Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Q501: het project
#53
Ik zou nu alles nog open ligt even kijken naar de combinatie van lampjes. Het remlicht is bij een aantal van die 3 in 1 zo sterk dat het knipperlichtje weg gedrukt wordt. Ik heb ook 3 in 1 achterlichtjes maar gebruik een aparte als remlicht. Om die reden. Er zijn ook een aantal merken inmiddels overgestapt naar het standaard gebruiken van 2 lampjes per kant ook om te voorkomen dat het remlicht de knipperfunctie overheerst.

Het remlicht is gewoon veel sterker, waardoor je van meer dan een paar meter afstand in het donker niet meer ziet dat er geknipperd wordt als je ook remt. Dat is best link als jij bijvoorbeeld net naar links aan het voorsorteren wilt en die auto achter je net gaat inhalen omdat je aan het remmen bent... ( bijvoorbeeld)

Ik zou er nog een gewoon rood 12v gewoon en remlichtje bij kopen. ( meestal hebben ze die dubbel functie vanzelf al.)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch , Hardloper
#54
Ik werd er door de Noorderligters ook al op gewezen dat de bijvoorbeeld Kellermans last hadden van dat fenomeen. Bij deze valt dat behoorlijk mee. Toen ik via WhatsApp een video deelde met de club werd dit ook bevestigd door Twilwel die zelf ook dat minpunt had vastgesteld bij verschillende van die 3in1s. 

Ik neig ernaar om er niks meer bij te plaatsen nu. Vind het wel mooi clean zo en de knipper is ook zichtbaar tijdens remmen.
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#55
Was nu Velomobileworld nu van 2 naar 1 Kellermans gegaan? Of toch naar 2 Kellermans? Ik herinner me een wijziging en dat de klant dat niet wou. En toen is er een nieuwe vm gebouwd met de oude knipper / rem / achterlicht optie.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#56
Volgens mij is de standaard nu 2 aparte lampjes per kant op de Duitse modellen.

Ik weet niet wat voor merk er bij mij op zit, geen kleine Kellerman, maar hetzelfde probleem. Zeker als je echt in het donker van een grotere afstand kijkt.

Misschien kun je ook alleen even een kabeltje voorbereiden, zodat je daar gewoon op aan kunt sluiten als je later toch nog van gedachten veranderd. Zo'n Quest in twee delen splitsen is niet iets wat je eventjes doet.

Ik was in ieder geval erg blij dat het centrale achterlichtje nog op mijn 3e hands GT zat en dat ik daar gewoon weer gebruik van kon maken. Kabeltje uitrollen en aansluiten. Ook op de eigenbouw heb ik die functies in aparte lampjes.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , TimSch , Hoekie
#57
Vandaag het dashboard naar mijn smaak ingericht en wat gelabeld.

Maar had ook een idee: zou ik, wanneer ik 2 volle accu's heb, een schakelaar op het dashboard kunnen maken om van accu te wisselen? Want ik heb er altijd echt een hekel aan om helemaal te stoppen en uit te stappen om een stekkertje om te pluggen. (Mijn accu's zitten onder de stoel, nu ook al en in Q501 dus weer).

De bedrading heb ik al gelegd van de accu's naar het dashboard, gewoon dubbel uitgevoerd nu. Maar nu zit ik ineens te twijfelen hoe ik dat aan moet sluiten. Ik heb nog zo'n 3 standen standaard schakelaartje, maar dat schakelt alleen de plus. En als je van accu A naar accu B wilt schakelen, moet de min ook mee naar de andere accu lijkt me.

Ik ken wel accuschakelaars uit de watersport die je van accu laten wisselen. Maar die zijn GROOT!! En dat wil ik niet. Iemand een idee? Of tip voor een geschikte schakelaar waarmee ik simpel van accu kan wisselen?
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#58
Een relais is dan toch de oplossing? Groot lomp relais om de accu's te schakelen en een schattig knopje om de relais te bedienen?

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#59
Iets als dit? https://www.conrad.nl/nl/p/apem-647h-2-6...00648.html
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#60
(13-Jun-2024, 05:26 PM)Roepers schreef: Een relais is dan toch de oplossing? Groot lomp relais om de accu's te schakelen en een schattig knopje om de relais te bedienen?

Groet,

Marco

Hier mis ik wat kennis over, maar het klinkt interessant. Hoe werkt dit?

(13-Jun-2024, 06:01 PM)Frutsel schreef: Iets als dit? https://www.conrad.nl/nl/p/apem-647h-2-6...00648.html

Zo'n drie standen ding heb ik wel, maar dan is de min niet gewisseld, die schakelt alleen in de plus volgens mij.
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#61
Heb je ook een spanningsmeter om beide accu's tegelijk te monitoren?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#62
schakelt alleen in de plus volgens mij.

Maar dat is toch voldoende? (Ik ben geen volleerd electricien dus wellicht zit ik fout)
Als massa oftewel min doorverbonden is dan kun je de plus toch schakelen zonder problemen.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#63
(13-Jun-2024, 06:32 PM)Hardloper schreef: Heb je ook een spanningsmeter om beide accu's tegelijk te monitoren?

Nee, maar ik dacht eraan om als eerste na de hoofd-/accuschakelaar m'n voltmeter te zetten voor de rest van het circuit. Dan heb ik in ieder geval altijd de toestand van de huidige accu.

(13-Jun-2024, 06:44 PM)Josligfiets schreef: schakelt alleen in de plus volgens mij.

Maar dat is toch voldoende? (Ik ben geen volleerd electricien dus wellicht zit ik fout)
Als massa oftewel min doorverbonden is dan kun je de plus toch schakelen zonder problemen.

Ah!!! Ik twijfelde een beetje of dit kon. Maar als dat het geval is, is het opgelost. Dan wordt het een gezamenlijke min en de plus via een aan-uit-aan schakelaar om de accu te kiezen. Dat zou ideaal zijn, die heb ik al kant en klaar in een extra dashboardje zitten namelijk, samen met de voltmeter en usb poort Smile
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#64
(13-Jun-2024, 06:57 PM)TimSch schreef:
(13-Jun-2024, 06:32 PM)Hardloper schreef: Heb je ook een spanningsmeter om beide accu's tegelijk te monitoren?

Nee, maar ik dacht eraan om als eerste na de hoofd-/accuschakelaar m'n voltmeter te zetten voor de rest van het circuit. Dan heb ik in ieder geval altijd de toestand van de huidige accu.

Je hebt volt meters waarop je meerdere accu's kan aansluiten en dan is het net zo makkelijk om ze allemaal aan te sluiten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#65
Als je een drie-standen schakelaar neemt heb je meteen de hoofdschakelaar. Links is accu 1, midden is uit ( geen accu aangesloten) en rechts is accu 2 bijvoorbeeld.

Met voltmeters moet je een beetje uitkijken, de meeste moeten echt achter de hoofdschakelaar anders trekken ze langzaam je accu leeg. En niet iedere voltmeter kan zijn eigen voedingspanning betrouwbaar meten. Dat is vaak op te lossen met een spanningsdeler (twee weerstanden) waarmee je de te meten spanning door 10 deelt. De plaats van de komma kan je vaak vrij instellen, dan geeft ie de afgedeelde gemeten spanning (bv 1.23 volt) wel weer als 12.3 volt.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch , Hardloper
#66
Als je accus moeilijk bereikbaar zijn is het dan niet makkelijker om er lange kabeltjes aan te monteren? Dan hoef je niet uit te stappen als er eentje op is, je trekt het kabeltje eruit en stopt de andere kabel er in? Dan hoef je verder ook niets aan het huidige systeem te veranderen en zo blijven de points of failure ook minimaal?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL #? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#67
(13-Jun-2024, 09:05 PM)Merijn schreef: Als je een drie-standen schakelaar neemt heb je meteen de hoofdschakelaar. Links is accu 1, midden is uit ( geen accu aangesloten) en rechts is accu 2 bijvoorbeeld.

Met voltmeters moet je een beetje uitkijken, de meeste moeten echt achter de hoofdschakelaar anders trekken ze langzaam je accu leeg. En niet iedere voltmeter kan zijn eigen voedingspanning  betrouwbaar meten. Dat is vaak op te lossen met een spanningsdeler (twee weerstanden) waarmee je de te meten spanning door 10 deelt. De plaats van de komma kan je vaak vrij instellen, dan geeft ie de afgedeelde gemeten spanning (bv 1.23 volt) wel weer als 12.3 volt.

Precies, dat is wat ik voor ogen had met die drie-standenschakelaar. Meteen een hoofdschakelaar is ook een fijn idee, zat er niet in namelijk....

De voltmeter komt meteen na de hoofdschakelaar, voor de rest van het circuit. Dan trekt ie dus niets als de hoofdschakelaar uit staat. Zo heb ik het in m'n huidige Quest ook aangesloten.

(13-Jun-2024, 09:18 PM)Gideonaut schreef: Als je accus moeilijk bereikbaar zijn is het dan niet makkelijker om er lange kabeltjes aan te monteren? Dan hoef je niet uit te stappen als er eentje op is, je trekt het kabeltje eruit en stopt de andere kabel er in? Dan hoef je verder ook niets aan het huidige systeem te veranderen en zo blijven de points of failure ook minimaal?

Ik verander sowieso zo min mogelijk aan het huidige systeem, maar er zit nu dus geen hoofdschakelaar in die ik wel wil. En als ik dat kan combineren tot een accu keuzeschakelaar vind ik dat wel erg charmant  Smile Na die schakelaar en de voltmeter gaat alles gewoon op de originele plusdraad die er lag vanaf het oude 6v accuutje.
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#68
(13-Jun-2024, 06:07 PM)TimSch schreef:
(13-Jun-2024, 05:26 PM)Roepers schreef: Een relais is dan toch de oplossing? Groot lomp relais om de accu's te schakelen en een schattig knopje om de relais te bedienen?

Groet,

Marco

Hier mis ik wat kennis over, maar het klinkt interessant. Hoe werkt dit?

(13-Jun-2024, 06:01 PM)Frutsel schreef: Iets als dit? https://www.conrad.nl/nl/p/apem-647h-2-6...00648.html

Zo'n drie standen ding heb ik wel, maar dan is de min niet gewisseld, die schakelt alleen in de plus volgens mij.

Deze heeft 6 pootjes, dus ik ga ervan uit dat deze zowel de + als de 0 schakelt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#69
(13-Jun-2024, 11:39 PM)Frutsel schreef: Deze heeft 6 pootjes, dus ik ga ervan uit dat deze zowel de + als de 0 schakelt.

Nu ik er zo over nadenk. Moet je de - wel aansluiten op de schakelaar? Ik hoop dat iemand me corrigeert als het niet klopt. Maar volgens mij kun je gewoon de - op beide accu's tegelijk aansluiten. De stroom zal alleen stromen naar de ingeschakelde accu. Want bij de andere accu's is de stroom kring niet gesloten en dus stroomt er niks.

[Afbeelding: image.png]
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#70
(14-Jun-2024, 08:44 AM)Hardloper schreef:

Nu ik er zo over nadenk. Moet je de - wel aansluiten op de schakelaar? Ik hoop dat iemand me corrigeert als het niet klopt. Maar volgens mij kun je gewoon de - op beide accu's tegelijk aansluiten. De stroom zal alleen stromen naar de ingeschakelde accu. Want bij de andere accu's is de stroom kring niet gesloten en dus stroomt er niks.

[Afbeelding: image.png]




Nu ben ik niet direct elektrotechneut (wel HBO Energie- en Procestechniek, dus best wat elektrotechniek meegekregen zon 5-9 jaar terug) maar ik zie hier het probleem ook niet hoor.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#71
Kort antwoord: min schakelen mag maar hoeft niet. Er is eigenlijk niks op tegen.
Wat ik een (klein) voordeel vind van de min wel schakelen is dat de kabelboom netter wordt: er komen van de schakelaar drie twee-aderige draadjes, 1 naar elke accu en 1 naar het systeem.
Als je alleen de plus schakelt dan moet je de minnen aan elkaar gaan solderen, dat wordt altijd een beetje een chaos.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#72
Er zijn inderdaad van die 3 standen klikschakelaartjes met 6 pootjes, dan kun je de min ook gelijk meenemen.

https://www.conrad.nl/nl/p/tru-component...-oQAvD_BwE

Dezelfde maar met foto van de pootjes;
https://nl.rs-online.com/web/p/rocker-sw...lsrc=aw.ds
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , TimSch , Willeke_IGKT
#73
Dank allen! Ik ga er dit weekend een driestanden hoofdschakelaar inbouwen en hoofdstuk 'elektra' hopelijk afsluiten :-)
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#74
Vandaag heb ik de elektra op wat wegwerken na afgerond (dat wegwerken kan pas nadat de bovenkant er weer op gaat en dat duurt nog wel even). Het is gelukt met de driestandenschakelaar als hoofdschakelaar om tussen de accu's te wisselen! Ook de min schakelt want het was een 6pins schakelaar. Daar ben ik blij mee! 

[Afbeelding: IMG-20240616-172729.jpg]

Dit is het dashboard nu. De driestanden middenop bepaalt het aantal koplampen dat brandt. Ik heb bovenop een lichtschakelaar die alleen achter en dagrijverlichting activeert. Daarna kan ik dus los 1 of 2 koplampen bijschakelen. 

De driestanden in het extra dashboardje naast de voltmeter is de hoofdschakelaar: midden is uit en dan accu I of accu II actief. De voltmeter zit daar meteen achter geschakeld en geeft de stand van de actieve accu aan. De accu's zitten dan dus beiden aangesloten onder de stoel. Ik ben nog voornemens een bakje te lamineren waar ze stevig in vast staan. 

Ik had ook nog een uitdaging met de grootlichtschakelaars die bijgeleverd werden bij de nieuwe koplampen. Die hadden een vast snoertje van een cm of 50....daarmee kom ik niet vanaf de neus binnen handbereik. Dus er zat niks anders op: Daaaaaaag garantie  Tongue  KNIP. Kabels verlengd en de 2 schakelaars zitten nu op mijn stuur. Die lampen blijven het vast wel hun hele garantieperiode doen. En anders: gegokt en verloren  Big Grin

[Afbeelding: IMG-20240616-171147.jpg]

De groene lampjes branden alleen als het licht aan is en ze worden blauw als grootlicht actief is (net als in de auto dus eigenlijk). 

En ja: dat zijn heel vieze gripshifters. Die gaan er volgende week af en worden vervangen door duimshifters en dan meteen de kabels binnen en buiten vernieuwen.  Cool 

En zo vordert het nu redelijk gestaag  Smile Na de shifters moeten er ook nog nieuwe voorveren in (het is nu net een Amerikaanse auto, veel te zacht geveerd). En dan zie ik dat de temperaturen omhoog gaan en begint het epoxywerk dan toch uiteindelijk echt in beeld te komen. 

Het wordt wel wat.
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#75
Als je met de veerpoten bezig gaat en de fiets echt al veel km gemaakt heeft, is het misschien goed om ook gelijk even die glijbusjes te bestellen die bovenin de veerpoot zitten. Het kan goed zijn dat die inmiddels ook versleten zijn. Ze kosten niet veel. Ik vind het nogal jammer een 2e bestelling te moeten doen waarbij de verzendkosten dan ongeveer hoger zijn als wat je besteld. Ik zou dus veren en busjes tegelijk bestellen. Mogelijk ook de bewegende stukjes die heen en weer gaan in de veerpoot.

Het demonteren van zo'n veerpoot is ook nog best wel een klus. Is niet bijzonder ingewikkeld, maar als je pech hebt zitten die busjes nogal vast. Ik heb uiteindelijk de m8 bout die je ziet binnenin, in ene 44x44mm houten balkje verzonken, daar beide voeten op en dan volle kracht trekken aan dat alu L deel. Hangend waren mijn 85 kilo niet genoeg om de boel in beweging te krijgen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#76
(, 07:11 PM)Jeroen S schreef: Hangend waren mijn 85 kilo niet genoeg om de boel in beweging te krijgen.

Weeg jij 85 kilo  Huh 

Waar dan?  Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#77
Zware benen, met al die spieren  Big Grin
Antwoord }
#78
(, 08:21 PM)Jeroen S schreef: Zware benen, met al die spieren  Big Grin

thumb applause
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Alpha7 en RaptoBike
De Alpha7 is volge...365cycle — 01:57 PM
Alpha7 en RaptoBike
De Alpha7 is inderda...arnoldl — 01:19 PM
Alpha7 en RaptoBike
Ik zie de foto's nie...Atrike — 01:19 PM
Alpha7 en RaptoBike
De Alpha7 is volgens...Gideonaut — 12:25 PM
Alpha7 en RaptoBike
Sinds kort een mild ...arnoldl — 12:00 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ja inderdaad, het is...bucovaina — 11:17 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
Omdat ik sowieso o...Willeke_IGKT — 10:09 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ja ik vind het ook w...bucovaina — 08:11 AM
Welke remkabel voor de Quest?
Ik heb dit weekend d...bucovaina — 07:59 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Daarmee voldoe je ...Bart Verbeek — 07:01 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Daarmee voldoe je ...365cycle — 06:57 AM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Vanaf mk7 wel gelo...365cycle — 06:55 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
Echt leuk om dit te ...365cycle — 06:54 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vorige week was ...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... ik de eerste...Frutsel — 11:38 PM
Medeliggers onderweg
Maar liefst 2 ligger...voodoo — 10:09 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag om 14.50 uur...GertBr — 09:52 PM