Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Tuna
(31-Mar-2025, 09:40 PM)Arend-Jan schreef: Als ik de ruimte niet zou hebben om deze twee fietsen te stallen, zou ik misschien wel een Tuna gekocht hebben.

Want die zit er qua gemak redelijk tussenin denk ik, en is bijna zo snel als een Snoek

Misschien moet dat nog iets meer het verkoopargument worden voor ICB.

De Tuna: voor mensen die het beste compromis willen. Snel als een Snoek en gemakkelijk als een QV.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , martinR
Ja, al had ik moeten schrijven 'bijna net zo snel als een SnoekL'.
De kleine Snoek is wel echt een andere klasse nog.
ICB zou daar een kleine Tuna tegenover moeten (kunnen) zetten... gebaseerd op de DF-zonder-XL.

@Hardloper: kom je naar Apeldoorn, aanstaande zondag?
Leuke ervaring. Er komen er veel voor de eerste keer. thumb

150W is voor mij een intensiteit die ik iedere dag kan rijden zonder vermoeidheid te stapelen / op te bouwen. Heb je een idee van je FTP? Die is bij mij nu 3,5 W/kg
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Huidige is 3,38
[Afbeelding: IMG-3864.png]

Mij lijkt Apeldoorn hartstikke leuk, maar toch nog te ver weg voor mij momenteel.

En dit is trouwens mijn vermogenscurve:
[Afbeelding: IMG-3865.jpg]
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
3,38 is heel netjes!

Je piek is (nog) niet zo hoog, maar dat is niet vreemd voor een lichte hardloper, sterke quads kweken kost gewoon tijd en specifieke training.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Misschien licht het wel aan het ontbreken van specifieke training. Ik ben geen persoon die aan krachttraining doet.

Maar als ik kijk wanneer mijn max vermogens , over heel mijn carrière van fietsen. Dan was de top aan het begin van mijn fiets carrière / net na monteren van de vermogen meters. Dus in de eerste 200km ofzo. Vraag me nu af, heb ik toen wel de boel goed gekalibreerd. Dat mijn watt/kg over de 3 uitkwam, dat is sinds november 2023.

Als ik ga intervallen, dan doe ik dat al hardlopend. De 10 a 15 sec die dan zo'n moment piek moment duurt. Dan zit ik aan de 20 a 21 km/u.
Mijn kritische vermogen in deze discipline is 3.91 W/kg. Garmin's eigen gemeten vermogen ligt hoger. 
[Afbeelding: image.png] 

Ik denk dat ik net als de Sybrandy's de grote krachten heb ontwikkeld met het schaatsen. Nee ik ben geen top schaatser, maar 85 rondes in een uur met 98% van de tijd achter andere hangen is me wel gelukt in mijn top periode.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Heel fijn om mee te lezen. Ik heb tien jaar geleden bewust voor de Strada i.p.v. de Quest gekozen omdat het voor mij de meer praktische velomobiel was en ik dacht dat de topsnelheid voor mij het verschil niet ging maken. Nu ben ik me weer aan het oriënteren op een nieuwe fiets. De Tuna lijkt, ook op basis van al jullie verhalen, voor mij weer een perfect compromis te zijn. Praktisch, veilig en toch nog behoorlijk snel. Ik ga mijn 50mm CCU (voor en achter) in de winter en mijn 50mm Shredda en 65(!)mm SuperMoto in de zomer waarschijnlijk wel missen op de Tuna!
Ik heb nog geen idee van vermogens die ik kan trappen. Binnenkort ga ik Garmin XC200 monteren in mijn Strada om eens te kijken wat ik op woon-werkverkeer doe (25km enkele reis, wat viaducten, wat (krappe) bochten en drempels/verhogingen onderweg, maar ook wat langere rechte stukken).
Daarna wordt het een keer naar Dronten fietsen in de Strada (100km), pedalen overzetten, met Tuna terug naar huis (100km) en dan de volgende dag weer in omgekeerde volgorde. Dan weet ik gelijk of de fiets (een groot deel van) mijn woonwerkroute ook goed kan en wat het verschil met de Strada is. Natuurlijk kost het meer tijd om de fiets beter af te stellen en te wennen, maar het moet een aardig beeld geven hoop ik!
Bovendien rijd ik dan in één weekend meer kilometers dan ik ooit gedaan heb....
De tijd zal het leren en ik ben heel blij om jullie uitgebreide ervaringen en tips/verbeteringen te kunnen lezen! Dank daarvoor.
En voor een aantal van jullie: tot zondag! Ik ben er weer met de tijdwaarnemingsspullen.
Antwoord }
Misschien een idee om even met Kreuzotter te spelen. Instellen op Quest en ik vergeet steeds de banden op "robust wide touring tyre" te zetten. Met je gemiddelde snelheid woon-werk kun je dan zien wat een Quest aan vermogen nodig zou hebben. Ik weet niet hoeveel minder efficiënt een Strada is t.o.v. een Quest, maar je kunt er volgens mij zeker van uitgaan dat je dat vermogen minimaal levert, waarschijnlijk ietsje mee, maar ook weer niet heel veel op niet-topsnelheden.

Ik ben benieuwd of je getallen dan ook terugziet als je een vermogensmeter gemonteerd hebt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Sjoerd-p
(04-Apr-2025, 03:54 PM)Sjoerd-p schreef: Daarna wordt het een keer naar Dronten fietsen in de Strada (100km), pedalen overzetten, met Tuna terug naar huis (100km) en dan de volgende dag weer in omgekeerde volgorde. Dan weet ik gelijk of de fiets (een groot deel van) mijn woonwerkroute ook goed kan en wat het verschil met de Strada is.


En voor een aantal van jullie: tot zondag! Ik ben er weer met de tijdwaarnemingsspullen.

Ymte zei ooit dat mensen die een vm huren of meenemen vaak geen vm kopen. Dan valt het blijkbaar toch te veel tegen.

Mensen die gewoon ja zeggen na een proefrit, willen er gewoon graag eentje. En dan ben je gemotiveerd en dan gun je jezelf blijkbaar de kans om eraan te wennen. 


Jij bent uiteraard al een Strada gewend en om de Tuna daarmee te vergelijken is best handig. Vergeet echter niet dat het vaak even duurt om een vm echt lekker passend te krijgen. Bij mij in ieder geval wel.


Tot zondag waarschijnlijk. Ik kom als kijker, niet als fietser.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro , Sjoerd-p
Ondertussen heb ik ruim 1000 km gereden in de Tuna. Sinds de eerste rit heb ik het zitje maar liefst 3x achter een gaatje (van de beugel) lager gezet. Nu staat 'ie denk ik perfect.

Mijn Quest heeft een stuk minder last van zijwind (wat niet vreemd is met een halo en dakje op de Tuna) maar ook minder last van tegenwind. Over het algemeen rij ik sneller met de Tuna dan met de Quest maar de Quest lijkt dus minder last van tegenwind te hebben en heuvelafwaarts ook eerder snelheid op te bouwen.

De Tuna is stiller dan de Quest, hoewel het dakje / de halo altijd een zacht kreunend geluid maakt.
Tot mijn verrassing gaat de Tuna soms met minder moeite over bobbels in de weg die bij de Quest flink aankomen. Ook door bochten gaat de Tuna fijner. Op heel specifieke stukken weg (o.a. fietspad Oosteromsdijkje bij Houten) idee dat de kleine wielen wat minder lekker doorrollen, door een soort van resonantie in dit geval.

Ik had hier willen berichten over fietsen in de regen met het dakje maar nog geen serieuze regen gehad (gisteren wel, maar dat was juist toevallig een dag dat ik met de auto moest - pas de 3e keer in een jaar tijd).


Ik heb nog wat met de 3D printer gespeeld om de luchtinlaat wat hoger te richten:

[Afbeelding: IMG_5388.jpeg] Ik weet nog niet zeker of de hoek van de inlaat ideaal is.

Omdat de Tuna niet in het hokje van de Quest past heb ik een parkeerhoes van Radical Design besteld.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(16-Apr-2025, 04:15 PM)renevoorburg schreef: Mijn Quest heeft een stuk minder last van zijwind (wat niet vreemd is met een halo en dakje op de Tuna) maar ook minder last van tegenwind.
Hm, dat gevoel deel ik niet. Weet je toevallig hoe je sporing staat? Of komt het juist door halo en dakje?

(16-Apr-2025, 04:15 PM)renevoorburg schreef: Over het algemeen rij ik sneller met de Tuna dan met de Quest maar de Quest lijkt dus minder last van tegenwind te hebben en heuvelafwaarts ook eerder snelheid op te bouwen.
Bedoel je: de Tuna is sneller, maar met de Quest maakt het minder uit waar de wind vandaan komt? Zo ja, dan is dat ook mijn ervaring.
De Tuna heeft nog steeds wel die DF-eigenschap dat ie héél rap wordt als de wind vol in de flank staat. 
Verder: Heuvelafwaarts eerder snelheid opbouwen, ik zou verwachten dat dat een kwestie van meer massa is?

(16-Apr-2025, 04:15 PM)renevoorburg schreef: De Tuna is stiller dan de Quest, hoewel het dakje / de halo altijd een zacht kreunend geluid maakt.
Hmm, ik begon net te vermoeden dat je een glas-Quest had, maar als de Tuna stiller is doet dat weer vermoeden dat het een carbon is. Dat glasvezel vond ik wel echt subtieler klinken namelijk..

(16-Apr-2025, 04:15 PM)renevoorburg schreef: Tot mijn verrassing gaat de Tuna soms met minder moeite over bobbels in de weg die bij de Quest flink aankomen. Ook door bochten gaat de Tuna fijner. Op heel specifieke stukken weg (o.a. fietspad Oosteromsdijkje bij Houten) idee dat de kleine wielen wat minder lekker doorrollen, door een soort van resonantie in dit geval.
Klopt, ik had ook verwacht dat het minder prettig zou zijn over richels etc., maar dat doet ie juist verrassend goed. 
Bij slecht wegdek heb ik idd ook het gevoel dat de 16" CCU's minder goed rollen (en bij kou zijn CCU's sowieso niet echt fijn). Als het ook maar een beetje netjes is rolt het heerlijk.

(16-Apr-2025, 04:15 PM)renevoorburg schreef: Ik heb nog wat met de 3D printer gespeeld om de luchtinlaat wat hoger te richten:
Fraai! Wat gaan ze kosten? Big Grin 

(16-Apr-2025, 04:15 PM)renevoorburg schreef: Omdat de Tuna niet in het hokje van de Quest past heb ik een parkeerhoes van Radical Design besteld.
Hmm... wat maakt dat de Tuna niet past? >> De Tuna is toch in alle richtingen kleiner dan een Quest?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
(16-Apr-2025, 05:00 PM)365cycle schreef: Hmm... wat maakt dat de Tuna niet past? >> De Tuna is toch in alle richtingen kleiner dan een Quest?

Ik vermoed de Halo.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Ik denk dat de halo (met zomerdak camouflage) de oorzaak is van de windgevoeligheid. Het zomerdakje op mijn DF ving behoorlijk wat wind als hij van opzij/achter kwam
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Maar is hier het probleem dat het zomerdakje een soort vlieger zal worden bij zijwind?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(17-Apr-2025, 09:47 AM)Hardloper schreef: Maar is hier het probleem dat het zomerdakje een soort vlieger zal worden bij zijwind?
Dat is overdreven. Hij hangt niet aan een touwtje 50 meter boven je want zo lang is het touwtje niet.
Zo'n zomerdakje wordt door de wind wel opgetild, en dan weer omlaag getrokken door de elastieken.
De sterke magneet van de halo zal daarbij beter werken, maar zorgt er vermoedelijk wel voor dat die onrust niet gedempt wordt door de elastieken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Maar het gaat er mij meer om is dit principe wat een klein beetje speelt. Om het voor iedereen duidelijk te maken in Jip en Janneke taal. maar iedereen zal begrijpen dat een vlieger veel lichter is en dan daarmee ook makkelijker hoger komt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Ik weet eigenlijk niet of een vlieger veel lichter is. Zo'n zomerdakje weegt niet veel Big Grin 
Ik had 'm op m'n eerste DF. Vond het erg fijn behalve dat het viziertje nagenoeg onbruikbaar was bij regen. Tegenwoordig hebben we ruitenwissers.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
(16-Apr-2025, 05:22 PM)Wim -de roetsende schreef:
(16-Apr-2025, 05:00 PM)365cycle schreef: Hmm... wat maakt dat de Tuna niet past? >> De Tuna is toch in alle richtingen kleiner dan een Quest?

Ik vermoed de Halo.

Ik dacht zo op het oog dat de Tuna hoger is dan de Quest. Dat klopt niet. De Tuna is over het algemeen wat lager (en smaller) dan mijn Quest met korte vering. Het hoogste punt, de top van de muts, is wel ongeveer even hoog. Een groot verschil maakt echter de halo, daardoor wordt de Tuna zo'n 8 cm hoger (~ 98 cm). 

Het hokje voor de Quest heb ik destijds zo laag mogelijk gemaakt, dus die 8 cm maakt dat de Tuna er niet in past (of er achter ver uit moet steken).

Ter illustratie van het snelheidsverschil met de Quest:


[Afbeelding: wwqt.png]

Mijn gemiddeld snelheid op de heenweg van mijn woonwerk-rit, vanaf 17 juni 2024 tot en met afgelopen vrijdag. Sinds 6 maart met de Tuna, daarvoor met de Quest. Wat natuurlijk mee zal spelen is een seizoenseffect (maart sneller dan februari) maar ook dat de Tuna en ik nog aan elkaar moeten (moesten?) wennen, oa. ivm de kortere cranklengte.

Misschien geen toeval dat ik afgelopen vrijdag een PR fietste op de heenweg. Ik had niet de insteek om echt hard te gaan en de wind was ook niet bijzonder gunstig.

PS: Het ontwerp van de luchtuitlaat die ik maakte voor de 3D-printer is hier te vinden: https://www.printables.com/model/1262997...obile-tuna
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , twilwel
Afgelopen vrijdag eens ff begonnen aan een beetje periodiek onderhoud aan mijn favoriete visje: ketting schoonmaken en smeren, remmen schoonmaken en bijstellen, banden controleren, jullie kennen het wel.

Hierbij had ik de fiets op z'n kant liggen toen me iets geks opviel: bobbels aan de binnenkant van de voorband! Kan natuurlijk een productiefoutje zijn, maar ik had een voorgevoel:

[Afbeelding: bobbel-oorzaak.jpg]

Juist ja, zo krijg je het rubber wel stuk. Dat voorgevoel kwam overigens doordat Arend-Jan bij zijn QV ontdekte dat de draaicirkel beperkt was, en we vervolgens bij een andere Rotte Rijder hetzelfde constateerden. Bij mij is er tussen de positie van het stangetje links en rechts ongeveer een centimeter verschil. Aan de andere kant is er genoeg ruimte, zelfs om ipv een 35-349 CCU bijvoorbeeld een 40-349 Scorcher te monteren!

Voor de duidelijkheid: 
Dit is geen probleem dat voorbehouden is aan de Tuna. 
De oorzaak is dat Velomobile World de gaten voor die stangetjes met de Franse slag boort. 

Gelukkig is het makkelijk op te lossen... later deze week haal ik het stangetje ff los, maak het gat dicht met een lapje carbon, en boor er een nieuw gat voor dat wat verder naar de binnenkant zit (op de foto omlaag). Daarna de sporing weer even checken en eventueel bijstellen.

Daarnaast had ik een setje vouwbare Continental Contact Urbans liggen waarvan ik samen met Wim Schermer al geconstateerd had dat ze langzamer zijn dan de draad-versie. Helaas heb ik nu proefondervindelijk vastgesteld dat het verschil dat Wim z'n test liet zien in de praktijk ook bestaat; de fiets loopt op zich lekkerder dan voor het onderhoud, maar toch merk ik wat weerstand op en ze zijn zeker in bochten ook iets luidruchtiger. Aan de wind lag het niet; in een volle sprint ging ik wél gewoon door de 75 km/h.

Ach ja... klein pluspuntje dan: Ik vind ze wel mooi om te zien, met die lichte tanwall.

[Afbeelding: tonijn.jpg]
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
(, 10:11 PM)365cycle schreef: De oorzaak is dat Velomobile World de gaten voor die stangetjes met de Franse slag boort. 

Wellicht een draadje op zich waard, dit onderwerp. Bij mijn fiets was er ook veel 'Franse slag' met een Roemeens accent te herkennen. Beugel van het zitje zat linksonder een cm meer naar voren dan rechts (heb ik zelf met de boor hersteld) en de gaten in de zitopening om het zitje aan op te hangen (die ik niet gebruik omdat ik een beugel aan wielkast achterwiel gebruik) bleken ook verre van niet symmetrisch geboord (maar dat komt hier denk ik wat minder kritisch).

Ik durf bijna niet te gaan kijken naar de wielophanging...

Ik moet zeggen dat ook ICB niet vrij is van de Franse slag. De bevestiging van de halo was zo dat die de lak van de fiets beschadigde (heb ik opgelost met twee ringetjes uit de 3D-printer) en de bouten van die bevestiging staken naar mijn mening gevaarlijk ver de fiets in. Heb ik afgezaagd. Als ik toch bezig ben: ook de bevestiging van het elastiek aan het stuur was nogal knullig (zelf verbeterd).
Antwoord }
Bedankt door:
(1 uur geleden)renevoorburg schreef: ook de bevestiging van het elastiek aan het stuur was nogal knullig (zelf verbeterd).
Elastiek aan het stuur? Hangt jouw stuur wel vanzelf? Dat hadden DF's vroeger nooit namelijk.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Paard!!! Hoe reageert ie vandaag?
Da's ook logisch, d...LigfietsWilsum — 11:27 AM
Paard!!! Hoe reageert ie vandaag?
Naast bovenstaande i...365cycle — 10:56 AM
Ligfiets verslaving
Wat doe je niet, omd...365cycle — 10:54 AM
Ervaringen met de Tuna
ook de bevestiging v...365cycle — 10:52 AM
Ligfiets verslaving
Definitie verslavi...Lig-ger — 10:49 AM
Ligfiets verslaving
Definitie verslaving...Niels van der Wal — 10:31 AM
Ervaringen met de Tuna
De oorzaak is dat ...renevoorburg — 10:10 AM
Ligfiets verslaving
Heb jij ook ...Wim -de roetsende — 09:21 AM
Paard!!! Hoe reageert ie vandaag?
Van achtergelaten e...Willeke_IGKT — 06:56 AM
Ligfiets verslaving
Daarnaast vind ik ...Lig-ger — 05:53 AM
Bagagerek voor Nazca Gaucho
Biedingen afwachten...ZoefZoef — 11:12 PM
Bagagerek voor Nazca Gaucho
Biedingen afwachten ...Lopopodium — 11:03 PM
Ligfiets verslaving
Daarnaast vind ik ...365cycle — 11:02 PM
Ligfiets verslaving
Wel een lichte tele...ZoefZoef — 10:59 PM
Paard!!! Hoe reageert ie vandaag?
Grappig, het verschi...Lopopodium — 10:53 PM
Bagagerek voor Nazca Gaucho
Ha, laat ik nou ne...ZoefZoef — 10:51 PM
Ligfiets verslaving
Wel een lichte teleu...365cycle — 10:48 PM