Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
#27
(25-Jun-2024, 09:24 PM)Hardloper schreef:
(25-Jun-2024, 08:54 PM)Jeroen S schreef: Met velcro wel opletten, want dat wil nog wel eens loslaten.
Zo heb ik gedoe met mijn vizier.

De lijm van de velcro moet je eerst verwarmen met bijvoorbeeld een verfafbrander/boven het gasfornuis/enz. Doe ik al jaren zo. Wel een beetje op afstand houden dus. Er moeten bubbeltjes in de lijmlaag komen.
Dan blijft de velcro veel langer en beter zitten. Vooral in de vm moet je het op die manier doen.


Maar heb jij niet van die hardplastic velcro, waarvan het net lijkt of allebei de kanten hetzelfde zijn? Die moet je gewoon heel hard op elkaar drukken. Of laat de lijmlaag los? Dan hetzelfde als hierboven beschreven oplossen.


Zelfs hele oude velcro die bijna niet meer plakt krijg ik zo vast.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , Hoekie
#28
(25-Jun-2024, 09:47 PM)Gideonaut schreef: Niet de mooiste maar wel passend en smooth Big Grin likje verf komt later wel, alleen het monteren is nog iets, gaan er gaten in of iets met velcro aan de binnenkant. Ik heb nog geen testrit kunnen maken vanwege het weer maar verwacht wel dat het iets zal helpen. 

Je zou ook neodymium magneten kunnen gebruiken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
(26-Jun-2024, 12:45 AM)Frutsel schreef: Je zou ook neodymium magneten kunnen gebruiken.

Dat is een goeie! Dat ga ik proberen, volgens mij heb ik nog ergens een zakje liggen ook!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
Ik denk dat ik een neusdeksel-met-luchthapper ga maken voor de QV-Limo. Deze zomer ga ik er weer mee op vakantie, met m'n dochter achterin en kampeermeuk en dan heb ik alle bagageruimte nodig die dat ding biedt. Een kar erachter probeer ik te vermijden, want dat is weer 15kg extra (en flink minder aero).

Iedere QV heeft twee bagagevakken voor de voorwielen, alleen zijn ze amper bruikbaar omdat je er gewoon niet bij kan... Ja, eerst op zn kant rollen en dan via het voetengat ja... lekker handig -not-
Met een luik bovenop los je dat natuurlijk mooi op Smile

En ik denk dat ik dan nog wat extra bagage kwijt kan, tegen de voorkant, onder de koplampen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
#31
(26-Jun-2024, 04:30 PM)Arend-Jan schreef: Ik denk dat ik een neusdeksel-met-luchthapper ga maken voor de QV-Limo. Deze zomer ga ik er weer mee op vakantie, met m'n dochter achterin en kampeermeuk en dan heb ik alle bagageruimte nodig die dat ding biedt. Een kar erachter probeer ik te vermijden, want dat is weer 15kg extra (en flink minder aero).

Iedere QV heeft twee bagagevakken voor de voorwielen, alleen zijn ze amper bruikbaar omdat je er gewoon niet bij kan... Ja, eerst op zn kant rollen en dan via het voetengat ja... lekker handig -not-
Met een luik bovenop los je dat natuurlijk mooi op Smile

En ik denk dat ik dan nog wat extra bagage kwijt kan, tegen de voorkant, onder de koplampen.

Nog een paar ogen op de voorkant en wat deklijnen, en dan kan je daar ook nog het een en ander kwijt. OK, er overheen kijken is misschien een dingetje...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
Ik bedoelde natuurlijk wel aan de binnenkant he  Cool
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
(26-Jun-2024, 04:30 PM)Arend-Jan schreef: Ik denk dat ik een neusdeksel-met-luchthapper ga maken voor de QV-Limo. Deze zomer ga ik er weer mee op vakantie, met m'n dochter achterin en kampeermeuk en dan heb ik alle bagageruimte nodig die dat ding biedt. Een kar erachter probeer ik te vermijden, want dat is weer 15kg extra (en flink minder aero).

Iedere QV heeft twee bagagevakken voor de voorwielen, alleen zijn ze amper bruikbaar omdat je er gewoon niet bij kan... Ja, eerst op zn kant rollen en dan via het voetengat ja... lekker handig -not-
Met een luik bovenop los je dat natuurlijk mooi op Smile

En ik denk dat ik dan nog wat extra bagage kwijt kan, tegen de voorkant, onder de koplampen.

https://alve.henricson.eu/front-hatch-fo...-quest-sx/
Antwoord }
#34
Kijk met gebruiksaanwijzing in plaatjes! Dat is mooi. Zoals ik het lees kun je die mal voor de steunrandjes bij die Denis kopen. Dat scheelt een boel werk.

Afhankelijk van hoe lang je fiets is en hoe lang je zelf bent, kon er daar voor wel eens veel ruimte zijn. Er zijn ook WAW's die daar middenvoor een bak in de neus hebben. Bij mij in de GT kan ik door het grote deksel wat veel verder naar voren doorloopt redelijk makkelijk in de bakjes. Ik heb klein spul wel in een klein rugzakje zitten, wat ik er dan in zijn geheel uit kan vissen. Hoeft de opening voor helemaal niet open. Een luciferdoosje zou ik niet kunnen pakken, de los erin gegooide bodywarmer makkelijk.

ik heb wat korte beentjes en dus heb ik nog een heel stuk GT over aan de voorkant. Daar zou makkelijk een forse slaapzak voor passen. Dus nog voor de trapper in de voorste stand. Met het gewicht van wat je daar stopt zou ik wel wat voorzichtig zijn, ver van het ideale zwaartepunt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#35
(27-Jun-2024, 12:27 AM)Veloquest schreef: https://alve.henricson.eu/front-hatch-fo...-quest-sx/

Deze kende ik al. Leek mij ook wel praktisch.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
(27-Jun-2024, 08:16 AM)Jeroen S schreef: Er zijn ook WAW's die daar middenvoor een bak in de neus hebben.


Ik ben erg huiverig voor bagage in de neus van een WAW. De neus is erg flexibel en zit met slechts 7 boutjes vast aan de heel stevige body. Mocht ik daar functionele opslagruimte willen, zou ik die niet aan de neus vastmaken maar aan de body en de boom. Dit heb ik ook gedaan met mijn voetengatafsluiters.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
Ik weet niet precies hoe dat zat, ik herinner me vaag wat foto's. Maar volgens mij was het ook een individuele oplossing. Mogelijk is het laminaat daar ook op aangepast, iets dikker uitgevoerd. Maar dan ben ik aan het raden, ik weet het niet. Zo'n neus zonder body is inderdaad heel flexibel. Veel meer dan een slaapzak ofzo zou ik er ook niet in willen stoppen, of een slaapmatje ofzo. Veel volume, weinig gewicht.

Volgens mij zit er tussen de SL en de GT niet zo heel veel verschil. Veel minder dan tussen de verschillende mk versies. De SL MK2 is er een hele tijd alleen ongeveerd achter geweest. De GT was volgens mij altijd geveerd de eerste generaties met de dubbele stalen achtervork.

Bij de recente generaties wordt van dezelfde enkelzijdige achterbrug gebruik gemaakt, en omdat de GT een stukje breder is als de SL, zit daar een iets dikker knobbeltje waar de boel aan vast zit. Bij de GT zijn wat stapjes overgeslagen die de SL wel gemaakt heeft. Beiden zijn bij de mk2 versie begonnen. De mk1 is en soort test of prototype versie ofzo, daarvan ken ik er 1 van het Duitse Forum. De GT zit bij mk5, de Sl op mk7. Ze zijn nu weer hetzelfde, behalve de afmetingen, maar de GT heeft volgens mij wat tussenstapjes overgeslagen die de SL wel gemaakt heeft.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
(27-Jun-2024, 11:49 PM)Jeroen S schreef: De GT zit bij mk5, de Sl op mk7. 
De laatste GT is ook de Mk7. 
Als er bij één v/d twee stappen overgeslagen zijn is er gewoon doorgeteld om de nummers gelijk te houden.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#39
(27-Jun-2024, 12:27 AM)Veloquest schreef: https://alve.henricson.eu/front-hatch-fo...-quest-sx/

Netjes. Ik heb het frame inmiddels al gemaakt, door dit eerst bovenop de body te lamineren (op tape, zodat het er makkelijk af kwam).

Mijn luik word fors langer dan die van de link hierboven.
Ik vraag me af waarom hij die strook in het midden erin heeft. Kan zijn voor extra stijfheid, of misschien voor afwatering bij regen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#40
Ik ga even dit topic afstoffen hoor! :-)

Ik zit momenteel erg te brainstormen over hoe ik extra ventilatie in mijn Milan SL krijg. Het is een Mk3, dus standaard voorzien van precies niks qua ventilatie  Tongue

De opties die ik nu overweeg:

- nacaduct in de combikap: wil ik wel zelf doen, dus bakje eronder 3D printen (bestaan er toevallig bruikbare ontwerpen hier op het forum? Ik vind ze zo snel niet in de bekende databases) en carbon zagen. Ik vind dit wel wat spannend omdat ik weinig tot geen speling heb voor mijn knieën, dus moet daar niet voor in de weg zitten. En wil wel iets afsluitbaars wat niet lekt natuurlijk. Die kap lekt al genoeg (moet ik ook nog iets voor bedenken  Wink )

- gat voor in de neus: op zich makkelijk te realiseren. Ik zie wel dat ik dan moet zagen waar de boven- en onderschaal aan elkaar gelamineerd zijn, zou dat nog gevolgen hebben voor de stijfheid/constructie? Verder is er dan het vraagstuk: hoe krijg ik de frisse lucht bij mijn bovenlijf? Want de SL heeft geen trapasbuis die je als kanaal kan gebruiken (is in een bocht krom, heeft dus geen uitstroommogelijkheid). Ik dacht al aan een 3D geprint buizenstelsel, misschien zelfs met een splitsing naar links en rechts. Maar zoveel ruimte is er ook weer niet in de SL. (Het blijft een maatpak, geen joggingpak  Tongue )

- Zijruitjes kap aanpassen zodat ze open kunnen. (schuiven o.i.d.). Maar dat is wel in combinatie met meer lucht die binnenkomt van voren ergens. 

- Er zitten in de staart nu zo'n anderhalf gat (een fatsoenlijke en een kleintje). Ik zie in de recentere SLs van Noorderligters meerdere gaten. Een paar bij maken is natuurlijk zo gebeurd. Hoeveel effect kan ik daarvan verwachten? Iemand ervaring?

Dank voor het meedenken maar weer!
Milan SL Mk3 #039 - Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , NielsKo
#41
De lucht die naarbinnen komt moet de 'oude' lucht vervangen, dus heb je ook een uitstroom nodig.
Zonder kap heb je natuurlijk een enorme opening. Met kap is dat wat minder. De gaten in de achterkant lijken me ook minder te werken als je strak in de fiets zit, want dan blokkeer je met je bovenlijf de doorstroom naar achteren.
Je kap een kiertje geven aan de achterkant (paar stukjes schuim ertussen) zorgt waarschijnlijk voor meer trek.
Dan helpt een nacaduct ook beter, want dat is niet echt een lucht 'happer'. Dat kan je ook overwegen (Gideonaut heeft daar ervaring mee?). Die steekt niet naar beneden uit, dus geen problemen met knieën, maar wel minder aerodynamisch.

Je zou flexibele buis (denk wasmachine afvoerbuis) kunnen gebruiken om de lucht vanuit een gat in de neus naar de bovenkant van de kuip te leiden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch , NielsKo , Boyd Maduro
#42
Ik heb een GT waar na een ongeluk ook flink aan geknutseld is. Ik ben zelf inderdaad ook bezig met zo'n bakje. Heb een zeer slordige mal gemaakt van wat isolatieschuim en plakband wat gewerkt heeft. Ik heb dus nu een bakje, maar dat is nogal lelijk, er zitten randen waar de tape geplooid was, deuken waar ik schroeven gebruikt heb enz. Het doet het wel zo, vermoed ik.

Maar eigenlijk wil ik die nog met gips vullen en mooier maken, zodat ik daar weer een afdruk van kan maken, die er dan wel een beetje acceptabel uitziet. Een nacaduct zonder bakje vangt niet alleen lucht maar ook water. En dat komt er geheid ook weer uit.

De mijne heeft een Nacaduct in het neusluikje, achteraan dat luik, net voordat de neus helemaal plat is. Die doet het daar erg goed, er komt veel lucht binnen die ook langs mijn benen stroomt, wat ik erg prettig vind als het warm is. Het is zoveel dat het bij koud weer maar bezwete benen en dalende temperatuur na zonsondergang wel eens voor kramp gezorgd heeft. Als het warme been dan in de koude lucht bovenin de fiets komt, dan koelt die snel af.

De tweede nacaduct zit voor de ruit, bij het allerlaatste stukje van de kniebobbels. Het smalle stuk zit nog tussen de bobbels, het brede erna. Het bakje begint met de V van de nacaduct en dan komt links en rechts een kwart cirkel langs de rand van de bobbel en het vlakke stuk. Wat even duurde, voordat ik het zag, het bakje is ongeveer 2 cm hoog en buigt niet mee met de zijkant. Terwijl de kap afloopt, houdt het bakje dus ergens op, daar moet dan ergens een boorgaatje naar buiten komen zodat het kan afwateren. Zover ben ik nog niet.

Via het eerste gat komt niet zo veel water binnen, daar kan ik mee leven, en dat eindigt op de onderbenen. Moet het echt wel flink regenen. Dat gat voor de ruit, daar komt veel meer binnen en het landt midden tussen je benen. Verzamelt zich eerst onderin de duct en dan ga je door een bocht, flats. Daar wil ik echt wel iets mee.

Die eerste duct stroomt vooral rond de benen, het onderlijf, de tweede doet het bovenlijf. Momenteel heb ik die dichtgeplakt in mijn zomerkap, zonder dakje. Dat ventileert wel goed.

De winterkap is denk ik wel sneller, maar ventileert me te weinig, het wordt er ook veel warmer onder, waardoor je meer gaat zweten en daar dan weer nat van wordt. Ik heb alle mogelijke gaatjes in de staart en merk wel wat trek over de schouders, maar bij vochtig, klam weer beslaat de kap snel. Zeker als je even moet stoppen. Ik rijdt dus liever met de zomerkap. Bij de winterkap heb ik de zijruitjes er maar uit gehaald. Ik weet niet of daar veel water door komt, of dat het door het zweten komt, bij een miezerbuitje stijgt ook de luchtvochtigheid in de fiets fors. Ik ben er van overtuigd dat ik met de zomerkap toch droger aankom als met het dakje erop.

Volgens mij heeft Velomobil SH een nacaduct in 3d en gaat Ben Parke dat overnemen. Een afwateringsbakje zit daar geloof ik niet bij, maar wel een mooi open/dicht systeem voor het dekseltje van de nacaduct.

Bij de Action hebben ze soms van die kneedbare epoxy in een doorzichtig buisje. (ook bij andere winkels tegen een andere prijs) Daarvan heb ik twee dammetjes gekneed die ik links en rechts bij het scharnier gootje heb geduwd. Dat houdt veel water via dat scharniergootje tegen. Check wel even of daar bij jou ook een afwateringsgaatje zit wat via de dikke versterking onder dat gootje naar de wielkasten loopt. Ik weet niet zeker of dat standaard is, links en rechts een gat van ongeveer 8mm.

p.s. de oude kap die jij mogelijk hebt was soms ook deelbaar, op de een of andere manier zit daar een raar ongeveer driehoekig gat aan de zijkant bij een overgang tussen twee delen. Dat gat lijkt me nergens voor nodig en zit ook niet op de latere kappen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#43
https://www.thingiverse.com/search?q=Naca+Duct&page=1
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#44
Uiteraard al gekeken op de bekende sites voor 3D modellen. Ik vraag me alleen af of die mooi aansluiten op de rondingen van de fiets. Zal ze nog eens goed bestuderen  Smile

(6 uren geleden)Jeroen S schreef: p.s. de oude kap die jij mogelijk hebt was soms ook deelbaar, op de een of andere manier zit daar een raar ongeveer driehoekig gat aan de zijkant bij een overgang tussen twee delen. Dat gat lijkt me nergens voor nodig en zit ook niet op de latere kappen.

Dat gat heb ik inderdaad (want de deelbare kap). Lekt behoorlijk als het regent. Staat ook op de aandachtspuntenlijst  Big Grin
Milan SL Mk3 #039 - Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen:
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Gym- / zwemlessen
Ik vind dat leren li...ZoefZoef — 02:28 PM
Gym- / zwemlessen
Dat leren zwemmen ni...Coen__ — 12:10 PM
Medeliggers onderweg
Vanochtend een handb...Boyd Maduro — 11:45 AM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Uiteraard al gekeken...TimSch — 11:37 AM
Gym- / zwemlessen
Schoolzwemmen was he...Frutsel — 11:01 AM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
LigfietsWilsum — 10:24 AM
Gym- / zwemlessen
In de tijd dat ouder...blokdoorn — 08:48 AM
Gym- / zwemlessen
Wat ik in de zwembad...Willeke_IGKT — 08:14 AM
Gym- / zwemlessen
Zwemlessen worden er...Jeroen S — 08:01 AM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Ik heb een GT waar n...Jeroen S — 07:52 AM
Buienradar
Bij Buienradar kan...LigfietsWilsum — 05:47 AM
Trisled's nieuwste
Cool ding. Weet er i...365cycle — 10:28 PM
Buienradar
Bij Buienradar kan j...Lopopodium — 10:16 PM
Gym- / zwemlessen
Maar dat is ...Bianca F — 10:06 PM
Buienradar
Voor buien vind ik d...Roepers — 10:06 PM
Buienradar
Ik kijk altijd bij d...Coen__ — 09:52 PM
Gym- / zwemlessen
Met de bus gin...Coen__ — 09:39 PM