M5 M-racer opbouw
|
Berichten: 621
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1320 x bedankt in 586 berichten
(27-Dec-2023, 10:25 AM)Wim -de roetsende schreef: Achter heb ik altijd graag een spatbord. Anders wordt je hoofd zo nat. of petje Als je een bagagedrager hebt kan je ook een metalen plaatje onderop bevestigen, zit niet in het zicht en beschermd goed!
Berichten: 2.670
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3132 x bedankt in 2178 berichten
27-Dec-2023, 07:39 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Dec-2023, 07:39 PM door Hardloper.)
(26-Dec-2023, 11:24 PM)LigZeeuw schreef: De fiets staat er nu zo bij:
Ziet er mooi uit
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 160
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
344 x bedankt in 155 berichten
27-Dec-2023, 08:13 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Dec-2023, 08:22 PM door LigZeeuw.)
(27-Dec-2023, 09:38 AM)gideon schreef: (Idee van Bram: Zéfal Spin spiegeltje aan de Tektro remhendel geschroefd
https://ligfietsers.nl/thread-771.html (Niet mijn fiets)
(Maar dan zonder dat aluminium plaatje)
Ik heb vanmiddag nog een rondje gereden (ging alweer een stuk beter, maar drie keer hoeven afstappen voor een bocht op totaal 15km) en tijdens het rijden nagedacht over de spiegels en dit lijkt me de beste optie. Ik zie ze bij amazon voor iets van 21 euro voor een setje van twee dus die ga ik maar bestellen.
(27-Dec-2023, 10:31 AM)Jeroen S schreef: Van Cat eye heb je nog een stuureind spiegeltje, past mogelijk ook wel. https://www.rosebikes.nl/cateye-bm-45-sp...nde-857966
Voor de montage van een drager kun je een strip aluminium halen. Voor een drager vind ik 30x3mm een erg stabiele maat. Eerst nog even te lang laten en buigen zodat je een mooi bochtje krijgt waarvan de ene kant horizontaal aan je drager kan en de andere kant plat aan de stoel. 30x3 gaat met de hand ook nog wel. Probeer een beetje een bochtje te maken, een scherpe knik zal geheid in die knik afbreken. Er zit nog wel een beetje beweging in de bovenkant van je stoeltje. Het deel aan je stoeltje iets langer nemen en daar twee gaatjes met enige tussenruimte gebruiken. Dichtbij de bocht en dan nog 1 een 5 cm ofzo lager. Aan de andere kant werken met een grote onderlegschijf (carrosseriering). Wat ik zelf prettig vind is bouten met verzonken kop gebruiken en de onderlegring dan 1 maat groter te pakken. Voor de m6 stoelbout een m8 onderlegring. Dat past toch nog en de kop valt er erg diep in, zodat ie niet uitsteekt in je rug.
Met een kleine ring komt er per cm carbon best een hoge belasting uitrollen. Voor een achterdrager is 2x m5 ook wel genoeg. Die kun je soms vinden met een vrij platte kop. Op "race" velgremblokjes zitten er ook wel eens met een mooie grote platte kop.
Het lijkt erop dat Bram voor de derailleur zelf al een Roadlink heeft ingebouwd. https://racefietsblog.nl/doe-een-tandje-...adlink-dm/
Zou moeten werken. Ik denk wel dat je nog even naar de B schroef op je achterderailleur moet kijken, of als er zo'n beweegbaar bevestigingsoogje op zit, dan moet deze in de 9uur positie gebracht worden, dus horizontaal naar achteren. Kan ik op de foto niet helemaal scherp zien. Er staat nu wel erg weinig spanning op de ketting.
Mijn ervaring met de m5 Lowracer is ook dat ie op hogere snelheid beduidend beter te hanteren is als bij langzame snelheid. Het voelt wel wat tegennatuurlijk om harder te rijden als je nog het gevoel hebt de fiets niet perfect te beheersen. Zoek fietsplekken waar je de ruimte hebt, en geen dicht voorbij razende vrachtauto's.
Bij sommige m5 fietsen zit er voor aan de trapas een klein oogje met een m5 schroefgat, daar past netjes een lampje aan. De derailleurmast is ook een optie. Wat erg irritant kan zijn is als je lampje op je schoenen reflecteert. Dat kan irritante flitsen geven. Met de zwarte cranks heb je daar alvast geen last van. Een positie voor of net boven de trapas vind ik het prettigste. Op je stuurtje is niet handig, conflict met je been, en daar schijnt ie dan ook tegenaan.
Een stuureind spiegeltje had ik in eerste instantie in gedachten maar vanmiddag tijdens mij rit heb ik geconcludeerd dat dat niet gaat werken bij mij.
Je idee voor de bagagedrager vind ik een goeie, die ga ik combineren met mijn huidige bevestiging van mijn achterlicht:
[img] [/img]
Er stond inderdaad te weinig spanning op de ketting, ik had zelf al dat vermoeden maar dat bevestigen jullie, ik heb er nog vier schakeltjes vantussen gehaald en nu lijkt het een stuk beter te zijn.
Mijn fiets heeft voor de trapas ook dat oogje met M5 schroefdraad, ik heb een idee om mijn lamp te bevestigen maar dat kan ik niet zo 123 uitleggen dus dat laat ik wel zien als ik zo ver ben.
(27-Dec-2023, 11:33 AM)Bob Hagendijk schreef: (27-Dec-2023, 10:25 AM)Wim -de roetsende schreef: Achter heb ik altijd graag een spatbord. Anders wordt je hoofd zo nat. of petje Als je een bagagedrager hebt kan je ook een metalen plaatje onderop bevestigen, zit niet in het zicht en beschermd goed!
Vanmiddag heb ik ervaren dat ik vanachter inderdaad iets van een spatbord moet hebben en/of een hoofdsteuntje, ik krijg namelijk een behoorlijk zere nek al kan dat ook komen van het feit dat ik nog wat gespannen op de fiets lig.
(27-Dec-2023, 07:39 PM)Hardloper schreef: (26-Dec-2023, 11:24 PM)LigZeeuw schreef: De fiets staat er nu zo bij:
Ziet er mooi uit
Thanks! Ik vind het persoonlijk een van de mooiste modellen, en dit specifieke exemplaar ben ik een beetje verliefd op geworden .
Berichten: 1.927
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2857 x bedankt in 1574 berichten
Des te langer ik naar de fiets kijk, des te gaver vind ik 'm geworden zo met dat groene frame. De zwarte wielen en voorvork passen ook mooi in het plaatje.
Onder de drager zou je nog een plaatje kunnen maken, zodat de drager tevens te spatbord is. Voorkomt het nodig aan vuil en water in je nek en haar.
Zit me alleen af te vragen wat dat witte tussen je achterwiel en remschijf nou precies is.
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 430
1624 x bedankt in 791 berichten
(27-Dec-2023, 10:00 PM)ZoefZoef schreef: Zit me alleen af te vragen wat dat witte tussen je achterwiel en remschijf nou precies is.
Dat vroeg ik me ook al af. Ik zag dat het bij de schijfrem voor ook lijkt te zitten. Het zal wel iets met die rem te maken hebben...
Berichten: 160
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
344 x bedankt in 155 berichten
Dat is gewoon de remschijf zelf, Shimano mt800 remschijven. Volgens mij zijn het een soort koelvinnen ofzo.
Berichten: 1.984
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1413 x bedankt in 802 berichten
(27-Dec-2023, 10:00 PM)ZoefZoef schreef: Zit me alleen af te vragen wat dat witte tussen je achterwiel en remschijf nou precies is.
En wat is het oranje 'vlekje' op het frame bij het achterwiel. En welke functie hebben de gele strepen op de beide wielen?
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28654
2815 x bedankt in 1251 berichten
Ik weet niet of het werkt met deze fiets maar ik rij bij gebrek aan een spiegel op de fiets met een spiegel aan mijn bril.
Het model dat mij het beste beviel is https://takealookactive.com/
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 160
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
344 x bedankt in 155 berichten
(27-Dec-2023, 10:32 PM)Lopopodium schreef: (27-Dec-2023, 10:00 PM)ZoefZoef schreef: Zit me alleen af te vragen wat dat witte tussen je achterwiel en remschijf nou precies is.
En wat is het oranje 'vlekje' op het frame bij het achterwiel. En welke functie hebben de gele strepen op de beide wielen?
Dat oranje vlekje was denk ik een vuiltje, de gele strepen zijn voor snelheid.
Berichten: 621
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1320 x bedankt in 586 berichten
28-Dec-2023, 12:34 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Dec-2023, 12:34 AM door Bob Hagendijk.)
(27-Dec-2023, 11:19 PM)LigZeeuw schreef: de gele strepen zijn voor snelheid. Racing stripes!
Berichten: 1.627
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2028
1915 x bedankt in 748 berichten
Je hebt er een mooie fiets van gemaakt. Je zou ook een petspiegel of helm spiegel kunnen overwegen.
Ik wens je veilige en plezierige km daar in Zeeland.
Berichten: 1.456
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 653
2410 x bedankt in 1117 berichten
Nog even over de reflectie vanaf de zijkant: Misschien zijn de producten van deze partij iets? https://www.flectr.bike/
Berichten: 160
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
344 x bedankt in 155 berichten
(28-Dec-2023, 09:44 AM)Frutsel schreef: Nog even over de reflectie vanaf de zijkant: Misschien zijn de producten van deze partij iets? https://www.flectr.bike/
Bedankt voor de tip, dat ziet er uit al kwalitatief hoogwaardig spul!
Ik vraag me af of er misschien ook zwarte reflectors zijn. Dat zou nog een stuk mooier zijn. Ik heb pas iemand zien fietsen met een zwarte jas die volledig reflecterend was en dat lijkt me wel mooi voor op de wielen en voorvork.
Berichten: 2.670
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3132 x bedankt in 2178 berichten
28-Dec-2023, 05:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Dec-2023, 05:30 PM door Hardloper.)
Ja er bestaat zwarte reflectors.
Check mijn QV.
Onder een andere hoek is het meer zilver:
Die rode QV op de achtergrond in de eerste foto en op de voorgrond bij de laatste is hier ook al gepasseerd als onderwerp.
Hier wat stickers:
https://www.amazon.nl/Biomar-Zichtbaarhe...ref=sr_1_6?
https://www.amazon.nl/REFLECTIVE-reflect...ref=sr_1_5
https://www.amazon.nl/s?k=zwarte+reflecterende+stickers
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 160
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
344 x bedankt in 155 berichten
29-Dec-2023, 08:26 AM
Berichten: 160
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
344 x bedankt in 155 berichten
Inmiddels is de verlichting gemonteerd, in theorie dus klaar om te gaan forenzen maar ik wil toch eerst nog wat meer ervaring opdoen dus ik moet nog wat mooie rustige avonden/weekenden vinden om lekker te gaan toeren.
De verlichting is een setje van Sigma, de Aura 100/Blaze link set, ze zijn te koppelen waardoor ze tegelijk aangaan wanneer het donker is en ze beweging detecteren. Daarnaast heeft het achterlicht ook een remlichtfunctie, ik ben benieuwd hoe goed dat gaat werken (werkt obv een versnellingssensor).
[img] [/img]
[img] [/img]
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Ben benieuwd naar je ervaringen. In het begin is het niet erg prettig om op de weg te rijden, terwijl de auto's vlak langs je gaan en jij mogelijk nog wat extra ruimte nodig hebt. Probeer je routes langs wat rustige weggetjes te plannen. Op de fietspaden zal het met dit weer ook nog niet heel druk zijn. Als het vertrouwen groeit, blijf voorzichtig. Een beetje zand op het pad, gladde bladeren in de bocht of een bevroren stukje en hup, daar lig je.
Dat buisje omhoog in de achterdrager ziet er niet standaard uit. Heb je daar zelf iets geknutseld?
Ik denk dat je inderdaad iets tussen die drager gaat willen voor de spetters. Heb daar zelf zo'n mtb spatbordje wat je op een beugeltje schuift gemonteerd. Met een paar strategisch geplaatste gaatjes en wat tiewrapjes ben je een eind. Werkt prima, blijft jaren zitten, en gaat vooral ook niet rammelen.
Zonder achterspatbordje krijg je bij regen een hele mooie fontein van regen via je achterband omhoog. Die landt dan tegen je achterhoofd, in je nek en bij ideale snelheid krijg je de spetters van je achterwiel over je hoofd in je gezicht. Zo'n spatbordje helpt ook wat als er Eikenprocessierups zit.
Op rustige routes vertrouwen opbouwen is goed. Ik heb ooit door Utrecht de woonwerk rit wel eens op een zondagochtend gedaan. Toch even zien of het ging met een M5 lowracer. Had ik ook gelijk door waar de lastige bochtjes zaten.
Berichten: 160
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
344 x bedankt in 155 berichten
(06-Jan-2024, 02:53 PM)Jeroen S schreef: Dat buisje omhoog in de achterdrager ziet er niet standaard uit. Heb je daar zelf iets geknutseld?
Ik denk dat je inderdaad iets tussen die drager gaat willen voor de spetters. Heb daar zelf zo'n mtb spatbordje wat je op een beugeltje schuift gemonteerd. Met een paar strategisch geplaatste gaatjes en wat tiewrapjes ben je een eind. Werkt prima, blijft jaren zitten, en gaat vooral ook niet rammelen.
Zonder achterspatbordje krijg je bij regen een hele mooie fontein van regen via je achterband omhoog. Die landt dan tegen je achterhoofd, in je nek en bij ideale snelheid krijg je de spetters van je achterwiel over je hoofd in je gezicht. Zo'n spatbordje helpt ook wat als er Eikenprocessierups zit.
Klopt dat heb ik zelf gemaak van en stukje zwart plastic staaf van 20mm. Net als de montage van het voorlicht.
Bedankt voor de tip voor zo’n mtb spatbordje!
Berichten: 160
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
344 x bedankt in 155 berichten
Aanstaande donderdag is m’n plan om de eerste woonwerk rit te gaan maken. Maar nu bedenk ik me opeens dat ik geen standaard oid heb. In de schuur staat hij nu tegen de muur maar in het fietsenhok op het werk wordt dat lastig. Hoe lossen jullie dat op?
Berichten: 1.456
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 653
2410 x bedankt in 1117 berichten
Mijn M5 Streetlegal parkeerde ik achterstevoren in het fietsenrek.
Berichten: 1.927
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2857 x bedankt in 1574 berichten
Er is altijd wel een muurtje, paal, hekwerk of.. of.. waar je 'm tegenaan kunt stallen. Beetje afhankelijk van of je 'm vast wilt ketenen of niet.
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28654
2815 x bedankt in 1251 berichten
Mijn racefiets rijdende collega zette zijn fiets binnen, in de ruimte waar hij werkt.
Ik zette mijn tweewiel liggers altijd in de haken aan de muur van de fietsenstalling. Maar geef de voorkeur aan standaards indien mogelijk.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Een echte M5 heeft uiteraard geen standaard.
Vraag maar aan Bram Moens
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 107
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 3
220 x bedankt in 94 berichten
(24-Jan-2024, 07:16 AM)Wim -de roetsende schreef: Een echte M5 heeft uiteraard geen standaard.
Vraag maar aan Bram Moens Dussssss:
http://www.m5-ligfietsen.com/site/NL/_m5...standaard/
Berichten: 184
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 520
354 x bedankt in 178 berichten
(24-Jan-2024, 08:07 AM)Victor schreef: (24-Jan-2024, 07:16 AM)Wim -de roetsende schreef: Een echte M5 heeft uiteraard geen standaard.
Vraag maar aan Bram Moens Dussssss:
http://www.m5-ligfietsen.com/site/NL/_m5...standaard/
Wut?
Niet eens een carbon optie die 15 gram lichter is?
Wat is er van M5 geworden...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
24-Jan-2024, 09:09 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Jan-2024, 11:26 AM door 365cycle.
Edit Reason: knipoog toch maar toegevoegd voor wie 'm tussen de regels door mist
)
(24-Jan-2024, 09:03 AM)Tijanus schreef: Wut?
Niet eens een carbon optie die 15 gram lichter is? Als ondernemer kan je natuurlijk aan een bepaalde vraag voldoen, maar waarom goed carbon verspillen aan prutsers die hun fiets neer willen zetten?
Een fiets is om op te fietsen, niet om te parkeren.
Echte bikkels hebben geen standaard.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 25 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|