Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
#27
(25-Jun-2024, 09:24 PM)Hardloper schreef:
(25-Jun-2024, 08:54 PM)Jeroen S schreef: Met velcro wel opletten, want dat wil nog wel eens loslaten.
Zo heb ik gedoe met mijn vizier.

De lijm van de velcro moet je eerst verwarmen met bijvoorbeeld een verfafbrander/boven het gasfornuis/enz. Doe ik al jaren zo. Wel een beetje op afstand houden dus. Er moeten bubbeltjes in de lijmlaag komen.
Dan blijft de velcro veel langer en beter zitten. Vooral in de vm moet je het op die manier doen.


Maar heb jij niet van die hardplastic velcro, waarvan het net lijkt of allebei de kanten hetzelfde zijn? Die moet je gewoon heel hard op elkaar drukken. Of laat de lijmlaag los? Dan hetzelfde als hierboven beschreven oplossen.


Zelfs hele oude velcro die bijna niet meer plakt krijg ik zo vast.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , Hoekie
#28
(25-Jun-2024, 09:47 PM)Gideonaut schreef: Niet de mooiste maar wel passend en smooth Big Grin likje verf komt later wel, alleen het monteren is nog iets, gaan er gaten in of iets met velcro aan de binnenkant. Ik heb nog geen testrit kunnen maken vanwege het weer maar verwacht wel dat het iets zal helpen. 

Je zou ook neodymium magneten kunnen gebruiken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
(26-Jun-2024, 12:45 AM)Frutsel schreef: Je zou ook neodymium magneten kunnen gebruiken.

Dat is een goeie! Dat ga ik proberen, volgens mij heb ik nog ergens een zakje liggen ook!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
Ik denk dat ik een neusdeksel-met-luchthapper ga maken voor de QV-Limo. Deze zomer ga ik er weer mee op vakantie, met m'n dochter achterin en kampeermeuk en dan heb ik alle bagageruimte nodig die dat ding biedt. Een kar erachter probeer ik te vermijden, want dat is weer 15kg extra (en flink minder aero).

Iedere QV heeft twee bagagevakken voor de voorwielen, alleen zijn ze amper bruikbaar omdat je er gewoon niet bij kan... Ja, eerst op zn kant rollen en dan via het voetengat ja... lekker handig -not-
Met een luik bovenop los je dat natuurlijk mooi op Smile

En ik denk dat ik dan nog wat extra bagage kwijt kan, tegen de voorkant, onder de koplampen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
#31
(26-Jun-2024, 04:30 PM)Arend-Jan schreef: Ik denk dat ik een neusdeksel-met-luchthapper ga maken voor de QV-Limo. Deze zomer ga ik er weer mee op vakantie, met m'n dochter achterin en kampeermeuk en dan heb ik alle bagageruimte nodig die dat ding biedt. Een kar erachter probeer ik te vermijden, want dat is weer 15kg extra (en flink minder aero).

Iedere QV heeft twee bagagevakken voor de voorwielen, alleen zijn ze amper bruikbaar omdat je er gewoon niet bij kan... Ja, eerst op zn kant rollen en dan via het voetengat ja... lekker handig -not-
Met een luik bovenop los je dat natuurlijk mooi op Smile

En ik denk dat ik dan nog wat extra bagage kwijt kan, tegen de voorkant, onder de koplampen.

Nog een paar ogen op de voorkant en wat deklijnen, en dan kan je daar ook nog het een en ander kwijt. OK, er overheen kijken is misschien een dingetje...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
Ik bedoelde natuurlijk wel aan de binnenkant he  Cool
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
(26-Jun-2024, 04:30 PM)Arend-Jan schreef: Ik denk dat ik een neusdeksel-met-luchthapper ga maken voor de QV-Limo. Deze zomer ga ik er weer mee op vakantie, met m'n dochter achterin en kampeermeuk en dan heb ik alle bagageruimte nodig die dat ding biedt. Een kar erachter probeer ik te vermijden, want dat is weer 15kg extra (en flink minder aero).

Iedere QV heeft twee bagagevakken voor de voorwielen, alleen zijn ze amper bruikbaar omdat je er gewoon niet bij kan... Ja, eerst op zn kant rollen en dan via het voetengat ja... lekker handig -not-
Met een luik bovenop los je dat natuurlijk mooi op Smile

En ik denk dat ik dan nog wat extra bagage kwijt kan, tegen de voorkant, onder de koplampen.

https://alve.henricson.eu/front-hatch-fo...-quest-sx/
Antwoord }
#34
Kijk met gebruiksaanwijzing in plaatjes! Dat is mooi. Zoals ik het lees kun je die mal voor de steunrandjes bij die Denis kopen. Dat scheelt een boel werk.

Afhankelijk van hoe lang je fiets is en hoe lang je zelf bent, kon er daar voor wel eens veel ruimte zijn. Er zijn ook WAW's die daar middenvoor een bak in de neus hebben. Bij mij in de GT kan ik door het grote deksel wat veel verder naar voren doorloopt redelijk makkelijk in de bakjes. Ik heb klein spul wel in een klein rugzakje zitten, wat ik er dan in zijn geheel uit kan vissen. Hoeft de opening voor helemaal niet open. Een luciferdoosje zou ik niet kunnen pakken, de los erin gegooide bodywarmer makkelijk.

ik heb wat korte beentjes en dus heb ik nog een heel stuk GT over aan de voorkant. Daar zou makkelijk een forse slaapzak voor passen. Dus nog voor de trapper in de voorste stand. Met het gewicht van wat je daar stopt zou ik wel wat voorzichtig zijn, ver van het ideale zwaartepunt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#35
(27-Jun-2024, 12:27 AM)Veloquest schreef: https://alve.henricson.eu/front-hatch-fo...-quest-sx/

Deze kende ik al. Leek mij ook wel praktisch.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
(27-Jun-2024, 08:16 AM)Jeroen S schreef: Er zijn ook WAW's die daar middenvoor een bak in de neus hebben.


Ik ben erg huiverig voor bagage in de neus van een WAW. De neus is erg flexibel en zit met slechts 7 boutjes vast aan de heel stevige body. Mocht ik daar functionele opslagruimte willen, zou ik die niet aan de neus vastmaken maar aan de body en de boom. Dit heb ik ook gedaan met mijn voetengatafsluiters.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
Ik weet niet precies hoe dat zat, ik herinner me vaag wat foto's. Maar volgens mij was het ook een individuele oplossing. Mogelijk is het laminaat daar ook op aangepast, iets dikker uitgevoerd. Maar dan ben ik aan het raden, ik weet het niet. Zo'n neus zonder body is inderdaad heel flexibel. Veel meer dan een slaapzak ofzo zou ik er ook niet in willen stoppen, of een slaapmatje ofzo. Veel volume, weinig gewicht.

Volgens mij zit er tussen de SL en de GT niet zo heel veel verschil. Veel minder dan tussen de verschillende mk versies. De SL MK2 is er een hele tijd alleen ongeveerd achter geweest. De GT was volgens mij altijd geveerd de eerste generaties met de dubbele stalen achtervork.

Bij de recente generaties wordt van dezelfde enkelzijdige achterbrug gebruik gemaakt, en omdat de GT een stukje breder is als de SL, zit daar een iets dikker knobbeltje waar de boel aan vast zit. Bij de GT zijn wat stapjes overgeslagen die de SL wel gemaakt heeft. Beiden zijn bij de mk2 versie begonnen. De mk1 is en soort test of prototype versie ofzo, daarvan ken ik er 1 van het Duitse Forum. De GT zit bij mk5, de Sl op mk7. Ze zijn nu weer hetzelfde, behalve de afmetingen, maar de GT heeft volgens mij wat tussenstapjes overgeslagen die de SL wel gemaakt heeft.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
(27-Jun-2024, 11:49 PM)Jeroen S schreef: De GT zit bij mk5, de Sl op mk7. 
De laatste GT is ook de Mk7. 
Als er bij één v/d twee stappen overgeslagen zijn is er gewoon doorgeteld om de nummers gelijk te houden.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#39
(27-Jun-2024, 12:27 AM)Veloquest schreef: https://alve.henricson.eu/front-hatch-fo...-quest-sx/

Netjes. Ik heb het frame inmiddels al gemaakt, door dit eerst bovenop de body te lamineren (op tape, zodat het er makkelijk af kwam).

Mijn luik word fors langer dan die van de link hierboven.
Ik vraag me af waarom hij die strook in het midden erin heeft. Kan zijn voor extra stijfheid, of misschien voor afwatering bij regen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#40
Ik ga even dit topic afstoffen hoor! :-)

Ik zit momenteel erg te brainstormen over hoe ik extra ventilatie in mijn Milan SL krijg. Het is een Mk3, dus standaard voorzien van precies niks qua ventilatie  Tongue

De opties die ik nu overweeg:

- nacaduct in de combikap: wil ik wel zelf doen, dus bakje eronder 3D printen (bestaan er toevallig bruikbare ontwerpen hier op het forum? Ik vind ze zo snel niet in de bekende databases) en carbon zagen. Ik vind dit wel wat spannend omdat ik weinig tot geen speling heb voor mijn knieën, dus moet daar niet voor in de weg zitten. En wil wel iets afsluitbaars wat niet lekt natuurlijk. Die kap lekt al genoeg (moet ik ook nog iets voor bedenken  Wink )

- gat voor in de neus: op zich makkelijk te realiseren. Ik zie wel dat ik dan moet zagen waar de boven- en onderschaal aan elkaar gelamineerd zijn, zou dat nog gevolgen hebben voor de stijfheid/constructie? Verder is er dan het vraagstuk: hoe krijg ik de frisse lucht bij mijn bovenlijf? Want de SL heeft geen trapasbuis die je als kanaal kan gebruiken (is in een bocht krom, heeft dus geen uitstroommogelijkheid). Ik dacht al aan een 3D geprint buizenstelsel, misschien zelfs met een splitsing naar links en rechts. Maar zoveel ruimte is er ook weer niet in de SL. (Het blijft een maatpak, geen joggingpak  Tongue )

- Zijruitjes kap aanpassen zodat ze open kunnen. (schuiven o.i.d.). Maar dat is wel in combinatie met meer lucht die binnenkomt van voren ergens. 

- Er zitten in de staart nu zo'n anderhalf gat (een fatsoenlijke en een kleintje). Ik zie in de recentere SLs van Noorderligters meerdere gaten. Een paar bij maken is natuurlijk zo gebeurd. Hoeveel effect kan ik daarvan verwachten? Iemand ervaring?

Dank voor het meedenken maar weer!
Milan SL Mk3 #039 - Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , NielsKo
#41
De lucht die naarbinnen komt moet de 'oude' lucht vervangen, dus heb je ook een uitstroom nodig.
Zonder kap heb je natuurlijk een enorme opening. Met kap is dat wat minder. De gaten in de achterkant lijken me ook minder te werken als je strak in de fiets zit, want dan blokkeer je met je bovenlijf de doorstroom naar achteren.
Je kap een kiertje geven aan de achterkant (paar stukjes schuim ertussen) zorgt waarschijnlijk voor meer trek.
Dan helpt een nacaduct ook beter, want dat is niet echt een lucht 'happer'. Dat kan je ook overwegen (Gideonaut heeft daar ervaring mee?). Die steekt niet naar beneden uit, dus geen problemen met knieën, maar wel minder aerodynamisch.

Je zou flexibele buis (denk wasmachine afvoerbuis) kunnen gebruiken om de lucht vanuit een gat in de neus naar de bovenkant van de kuip te leiden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Trisled's nieuwste
Cool ding. Weet er i...365cycle — 10:28 PM
Buienradar
Bij Buienradar kan j...Lopopodium — 10:16 PM
Gym- / zwemlessen
Maar dat is ...Bianca F — 10:06 PM
Buienradar
Voor buien vind ik d...Roepers — 10:06 PM
Buienradar
Ik kijk altijd bij d...Coen__ — 09:52 PM
Gym- / zwemlessen
Met de bus gin...Coen__ — 09:39 PM
Buienradar
Het is wellicht goed...Joop99 — 09:06 PM
(Lig)fietsongelukken in de media
Dit houdt me w...Hoekie — 08:43 PM
(Lig)fietsongelukken in de media
Dit houdt me wel...Niels van der Wal — 08:37 PM
(Lig)fietsongelukken in de media
Dit houdt me wel...ZoefZoef — 08:32 PM
(Lig)fietsongelukken in de media
Dat waarborgfond...Niels van der Wal — 08:30 PM
(Lig)fietsongelukken in de media
Dit houdt me wel b...Hoekie — 08:19 PM
(Lig)fietsongelukken in de media
Dit houdt me wel b...ZoefZoef — 08:05 PM
Uit de media ligfiets nieuws
De haaien VM weer op...Hardloper — 08:01 PM
Gym- / zwemlessen
Met de bus ginge...Tijanus — 07:56 PM
(Lig)fietsongelukken in de media
Dit houdt me wel b...Coen__ — 07:52 PM
(Lig)fietsongelukken in de media
Dit houdt me wel bez...Niels van der Wal — 07:47 PM