Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kampeer spullen
#27
Ik was een keer met collega's naar de collega's in een andere land. Nou ik had dood leuk mijn foto spullen mee en nog een draag tas met wieltjes. Nou dit was vreselijk om van het perron naar de taxi te gaan. Ik was er eerder wegens vakantie die relatief gezien heel dicht bij de locatie lag. Laat staan de dag van terug dat ik heb gezeuld. De keer erna had ik iets van nu wil ik een rugzak voor alles. Maar dat inpakken was de laatste dag wel een rampje, dus toen waren de collega's zonder mij vertrokken. Nog geen smartphone en van een paar de telefoonnummer. Dus dat was ook een ramp, dacht te weten waar onze afspraak was. Maar dat was niet zo, dus een collega net voor instappen van het vliegtuig stappen nog een telefoonnummer gekregen. En goed gekomen. Dus kwa bagage kan wel wat blogs volschrijven.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
Ik ben blij dat het goedgekomen is, want ik vind je verhaal maar moeilijk te volgen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Wim -de roetsende , Hoekie
#29
Ik vind dit een erg interessant draadje om te volgen! Dank daarvoor! Ik herken verschillende stijlen wat qua spullen en bepakking verschillende visies met zich mee brengt. 

Zoals ik al even in een ander draadje aanhaalde, overwegen wij deze zomer onze eerste fietsvakantie met zijn drietjes. Dus heb al wat nagedacht over de wensen en visie die wij dan hebben :-)

Ik denk dat mijn persoonlijke ondergrens voor verblijfscomfort vs het fietsen overdag met elkaar een spanningsveld vormen. Ik ben geneigd minder potentiele kilometers en snelheid te accepteren ten behoeve van meer comfort. Zo zou ik niet meer zonder stoel willen. Die foto van de volle Quest eerder was zonder, maar zelfs voor die 2 nachtjes heb ik die echt gemist. Ik wil ook een tent waarin ik als het regent iets anders kan doen dan in bed liggen, bij voorkeur met een voortentje waar ik kan zitten dus. Op die stoel. En als het even kan naar buiten kan kijken. Die tentjes wegen minstens het dubbele van de eerder genoemde 1-2 kg. 

Ik heb afgelopen week via Marktplaats dan ook een door velen hier gewraakte fietskar gescoord ;-) (een Cyclone IV van Radical Design). Ik pas de kilometers per dag dan wel aan. Alleen op pad valt dat wellicht nog mee, maar met 7/8 jarige kan ik met fietskar haar max makkelijk trappen op een dag hoor.  Cool

Mijn punt: dit is een erg persoonlijke overweging, compleet afhankelijk van je reis en gezelschap. Als ik alleen een alp over moet zal ik ook minder meenemen en die fietskar thuislaten ;-) Gaan we met gezin gaat er meer mee, ligt het tempo lager en komt de fietskar in beeld. En misschien ga ik alleen ook wel op het gemakje pedalen op de Sinner met kar. Stukje gemak ten koste van efficientie. Die fiets is toch geen racemonster. We haasten al genoeg (of teveel?) in het leven   Smile

(02-Feb-2024, 09:42 AM)blokdoorn schreef: Exact dat. Hanteer ook steeds meer de strategie om eenvoudigweg minder ruime bagagemogelijkheden te hebben. Dus zeker geen fietskar, dan weet je zeker dat je teveel mee gaat nemen, liever ook geen ligfietstassen meer in maat L, maar M of S. 50 liter per persoon moet voldoende zijn, als je solo gaat net iets meer.

Oeps, dus net zowel een fietskar als een set banaantassen gescoord  Big Grin
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#30
(02-Feb-2024, 01:03 PM)TimSch schreef: Ik heb afgelopen week via Marktplaats dan ook een door velen hier gewraakte fietskar gescoord ;-) (een Cyclone IV van Radical Design). Ik pas de kilometers per dag dan wel aan. Alleen op pad valt dat wellicht nog mee, maar met 7/8 jarige kan ik met fietskar haar max makkelijk trappen op een dag hoor.  Cool
Heb daar toevallige ook weleens naar gekeken op Marktplaats. Ik sprak laatst een kennis en zij en haar man gaan ook op fiets vakantie en haar man heeft een andere merk karretje erachter hangen. Overgenomen van de fietsenhandelaar, zijn vrouw had er niet zoveel mee met fiets vakanties. Maar zij doen het gewoon op tradionele fietsen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#31
(01-Feb-2024, 11:50 PM)Jeroen S schreef: Die ene kilo maakt inderdaad niet zo heel veel uit, maar een dagje fietsen met 200 watt redden de meesten van ons echt niet. Dan moet je eerder aan 100 wat denken. Een stoeltje weegt 1 kilo, Een fietskar is leeg al ongeveer 6 kilo, en als je dan toch ruimte zat hebt, gooi maar vol.
Cyclone tas en frame ongeveer 2,5kg (zonder wielen omdat dit gewicht zeer afhankelijk is van de band en ik heb nog plastic wielen die mooier staan bij mijn Orca), dit is de fietskar. Stoeltje Helinox ground chair ongeveer 0,66kg. Dat zijn andere getallen en ongeveer de helft maar wel met dezelfde luxe. Het enigste probleem is dat het wat kost, maar dan heb je ook wat. Natuurlijk moet je het doen met wat je hebt als je krap bij kas zit, je kan natuurlijk niet al je geld aan kampeerspullen uitgeven, die begrijp ik ook. Wil alleen maar aangeven dat er nog opties zijn zonder in te boeten op een zekere vorm van luxe. Als ik het stoeltje zat ben ga ik zitten op een stuk gesloten cellenschuim mat. Zitlap groen vouwbaar met drukknop 0,05kg. En 100 Watt of 200 Watt, volgens mij is vakantie oid iets van onthaasten, het zou wat met die Watt.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
(02-Feb-2024, 01:03 PM)TimSch schreef: Mijn punt: dit is een erg persoonlijke overweging, compleet afhankelijk van je reis en gezelschap. Als ik alleen een alp over moet zal ik ook minder meenemen en die fietskar thuislaten ;-) Gaan we met gezin gaat er meer mee, ligt het tempo lager en komt de fietskar in beeld.

Juist bij langere klimmen op een tweewieler* heeft een fietskar t.o.v. bepakking het grote voordeel dat je fietsbeweging er niet echt door wordt beïnvloed (Je fietssnelheid uiteraard wel). De fiets blijft zich gedragen zoals hij zich 'onbelast' gedraagt, en buiten dat extra gewicht aan de achteras merk je er (op goed wegdek) weinig van. In een grijs verleden ben ik ook wel eens met een rugtas (ja, dat is ook wel het andere uiterste) naar een camping ~50 km van het station gefietst, en dat was een serieuze beproeving. Vergelijkbare ritten met fietskar (en feitelijk dezelfde rugtas, liggend in die fietskar) zijn erg veel comfortabeler. Die 9 kg extra van de fietskar waren het mij zonder meer waard. En bergaf is zo'n fietskar vooral een aardige luchtrem...

*Op een drie- of vierwieler is dat effect vast veel kleiner.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch , Hoekie
#33
In juni ga ik een weekje op fietsreis in Nederland met de velomobiel (later meer hierover). Als voorbereiding ben ik een paklijst aan het maken en heb ik ook eens even gemeten wat dat allemaal weegt. Als ik dat allemaal optel, schrik ik toch wel van het totaalgewicht: bijna 19 kg en dan heb ik nog geen voedsel voor onderweg meegerekend en neem ik alleen het hoogstnoodzakelijke mee. Lichtgewicht stoeltje van 1,1 kg laat ik toch maar thuis.

Veel kampeerspullen die ik heb zijn lichtgewicht (tent: 2 kg, slaapzak 1 kg). Het zwaarst is de gevulde Camelbak (2,4 kg), gevolgd door mijn tent en fietsslot (1,5 kg). Ik zie niet veel ruimte om verder in gewicht te reduceren, behalve misschien een lichtere fietsslot en nog wat schrappen in kleding (even afwachten wat de weersvoorspellingen gaan zijn).

Als ik tegen die tijd mijn QV heb, wordt het totale systeemgewicht (met mij erbij, dus) zo'n 125 kg. Toen we met kinderen en volgepakte fietskar op fietsvakanties gingen was dit ongetwijfeld veel meer, en dat ging prima, maar toen was ik ook wel 15 jaar jonger.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
(16-May-2024, 10:54 AM)Atrike schreef: In juni ga ik ...

Het klinkt alsof je denkt dat het een te groot gewicht is. Maar te groot waarvoor? Ja de Posbank gaat misschien niet lukken, maar waar ga je heen? Op het vlakke is het gewicht niet heel relevant, behalve bij optrekken en remmen. Dus de route zou wel eens belangrijk kunnen zijn, m.b.t. het gewicht.

Zelf rijd ik met een systeemgewicht van 135-140 kg. Maar mijn spieren zullen ook meer aangepast zijn om mijn lichaam te laten bewegen, dus dat zegt niet zoveel. Toen ik laatst met Hardloper reed, viel mij op dat er wel een enorm verschil in bochtenwerk zit tussen een open wielkast en een gesloten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
(16-May-2024, 11:06 AM)datakneder schreef:
(16-May-2024, 10:54 AM)Atrike schreef: In juni ga ik ...

Het klinkt alsof je denkt dat het een te groot gewicht is. Maar te groot waarvoor? Ja de Posbank gaat misschien niet lukken, maar waar ga je heen? Op het vlakke is het gewicht niet heel relevant, behalve bij optrekken en remmen. Dus de route zou wel eens belangrijk kunnen zijn, m.b.t. het gewicht.

Helemaal waar. Van tevoren had ik gedacht dat ik wel onder de 15 kg zou kunnen blijven, maar dat valt toch tegen. Ik ga niet de Posbank op, maar ga richting de kust. Ik heb enorme behoefte om de duinen en de zee te zien.

Ik zal wel ff een andere draad openen voor meer info over de reis om dit draadje niet te vervuilen.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#36
19 kg is wel vrij veel. Niet op de manier dat je het niet meegezeuld krijgt, dat valt wel mee op de fiets, maar meer dat je na die week waarschijnlijk de helft niet nodig hebt gehad. Heb je een Lighterpack-lijstje of online spreadsheet waar we eens op mogen schieten?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: DanceRaven , Willeke_IGKT
#37
Ik hou mijn fietsreis bagage licht door in hotels oid te gaan slapen.
Zonder tent en toebehoren scheelt aardig wat.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#38
(16-May-2024, 11:38 AM)Bacchus schreef: 19 kg is wel vrij veel. Niet op de manier dat je het niet meegezeuld krijgt, dat valt wel mee op de fiets, maar meer dat je na die week waarschijnlijk de helft niet nodig hebt gehad. Heb je een Lighterpack-lijstje of online spreadsheet waar we eens op mogen schieten?

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e...hb/pubhtml
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door:
#39
Drinken is iets waar je niet op moet beknibbelen op tochten. Beter te veel bij je dan uitgedroogd raken.
Je kan natuurlijk tijdens de tocht ook eten kopen als je op de plek waar je overnacht bent. Scheelt weer meeslepen.

En tja, ik verplaats dat gewicht als ik verder niets meeneem, dus ik zie het probleem niet zo Smile
(En een VM rolt lekker door, met of zonder extra gewicht. Het is niet zo als bij een bukfiets dat je last hebt van grote tassen aan alle kanten die je stroomlijn verpesten.)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#40
Pannenset -> Kan ongeveer de helft lichter voor € 13.
Brander -> Kan ongeveer de helft lichter voor € 25. (Of is dit incl halfvol tankje?)
Extra gas -> Ik zou verwachten dat je met 1x 230 g wel een week toe kan voor één persoon. Zeker standaard-schroefblikjes vind je bij elke bouwmarkt, buitensportzaak en kampeerwinkel.
Verrekijker -> Een 10x25 scheelt je bijna 800 g voor € 30. (Of helemaal thuis laten)
Schoenen -> Een paar sportschoenen of trailrunners scheelt de helft, vanaf € 40.
Sandalen -> Een paar Havaianas scheelt je 600 g voor € 30. (En evt kiezen tussen schoenen of slippers/sandalen)
Handdoek -> Een enkele microvezeldoek scheelt je 350 g, a € 3.
Toilettas -> Klikt me ook vrij zwaar. Met een set 100 ml flesjes, à € 8, kun je kleinere hoeveelheden meenemen. Een blok(je) zeep werkt misschien ook.

Hiermee denk ik dat je al snel nog een kilootje of drie kan schaven. Afhankelijk van wat je ervan al hebt of kunt lenen, kan het wel zijn dat je nog honderd euro naar Decathlon moet brengen daarvoor.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#41
(16-May-2024, 02:21 PM)Bacchus schreef: Pannenset -> Kan ongeveer de helft lichter voor € 13.
Brander -> Kan ongeveer de helft lichter voor € 25. (Of is dit incl halfvol tankje?)
Extra gas -> Ik zou verwachten dat je met 1x 230 g wel een week toe kan voor één persoon. Zeker standaard-schroefblikjes vind je bij elke bouwmarkt, buitensportzaak en kampeerwinkel.
Verrekijker -> Een 10x25 scheelt je bijna 800 g voor € 30. (Of helemaal thuis laten)
Schoenen -> Een paar sportschoenen of trailrunners scheelt de helft, vanaf € 40.
Sandalen -> Een paar Havaianas scheelt je 600 g voor € 30. (En evt kiezen tussen schoenen of slippers/sandalen)
Handdoek -> Een enkele microvezeldoek scheelt je 350 g, a € 3.
Toilettas -> Klikt me ook vrij zwaar. Met een set 100 ml flesjes, à € 8, kun je kleinere hoeveelheden meenemen. Een blok(je) zeep werkt misschien ook.

Hiermee denk ik dat je al snel nog een kilootje of drie kan schaven. Afhankelijk van wat je ervan al hebt of kunt lenen, kan het wel zijn dat je nog honderd euro naar Decathlon moet brengen daarvoor.

Pannenset is lichtgewicht (aluminium), maar daar zit ook bestek en een snijmesje in. Wellicht laat ik 1 van de 3 pannen thuis.
Brander is inclusief een halfvol gastankje.
Verrekijker: Dit is een heel goede Swarovski, die ga ik echt niet vervangen.
Schoenen: die laat ik denk ik thuis en neem alleen sandalen mee.
Handdoeken: dit zijn twee microvezel handdoeken. Maar misschien kan ik ook met 1 toe.
Toilettas: daar ga ik nog even kritisch doorheen.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus
#42
Je hebt nu 19 kg ipv 15. Dat is 5 kg op een totaal van 125 kg. Volgens mij merk je daar niks van. Tenzij je veel door de stad gaat ivm starten/stoppen of je een berg op wilt. Als het eenmaal rolt op vlakke ondergrond maakt het weinig verschil.

Ik rij op een open ligger, ben zelf 108 kg, de fiets vast 12 en dagelijkse bagage 5, dus samen ook 125. Als ik 5kg extra bagage meeneem merk ik het verschil in snelheid niet.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Atrike
#43
Ik heb een BRS gasbrandertje https://www.bikepackingshop.nl/shop/koke...s-brander/ 25 gram.

Ik vraag me af hoe je met 1 brander en 3 pannen wilt koken? Pasta of rijst eventjes koken en dan met water laten staan en doorgaren terwijl je de saus in de andere pan doet, dat ken ik. Maar 3 pannen? Alleen red ik me wel met een Trangria brandertje met een kruisje en een 1.1 liter decathlon pannetje van 350 gram incl vouwlepel en eetbakje. Ben ik met de hongerige puber in de groei op pad heb ik 2 grote pannen van 1,5-2 liter bij. En die BRS brander. Met gasflesje want anders duurt het wel heel lang voor het water kookt.

Die verrekijker zou ik ook thuis laten, denk niet dat je die echt gaat gebruiken. (maar goed ik heb geen verrekijker dus ik mis hem niet)

Als extra schoenen neem ik een stel crocs mee. Licht, simpel, snel aan en uit. Helemaal plastic dus niet erg als ze nat worden.

Bij kruidvat en andere drogisten hebben ze vaak ook van die mini flesjes, dat scheelt een hoop. Mijn fietsuitstapjes zijn meestal een stuk korter 1-2 nachtjes. Dan kan het spul ook in zo'n Ikea hersluitbaar plastic zakje.

Eten en drinken. De kans dat je in Nederland ergens in de woestenij beland waarbij je 2,5 liter nodig hebt tot je volgende stop is niet groot, zeker in de velomobiel. Met minder lukt het ook wel. https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-g...er-tappen/

Ik reis wel een beetje luxe en koop ergens wat broodjes, of en salade ofzo kan bij iedere supermarkt, en sommige Tankstations hebben ook een heel sortiment. Eind van de dag de spullen voor avondeten en ontbijt.

Velomobiel typische dingen bij het fietsreizen vind ik dat je echt altijd schone kleren nodig hebt na een dag fietsen. Verder heb je zo ongeveer de garantie dat je in de fiets altijd wel weer warm wordt, ook met weinig kleding aan. Maar in de avond stilzittend bij de tent heb je juist weer meer nodig dan in de fiets.

Het extra gewicht van de hele velomobiel en bagage merk je vooral bij het optrekken. Door een stad met iedere 100 meter een stoplicht of kruising is echt zeer vervelend. Denk er aan terug te schakelen. Als ik een stad kan mijden dan doe ik dat. Ook als het om fietsen is. Met de Houten Velomobiel naar zomerse Oliebollentocht ging bij mij goed met ca 135-140 kilo mobiel gewicht. Daarbij zat best wat klimmen in de route. Als het rolt, maakt het weinig uit maar de boel op gang brengen, dat wordt na een tijdje echt zwaar. Heb die tocht van ongeveer 70 km en 700 hoogtemeters gereden met de lege fiets en daarna om ongeveer 17.00 uur vertrokken voor de 90 km naar huis met de volle fiets.

Succes met dit avontuur. In de QV is gebrek aan ruimte in ieder geval niet het probleem.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#44
"Veel kampeerspullen die ik heb zijn lichtgewicht (tent: 2 kg, slaapzak 1 kg)"

lichtgewicht is een relatief begrip, bij mij wegen beide de helft  Wink

Ben nog bezig met mijn paklijst voor 4 weken van Groningen naar Abisko (bovenin Zweden) om daar te starten bij Sverigetempot Als ik het klaar heb (en weet of het allemaal in de Snoek past) zal ik eens een lijstje posten.

Of de Ground Chair mee gaat valt nog te bezien (ivm ruimte) maar dat de Trangia mee gaat staat vast, ook al heb ik kleinere/lichtere alternatieven  Big Grin
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#45
(16-May-2024, 08:00 PM)Tegelfanaat schreef: "Veel kampeerspullen die ik heb zijn lichtgewicht (tent: 2 kg, slaapzak 1 kg)"

lichtgewicht is een relatief begrip, bij mij wegen beide de helft  Wink

Ben nog bezig met mijn paklijst voor 4 weken van Groningen naar Abisko (bovenin Zweden) om daar te starten bij Sverigetempot Als ik het klaar heb (en weet of het allemaal in de Snoek past) zal ik eens een lijstje posten.

Of de Ground Chair mee gaat valt nog te bezien (ivm ruimte) maar dat de Trangia mee gaat staat vast, ook al heb ik kleinere/lichtere alternatieven  Big Grin
Houd er rekening mee dat supermarkten in Zweden erg gezinsgericht zijn en minder op eenpersoons huishoudens. Dus grote verpakkingen. Dat heeft mij ooit eens doen besluiten om alles maar zelf mee te nemen in mijn kano. In een kano was dat geen probleem, in een velo is dat nog even een uitdaging. Houd er verder rekening mee dat je bovenin tegenwoordig in berenland bent. Als je alleen bent kan dat een probleem geven en die beesten kunnen tandjes hard rennen of je dagen zwemmend volgen. De afschotpremie is in Rusland vervallen, dus er komen bij Finland veel meer beren de grens over en die trekken via de noordbrug zo Zweden in. Zelf ooit met mijn kano op een mooi strandje aangeland waar in de "vloedlijn" een verse berenklauw zichtbaar was en de nagels liepen nog helemaal door tot in de puntjes. Ben maar een stukje verdergaan lunchen. Dat is inmiddels meer dan 10jaar geleden, denk niet dat het is afgezwakt.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#46
Dank voor de tips Joop! In Noorwegen had ik een paar jaar geleden veel succes met diepvriesmaaltijden; voor twee personen weliswaar maar na een hele dag fietsen was dat precies goed...

En hopelijk geen beren op de weg  Big Grin (maar wel even om in het achterhoofd te houden bij wildkamperen)
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#47
(16-May-2024, 06:28 PM)Bob Hagendijk schreef: Je hebt nu 19 kg ipv 15. Dat is 5 kg op een totaal van 125 kg. Volgens mij merk je daar niks van. Tenzij je veel door de stad gaat ivm starten/stoppen of je een berg op wilt. Als het eenmaal rolt op vlakke ondergrond maakt het weinig verschil.

Ik rij op een open ligger, ben zelf 108 kg, de fiets vast 12 en dagelijkse bagage 5, dus samen ook 125. Als ik 5kg extra bagage meeneem merk ik het verschil in snelheid niet.
Je hebt een punt, echt grammenjagen is een beetje zinloos. Toch vind ik meerdere kilogrammen meeslepen waarvan je van tevoren kan weten dat ze geen meerwaarde bieden ook nergens goed voor.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#48
(16-May-2024, 07:30 PM)Jeroen S schreef: Die verrekijker zou ik ook thuis laten, denk niet dat je die echt gaat gebruiken. (maar goed ik heb geen verrekijker dus ik mis hem niet)

Als vogelaar ga ik nooit zonder verrekijker op stap. Je weet nooit wat je tegenkomt. Verder goede tips! Dank.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#49
(16-May-2024, 09:40 PM)Bacchus schreef: Toch vind ik meerdere kilogrammen meeslepen waarvan je van tevoren kan weten dat ze geen meerwaarde bieden ook nergens goed voor.

Mee eens, wat niet nodig is moet je niet meenemen. Maar ik zag berichtjes met voor zoveel euro kan je zoveel kg besparen. Dat is heel mooi, als je dit vaker wil doen en het geld ervoor over hebt. Als het voor een keer uitproberen is wilde ik de nuance aanbrengen dat die 5 kg verschil niet bepaald of de vakantie wel of geen succes wordt.
Antwoord }
Bedankt door: Atrike , Willeke_IGKT , Bacchus
#50
Ik heb een Hilleberg Kaitum 3GT, die tent heeft de mogelijkheid voor extra stokken en extra storm bespanning. Dat neem ik mee, voor het geval dat. En het geval dat zal door de ontwrichting van het weer steeds vaker gaan voorkomen en dan moet jouw tent bft 8 of erger trotseren. Extra gewicht voor mogelijk nooit te gebruiken. Net zoals mijn voorraad met medicijnen en pleisters. Voor het geval dat, een jaar heb ik alle verbandmiddelen verbruikt (met een bijl in mijn vinger geslagen -oeps). Was een leer moment, niet alleen met de bijl (het meest ergerlijke is dat ik weet hoe het moet, maar dan moet je het ook wel doen...), maar ook met de voorraad verbandmiddelen. Een pleistertje helpt dan niet veel. Maar in alle andere jaren onaangeroerd mee teruggekomen, alweer extra gewicht. Als je gaat kanoën in Noorwegen, Zweden of Finland kan ik je aanbevelen om van meer dingen een tweede mee te nemen. Als je het uit je handen laat vallen en je liep toevallig over van die grote stenen aan de oever, dan kun je wat je in je handen had gedag zeggen omdat je er niet meer bij kunt. Van hetzelfde als je in die lage begroeiing kampeert. Als je daar wat laat vallen ben je het ook kwijt, de begroeiing is zo dicht en ziet er eender uit dat je wel een heel goede locatie bewustzijn moet hebben om te herinneren waar je het liet vallen en dan nog is de kans dat je het terugvind miniem. Allemaal extra gewicht. Het is een soort van verzekering, meestal kosten die elk jaar ook flink veel geld en je gebruikt het nooit, tot het een keer goed fout gaat...
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#51
Ondertussen heb ik de kleding die ik meeneem eens gewogen en nog wat andere dingen die ik vergeten was. Ik neem een lichtere tent mee (1-persoons, 1,7 kg) en een andere slaapzak (780 gram). Ook heb ik een lichter fietsslot en lichtere pannetjes aangeschaft. Totaalgewicht zonder eten komt nu op 18,8 kg en dan neem ik echt alleen de dingen mee die ik echt nodig ga hebben. Mocht het weerbericht tegen die tijd aangeven dat het warm wordt, dan kan ik nog 600 g schrappen in de kleding (nu 3 kg). Het is een heel gepuzzel, maar best leuk. Onderdeel van de voorpret!

Misschien zijn reservebanden ook niet nodig, tenslotte zijn het nieuwe banden. Wat denken jullie?
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#52
20 inch (406) banden kan je in NL of Duitsland makkelijk vinden dus zou ik thuislaten. Maar in Noord Spanje heb ik ooit mijn 20 inch voorband aan gort gereden en nergens een vervangend exemplaar kunnen vinden dus sindsdien altijd een reserve vouwbandje mee voor het geval dat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt...365cycle — 01:46 AM
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM