Q501: het project
|
Berichten: 536
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 541
1350 x bedankt in 488 berichten
(17-Jun-2024, 07:11 PM)Jeroen S schreef: Als je met de veerpoten bezig gaat en de fiets echt al veel km gemaakt heeft, is het misschien goed om ook gelijk even die glijbusjes te bestellen die bovenin de veerpoot zitten. Het kan goed zijn dat die inmiddels ook versleten zijn. Ze kosten niet veel. Ik vind het nogal jammer een 2e bestelling te moeten doen waarbij de verzendkosten dan ongeveer hoger zijn als wat je besteld. Ik zou dus veren en busjes tegelijk bestellen. Mogelijk ook de bewegende stukjes die heen en weer gaan in de veerpoot.
Het demonteren van zo'n veerpoot is ook nog best wel een klus. Is niet bijzonder ingewikkeld, maar als je pech hebt zitten die busjes nogal vast. Ik heb uiteindelijk de m8 bout die je ziet binnenin, in ene 44x44mm houten balkje verzonken, daar beide voeten op en dan volle kracht trekken aan dat alu L deel. Hangend waren mijn 85 kilo niet genoeg om de boel in beweging te krijgen.
De veren zijn al besteld en onderweg Hopelijk dus idd niks extra nodig want helemaal eens dat het zonde is om dubbel te moeten laten verzenden. De km stand van Q501 is volgens de Cateye computer 53.205km, stuk minder dan #229 die dik boven de 90k zit. Maar de kop is er wel af na een halve ton
Ik ga het meemaken met het demonteren. Bij Q229 vond ik het meevallen, die heb ik al een aantal keer eruit gehad om de 70mm remmerij te smeren.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 536
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 541
1350 x bedankt in 488 berichten
Een elektra mysterie:
Als ik rem, gaat naast de remlichten ook mijn nieuw geïnstalleerde dagrijverlichting voor branden.
Die dagrijverlichting zit aangesloten op de originele, paarse draadjes die op de originele dagrijledjes zaten. Er zit een schakelaar op het dashboard die deze, samen met de achterlichten (bruine draadjes) aanzet.
De remlichten zitten rechtstreeks op de originele, witte bedrading die op de originele remlichten zaten. Ik heb op het stuur niets veranderd aan de schakelaar voor de remlichten, ook niet in de originele bedrading, behalve dat ik in het dashboard de mistlichtschakelaar niet meer heb en de witte draden die daarnaartoe gingen (dus remlichtendraden om dat permanent te laten branden) zitten niet meer geschakeld in het dashboard.
Ik kan werkelijk waar niet bedenken hoe deze 'koppeling' tot stand is gekomen. Iemand een briljant idee?
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2982
3260 x bedankt in 2259 berichten
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 536
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 541
1350 x bedankt in 488 berichten
20-Jun-2024, 08:53 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Jun-2024, 08:56 PM door TimSch.)
Ja, die ken ik. Maar die verklaart dit fenomeen niet. Volgens dat schema zou het niet moeten kunnen wat er nu gebeurt
Toevoeging: de paarse bedrading van de dagrijledjes zit niet in dat schema zie ik, terwijl deze bij mijn fiets (uit 2011) wel origineel zit (in de kabelboom).
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Ik kan het niet verklaren. Ik had ook al eens een dergelijk mysterie met de knipperlichten toen ik een alarminstelling probeerde te maken, dus met beide kanten tegelijk. Doordat er ergens een gedeelde Wago koppeling zat kon de stroom met een omweggetje ook naar de andere kant, via die omweg.
Waarschijnlijk zit er ergens dus een linkje waar de stroom de verkeerde afslag neemt. Of een koppeling die je even niet in de gaten hebt. Ik vermoed dat het probleem ergens in het dashboard kastje met alle schakelaars zit. Als je de boel niet vastgesoldeerd hebt, zou ik die dagrijlampjes even loskoppelen van hun huidige schakelaar en eens kijken wat er gebeurd als je ze met een andere plus draad aanzet. En goed onderzoeken waar de plus van je schakelaar voor de dagrij lampjes vandaan komt. Mogelijk zit daar ergens een combinatie of doorlus van twee schakelaars die iets delen.
Vaak krijgt het remlicht rechtstreeks stroom van een plus, ergens moet daarvan ook een begin in het dashboardkastje zitten. Probeer die eens te vinden, en dan te volgen. Anders de kabel die vanaf het stuur komt voor het remlicht.
Het zou ook nog wel eens in de min kunnen zitten, omdat die dagrijlampjes samen met de bruine draad van de achterledjes geschakeld worden. Het remlicht maakt gebruik van dezelfde min als die achterledjes. Probeer eens of het ook optreed als je die achterledjes even loskoppelt.
Heel goed snap ik het ook allemaal niet. Ik probeer vaak met een soort van trial and error tactiek uit te vinden waar het zit. Ongeveer zoals hierboven beschreven. Dat kan helpen om te vinden in welke schakelaar of combinatie van lampjes /schakelaars het zit.
Ergens neemt de plus stroom van je remlicht de verkeerde afslag, vindt die zijn weg naar de schakelaar van de dagrijverlichting, maar dan alleen de voor lampjes, niet de achterste?
Doen je achterste ledjes het wel?
Berichten: 536
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 541
1350 x bedankt in 488 berichten
Dankjewel Jeroen! Heel fijn en prettig meegedacht: ik ga je suggesties zeker eens proberen om inderdaad via Trial & Error erachter te komen. Ik verdenk ook het dashboard inderdaad, waar alles samenkomt, maar een eerste halfuurtje daarnaar staren en dingen loshalen loste het helaas nog niet op. Maar ik geef nog niet op
(20-Jun-2024, 11:49 PM)Jeroen S schreef: ....
Het zou ook nog wel eens in de min kunnen zitten, omdat die dagrijlampjes samen met de bruine draad van de achterledjes geschakeld worden. Het remlicht maakt gebruik van dezelfde min als die achterledjes. Probeer eens of het ook optreed als je die achterledjes even loskoppelt.
....
Hier had ik nog niet aan gedacht, ga ik checken.
(20-Jun-2024, 11:49 PM)Jeroen S schreef:
.....
Ergens neemt de plus stroom van je remlicht de verkeerde afslag, vindt die zijn weg naar de schakelaar van de dagrijverlichting, maar dan alleen de voor lampjes, niet de achterste?
Doen je achterste ledjes het wel?
Dit is lastig vast te stellen met de 3in1 lampjes die ik erop heb gezet: de behoorlijke felle lampjes van het remlicht maken het lastig vast te stellen of het 'reguliere' achterlicht ook brandt in die kleine unit...
Maar opereren onder die aanname maakt die dagrijlichtschakelaar wel hoofdverdachte nummer 1. De bruine achterlichtdraad daar is namelijk gedeeld met een een aantal andere schakelaars (die van de koplampen bijv). Dan zou de koppeling dagrij- en remlicht dus gemaakt worden via een achterlichtdraadje wat zich zichtbaar alleen manifesteert in die voorlampjes maar stiekem via de ook brandende achterlichtjes gaat.....
Ik ga eens puzzelen! Dank zover!
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 536
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 541
1350 x bedankt in 488 berichten
Voor de mensen die wakker lagen van het mysterie van de brandende dagrijverlichting bij het remmen in Q501 heb ik goed nieuws! Het is opgelost!
Wat bleek: de 3in1 units zelf zijn de oorzaak. Wanneer die stroom binnenkrijgen op de draden van de remlichten, gaat er ook zo'n kleine 7v 'retour' over de bedrading van de reguliere achterlichten... En die draadjes kwamen in m'n dashboard samen op 1 stekkertje met de dagrijverlichting vóór die dan dus ook ging branden.
Een en ander opgelost met een 4 pins schakelaar zodat dagrijverlichting vóór en achterlichten nu niet meer samen op 1 stekkertje hoeven maar apart geschakeld worden. Eigenlijk sowieso wel beter
Nu weer door met shifters, kabels en epoxy dus.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2982
3260 x bedankt in 2259 berichten
Nou ik hoop dat er hooguit maar eentje ervan wakker zou liggen. Ook al hoeft dat nog niet eens voor mij .
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Ik vind het mooi dat je toch het probleem gevonden hebt, en zelfs een werkende oplossing. Ik heb er verder niet van wakker gelegen hoor. Maar wel mooi dat het verhaal een goede afloop heeft, en dat je even de moeite hebt genomen om die hier te vermelden. Wie weet helpt dat een ander weer in de toekomst.
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2130
7516 x bedankt in 3698 berichten
(01-Jul-2024, 06:49 PM)TimSch schreef: Voor de mensen die wakker lagen van het mysterie van de brandende dagrijverlichting bij het remmen in Q501 heb ik goed nieuws! Het is opgelost!
Ja, lekker is dat. Ik lees dit nu pas na al die slapeloze nachten
Fijn dat het is opgelost.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 536
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 541
1350 x bedankt in 488 berichten
Zoals al even in de 'Vandaag ben ik blij omdat...' gemeld, is het zover: het project is afgerond en ik fiets inmiddels rond in Q501!!
Ter afsluiting van dit projectdraadje nog even kort een samenvatting van alles wat ik gedaan heb:
Electra:
- Compleet nieuwe verlichting: 2 koplampen (met grootlicht, schakelbaar op het stuur), dagrijverlichting/knippers vóór combilampjes bij de spiegels, 3-in-1 combi achterlampjes. Benodigde bedrading aangelegd/verlegd. Alle oude ledjes eruit gesloopt.
- 6v naar 12v: accubakje gemaakt voor onder de stoel met daarin 2 accu's, beide aangesloten en schakelbaar op het dashboard zodat van accu 1 naar accu 2 wisselen met een druk op de knop kan.
- Voltmeter op het dashboard
- Nieuwe claxon, want de 6v claxon bij 12v was wel erg hysterisch
Body - Gaten oude ledjes allemaal dichtgemaakt
- oneffenheden geëgaliseerd
- Lakken: 2 lagen 2 componentenlak per kleur erop gerold (veel beter gelukt dan toen ik Q229 overgelakt heb ;-))
Aandrijving: - Bafang motor eruit gehaald
- Nieuwe cranks (155mm) en trapas
- Ovaal voorblad van Q229 overgezet (ik vind dat echt veel lekkerder fietsen.)
- Nieuwe shifters op het stuur (duimshifters, dus nooit meer niet kunnen schakelen door mijn kleffe zweethandjes ;-))
- Versnellingskabels (binnen en buiten) vernieuwd
Dat was het denk ik wel zo ongeveer. Hoop werk stiekem, maar erg tevreden over het resultaat. Er zijn nog 2 dingetjes waar ik minder tevreden over ben:
- Het lakken van de spiegelkapjes is niet netjes geworden: ik denk dat ik maar een paar nieuwe ga bestellen bij Velomobiel.nl ;-)
- De boven- en onderschaal zitten nog altijd niet helemaal lekker uitgelijnd op elkaar. De fiets is bij de vorige eigenaar flink gecrasht en het lukte mij alleen niet om die schalen netjes strak op elkaar te krijgen. Ik denk dat een keer met 2 man het nog iets beter moet kunnen (de een de schalen onder druk netjes op elkaar houden, de andere nieuwe gaten boren voor de boutjes en erin zetten).
Tot slot wat foto's (klik voor meerdere foto's)
https://postimg.cc/gallery/49D3pSj
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 316
Topics: 16
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 174
474 x bedankt in 195 berichten
(16-Aug-2024, 10:25 AM)TimSch schreef: Zoals al even in de 'Vandaag ben ik blij omdat...' gemeld, is het zover: het project is afgerond en ik fiets inmiddels rond in Q501!!
Ter afsluiting van dit projectdraadje nog even kort een samenvatting van alles wat ik gedaan heb:
Electra:
- Compleet nieuwe verlichting: 2 koplampen (met grootlicht, schakelbaar op het stuur), dagrijverlichting/knippers vóór combilampjes bij de spiegels, 3-in-1 combi achterlampjes. Benodigde bedrading aangelegd/verlegd. Alle oude ledjes eruit gesloopt.
- 6v naar 12v: accubakje gemaakt voor onder de stoel met daarin 2 accu's, beide aangesloten en schakelbaar op het dashboard zodat van accu 1 naar accu 2 wisselen met een druk op de knop kan.
- Voltmeter op het dashboard
- Nieuwe claxon, want de 6v claxon bij 12v was wel erg hysterisch
Body- Gaten oude ledjes allemaal dichtgemaakt
- oneffenheden geëgaliseerd
- Lakken: 2 lagen 2 componentenlak per kleur erop gerold (veel beter gelukt dan toen ik Q229 overgelakt heb ;-))
Aandrijving: - Bafang motor eruit gehaald
- Nieuwe cranks (155mm) en trapas
- Ovaal voorblad van Q229 overgezet (ik vind dat echt veel lekkerder fietsen.)
- Nieuwe shifters op het stuur (duimshifters, dus nooit meer niet kunnen schakelen door mijn kleffe zweethandjes ;-))
- Versnellingskabels (binnen en buiten) vernieuwd
Dat was het denk ik wel zo ongeveer. Hoop werk stiekem, maar erg tevreden over het resultaat. Er zijn nog 2 dingetjes waar ik minder tevreden over ben:
- Het lakken van de spiegelkapjes is niet netjes geworden: ik denk dat ik maar een paar nieuwe ga bestellen bij Velomobiel.nl ;-)
- De boven- en onderschaal zitten nog altijd niet helemaal lekker uitgelijnd op elkaar. De fiets is bij de vorige eigenaar flink gecrasht en het lukte mij alleen niet om die schalen netjes strak op elkaar te krijgen. Ik denk dat een keer met 2 man het nog iets beter moet kunnen (de een de schalen onder druk netjes op elkaar houden, de andere nieuwe gaten boren voor de boutjes en erin zetten).
Tot slot wat foto's (klik voor meerdere foto's)
https://postimg.cc/gallery/49D3pSj
Mooi, hoor. Klasse!
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Berichten: 188
Topics: 6
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 73
397 x bedankt in 178 berichten
Dat ziet er mooi uit!
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Berichten: 567
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1024 x bedankt in 551 berichten
2 laagjes lak en hij glimt als nieuw? hoe krijg je dat voor elkaar?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Waw ziet er echt heel netjes uit!! Lijkt op de foto's wel als nieuw
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2130
7516 x bedankt in 3698 berichten
Goed gelukt, heel mooi geworden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM |
Voorvork Raptobike
|
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM |
Voorvork Raptobike
|
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM |
Voorvork Raptobike
|
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM |
Korte cranks
|
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM |
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM |
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
|
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM |
Voorvork Raptobike
|
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM |
Voorvork Raptobike
|
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM |
|