Q501: het project
|
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Ik zou nu alles nog open ligt even kijken naar de combinatie van lampjes. Het remlicht is bij een aantal van die 3 in 1 zo sterk dat het knipperlichtje weg gedrukt wordt. Ik heb ook 3 in 1 achterlichtjes maar gebruik een aparte als remlicht. Om die reden. Er zijn ook een aantal merken inmiddels overgestapt naar het standaard gebruiken van 2 lampjes per kant ook om te voorkomen dat het remlicht de knipperfunctie overheerst.
Het remlicht is gewoon veel sterker, waardoor je van meer dan een paar meter afstand in het donker niet meer ziet dat er geknipperd wordt als je ook remt. Dat is best link als jij bijvoorbeeld net naar links aan het voorsorteren wilt en die auto achter je net gaat inhalen omdat je aan het remmen bent... ( bijvoorbeeld)
Ik zou er nog een gewoon rood 12v gewoon en remlichtje bij kopen. ( meestal hebben ze die dubbel functie vanzelf al.)
Berichten: 536
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 541
1351 x bedankt in 489 berichten
Ik werd er door de Noorderligters ook al op gewezen dat de bijvoorbeeld Kellermans last hadden van dat fenomeen. Bij deze valt dat behoorlijk mee. Toen ik via WhatsApp een video deelde met de club werd dit ook bevestigd door Twilwel die zelf ook dat minpunt had vastgesteld bij verschillende van die 3in1s.
Ik neig ernaar om er niks meer bij te plaatsen nu. Vind het wel mooi clean zo en de knipper is ook zichtbaar tijdens remmen.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2982
3262 x bedankt in 2261 berichten
Was nu Velomobileworld nu van 2 naar 1 Kellermans gegaan? Of toch naar 2 Kellermans? Ik herinner me een wijziging en dat de klant dat niet wou. En toen is er een nieuwe vm gebouwd met de oude knipper / rem / achterlicht optie.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Volgens mij is de standaard nu 2 aparte lampjes per kant op de Duitse modellen.
Ik weet niet wat voor merk er bij mij op zit, geen kleine Kellerman, maar hetzelfde probleem. Zeker als je echt in het donker van een grotere afstand kijkt.
Misschien kun je ook alleen even een kabeltje voorbereiden, zodat je daar gewoon op aan kunt sluiten als je later toch nog van gedachten veranderd. Zo'n Quest in twee delen splitsen is niet iets wat je eventjes doet.
Ik was in ieder geval erg blij dat het centrale achterlichtje nog op mijn 3e hands GT zat en dat ik daar gewoon weer gebruik van kon maken. Kabeltje uitrollen en aansluiten. Ook op de eigenbouw heb ik die functies in aparte lampjes.
Berichten: 536
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 541
1351 x bedankt in 489 berichten
Vandaag het dashboard naar mijn smaak ingericht en wat gelabeld.
Maar had ook een idee: zou ik, wanneer ik 2 volle accu's heb, een schakelaar op het dashboard kunnen maken om van accu te wisselen? Want ik heb er altijd echt een hekel aan om helemaal te stoppen en uit te stappen om een stekkertje om te pluggen. (Mijn accu's zitten onder de stoel, nu ook al en in Q501 dus weer).
De bedrading heb ik al gelegd van de accu's naar het dashboard, gewoon dubbel uitgevoerd nu. Maar nu zit ik ineens te twijfelen hoe ik dat aan moet sluiten. Ik heb nog zo'n 3 standen standaard schakelaartje, maar dat schakelt alleen de plus. En als je van accu A naar accu B wilt schakelen, moet de min ook mee naar de andere accu lijkt me.
Ik ken wel accuschakelaars uit de watersport die je van accu laten wisselen. Maar die zijn GROOT!! En dat wil ik niet. Iemand een idee? Of tip voor een geschikte schakelaar waarmee ik simpel van accu kan wisselen?
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 2.542
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2045
2414 x bedankt in 1073 berichten
13-Jun-2024, 05:26 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Jun-2024, 05:28 PM door Roepers.)
Een relais is dan toch de oplossing? Groot lomp relais om de accu's te schakelen en een schattig knopje om de relais te bedienen?
Groet,
Marco
Berichten: 1.478
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 674
2446 x bedankt in 1139 berichten
Berichten: 536
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 541
1351 x bedankt in 489 berichten
13-Jun-2024, 06:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Jun-2024, 06:10 PM door TimSch.)
(13-Jun-2024, 05:26 PM)Roepers schreef: Een relais is dan toch de oplossing? Groot lomp relais om de accu's te schakelen en een schattig knopje om de relais te bedienen?
Groet,
Marco
Hier mis ik wat kennis over, maar het klinkt interessant. Hoe werkt dit?
(13-Jun-2024, 06:01 PM)Frutsel schreef: Iets als dit? https://www.conrad.nl/nl/p/apem-647h-2-6...00648.html
Zo'n drie standen ding heb ik wel, maar dan is de min niet gewisseld, die schakelt alleen in de plus volgens mij.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2982
3262 x bedankt in 2261 berichten
Heb je ook een spanningsmeter om beide accu's tegelijk te monitoren?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 297
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 74
530 x bedankt in 274 berichten
schakelt alleen in de plus volgens mij.
Maar dat is toch voldoende? (Ik ben geen volleerd electricien dus wellicht zit ik fout)
Als massa oftewel min doorverbonden is dan kun je de plus toch schakelen zonder problemen.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Berichten: 536
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 541
1351 x bedankt in 489 berichten
(13-Jun-2024, 06:32 PM)Hardloper schreef: Heb je ook een spanningsmeter om beide accu's tegelijk te monitoren?
Nee, maar ik dacht eraan om als eerste na de hoofd-/accuschakelaar m'n voltmeter te zetten voor de rest van het circuit. Dan heb ik in ieder geval altijd de toestand van de huidige accu.
(13-Jun-2024, 06:44 PM)Josligfiets schreef: schakelt alleen in de plus volgens mij.
Maar dat is toch voldoende? (Ik ben geen volleerd electricien dus wellicht zit ik fout)
Als massa oftewel min doorverbonden is dan kun je de plus toch schakelen zonder problemen.
Ah!!! Ik twijfelde een beetje of dit kon. Maar als dat het geval is, is het opgelost. Dan wordt het een gezamenlijke min en de plus via een aan-uit-aan schakelaar om de accu te kiezen. Dat zou ideaal zijn, die heb ik al kant en klaar in een extra dashboardje zitten namelijk, samen met de voltmeter en usb poort
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2982
3262 x bedankt in 2261 berichten
(13-Jun-2024, 06:57 PM)TimSch schreef: (13-Jun-2024, 06:32 PM)Hardloper schreef: Heb je ook een spanningsmeter om beide accu's tegelijk te monitoren?
Nee, maar ik dacht eraan om als eerste na de hoofd-/accuschakelaar m'n voltmeter te zetten voor de rest van het circuit. Dan heb ik in ieder geval altijd de toestand van de huidige accu.
Je hebt volt meters waarop je meerdere accu's kan aansluiten en dan is het net zo makkelijk om ze allemaal aan te sluiten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
13-Jun-2024, 09:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Jun-2024, 09:11 PM door Merijn.)
Als je een drie-standen schakelaar neemt heb je meteen de hoofdschakelaar. Links is accu 1, midden is uit ( geen accu aangesloten) en rechts is accu 2 bijvoorbeeld.
Met voltmeters moet je een beetje uitkijken, de meeste moeten echt achter de hoofdschakelaar anders trekken ze langzaam je accu leeg. En niet iedere voltmeter kan zijn eigen voedingspanning betrouwbaar meten. Dat is vaak op te lossen met een spanningsdeler (twee weerstanden) waarmee je de te meten spanning door 10 deelt. De plaats van de komma kan je vaak vrij instellen, dan geeft ie de afgedeelde gemeten spanning (bv 1.23 volt) wel weer als 12.3 volt.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 569
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1028 x bedankt in 554 berichten
Als je accus moeilijk bereikbaar zijn is het dan niet makkelijker om er lange kabeltjes aan te monteren? Dan hoef je niet uit te stappen als er eentje op is, je trekt het kabeltje eruit en stopt de andere kabel er in? Dan hoef je verder ook niets aan het huidige systeem te veranderen en zo blijven de points of failure ook minimaal?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 536
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 541
1351 x bedankt in 489 berichten
13-Jun-2024, 09:41 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Jun-2024, 09:42 PM door TimSch.)
(13-Jun-2024, 09:05 PM)Merijn schreef: Als je een drie-standen schakelaar neemt heb je meteen de hoofdschakelaar. Links is accu 1, midden is uit ( geen accu aangesloten) en rechts is accu 2 bijvoorbeeld.
Met voltmeters moet je een beetje uitkijken, de meeste moeten echt achter de hoofdschakelaar anders trekken ze langzaam je accu leeg. En niet iedere voltmeter kan zijn eigen voedingspanning betrouwbaar meten. Dat is vaak op te lossen met een spanningsdeler (twee weerstanden) waarmee je de te meten spanning door 10 deelt. De plaats van de komma kan je vaak vrij instellen, dan geeft ie de afgedeelde gemeten spanning (bv 1.23 volt) wel weer als 12.3 volt.
Precies, dat is wat ik voor ogen had met die drie-standenschakelaar. Meteen een hoofdschakelaar is ook een fijn idee, zat er niet in namelijk....
De voltmeter komt meteen na de hoofdschakelaar, voor de rest van het circuit. Dan trekt ie dus niets als de hoofdschakelaar uit staat. Zo heb ik het in m'n huidige Quest ook aangesloten.
(13-Jun-2024, 09:18 PM)Gideonaut schreef: Als je accus moeilijk bereikbaar zijn is het dan niet makkelijker om er lange kabeltjes aan te monteren? Dan hoef je niet uit te stappen als er eentje op is, je trekt het kabeltje eruit en stopt de andere kabel er in? Dan hoef je verder ook niets aan het huidige systeem te veranderen en zo blijven de points of failure ook minimaal?
Ik verander sowieso zo min mogelijk aan het huidige systeem, maar er zit nu dus geen hoofdschakelaar in die ik wel wil. En als ik dat kan combineren tot een accu keuzeschakelaar vind ik dat wel erg charmant Na die schakelaar en de voltmeter gaat alles gewoon op de originele plusdraad die er lag vanaf het oude 6v accuutje.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 1.478
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 674
2446 x bedankt in 1139 berichten
(13-Jun-2024, 06:07 PM)TimSch schreef: (13-Jun-2024, 05:26 PM)Roepers schreef: Een relais is dan toch de oplossing? Groot lomp relais om de accu's te schakelen en een schattig knopje om de relais te bedienen?
Groet,
Marco
Hier mis ik wat kennis over, maar het klinkt interessant. Hoe werkt dit?
(13-Jun-2024, 06:01 PM)Frutsel schreef: Iets als dit? https://www.conrad.nl/nl/p/apem-647h-2-6...00648.html
Zo'n drie standen ding heb ik wel, maar dan is de min niet gewisseld, die schakelt alleen in de plus volgens mij.
Deze heeft 6 pootjes, dus ik ga ervan uit dat deze zowel de + als de 0 schakelt.
Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2982
3262 x bedankt in 2261 berichten
14-Jun-2024, 08:44 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jun-2024, 09:00 AM door Hardloper.)
(13-Jun-2024, 11:39 PM)Frutsel schreef: Deze heeft 6 pootjes, dus ik ga ervan uit dat deze zowel de + als de 0 schakelt.
Nu ik er zo over nadenk. Moet je de - wel aansluiten op de schakelaar? Ik hoop dat iemand me corrigeert als het niet klopt. Maar volgens mij kun je gewoon de - op beide accu's tegelijk aansluiten. De stroom zal alleen stromen naar de ingeschakelde accu. Want bij de andere accu's is de stroom kring niet gesloten en dus stroomt er niks.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 164
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
352 x bedankt in 159 berichten
14-Jun-2024, 09:48 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jun-2024, 09:48 AM door LigZeeuw.)
(14-Jun-2024, 08:44 AM)Hardloper schreef:
Nu ik er zo over nadenk. Moet je de - wel aansluiten op de schakelaar? Ik hoop dat iemand me corrigeert als het niet klopt. Maar volgens mij kun je gewoon de - op beide accu's tegelijk aansluiten. De stroom zal alleen stromen naar de ingeschakelde accu. Want bij de andere accu's is de stroom kring niet gesloten en dus stroomt er niks.
Nu ben ik niet direct elektrotechneut (wel HBO Energie- en Procestechniek, dus best wat elektrotechniek meegekregen zon 5-9 jaar terug) maar ik zie hier het probleem ook niet hoor.
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
Kort antwoord: min schakelen mag maar hoeft niet. Er is eigenlijk niks op tegen.
Wat ik een (klein) voordeel vind van de min wel schakelen is dat de kabelboom netter wordt: er komen van de schakelaar drie twee-aderige draadjes, 1 naar elke accu en 1 naar het systeem.
Als je alleen de plus schakelt dan moet je de minnen aan elkaar gaan solderen, dat wordt altijd een beetje een chaos.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Er zijn inderdaad van die 3 standen klikschakelaartjes met 6 pootjes, dan kun je de min ook gelijk meenemen.
https://www.conrad.nl/nl/p/tru-component...-oQAvD_BwE
Dezelfde maar met foto van de pootjes;
https://nl.rs-online.com/web/p/rocker-sw...lsrc=aw.ds
Berichten: 536
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 541
1351 x bedankt in 489 berichten
Dank allen! Ik ga er dit weekend een driestanden hoofdschakelaar inbouwen en hoofdstuk 'elektra' hopelijk afsluiten :-)
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 536
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 541
1351 x bedankt in 489 berichten
16-Jun-2024, 07:39 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Jun-2024, 07:40 PM door TimSch.)
Vandaag heb ik de elektra op wat wegwerken na afgerond (dat wegwerken kan pas nadat de bovenkant er weer op gaat en dat duurt nog wel even). Het is gelukt met de driestandenschakelaar als hoofdschakelaar om tussen de accu's te wisselen! Ook de min schakelt want het was een 6pins schakelaar. Daar ben ik blij mee!
Dit is het dashboard nu. De driestanden middenop bepaalt het aantal koplampen dat brandt. Ik heb bovenop een lichtschakelaar die alleen achter en dagrijverlichting activeert. Daarna kan ik dus los 1 of 2 koplampen bijschakelen.
De driestanden in het extra dashboardje naast de voltmeter is de hoofdschakelaar: midden is uit en dan accu I of accu II actief. De voltmeter zit daar meteen achter geschakeld en geeft de stand van de actieve accu aan. De accu's zitten dan dus beiden aangesloten onder de stoel. Ik ben nog voornemens een bakje te lamineren waar ze stevig in vast staan.
Ik had ook nog een uitdaging met de grootlichtschakelaars die bijgeleverd werden bij de nieuwe koplampen. Die hadden een vast snoertje van een cm of 50....daarmee kom ik niet vanaf de neus binnen handbereik. Dus er zat niks anders op: Daaaaaaag garantie KNIP. Kabels verlengd en de 2 schakelaars zitten nu op mijn stuur. Die lampen blijven het vast wel hun hele garantieperiode doen. En anders: gegokt en verloren
De groene lampjes branden alleen als het licht aan is en ze worden blauw als grootlicht actief is (net als in de auto dus eigenlijk).
En ja: dat zijn heel vieze gripshifters. Die gaan er volgende week af en worden vervangen door duimshifters en dan meteen de kabels binnen en buiten vernieuwen.
En zo vordert het nu redelijk gestaag Na de shifters moeten er ook nog nieuwe voorveren in (het is nu net een Amerikaanse auto, veel te zacht geveerd). En dan zie ik dat de temperaturen omhoog gaan en begint het epoxywerk dan toch uiteindelijk echt in beeld te komen.
Het wordt wel wat.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Als je met de veerpoten bezig gaat en de fiets echt al veel km gemaakt heeft, is het misschien goed om ook gelijk even die glijbusjes te bestellen die bovenin de veerpoot zitten. Het kan goed zijn dat die inmiddels ook versleten zijn. Ze kosten niet veel. Ik vind het nogal jammer een 2e bestelling te moeten doen waarbij de verzendkosten dan ongeveer hoger zijn als wat je besteld. Ik zou dus veren en busjes tegelijk bestellen. Mogelijk ook de bewegende stukjes die heen en weer gaan in de veerpoot.
Het demonteren van zo'n veerpoot is ook nog best wel een klus. Is niet bijzonder ingewikkeld, maar als je pech hebt zitten die busjes nogal vast. Ik heb uiteindelijk de m8 bout die je ziet binnenin, in ene 44x44mm houten balkje verzonken, daar beide voeten op en dan volle kracht trekken aan dat alu L deel. Hangend waren mijn 85 kilo niet genoeg om de boel in beweging te krijgen.
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2131
7518 x bedankt in 3698 berichten
(17-Jun-2024, 07:11 PM)Jeroen S schreef: Hangend waren mijn 85 kilo niet genoeg om de boel in beweging te krijgen.
Weeg jij 85 kilo
Waar dan?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Zware benen, met al die spieren
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2131
7518 x bedankt in 3698 berichten
(17-Jun-2024, 08:21 PM)Jeroen S schreef: Zware benen, met al die spieren
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
|
Gebruikers die dit topic lezen: 10 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Uit de media ligfiets nieuws
|
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM |
Voorvork Raptobike
|
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM |
Fietstocht berichten en beelden
|
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM |
Voorvork Raptobike
|
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM |
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM |
Voorvork Raptobike
|
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM |
Voorvork Raptobike
|
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM |
Voorvork Raptobike
|
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM |
|