Ervaringen met de Tuna
|
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8010 x bedankt in 3960 berichten
26-Oct-2023, 01:05 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Oct-2023, 01:05 AM door 365cycle.)
(25-Oct-2023, 10:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Op de site van ICB zie ik dat er 11 Tuna's zijn verkocht.
Waarom is er geen stormloop op deze praktische en volgens de reviews goede en snelle vm? Omdat velonauten het allersnelste ontwerp willen en de Tuna dat niet is. Het scheelt niet veel, dat is het stomme.
Je ziet het ook niet voor niets: de Tuna ging met 2 sterke rijders gemiddeld ook ver over de 50, net als de Snoek L en de W9.
Ik zou 'm er heel graag bij willen hebben, superfijne fiets voor de wat kortere routes en met slecht weer.
(25-Oct-2023, 10:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Maar een 16" wiel met een dikke band is bijna even groot als een 20" wiel met een smal bandje.
349 + 50 + 50 = 449
409 + 28 + 28 = 465
Verschil is 16mm.
Dat is niet veel.
Klopt bovenstaande berekening eigenlijk wel? Kun je het gewoon zo optellen? Bijna. Een band wordt altijd iets ingedrukt, veel dikke banden lopen op een lagere druk. en vervormen daardoor meer.
Daarnaast is het 406 + 28 + 28 = 462 mm.
Verder: die berekening klopt nagenoeg. Goed genoeg om kloppende waarden te krijgen als je er je snelheidsmeter op afstelt.
(25-Oct-2023, 10:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Voordelen:
Lichter wiel
Stijver wiel
Dikke banden zijn comfortabeler Dikke banden zijn comfortabeler, maar dat wordt deels teniet gedaan door de kleinere diameter.
Wat wél een leuk idee is: Links en rechts in de neus twee moeren lijmen waar je een lange bout in kan draaien.
Reservewielen van de Tuna kunnen zo in een bagagevak, of met zo'n moer gewoon rechtstreeks vastgezet worden in de fiets.
Door de kleine wielbakken houd je dan plek genoeg over om te trappen, zelfs met mijn enorme schuiten. En je fiets gaat er iets rustiger van sturen, want extra gewicht in de neus
(25-Oct-2023, 10:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Zijn er nog meer mensen die met een Tuna rijden? FWIW: Mijn review is bijna af, moet nog een paar dingen even nakijken en dan gaat die onderweg
Berichten: 1.452
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 647
2398 x bedankt in 1113 berichten
Ik heb een tijdje terug een goede testrit kunnen maken met de Tuna. Ik zal mijn review even formatteren en straks posten.
Berichten: 5.823
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
7349 x bedankt in 3618 berichten
26-Oct-2023, 09:02 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Oct-2023, 09:07 AM door Wim -de roetsende.)
Citaat:Daarnaast is het 406 + 28 + 28 = 462 mm.
Te snel getypt.
Ik had het zelfs nog snel op een blaadje gecheckt om domme fouten te voorkomen
Maar het verschil is dan dus nog 3mm minder. Dus maar 13mm. Als 50mm banden passen
Ik heb dit vooral even uitgerekend, omdat veel mensen meteen over die kleine wieltjes beginnen als het over de Tuna gaat. Ik ben heel benieuwd of je het überhaupt merkt.
Onder de GreenSpeed AERO lagen ze ook en dan met die Scorchers eronder......bloedsnel en supersnel lek
De Tuna is helaas gebasseerd op de DFxl en die vind ik erg ruim. Aan de andere kant heb ik even proefgezeten in de Tuna van Peter van ICB en toen viel het mij erg mee. Misschien moet ik als opvolger toch niet meteen voor de Snoek gaan, maar ook de Tuna als optie open houden.
Ik heb namelijk ook gelezen (hierboven?) dat de Tuna ook wordt geleverd met de oude stoelophanging.
Ik vind die 2 riempjes echt helemaal niks. In de Snoek deden ze zelfs echt pijn aan mijn schouders.
Vind ik toch wel een pluspunt voor de Tuna.
@365cycle, waarom alleen voor korte afstanden?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.452
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 647
2398 x bedankt in 1113 berichten
Hier mijn ervaring met de Tuna. Met dank aan 365Cycle
Proefrit met de Tuna.
Ik heb de ideale proefrit kunnen maken in de Tuna: Een keer op en neer naar mijn werk. Dit is 2x 62,5km, met lange stukken waar je goed door kan rijden, een paar stukken door bebouwde kom, goed wegdek, slecht wegdek, en drempels. Normaal rij ik dit in een vroege DF XL met diverse modificaties, dus daar vergelijk ik alles mee.
Modificaties DF XL:
- Stuggere voorvering
- Hoger op z'n poten
- Hoge (verstelbare) koplamp
- Nieuwe stuurgeometrie
- Kellerman knipperlichten achter
- Kabel om het stuur niet te laag te laten komen
Verder staat de DF XL op 32-406 CCU's, en een 47-559 Marathon.
Statische verschillen:
De Tuna heeft een wat grotere kuip. Het is nog steeds geen grote opening, zeker qua breedte, maar je komt iets minder snel met je knieën tegen de rand met uitstappen.
Ik had wat meer schouderruimte in de Tuna. (Niet dat ik te weinig heb in de DF XL, maar ik kon me niet zonder meer klemzetten)
De bagageruimte linksachter is wat kleiner dan bij mijn DF. Waarschijnlijk omdat de oude DF XL een klein (559) achterwiel heeft.
Mijn laptop + tas met extra kleren passen nog steeds, maar meer moet er niet bij.
Het 'plankje' rechtsachter is bij de Tuna meer een bakje. Ik heb hier mijn tas(je) met sleutels en pasjes etc. in liggen, en in de Tuna grijp je die er niet even uit zonder uit te stappen. De zitting is makkelijk te stellen met verschillende inkepingen voor de lengte, en riempjes voor de hoek.
Het toegangsluik naar de neus zit met magneten vast in plaats van 10 boutjes. Dat scheelt een hoop tijd als je bij de trappers moet zijn.
Dynamische verschillen:
Na het goed zetten van de zitting voelt de Tuna gelijk vertrouwd. Het uitzicht is ook nagenoeg gelijk aan de DF XL, dus dat helpt ook.
Qua sturen voelt hij iets zwaarder dan de DF XL. Een beetje als het verschil tussen de oude en nieuwe stuurgeometrie van de DF XL.
De draaicirkel voelt gelijk aan de DF XL. Ik had geen problemen met de paar vervelende bochten die ik in Amsterdam moet nemen. De Tuna loopt lichter, maar dat is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan de snellere achterband die erop ligt...
De testrit:
Het waaide lekker, met een wind schuin van voren, dus het verschil in windgevoeligheid door de dichte wielkasten kon ik gelijk merken. Waar ik met de DF XL nog wel eens een uitzwaaier maak met vlagen zijwind, had ik in de Tuna amper door waar de wind vandaan kwam: De Tuna reageerde niet.
's Middags op de terugweg waaide het wat harder, en merkte ik het wel. Bij vlagen zijwind werd ik toch wat opzij gedrukt, maar een stuk minder dan de DF XL die samen met me reed op dat moment.
Ook reed ik in de Tuna een stuk makkelijker boven de 40km/h. Waar ik met de DF XL rond de 37 kruiste, zat ik met de Tuna op 40-41km/h. Let wel: Een gedeelte van de snelheidswinst is zeker te wijten aan de snellere achterband, maar de gesloten wielkasten maken echt een groot verschil.
Drempels (zowel grote als kleine) neemt de Tuna met gemak, je merkt het verschil niet tussen 16" of 20" voorwielen. De Tuna heeft standaard ook wat meer bodemvrijheid (of in ieder geval 'neusvrijheid') dan de DF XL. De reden dat ik mijn DF XL hoger op z'n pootjes heb staan is dat ik anders in Amsterdam bij een aantal drempels/stoepopritten mijn neus schraap. De Tuna reed hier zonder problemen overheen.
Klinkerwegen neemt de Tuna ook soepel. Hier speelt de ophanging van de stoel waarschijnlijk een grote rol: De riempjes aan de bovenkant zorgen voor een minder direct contact met het chassis van de velomobiel, en dempen op die manier het gehobbel. Die ophanging heeft overigens ook een nadeel: Als je (veel) kracht zet wil de stoel gaan 'schommelen'.
Conclusie:
De Tuna voelt grotendeels als een DF XL. Niet zo verwonderlijk, daar hij gebaseerd is op een DF XL. De voordelen van dichte wielkasten zijn duidelijk merkbaar, zeker met zijwind. Het feit dat de wielkasten binnen een paar seconden open te maken zijn, zodat je zonder moeite bij je wiel kan komen zorgt voor een win/win situatie.
Ik ben er nog niet uit of ik de stoelophanging een verbetering vind. het is wat meer priegelen met bagage, en of het voordeel van demping opweegt tegen het nadeel van schommelen?
De 16" wielen doen niet onder voor de vertrouwde 20", en hebben als bijkomend voordeel dat je een heel wiel (of twee) mee kan nemen in het 'vooronder'.
Ik ga mijn DF XL niet acuut inruilen voor een Tuna, daarvoor zijn de verschillen te klein (met name door de eerder genoemde modificaties van mijn DF XL), maar als ik om een-of-andere reden een nieuwe DF XL zou gaan kopen zou het een Tuna worden :-)
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(26-Oct-2023, 01:05 AM)365cycle schreef: Omdat velonauten het allersnelste ontwerp willen en de Tuna dat niet is. Het scheelt niet veel, dat is het stomme.
Je ziet het ook niet voor niets: de Tuna ging met 2 sterke rijders gemiddeld ook ver over de 50, net als de Snoek L en de W9.
Ik zou 'm er heel graag bij willen hebben, superfijne fiets voor de wat kortere routes en met slecht weer. Toen ik (als velomobiel-broekie) de Snoek L en de Tuna op twee dagen achter elkaar reed, merkte ik dat ook. De Snoek L voelde iets efficienter in rechte lijn maar de Tuna voelde praktischer zodra het draait.
Citaat:Bijna. Een band wordt altijd iets ingedrukt, veel dikke banden lopen op een lagere druk. en vervormen daardoor meer.
Klopt precies maar volgens mij zakt een bredere band op hetzelfde comfortniveau wel even ver in als een smallere band. Dus voor wielomtrek maakt het niet uit, wel voor vervormingsverlies.
Berichten: 239
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 320
710 x bedankt in 236 berichten
(26-Oct-2023, 01:05 AM)365cycle schreef: (25-Oct-2023, 10:50 PM)Wim -de roetsende schreef: [quote="Wim -de roetsende" pid='38682' dateline='1698267005']
Maar een 16" wiel met een dikke band is bijna even groot als een 20" wiel met een smal bandje.
349 + 50 + 50 = 449
409 + 28 + 28 = 465
Verschil is 16mm.
Dat is niet veel.
Klopt bovenstaande berekening eigenlijk wel? Kun je het gewoon zo optellen? Bijna. Een band wordt altijd iets ingedrukt, veel dikke banden lopen op een lagere druk. en vervormen daardoor meer.
Daarnaast is het 406 + 28 + 28 = 462 mm.
Hier wordt breedte en hoogte van de band met elkaar gelijk gesteld. Toevallig klopt dat vrij goed, dus gaan we niet moeilijk over doen.
Banden vervormen meer bij een lagere druk, maar een brede band vervormt meer in de breedte, terwijl een smalle band meer in de lengte vervormd en daardoor ook meer afplat in de hoogte. Maar omdat een brede band doorgaans minder druk heeft, wordt dat weer opgeheven. Waarschijnlijk vertel ik niets nieuws, maar toch.
Tot zover mijn geneuzel in de marge.
Berichten: 337
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1004 x bedankt in 333 berichten
Over die riempjes en schommelen....
....in mijn QV heb ik ze kruislings bevestigd, dan schommelt het minder
Berichten: 239
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 320
710 x bedankt in 236 berichten
(26-Oct-2023, 03:08 PM)Arend-Jan schreef: Over die riempjes en schommelen....
....in mijn QV heb ik ze kruislings bevestigd, dan schommelt het minder
Slim!
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8010 x bedankt in 3960 berichten
(26-Oct-2023, 03:08 PM)Arend-Jan schreef: Over die riempjes en schommelen....
....in mijn QV heb ik ze kruislings bevestigd, dan schommelt het minder Tering wat simpel.
Berichten: 337
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1004 x bedankt in 333 berichten
Ik heb soms mijn momenten
Berichten: 325
Topics: 21
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1050
652 x bedankt in 304 berichten
Ik zie op de website van ICB nergens technische specificaties van de Tuna staan. Gewicht, lengte, etc.
Raar.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 5.823
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
7349 x bedankt in 3618 berichten
01-Nov-2023, 09:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Nov-2023, 09:57 PM door Wim -de roetsende.)
(01-Nov-2023, 09:29 PM)PieterTrapt schreef: Ik zie op de website van ICB nergens technische specificaties van de Tuna staan. Gewicht, lengte, etc.
Raar.
Van de DF en de DFxl ook niet.
Op www.velomobileworld.com staan wel (technische) gegevens van de DF en de DFxl. Nog niet van de Tuna.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.767
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7392
2524 x bedankt in 1193 berichten
Dat is inderdaad super wazig. Ik zie de Tuna op Velomobileworld.com helemaal niet..
De DF en DF XL wel. Uitgebreid zelfs.
Inclusief eigen technical support page
Berichten: 325
Topics: 21
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1050
652 x bedankt in 304 berichten
Ik ben geïnteresseerd in de gewichten van de Tuna, de DF, de QV en de Bülk.
[mentaal ben ik de eerste stapjes aan het zetten op de customer journey richting een VM ;-) ]
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8010 x bedankt in 3960 berichten
02-Nov-2023, 12:29 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Nov-2023, 12:31 AM door 365cycle.)
(01-Nov-2023, 11:51 PM)PieterTrapt schreef: Ik ben geïnteresseerd in de gewichten van de Tuna, de DF, de QV en de Bülk. Tuna, DF, Bülk, Snoek L, Alpha 9-serie: Maakt allemaal weinig uit. Allemaal ~24 kg. Die ene kilo verschil ben je ook kwijt als je vlak voor je rit even goed gebruik maakt van het kleinste kamertje.
De QV is ~10 kg zwaarder, door het extra wiel, de veel complexere wielophanging en het feit dat het gewoon vrij veel fiets is.
(01-Nov-2023, 11:51 PM)PieterTrapt schreef: [mentaal ben ik de eerste stapjes aan het zetten op de customer journey richting een VM ;-) ] Superleuk!
Dichtstbijzijnde dealer voor jou is twilwel, die hier ook wel actief is op het forum.
En kijk ook hier even: https://ligfietsers.nl/thread-1566.html
Berichten: 325
Topics: 21
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1050
652 x bedankt in 304 berichten
Dank je, 365cycle !
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 157
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
348 x bedankt in 156 berichten
Zag net op de site van Intercitybike.nl dat er een verslag stond van een testrit met de Tuna (wel helemaal naar onderen scrollen en op "reviews" klikken) :
https://www.intercitybike.nl/nl/tuna.htm...nelReviews
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Berichten: 522
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
950 x bedankt in 509 berichten
Ik weet niet echt wat ik van de review moet vinden, en hij heeft maar 1 ster gekregen? zou dat een fout zijn?
Berichten: 157
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
348 x bedankt in 156 berichten
(29-Nov-2023, 11:00 AM)Gideonaut schreef: Ik weet niet echt wat ik van de review moet vinden, en hij heeft maar 1 ster gekregen? zou dat een fout zijn?
Die bedenking maakte ik mij ook ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Berichten: 325
Topics: 21
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1050
652 x bedankt in 304 berichten
Ik zit al stiekem een beetje te lonken naar de Tuna, dus ben zeer geïnteresseerd in reviews. Dat van die "lagere topsnelheid" kan ik niet plaatsen. Ook de ene ster is raar, boven een positief verhaal.
Zijn hier mensen die een Tuna hebben gereden? Wat is jullie ervaring (ja, ik ken het andere draadje op dit forum :-)
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8010 x bedankt in 3960 berichten
De Tuna is net een nieuw model, dus mensen die er duizenden kilometers ervaring mee hebben en 'm alweer verkocht hebben zijn er denk ik niet.
Ik heb 'm 1000 km mee gehad en vind het in het heel kort een fantastische, rappe allrounder. Hele fijne forensenfiets.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 157
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
348 x bedankt in 156 berichten
Hij staat ook op mijn lijstje voor een testrit, ik moet er alleen nog zien te geraken ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Berichten: 5.311
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10349
8010 x bedankt in 3960 berichten
(29-Nov-2023, 03:06 PM)quattrovelootje schreef: ik moet er alleen nog zien te geraken .... Kwestie van blijven trappen
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 157
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
348 x bedankt in 156 berichten
(29-Nov-2023, 03:10 PM)365cycle schreef: (29-Nov-2023, 03:06 PM)quattrovelootje schreef: ik moet er alleen nog zien te geraken .... Kwestie van blijven trappen
Da's waar. Als het nu wat warmer en droger was, (en m'n QV zou z'n nieuwe lagers al hebben) zou ik het mss nog doen ook
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Berichten: 1.916
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 27
2836 x bedankt in 1563 berichten
29-Nov-2023, 05:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Nov-2023, 06:26 PM door ZoefZoef.)
(29-Nov-2023, 03:06 PM)quattrovelootje schreef: Hij staat ook op mijn lijstje voor een testrit, ik moet er alleen nog zien te geraken ....
Same here, net als andere velomobielen. Alleen, dat naar Dronten gaan komt er maar niet van.
Deze maand maar eens doen. Ga over niet komend weekend maar het weekend erop een ligfiets ophalen die ik via marktplaats heb aangeschaft. Een maandje NS Weekend Vrij is goedkoper dan een regulier treinretour dus ik kan dan een maand lang onbeperkt de trein pakken in het weekend.
Had er nog niet eens aan gedacht, maar ik kan best wel weer eens een keer naar Dronten gaan om eens wat velomobielen te bekijken en wellicht een proefrit te maken. Verder dan 5000km in een velomobiel quest ben ik nog niet gekomen in mn leven als ligfietser en ik zou best ook de andere modellen eens willen proefrijden.
De tuna, maar ook bijv. eens een DF/DFXL of bijv een WAW, Alpha of misschien de Bulk? Niet dat ik er eentje nieuw wil aanschaffen, maar een gebruikte tzt zie ik wel zitten als er een interessante voorbij komt. Sowieso komt er ooit weer een velomobiel.
Berichten: 848
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 427
1614 x bedankt in 787 berichten
(29-Nov-2023, 05:47 PM)ZoefZoef schreef: De tuna, maar ook bijv. eens een DF/DFXL of bijv een WAW, Alpha of misschien de Bulk? Niet dat ik er eentje nieuw wil aanschaffen, maar een gebruikte tzt zie ik wel zitten als er een interessante voorbij komt. Sowieso komt er ooit weer een velomobiel.
Ik zit voor veel lezers niet in de buurt, maar je bent welkom om een WAW model 3 uit te proberen, als je ongeveer mijn lengte bent (1,92m) Ik denk dat het eenvoudig is om tot 1,80m af te stellen. Het gaat hier wel om een model 3 (Belgisch) en niet een model 4 (Katanga).
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|