak vlakke plekken. Ze slippen/blokkeren erg snel op nat wegdek (met mijn gewicht zo snel dat ik ze levensgevaarlijk vond) en in de tijd dat ik CCS reed, reed ik ook door weer en wind naar m'n werk. CCU vind ik echt een veel betere band.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.710
Topics: 102
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7256
2403 x bedankt in 1140 berichten
(13-Oct-2024, 03:32 PM)Tegelfanaat schreef: Continental Contact Urban is er in 32-622. De 28mm versie staat op de lijst met testkandidaten van de genoemde BRR maar heeft nog niet veel stemmen. Ben wel nieuwsgierig hoe deze scoort in vergelijking met de racebanden.
Same here. Een CCU in 40-622 is wel getest, met een best goede 18.1 W Een GP5000 AS in 32-622 heeft 16.3 W
Berichten: 1.710
Topics: 102
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7256
2403 x bedankt in 1140 berichten
14-Oct-2024, 04:10 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Oct-2024, 04:14 PM door Hoekie.)
Snoek(-L) dashboard 4.0
Hoofdschakelaar (wit),
Schakelaar licht (voor, achter),
Schakelaar licht Lupine SL F (bedrade versie)
Voltmeter, USB, eigen aan/uit wipschakelaar, afdekklepje
Schakelaar, overig
XT60E-M
LiFePO4
Berichten: 303
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 164
896 x bedankt in 299 berichten
14-Oct-2024, 06:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Oct-2024, 06:47 PM door Arend-Jan.)
Netjes hoor!
Ik heb ook bovenop een hoofdschakelaar gemaakt en rechts zit een extra schakelaar voor de dashcams.
Usb laadpoort heb ik rechts in de fiets, waar ik ook mijn telefoon kwijt kan (op de wielkast) en de Edge 1040 heb hangen. Deze twee kan ik dus onderweg opladen.
In de QV-limo heb ik hetzelfde, plus rechts dan nog een kleine laadcontroller voor het zonnepaneeltje dat ik op het serviceluik in de neus heb gemaakt.
Berichten: 141
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 341
342 x bedankt in 141 berichten
(12-Oct-2024, 04:51 PM)Hoekie schreef: (12-Oct-2024, 04:32 PM)Boyd Maduro schreef: Ik heb vaker gehoord dat gp5000 lastig kan zijn dus wat dat betreft was ik er op voorbereid.
Het viel me inderdaad wel op dat er erg weinig ruimte is tussen de ad en de wielkast.
- Welke maat GP5000 gebruik jij ?
- Ging die op de DT Swiss (R470) velg zonder gereedschap?
Blijkbaar toch een andere velg: rmx 6515
Berichten: 141
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 341
342 x bedankt in 141 berichten
Ha, en de 30mm gp5000, niet de 32mm
Berichten: 1.710
Topics: 102
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7256
2403 x bedankt in 1140 berichten
, 12:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 01:12 PM door Hoekie.)
Ik ben nog een beetje blond in 622:
- Waarom de GP 5000 S TR en niet de niet TR versie?
Van voren geen interesse voor een noodle, maar voor van achteren wel.
- Iemand die daarmee. rijdt? Zoals bijvoorbeeld https://www.bike-components.de/en/Vittor...rt-p83649/
https://www.bicyclerollingresistance.com...conclusion
Laat maar
Berichten: 5.165
Topics: 100
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9939
7724 x bedankt in 3819 berichten
(, 12:52 PM)Hoekie schreef: - Waarom de GP 5000 S TR en niet de niet TR versie? De S TR is sneller en niet echt minder lekbestendig. De TT TR is nog sneller, maar ook wel heel dun.
De AS TR is iets minder snel, maar wel een hele goeie band. Ik heb 'm nu ook weer klaar liggen; er ligt een gewone GP5000 onder m'n fiets, maar zodra ik 1x lek rijd frot ik de AS TR eronder.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 141
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 341
342 x bedankt in 141 berichten
, 03:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 03:55 PM door Boyd Maduro.)
(, 12:52 PM)Hoekie schreef: Ik ben nog een beetje blond in 622:
- Waarom de GP 5000 S TR en niet de niet TR versie?
Is sneller
Van voren geen interesse voor een noodle, maar voor van achteren wel.
- Iemand die daarmee. rijdt? Zoals bijvoorbeeld https://www.bike-components.de/en/Vittor...rt-p83649/
https://www.bicyclerollingresistance.com...conclusion
Laat maar
Hoezo laat maar? Conclusie is juist goed toch? Ik ben er ook naar aan het kijken. Nauwelijks effect op rolweerstand en vergemakkelijkt het dealen met grote lekke
Berichten: 1.710
Topics: 102
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7256
2403 x bedankt in 1140 berichten
Klopt, echter vallen me op uit het verhaal:
- alleen tubeless
- lastig van de velg te krijgen
- bij lek rijden rij je nog steeds op de velg
- bij > 4 bar wordt de air-liner 'te veel' ingedrukt
Berichten: 1.710
Topics: 102
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7256
2403 x bedankt in 1140 berichten
Banden in 28-622 besteld. Ik ben benieuwd hoe makkelijk of moeilijk deze te plaatsen zijn.
Helaas bevestigde vanavond het gevoel dat er nog iets speling op het stuur zit; kon het stuur iets heen en weer bewegen terwijl de Snoek-L gewoon rechtdoor ging.
Berichten: 13
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2024
Bedankt: 0
24 x bedankt in 13 berichten
(11-Oct-2024, 06:45 AM)Boyd Maduro schreef: Mijn enige referentiepunt is de QuestXS waarvan ik al meerdere keren heb gelezen dat het qua windgevoeligheid ergens bovenaan het lijstje zit. Geheel naar verwachting merk ik dan ook meer van de wind in de Snoek dan in de QuestXS. De manier waarop zorgt er echter voor dat ik waarschijnlijk tot een hogere windsnelheid met mijn Snoek nog comfortabel ben dan dat ik dat met mijn QuestXS was. Namelijk: ik heb het gevoel dat de QuestXS meer omgegooid wordt waar de Snoek meer opzij geduwd wordt. Dus (zeker met minder constante wind) met de snoek meer de aandacht er bij om rechtdoor te blijven rijden bij de QuestXS gaat het rechtdoor langer goed maar daarbij ga ik toch wat ongemakkelijk scheef in de fiets zitten voor wat contragewicht (die lijkt overigens ook beter te zeilen)
Ik heb niet zoveel gewicht om in de strijd te gooien dus ik vindt het prettig dat dat bij de snoek niet nodig is.
De zijwaartse verplaatsing wordt volgens mij veroorzaakt door dwarsslip van de
banden, die je verkrijgt door de door de wind aangebrachte dwarskracht. Goed
om te lezen dat de Snoek een neutraal stuurgedrag vertoont bij zijwind. Is dit
ook zo bij de Snoek_L?
Dat omgooien bij de QuestXS: misschien dat het neutrale punt (drukpunt) bij de
QuestXS verder van het zwaartepunt van fiets en berijder af ligt. De dwarskracht
door de wind op het voertuig en de horizontale afstand tot het zwaartepunt zorgt
dan voor een giermoment.
Ik begrijp "met de snoek meer de aandacht er bij om rechtdoor te blijven rijden"
niet als deze een neutraler stuurgedrag heeft dan de QuestXS (wordt meer
omgegooid) en dat dan "Quest gaat rechtdoor langer goed".
Als op een band een dwarskracht wordt uitgeoefend, dan krijgt de band een
richtmoment. Dit richtmoment moet bij zijwind worden gecompenseerd door kracht
uit te oefenen op het stuur.
Zou het kunnen dat bij de Snoek een kleinere stuuruitslag nodig is voor
eenzelfde verdraaiing van het voorwiel en daardoor lastiger/zwaarder stuurt dan
de QuestXS?
Berichten: 141
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 341
342 x bedankt in 141 berichten
(3 uren geleden)John1000 schreef: (11-Oct-2024, 06:45 AM)Boyd Maduro schreef: Mijn enige referentiepunt is de QuestXS waarvan ik al meerdere keren heb gelezen dat het qua windgevoeligheid ergens bovenaan het lijstje zit. Geheel naar verwachting merk ik dan ook meer van de wind in de Snoek dan in de QuestXS. De manier waarop zorgt er echter voor dat ik waarschijnlijk tot een hogere windsnelheid met mijn Snoek nog comfortabel ben dan dat ik dat met mijn QuestXS was. Namelijk: ik heb het gevoel dat de QuestXS meer omgegooid wordt waar de Snoek meer opzij geduwd wordt. Dus (zeker met minder constante wind) met de snoek meer de aandacht er bij om rechtdoor te blijven rijden bij de QuestXS gaat het rechtdoor langer goed maar daarbij ga ik toch wat ongemakkelijk scheef in de fiets zitten voor wat contragewicht (die lijkt overigens ook beter te zeilen)
Ik heb niet zoveel gewicht om in de strijd te gooien dus ik vindt het prettig dat dat bij de snoek niet nodig is.
De zijwaartse verplaatsing wordt volgens mij veroorzaakt door dwarsslip van de
banden, die je verkrijgt door de door de wind aangebrachte dwarskracht. Goed
om te lezen dat de Snoek een neutraal stuurgedrag vertoont bij zijwind. Is dit
ook zo bij de Snoek_L?
Dat omgooien bij de QuestXS: misschien dat het neutrale punt (drukpunt) bij de
QuestXS verder van het zwaartepunt van fiets en berijder af ligt. De dwarskracht
door de wind op het voertuig en de horizontale afstand tot het zwaartepunt zorgt
dan voor een giermoment.
Ik begrijp "met de snoek meer de aandacht er bij om rechtdoor te blijven rijden"
niet als deze een neutraler stuurgedrag heeft dan de QuestXS (wordt meer
omgegooid) en dat dan "Quest gaat rechtdoor langer goed".
Als op een band een dwarskracht wordt uitgeoefend, dan krijgt de band een
richtmoment. Dit richtmoment moet bij zijwind worden gecompenseerd door kracht
uit te oefenen op het stuur.
Zou het kunnen dat bij de Snoek een kleinere stuuruitslag nodig is voor
eenzelfde verdraaiing van het voorwiel en daardoor lastiger/zwaarder stuurt dan
de QuestXS?
oh, volgens mij begreep je me verkeerd.
Met de QuestXS had ik het gevoel dat ik minder tegen hoef te sturen om rechtdoor te blijven gaan maar meer tegen moet leunen om niet op twee (of minder) wielen te eindigen
met de snoek heb ik het gevoel dat ik met meer wind kan rijden omdat die minder snel op twee wielen gaat maar dat ik meer moet tegensturen omdat die meer uit de rijrichting gedrukt wordt. (mogelijk dat dit beter is met de vin omdat die extra zijoppervlak geeft achter je draaipunt)
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|