Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Berichten: 193
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 532
370 x bedankt in 187 berichten
(16-Oct-2024, 09:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Nee, maar jij weet wel het verschil tussen de SL en de GT toch?
De XS is echt minder zijwindONgevoeliger dan de SL.
Eh, ligt het aan mij of verslik je je hier in je eigen litotes?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(16-Oct-2024, 10:08 PM)Tijanus schreef: (16-Oct-2024, 09:39 PM)Wim -de roetsende schreef: Nee, maar jij weet wel het verschil tussen de SL en de GT toch?
De XS is echt minder zijwindONgevoeliger dan de SL.
Eh, ligt het aan mij of verslik je je hier in je eigen litotes?
Oeps --> De XS is minder zijwindgevoelig of meer zijwindONgevoelig.
Dankjewel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.440
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 247
2778 x bedankt in 1299 berichten
Als ik het goed begrijp vindt Wim de Milan SL zijwindgevoeliger als de Quest XS.
Ook weer als ik het goed begrijp, vindt Boyd dat de Snoek anders reageert op zijwind als de Quest XS, waarbij de Snoek zijwind via het stuurgedrag laat merken, voelt de XS alsof je om kunt waaien.
Van de GT durf ik ook wet te zeggen dat ie erg stabiel is. Die doet bij zijwind bijna niets.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(17-Oct-2024, 07:42 AM)Jeroen S schreef: Als ik het goed begrijp vindt Wim de Milan SL zijwindgevoeliger als de Quest XS.
Klopt. Het scheelt niet veel, maar wel wat.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
Vandaag eerste woon werk. Heb nog geen reserve buitenband achter, maar ik kon het niet laten.
En dan bij woon werk en extra bagage, is ruimte achterin plotseling wel wat anders dan bij de QV. Ik kan niet alles hebben.
Verder voorzichtig aandachtplekken gepasseerd en waar meerdere keren gewenst, rijbaan, ging optrekken naar 45-50 rap. Check.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(17-Oct-2024, 07:58 PM)Hoekie schreef: Heb nog geen reserve buitenband achter,
Welles
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
17-Oct-2024, 11:03 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Oct-2024, 11:08 PM door Hoekie.)
(17-Oct-2024, 09:07 PM)365cycle schreef: Welles
De 32-622 AS die ik van je overgenomen had, is gisteren, woensdag, alweer doorverkocht.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
Oh joh, vind je het geen fijne band?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
18-Oct-2024, 04:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Oct-2024, 05:42 PM door Hoekie.
Edit Reason: Spelling
)
Heb er niet eens mee gereden. Kreeg 'm er met goed fatsoen, =zonder gereedschap, in de garage, op de heftafel, niet eens op.
No way dat ik langs de weg ga lopen kl&@#ten.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Dan vandaag de 2x 28-622 binnen. En dus gelijk maar getest.
Resultaat: Iets met dag en nacht vergeleken met de AS in 32-622...
Beide met de hand erop gekregen. Bij de een ging het net zo makkelijk als van voren. Inderdaad, een CCU. IDEAAL voor onderweg.
Nummer twee, een GP5000 S TR, in de maat 28-622, ging wat moeilijker maar nog altijd met de hand. Inderdaad, zoals Arend-Jan al zei (12-Oct-2024, 07:46 PM)Arend-Jan schreef: Ik heb mijn GP5000 S TR 28-622 er gewoon met blote handen op gelegd Enige extra aandacht was dat de band initieel niet lekker langs het ventiel ging. Er met de hand opleggen ging niet. Tot ik de bandrand subtiel naast het ventiel kon leggen. Vervolgens ging het wel met de hand. Happy days.
Vergelijking beide nieuw uit de doos. De één een vouw en de andere een draadband.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
Het verbaast me dat de AS TR niet wilde. Niet in vergelijking met de CCU, een draadband werkt lekkerder in die krappe ruimte waar wij onze banden doorheen frommelen. Maar wel in vergelijking met de S TR, want behalve een paar mm breedte en een iets andere casing zijn ze behoorlijk vergelijkbaar.
Wat ging er precies mis? Leek ie te klein? Of kreeg je m niet langs de as?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
20-Oct-2024, 02:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Oct-2024, 02:36 PM door Hoekie.)
De AS voelde ruwer/rubberiger als ook breder (logisch met 32-622) en dikker.
Fout gaat het eigenlijk al bij het te moeizaam langs de as krijgen. Dat lukt op den duur wel. Vervolgens is de band bijna niet rond te draaien.
Ik ga door tot de band half op de velg ligt en vraag me af: moet ik dit willen?
Edit: wellicht dat ik een AS in 28-622 nog eens probeer (met gratis retourneren) maar dan moet ik eerst rap lek rijden.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(20-Oct-2024, 02:34 PM)Hoekie schreef: Ik ga door tot de band half op de velg ligt en vraag me af: moet ik dit willen?
Toen ik de DF kocht wilde ik graag een 40mm achterband, want volgens Ymte zou dat passen.
Na 10 minuten duwen en hannesen door Ymte zei ik: "Doe toch maar een 28mm band."
Die ging redelijk vlot langs de as en daarna op het wiel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
Als je licht bent is een smalle band geen probleem. Hoe zwaarder je bent, hoe prettiger breedte is.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.717
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2869
3202 x bedankt in 2223 berichten
(20-Oct-2024, 09:40 PM)365cycle schreef: Als je licht bent is een smalle band geen probleem. Hoe zwaarder je bent, hoe prettiger breedte is.
Is een smalle band ook sneller? Door minder rolweerstand?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
21-Oct-2024, 04:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Oct-2024, 04:20 PM door 365cycle.)
(21-Oct-2024, 03:54 PM)Hardloper schreef: Is een smalle band ook sneller? Door minder rolweerstand? Een smalle band heeft in veel gevallen meer rolweerstand.
Enige uitzondering is superstrak wegdek.
Wielrenners hebben daarbij nog last van aerodynamisch nadeel bij een bredere band. Maar zelfs dat valt met moderne velgontwerpen mee.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
21-Oct-2024, 06:59 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Oct-2024, 07:06 PM door Hoekie.)
(21-Oct-2024, 03:54 PM)Hardloper schreef: Is een smalle band ook sneller? Door minder rolweerstand?
Ja en Nee.
Mijn eerste week met de Snoek-L vertelt me dat 28 achter comfortabeler is dan 42 met de QV.
Ik laat expres extra informatie achter, want laten we het simpel houden, dat is de vraag ook.
Berichten: 2
Topics: 0
Lid sinds: Jul 2020
Bedankt: 25
5 x bedankt in 2 berichten
Bijna 6000 km gereden met de Contact Urbans en slechts weinig slijtage. Veel bochten in route, groot deel woon-werk in de stad... Tot nu toe NIET lek gereden... Goede ervaringen mee en kunnen dus nog wel even mee.
(13-Oct-2024, 05:26 PM)Jeroen S schreef: De 32 mm is al getest en volgens mij ook andere breedte maten wel. Er zijn daar ook verschillende testen van dezelfde band in meerdere maten. Maakt niet zo heel erg veel uit. Van de 28er moet je geen wonderen verwachten, die zal ook wel ergens tussen de 15 en 18 watt uitkomen. De super snelle bandjes rollen duidelijk lichter, maar zijn ook een stuk fragieler.
Ik las ergens van een velomobilist die met pro one's voor reed en er gemiddeld zo'n 1000 km levensduur uit haalde. Ik weet alleen niet meer waar ik het gelezen heb, vermoed een blog. Met mijn ongeveer 6000 km per jaar zou dat bij 45 euro per stuk uitkomen op 540 euro bandjes. Ik heb goede hoop dat de Urban's die 6000 km wel gaan redden. Die zitten nu aan dik 4000 en zijn nog lang niet op. Dat is dan 50 euro bandjes per jaar.
De achterband van een velomobiel heeft volgens mij niet zo heel veel te lijden. Daar gaat het mogelijk wel lang goed.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(21-Oct-2024, 06:59 PM)Hoekie schreef: Mijn eerste week met de Snoek-L vertelt me dat 28 achter comfortabeler is dan 42 met de QV.
Ik laat expres extra informatie achter, want laten we het simpel houden, dat is de vraag ook. Comfortabeler =/= sneller. 28-622 kan je daarnaast niet vergelijken met 28-406, laat staan met 42-406.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 193
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 532
370 x bedankt in 187 berichten
(21-Oct-2024, 06:59 PM)Hoekie schreef: (21-Oct-2024, 03:54 PM)Hardloper schreef: Is een smalle band ook sneller? Door minder rolweerstand?
Ja en Nee.
Mijn eerste week met de Snoek-L vertelt me dat 28 achter comfortabeler is dan 42 met de QV.
Ik laat expres extra informatie achter, want laten we het simpel houden, dat is de vraag ook.
Een wat langere versie, volgens Bicycle Rolling Resistance, een test van vier maten van dezelfde band:
https://www.bicyclerollingresistance.com...comparison
Een tamelijk lang artikel, maar het wordt met elke nieuw ingestoken vergelijkingsmethode steeds beter. In de conclusie geeft men een samenvatting:
"A bigger road bike tire (at least the Continental GP 4000 and GP 5000) provides a lower rolling resistance at the same air pressure. You do have to realize that at the same air pressure, a bigger tire will provide a less comfortable ride.
At the 15% tire drop air pressures, which are very close to the recommended air pressures for a given size, the tables are turned and a bigger road bike tire will have a higher rolling resistance. The higher rolling resistance of the bigger tire is because it provides more comfort at the 15% tire drop air pressure.
We feel the ultimate test is adjusting all tires to the same comfort level. When all tires are adjusted to the same comfort level, rolling resistance is nearly the same (0.2 watts max) for all sizes of the GP 5000. "
Naast het eerder genoemde minpunt van meer luchtweerstand is een bredere maat van dezelfde band natuurlijk ook gewoon zwaarder. In het geval van de GP5000 een verschil van ~100 gram tussen de grootste en kleinste maat. Per band. En dat zijn nou net de snelst draaiende delen van een fiets, (dus) het verlies aan kinetische energie na elke stop telt daarbij dubbel (wegens de vereiste rotatie-energie in de band).
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(21-Oct-2024, 11:56 PM)Tijanus schreef: "A bigger road bike tire (at least the Continental GP 4000 and GP 5000) provides a lower rolling resistance at the same air pressure. You do have to realize that at the same air pressure, a bigger tire will provide a less comfortable ride.
We feel the ultimate test is adjusting all tires to the same comfort level. When all tires are adjusted to the same comfort level, rolling resistance is nearly the same (0.2 watts max) for all sizes of the GP 5000. "
Ik heb nooit begrepen waarom je banden zou testen op dezelfde druk, terwijl iedere fietser weet dat in een brede band de druk lager moet zijn dan in een smalle band. Staat er zelfs op. Je gaat toch niet een 50mm band op 10 Bar zetten
Uit de 2e opmerking hierboven blijkt dat het dus allemaal niet zoveel uit maakt, als je de druk aanpast.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.440
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 247
2778 x bedankt in 1299 berichten
Een dikkere band is zwaarder maar bevat ook meer lucht. De extra breedte kan met name op half of onverhard wegdek een voordeel zijn. De grotere luchtkamer helpt ook veel als je wat zwaarder bent, er meer gewicht op het wiel rust. Bij slecht wegdek, klinkertjes bijvoorbeeld zijn met wat bredere banden soms ook een stuk beter te doen dan met smalle harde bandjes.
Kortom je moet de laboratorium waarden ook in relatie tot je werkelijke gebruik zien.
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
En wat denk je...sta ik daar vanmorgen om 7 uur in het donker met mijn Snoek-L en een lekke achterband, de GP5000 S TR.
Welgeteld de eerste woon-werk rit met die band. Blij dat ik van te voren geoefend heb en blij dat ik de CCU als reserve achterband bij me had.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
22-Oct-2024, 09:40 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Oct-2024, 09:51 AM door 365cycle.)
Een S TR is echt niet gemaakt voor (nat) herfstweer. Daarvoor is de AS TR... of de CCU.
Ben benieuwd waar je die CCU trouwens bewaart als reserve, of heb je een vouwband-variant gevonden?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
Er zijn velen die met een GP5000 S TR het hele jaar doorrijden. Vanavond maar eens kijken wat de reden van de lekke band is.
Draadband kan je ook vouwen. Alleen beperkt.
Berichten: 249
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 337
737 x bedankt in 245 berichten
22-Oct-2024, 12:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Oct-2024, 04:24 PM door twilwel.)
(22-Oct-2024, 12:42 PM)Hoekie schreef: Er zijn velen die met een GP5000 S TR het hele jaar doorrijden. Vanavond maar eens kijken wat de reden van de lekke band is.
Draadband kan je ook vouwen. Alleen beperkt.
Rijdend naar LEL: klapband met de GP 5000TR 28-622 met latex biba. Een cm lange jaap in de buba. Eigenlijk kan ik die wel weggooien :-( Op de terugweg, een langzaam leeglopende -gloednieuwe- GP5000TR, die ik pas opmerkte toen ik thuis was. Deze keer een butyl biba. Oorzaak nog onbekend.
Edit: de 2e keer was kennelijk de gebruikte binnenband de schuldige. Piepklein lek net naast een plakker, tja....
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
22-Oct-2024, 01:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Oct-2024, 01:46 PM door 365cycle.)
(22-Oct-2024, 12:42 PM)Hoekie schreef: Er zijn velen die met een GP5000 S TR het hele jaar doorrijden. Vanavond maar eens kijken wat de reden van de lekke band is. Ik weet het, die zijn er ook met Pro One TT. Mij niet gezien; geen zin om in de winter met een buba te gaan vechten in de regen en kou, en al helemaal geen zin in een schuiver bij 50+ omdat de achterband ineens leeg is.
De AS TR hield het bij mij 7000 km vol, van begin tot het bittere eind zonder lek; zo zie ik ze graag
(22-Oct-2024, 12:42 PM)Hoekie schreef: Draadband kan je ook vouwen. Alleen beperkt. Je kan 'm oneindig vouwen, toch?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 26 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|