Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
(15-Jul-2025, 07:00 PM)Arend-Jan schreef: Verder kreeg ik hem qua afstelling eigenlijk niet zo goed. 

Omdat ik geen 2m ben zat ik eigenlijk vrij ver achter de voorwielen, wat de stabiliteit niet ten goede komt.

Goed dat je dit noemt. Het viel mij ook al op dat ik zo ver van de wielkasten af zat.

Nou kon de stoel nog wel een gaatje of 2 naar voren, maar dan nog.


Ik ga toch serieus nadenken over de raceschoenen. Pedalen en plaatjes van LOOK heb ik nog wel.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Frutsel
Je kan de (onderkant van) de stoel wel ver naar voren zetten, maar als je dan ook de hoofdsteun wil kunnen blijven gebruiken kom je op gegeven moment zo vlak te liggen dat je niet/nauwelijks meer over de motorkap kijkt Tongue
Antwoord }
Dan heb je dus zo'n kapje nodig als de Bülk ook heeft.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Zo'n neusklepje aan de voorkant, waar je nog net naar buiten kunt kijken?  Wink

Ik heb in de Milan GT voor mijn onderlijf ook heel erg veel ruimte, maar voor mijn lange bovenlijf en nek mest de stoel ver naar beneden en heb ik er een extra gaatje bij moeten maken om de stoelsteun ongeveer 2 cm verder naar voren te monteren. Toch moest de BB nog 5-7 cm naar achteren. De vorige eigenaar was net zo lang als ik, ca 182, maar dus met andere proporties. Ik kan me voorstellen dat je roeifietserschouders in de Milan SL niet genoeg plek vinden. 

Ik vind het wel prettig om in alle richtingen de ruimte te hebben. Ik had ooit een Alleweder maar die zijn echt te kort voor mij. Dat is niks, een VM waarin je niet zover onderuit kunt als je zou willen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(16-Jul-2025, 07:41 AM)Jeroen S schreef: 1 Zo'n neusklepje aan de voorkant, waar je nog net naar buiten kunt kijken?  Wink

2 Ik kan me voorstellen dat je roeifietserschouders in de Milan SL niet genoeg plek vinden. 

3 Ik vind het wel prettig om in alle richtingen de ruimte te hebben. 

Big Grin  thumb 

2 Die hebben juist net genoeg ruimte. Het gaat echt om de voeten, daar zit het grootste  Wink probleem.

3 Ik ook, maar ik heb niet veel nodig. Een beetje vind ik al genoeg. Ik stop wel even, als ik een tasje achteruit de vm wil pakken  Smile
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
Ivm deelname aan LEL Engeland heb ik mijn versnellingen in/en Snoek L wat aangepast.
Voor heb ik nu 30/53 ovaal.
Achter is de cassette nu 11-46 11 speed.
Linksvoor een bagagevak gemaakt om spullen in op te bergen die je hoopt niet nodig te hebben.
Met het lichtste verzet kan ik nu met 6 km per uur een cadans van 80 draaien, zodat het klimmen in Noord Engeland niet een breekpunt wordt.
In 2013 had ik voor 30, achter 32 als lichtste verzet en dat bleek te zwaar om al die bulten te nemen.
Nu moet het wel erg gek gaan, als ik het niet fietsend kan oplossen. :-)
Antwoord }
Heb je daarvoor het buitenblad een positie opgeschoven? Ook qua schakelen niet vanzelfsprekend dat dat allemaal lukt. Met zo'n licht verzet moet het wel lukken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Het grote blad voor heeft de standaard positie, net zoals het kleine mountainbike blad, hiervoor heb ik de spider van Rotor aangepast, zodat het past en werkt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
https://ligfietsers.nl/thread-1567-page-8.html

Hier vertelt Twilwel over de aanpassingen die hij heeft gedaan om de 70mm remmen goed werkend te krijgen in de Bülk.

Waarom schrijf ik dit hier in het Snoek-topic? Omdat ik stomverbaasd was dat de Snoek blijkbaar standaard wordt afgeleverd met 70mm remmen.

Ik heb nu 3x een vm met 70mm remmen gehad en nu 3x eentje met 90mm remmen. De Milan staat bij allebei, want daar heb ik na 1,5 jaar de 70mm wielen laten vervangen door 90mm wielen.


Ik wil echt nooit van mijn leven meer 70mm remmen. Altijd dat gedoe met het blijven hangen van de rem. Na iedere keer remmen moet je dan die remhendel weer met je hand terugduwen. Dat moet je toch niet willen in een vm van meer dan €10.000,-

Iemand die zo technisch is als Twilwel lost het probleem van die remmen blijkbaar gewoon op. Over die vaardigheden beschik ik niet. Dat iemand zoals hij zoveel moet doen om deze remmen goed te laten werken, spreekt volgens mij al voldoende tegen die remmen.

Dus lever die vm-en nou gewoon af met 90mm remmen. Dat halve kilootje extra gewicht is een halve bidon met water.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , 365cycle
(20-Jul-2025, 08:21 AM)Wim -de roetsende schreef: Dus lever die vm-en nou gewoon af met 90mm remmen. Dat halve kilootje extra gewicht is een halve bidon met water.


Of Sturmey Archer maakt eindelijk consequent goede 70mm trommelremmen met sterke veren. Er is nu domweg teveel variatie. De 90mm lijkt inder variatie in de kwaliteit te hebben. Dat moet bij de 70mm toch ook kunnen? Ik vind dat gewichtsverschil toch wel een ding en ben ook niet zo gelukkig met de kortere spaken.. 

Die kortere kabelloop ga ik in de gaten houden of het na verloop van tijd bijvoorbeeld kabelslijtage oplevert. De extra veer zit '`s winters in de zoute spray en ik verwacht dat die op een gegeven moment vervangen moet worden omdat ie door roest. 

Ik maak me geen illusie dat SA goede 70mm remmen gaat maken voor zoń kleine doelgroep. Na verloop vanjaren zie ik dat er naar kostenbesparing wordt gestreefd bij de onderdeeltjes. met steeds slechtere 70mm als gevolg.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik zelf vind het echt misdadige om te besparen op iets als remmen, wetende dat de remmen steeds slechter worden. Ik vind een onderdeel zoals de remmen, hierop moet je gewoon kunnen vertrouwen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(20-Jul-2025, 12:10 PM)Hardloper schreef: Ik zelf vind het echt misdadige om te besparen op iets als remmen, wetende dat de remmen steeds slechter worden. Ik vind een onderdeel zoals de remmen, hierop moet je gewoon kunnen vertrouwen.

Mijn 70mm remden gewoon prima hoor. 

Ik was alleen klaar met het gedoe.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(20-Jul-2025, 12:14 PM)Wim -de roetsende schreef:
(20-Jul-2025, 12:10 PM)Hardloper schreef: Ik zelf vind het echt misdadige om te besparen op iets als remmen, wetende dat de remmen steeds slechter worden. Ik vind een onderdeel zoals de remmen, hierop moet je gewoon kunnen vertrouwen.

Mijn 70mm remden gewoon prima hoor. 

Ik was alleen klaar met het gedoe.

(20-Jul-2025, 10:11 AM)twilwel schreef: Na verloop vanjaren zie ik dat er naar kostenbesparing wordt gestreefd bij de onderdeeltjes. met steeds slechtere 70mm als gevolg.

Het was een reactie op dit.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
(20-Jul-2025, 10:11 AM)twilwel schreef: Of Sturmey Archer maakt eindelijk consequent goede 70mm trommelremmen met sterke veren. Er is nu domweg teveel variatie. De 90mm lijkt inder variatie in de kwaliteit te hebben. Dat moet bij de 70mm toch ook kunnen? Ik vind dat gewichtsverschil toch wel een ding en ben ook niet zo gelukkig met de kortere spaken.. 
Ik vind dit een verkeerde aanpak, zeker als je als professioneel leverancier weet dat de 70mm trommelremmen problemen opleveren.
Als ik dit op een forum zou lezen als klant zou ik serieus overwegen om binnen de wettelijk verplichte garantieperiode telkens even bij je langs te fietsen om de remmen vrij te laten maken. 

Een product waarvan bekend is dat het zoveel onderhoud nodig heeft moet je niet willen verkopen.
Intercity Bike doet dat om die reden ook niet meer; de Tuna heeft standaard 90mm.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , mvdriel
Zo, ik heb een (voor mij) grote tekortkoming van de kleine Snoek geadresseerd... Ik heb twee bagagevakken voor de voorwielen in de fiets gemaakt  Cool

Volgend weekend is er een leuk dingetje/race/bbq bij Rütenbrock: https://ligfiets.net/events/4779 en het liefst zou ik daarheen fietsen maar ik wist echt niet hoe ik een kampeeruitrusting in de Snoek zou kunnen meenemen op zo'n manier dat ik er zelf ook nog bij pas. 

Omdat ik zelf officieel al niet eens in de fiets pas, en daarvoor de stoel zelf en de montagebeugels en montagepuntenpunten daarvan heb aangepast blijft er naast en achter de stoel gewoon zo goed als nul ruimte over (mijn ellebogen liggen ook zo ongeveer op de bodem). Alleen naast het achterwiel blijft over, maar daar kan ik geen tent+luchtbed+slaapzak+tandenborstel kwijt, dus heb ik vooraan twee vakken gemaakt. Ik had zulke vakken vroeger ook in mijn Milan GT (en nu ook in de QV-Limo) en heb ze altijd heel nuttig gevonden.

Heb Dronten wat fotos gestuurd (ze zijn nu op vakantie) en aangeboden dat ze er een mal van zouden kunnen krijgen van me. Ik denk dat ik namelijk niet de enige ben die graag iets meer zou kunnen meenemen in zijn/haar Snoekje.

Echt super praktisch is het natuurlijk nog steeds niet: om iets uit die vakken te halen moet de fiets op zijn kant en het voetenluik eruit (wat nu moeilijker gaat!). Maar ik kan nu i.i.g veel meer spullen meenemen dan voorheen  Smile

Wat dat laatste direct zou oplossen heb ik in mijn QV-Limo wel ook al gedaan: een luik bovenop de neus, dan kan je direct perfect bij spullen in die vakken.

Maar voor de Snoek wacht ik daar nog even mee, het is immers een race-velo en die mag niet té praktisch worden  Wink



Ik heb trouwens ook de body verstijfd aan de achterkant, aan de rechterzijde, boven en voor de montage van de achterbrug.

Moet nog een paar fatsoenlijke metingen daaraan doen, maar ik merk wel echt verschil in snelle bochten en ook bij veel wind Cool
Antwoord }
(31-Jul-2025, 11:44 PM)Arend-Jan schreef: Heb Dronten wat fotos gestuurd (ze zijn nu op vakantie) en aangeboden dat ze er een mal van zouden kunnen krijgen van me. Ik denk dat ik namelijk niet de enige ben die graag iets meer zou kunnen meenemen in zijn/haar Snoekje.
Ben ik wel van overtuigd. Er passen zéker twee tandenborstels in, wie wil dat nou niet? Tongue 
Zonder gekheid, het ziet er super fraai uit, en de ruimte is nu echt benut tot op de laatste millimeter, maar het is wel zo ontworpen dat je gewoon nog dingen kan repareren enzo.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , Arend-Jan , Willeke_IGKT
je zou ook net als 365cycle een aanhanger kunnen maken waar je snoek op kan en dan met de qv limo er heen fietsen zodat je daar je race fiets kan gebruiken.
Antwoord }
Bedankt door: Boyd Maduro , Willeke_IGKT , Frutsel
(01-Aug-2025, 04:29 AM)Veloquest schreef: je zou ook net als 365cycle een aanhanger kunnen maken waar je snoek op kan en dan met de qv limo er heen fietsen zodat je daar je race fiets kan gebruiken.

Ja, natuurlijk kan dat.  
Met het nadeel dat je al compleet kapot bent voordat de wedstrijd begint, omdat je met de trap-vrachtwagen-met-aanhanger erheen bent gefietst  Big Grin Wink

Een (bagage-)aanhangertje achter de Snoek maken heb ik uiteraard ook overwogen. Ik heb zelfs nog een aanhangertje staan... Maar ik denk dat dat je flink wat kruissnelheid kost. Moet ik eigenlijk gewoon eens proberen, dat ding staat al jaren stof te verzamelen. 

Maar ik heb nu genoeg plek om spulletjes voor een korte kampeertrip aan boord mee te nemen zonder veel extra gewicht (heb ze echt licht gemaakt, deze vakken) en zonder de aerodynamica compleet om zeep te helpen  thumb
Antwoord }
(01-Aug-2025, 04:29 AM)Veloquest schreef: je zou ook net als 365cycle een aanhanger kunnen maken waar je snoek op kan en dan met de qv limo er heen fietsen zodat je daar je race fiets kan gebruiken.
Meer massa meezeulen vergt ook extra trainingsinspanning, maar je moet niet kapot aankomen.

Wel mooi, die handigheid om zelf aanpassingen te ontwerpen en uiteindelijk ook zo te maken dat het ook echt precies werkt zoals gehoopt.
Antwoord }
(17-Jul-2025, 09:48 PM)Peter de Rond schreef: Ivm deelname aan LEL Engeland heb ik mijn versnellingen in/en Snoek L wat aangepast.
Voor heb ik nu 30/53 ovaal.
Achter is de cassette nu 11-46 11 speed.
Linksvoor een bagagevak gemaakt om spullen in op te bergen die je hoopt niet nodig te hebben.
Met het lichtste verzet kan ik nu met 6 km per uur een cadans van 80 draaien, zodat het klimmen in Noord Engeland niet een breekpunt wordt.
In 2013 had ik voor 30, achter 32 als lichtste verzet en dat bleek te zwaar om al die bulten te nemen.
Nu moet het wel erg gek gaan, als ik het niet fietsend kan oplossen. :-)

Overleef je de storm een beetje?https://road.cc/content/news/london-edin...ned-315295
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
Zit zo te zien binnen en wacht
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1814473
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(20-Jul-2025, 10:11 AM)twilwel schreef:
(20-Jul-2025, 08:21 AM)Wim -de roetsende schreef: Dus lever die vm-en nou gewoon af met 90mm remmen. Dat halve kilootje extra gewicht is een halve bidon met water.





Of Sturmey Archer maakt eindelijk consequent goede 70mm trommelremmen met sterke veren. Er is nu domweg teveel variatie. De 90mm lijkt inder variatie in de kwaliteit te hebben. Dat moet bij de 70mm toch ook kunnen? Ik vind dat gewichtsverschil toch wel een ding en ben ook niet zo gelukkig met de kortere spaken.. 



Die kortere kabelloop ga ik in de gaten houden of het na verloop van tijd bijvoorbeeld kabelslijtage oplevert. De extra veer zit '`s winters in de zoute spray en ik verwacht dat die op een gegeven moment vervangen moet worden omdat ie door roest. 



Ik maak me geen illusie dat SA goede 70mm remmen gaat maken voor zoń kleine doelgroep. Na verloop vanjaren zie ik dat er naar kostenbesparing wordt gestreefd bij de onderdeeltjes. met steeds slechtere 70mm als gevolg.


Of de 70mm is een massaproduct gericht op een niet-kritisch publiek (want die groep koopt toch wel de 90mm exemplaren?)?

Maar even los daarvan; ik heb alleen ervaring met de 90mm trommels qua velomobiel. Maar met "gewone" fietsen heb ik ook wel problemen gehad met SA trommelremmen. Het is altijd de oplopende schoen die zich vast hapt. Als dat gebeurd boeit het volgens mij totaal niet hoe sterk de veren zijn. Ik vijlde altijd een wat meer oplopende kant aan de oplopende remschoen om dat happen op te lossen. Dat hap-probleem bij is gezien de afmetingen natuurlijk inherent groter bij de 70mm trommels. 

Ook best kans dat de 90mm trommels een doorontwikkeling zijn en dat ze daar de remschoen al direct verbeterd hebben om het happen te voorkomen? Ze slijten gok ik ook minder snel en daarmee gaan problemen zich natuurlijk sowieso pas later openbaren.

(20-Jul-2025, 08:21 AM)Wim -de roetsende schreef: https://ligfietsers.nl/thread-1567-page-8.html



Hier vertelt Twilwel over de aanpassingen die hij heeft gedaan om de 70mm remmen goed werkend te krijgen in de Bülk.



Waarom schrijf ik dit hier in het Snoek-topic? Omdat ik stomverbaasd was dat de Snoek blijkbaar standaard wordt afgeleverd met 70mm remmen.



Ik heb nu 3x een vm met 70mm remmen gehad en nu 3x eentje met 90mm remmen. De Milan staat bij allebei, want daar heb ik na 1,5 jaar de 70mm wielen laten vervangen door 90mm wielen.





Ik wil echt nooit van mijn leven meer 70mm remmen. Altijd dat gedoe met het blijven hangen van de rem. Na iedere keer remmen moet je dan die remhendel weer met je hand terugduwen. Dat moet je toch niet willen in een vm van meer dan €10.000,-



Iemand die zo technisch is als Twilwel lost het probleem van die remmen blijkbaar gewoon op. Over die vaardigheden beschik ik niet. Dat iemand zoals hij zoveel moet doen om deze remmen goed te laten werken, spreekt volgens mij al voldoende tegen die remmen.



Dus lever die vm-en nou gewoon af met 90mm remmen. Dat halve kilootje extra gewicht is een halve bidon met water.


Niet alleen de Snoek; het hele assortiment is 70mm standaard, +€50 voor de 90mm exemplaren voor zover ik weet?

Je kunt trouwens direct naar een post linken; klik op dat blauwe nummer met het hekje ervoor en plak die link. Dus die post van Twilwel met de remverbeteringen is dan;
https://ligfietsers.nl/thread-1567-post-...l#pid65824

Dat werkt betrouwbaarder dan naar een pagina linken, want als iemand meer / minder posts per pagina weergeeft (of dat voor iedereen gebeurd na forum update oid) dan staat er straks heel wat anders op die pagina 8 dan nu.
Antwoord }
Waar zijn eigenlijk de test fietsen mee uitgerust? Ook 70mm??
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
(, 09:07 PM)Hardloper schreef: Waar zijn eigenlijk de test fietsen mee uitgerust? Ook 70mm??

Het is maar net wat de dealer bestelt. Ik begrijp dat de Tuna standaard 90mm heeft.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
De demo SnoekL en die van de mannen zelf staan op 70mm. En omdat die zo goed remmen durfde ik het ook aan.
Maar.. eerlijk is eerlijk, 90 heeft duidelijk meer 'over'. En vragen minder onderhoud. Maar ze wegen wel flink meer.. dus het is maar net wat je belangrijk vindt.
Antwoord }
(9 uren geleden)twilwel schreef:
(, 09:07 PM)Hardloper schreef: Waar zijn eigenlijk de test fietsen mee uitgerust? Ook 70mm??

Het is maar net wat de dealer bestelt. Ik begrijp dat de Tuna standaard 90mm heeft.

Ik weet dat de Tuna standaard 90mm heeft. Maar het was eigenlijk meer welke trommels zitten onder de test VM's op de Vliet.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving ma...
De fietspaden in Hou...Martin van Mourik — 09:09 PM
Hork van de dag
En ook nog eens op...Hardloper — 08:55 PM
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving ma...
Fietsers zijn noto...datakneder — 08:50 PM
Hork van de dag
En ook nog eens op g...LigfietsWilsum — 08:46 PM
Hork van de dag
Ik zou me over die...Hardloper — 07:58 PM
Gym- / zwemlessen
Een leerkracht heeft...Bianca F — 07:51 PM
Hork van de dag
Ik zou me over die &...Joop99 — 07:43 PM
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving ma...
Laten we ons niet te...Bianca F — 07:35 PM
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving ma...
Een e-bike mag sow...Coen__ — 07:26 PM
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving ma...
Bovendien moet je d...Lopopodium — 07:25 PM
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving ma...
Vind die max...Coen__ — 07:22 PM
Medeliggers onderweg
In een tocht van 151...Lopopodium — 07:17 PM
Hork van de dag
Er reed in de stad t...Lopopodium — 07:15 PM
Overzicht open liggers voor kleine mens...
Ik meen gelezen te...Wim -de roetsende — 07:01 PM
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving ma...
Precies! .LigfietsWilsum — 06:41 PM
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving ma...
Vind die max. snel...datakneder — 06:34 PM
'Ligfietslobby' n.a.v. berichtgeving ma...
Een e-bike mag sow...ZoefZoef — 06:02 PM