Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaring eerste rit naar het werk
#27
Goed en wel thuis gekomen. Het gemiddelde lag nog lager dan de heenweg oeps. Maar ik vaak op het fietspad moeten rijden omdat de benen zo goed als leeg zijn. Dan ook vaak echt moeten stoppen wegens meer verkeer, blinde opritten en effectief automobilisten die me niet gezien hadden.

Morgen gooi ik een hoop gewicht uit de bagage, die ik vandaag allemaal bij had in de hoop dat bergop toch wat vlotter gaat gaan. Hopelijk zijn de benen toch een beetje gerecupereerd morgenvroeg.

@Wim: ik ga vrijdag even langs bij de verkoper. Dan vraag ik of we de Quest teens kunnen bekijken dat hij beter kan worden afgesteld op mij.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Oliver , Willeke_IGKT
#28
Is de verkoper een particulier?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
Ik rijd zelf geen velomobiel.

Ik heb de indruk dat de reacties van de velomobielrijders in deze draad nogal vanuit het perspectief zijn van mensen die op (vrijwel) vlak land rondrijden. Aan die climbfinder link te zien rij je rond in de buurt van Leuven, het landschap is daar wat minder vlak. Ik kan me zo voorstellen dat een motor in je fiets in een dergelijke omgeving best wel nut heeft, vooral als je voor een zwaarder model velomobiel kiest. Op velomobilforum.de valt veel te lezen over velomobilisten in Zuid-Duitsland die met ondersteuning rondrijden om tegen de hellingen op te komen.

Ik was laatst bij de algemene ledenvergadering van de NVHPV. Allert of Theo van velomobiel.nl (ik weet niet meer welke van de twee) vertelde een anekdote van een Duitser die zijn bestelde velomobiel perse met schijfremmen moest en zou hebben. Dus die hadden ze voor hem gemonteerd. Drie maanden later kwam die klant terug om er trommelremmen in te laten zetten. Schijfremmen in een velomobiel blijkt in de praktijk niet te werken.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , Oliver
#30
Je hebt de Quest nu een week gehuurd.

Normaal gesproken zeg ik tegen beginners dat ze rustig moeten gaan opbouwen.

Door met die Strömer te rijden heb je echter nauwelijks fietsconditie opgebouwd.
Fietsen met een echte fiets valt dan sowieso tegen.

Het advies is voor jou dus ook: bouw het op.

Verwacht niet dat je opeens heel hard met een vm kunt rijden. 
Na 1000km ben je een beginner.
Na 10.000km net niet meer.


Er is ook een leuk aspect aan dit verhaal. Door echt te gaan fietsen zul je veel sterker en fitter worden. Je conditie zal enorm toenemen en over een paar maanden (of zelfs al iets sneller) fiets je mooie afstanden en gemiddelden.

Wat snel komt is ook snel weer weg. Neem de tijd en ga vooral van deze ritten genieten. Kijk niet naar je gemiddelde, kijk niet naar je snelheid. Kijk naar de omgeving en fiets.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#31
Tip: Leer te genieten van het Velomobielen, ook wat het woon-werk verkeer betreft ( geen idee of het een werkwoord is, sta open voor correctie :-)
Antwoord }
#32
Als het nog geen werkwoord was is het dat bij deze.

Ik ben ook niet goed heuvel op. En hier zijn de ergste heuvels de bruggen over snelwegen, daarna de duinen waar een 25 meter top al een vermelding op de kaart krijgt.

Ik heb de blog van Adri, de Bobslee, gelezen. In Noorwegen heeft hij een middenmotor in zijn QV ingebouwd, omdat de hellingen hem te zwaar werden.
Maar dat was met het klimmen der jaren.

Ik sluit mij aan bij het advies om eerst zonder te proberen. (Misschien een goede proefrit met veel heuvels of bruggen over snelwegen als je die rit vanuit Dronten doet.)

En je kunt misschien beter een dag rust nemen in plaats van de zaken forceren deze week.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Oliver , 365cycle , =oNNo=
#33
(21-May-2024, 10:24 PM)Willeke_IGKT schreef: En je kunt misschien beter een dag rust nemen in plaats van de zaken forceren deze week.

Dit, 100%!  thumb
Doe het rustig aan en leer de do’s en don’ts van het velomobielen (wat een leuk nieuw werkwoord Heart ) op je gemak kennen.
Groetjes uit het Zuiden,

Oliver.

Mango 90 - KMX Tornado - Sinner Spirit - Quattrovelo 122
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#34
(21-May-2024, 10:00 PM)Wim -de roetsende schreef: Er is ook een leuk aspect aan dit verhaal. Door echt te gaan fietsen zul je veel sterker en fitter worden. Je conditie zal enorm toenemen en over een paar maanden (of zelfs al iets sneller) fiets je mooie afstanden en gemiddelden.
Oh ja. Dit. Vroeger was ik veel vaker moe. Vandaag heb ik te weinig gefietst en ben ik dus niet snel slaperig. 
M'n conditie is bijna te goed nu Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#35
Voor een parcours dat niet al te geschikt is, in een oudere Quest in matige staat die ook nog eens niet goed afgesteld is, vind ik je nog onverwacht positief!!

Klimmen in een vm is gewoon heel pittig, en zonder ligfietsbenen (die eraan gewend zijn bedoel ik), in een zware velo en zonder licht verzet al helemaal. Dus ik neem mijn petje af voor je

Denk dat een hulpmotor je heuvel-op veel plezier gaat brengen. Dan hou je ook iets meer over om daarna op het vlakke harder te rijden. Maar vergis je niet, je rijdt dan wel altijd met de extra kilos rond, dat is de prijs die je betaalt.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Oliver , Willeke_IGKT , GerDilven
#36
OK, deze ochtend met een klein hartje en lome benen dan toch maar de velomobiel in gekropen. Gisterenavond had ik alle overtollige gewicht eruit gegooid, alles wat ik niet écht nodig heb, ... eruit! De supersteile helling van gisteren, daar heb ik ook rond gereden (er is een andere weg met 2 haarspeldbochten, die net iets minder steil is). Veel meer het fietspad gekozen dan de rijbaan, want het ging toch een pak rustiger. Deze tweede rit heb ik veel minder hard naar de GPS en het gemiddelde gekeken en op zich, geen slecht plan. Ik heb gewoon naar m'n (zere) benen geluisterd en rustigaan gedaan. Plots was ik al in de helft en dacht ik, het komt goed! Al zeker na die steile helling dat het eigenlijk wel ging. Het heeft me wel nog langer geduurd dan gisteren, maar ik ben er wel geraakt, en nu op het werk? Mijn benen vallen best mee nu, al voel ik het uiteraard wel.



Maar goed, dan nu over die motor ... . Ik weet het niet goed.

Ik weet dat ik best naar ervaren VMers luister. Als ik naar mijn benen luister, voelt het wat halverwege tussen "moedig" en "dom" om toch die bestelling zonder motor te plaatsen Confused . Ik moet het nog overeen komen met de verkoper, maar ik zou de Quest mogen huren tot de QV er is. Of ik dat ga doen, is wat afhankelijk van wat me die grap gaat kosten. De levertijd is toch 4 maanden, ruim de tijd om toch een VM-basisconditie op te bouwen lijkt me, op voorwaarde dan dat ik vanaf nu gewoon de Quest neem (op die ene eventuele rustdag op de stromer na dan bijv). Misschien dat ik dan alsnog de QV zonder motorinbouw bestel. Merk ik na ~3 maanden dat die conditie helemaal niet mee wil, kan ik nog altijd apart die inbouw bestellen.

Misschien nog een andere vraag, wat is het effect op je snelheid van een QV als je toch een motor inbouwt maar niet gebruikt? Gewoon zelfs de batterij eruit laten? OK je hebt extra gewicht mee van de motor, maar haalt het jouw (cruise) snelheid door extra weerstand ergens in de motor ook (merkbaar) naar beneden?
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Oliver , Willeke_IGKT
#37
Vrijwel alle motoren hebben een lichte invloed op hoe vrij de trapas draait, en wegen behoorlijk wat.
Ik zou overigens ook met bestellen even wat rustiger aan doen; bouw een beetje ervaring op, probeer een pak andere velomobielen (in Dronten: Tuna, Snoek, QV, en misschien de Bülk) en maak dan pas een definitieve keuze.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Oliver , Willeke_IGKT
#38
(22-May-2024, 08:01 AM)365cycle schreef: Vrijwel alle motoren hebben een lichte invloed op hoe vrij de trapas draait, en wegen behoorlijk wat.
Ik zou overigens ook met bestellen even wat rustiger aan doen; bouw een beetje ervaring op, probeer een pak andere velomobielen (in Dronten: Tuna, Snoek, QV, en misschien de Bülk) en maak dan pas een definitieve keuze.

Goh ja, ik heb ook graag de optie om een kind te transporteren dus dan is de keuze eigenlijk al bepaald vermoed ik. Bij mijn weten kan alleen de QV dat. Dan nog, echt slecht kan het niet zijn met een QV? Elke dag een top-tijd neerzetten is niet mijn doel, een acceptabele tijd moet het wel zijn. Moet toch ook met een QV te doen zijn? Met een Snoek piets ik er misschien gemiddeld wat minuten af. Maar over 3 jaar loopt de lease af. Tegen dan is er weer veel veranderd en heb ik weer een veel beter idee wat een VM kan betekenen voor me en wat ik wel/niet wil. Net zoals ik nu, zou ik de QV dan niet weg doen. Ik vind het idee voor de moment leuk dat ik 2 complementaire voertuigen ga hebben (Stromer/QV). Tegen dan neem ik misschien een ultralichte VM gebouwd puur op snelheid? 

Tegen mijn pensioen, heb ik een velomobielmuseum Wink
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Oliver , Willeke_IGKT
#39
Een QV heb ik weleens de vrachtwagen onder de VM's zien noemen. Dat is misschien wat overdreven, maar hij is wel wat zwaarder en met 4 ipv 3 wielen wat extra weerstand.

Uit nieuwsgierigheid: Je hebt het steeds over "de verkoper". Ik begrijp dat je terughoudend bent, en je hoeft niet direct naam en toenaam te noemen als je dat niet wil, maar is dit 1 van de standaard dealers in Dronten? Want jouw verhaal over een slecht afgestelde VM kan ik me bij hun niet voorstellen als ik de ervaringen daar normaal lees.
Is het een optie om de VM zonder motor te bestellen en eventueel laten alsnog in te bouwen als je dit toch zou willen?
Antwoord }
Bedankt door: Oliver , Willeke_IGKT
#40
Jammer dat er met zo'n negatieve toon gereageerd word op assist, en drammerig ook nog. Een QV met een 250w bafang motortje is gewoon super handig, het zal de fiets wat zwaarder maken en je gemiddelde snelheid gaat een stukje omlaag maar verder heb je een topding wat zijn werk doet door weer en wind. Je zal wel een flinke accu mee moeten zeulen (laad hem niet op terwijl die in de fiets ligt, gewoon mee naar binnen nemen).

het belangrijkste is dat je er lol in hebt, dat puristen gemekker komt later wel :p
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Oliver , Willeke_IGKT , Roepers
#41
(22-May-2024, 08:14 AM)bucovaina schreef: Goh ja, ik heb ook graag de optie om een kind te transporteren dus dan is de keuze eigenlijk al bepaald vermoed ik. Bij mijn weten kan alleen de QV dat. Dan nog, echt slecht kan het niet zijn met een QV?

Vorige zondag was het testweekend in Lommel op de testbaan van Ford, en er waren nog 2 anderen met een VM daar: een Quest XS en een M9. De persoon met de Quest was denk ik het minst getraind maar kan ook nog behoorlijk doorrijden en heeft snelle banden eronder liggen. Op rechte stukken reed hij vergelijkbare snelheden met mij, maar in de bochten pakte ik veel winst omdat ik een QV daar veel vlotter kan doorjagen dan een Quest op dikke banden. Uiteindelijk was de QV beduidend sneller. Minder moeten afremmen in bochten betekent ook minder terug optrekken en dat is besparing op inspanning.

De M9 zou nog sneller moeten zijn en haalde een vergelijkbare gemiddelde snelheid met mij. Ook hier was de rechte lijn het stuk waarin de M9 iets sneller was dan mij, maar de bochten gaven mij weer tijdswinst. De eindbalans was dat beide fietsen ongeveer even snel waren. In normale situaties op de weg denk ik dan ook dat een QV best wel goed mee kan. Het is wel een zwaardere fiets (vergelijkbaar met Quest), maar met een goede stijve aandrijving (wat een voordeel is bergop).

Deze morgen heb ik de 35 km in een uur en 2 minuten gereden. Ik rijd van het noorden van Limburg (BE) naar Hasselt.
Antwoord }
Bedankt door: Oliver , Willeke_IGKT , 365cycle
#42
(22-May-2024, 08:14 AM)bucovaina schreef: Tegen mijn pensioen, heb ik een velomobielmuseum Wink

Die is er al een, in Dronten bij Intercitybikes op het zoldertje. 

Maar ik zou toch ook aanraden om andere modellen te proberen. Hoe lang / oud is je kind? Verwacht niet dat je een kind eindeloos mee kan nemen zonder de schaar erin te zetten.

Milan 4.2 ofzo die is geschikt om volwassenen mee te nemen. Bestuurder/Passagier met gemiddeld 1.8m. (1.7-1.9m). Echter zijn deze bijna niet te vinden. Ik denk dat sommige andere hier meer in hebben verdiept.

Geen idee in hoe verre een aanhanger voor het kind een serieuze oplossing is? Kan niet inschatten of dat verantwoord is met een VM.

Wat betreft huren van de Quest. Ik zou opperen dat je hem kosteloos mag huren zonder extra kosten dan je nu hebt gedaan. Maar dan zorgt dat je de rem problemen opgelost zijn en andere noodzakelijke problemen. Zo ook dat je alle versnellingen kan gebruiken. Hoe dan ook je moet zorgen dat hij perfect te bereiden is. En zoek ook naar een relaxter route waarbij je minder steile hellingen hebt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Oliver
#43
(22-May-2024, 08:40 AM)Gideonaut schreef: Jammer dat er met zo'n negatieve toon gereageerd word op assist, en drammerig ook nog. Een QV met een 250w bafang motortje is gewoon super handig
Sorry, maar... Heb je al ooit met een QV gereden? En met een velomobiel met E-assist? Hoeveel ervaring heb je met een echt efficiënte vm? Hoeveel kilometers heb je in België (verplicht of in ieder geval zeer gewenst op de rijbaan in de bebouwde kom) al gemaakt? En als we dan door de cijfers gaan kijken, hoeveel QV's rijden er dan rond mét E-assist (ik weet van 3) en hoeveel zonder (ik ken alleen al meer dan 15 QV-piloten zonder E-assist)?

Zelfs de ontwerper zal je vertellen dat het kan, maar dat het weinig toevoegt. Dat zei hij namelijk ook tegen mij toen ik stelde dat zijn fiets daar waarschijnlijk nóg beter van zal worden.
Hij heeft gelijk gekregen. Bij deze my 2 cents: klets niet zo.  Wink

(22-May-2024, 08:40 AM)Gideonaut schreef: het belangrijkste is dat je er lol in hebt, dat puristen gemekker komt later wel :p
Bucovaina geeft aan dat hij hard wil rijden, een hoog gemiddelde wil halen (ivm tijd? herkenbaar), en is gezien zijn snelheid met een slecht afgestelde Quest en een matige conditie best bereid om daar wat moeite voor te doen.
Daarnaast rijdt hij in Vlaanderen, dus veel meer op de weg dan wij; zijn topsnelheid zal voor het comfort dus wat hoger moeten liggen dan die van een velonaut hier. E-assist helpt je bij de 0-25 km/h en gaat daarna een paar procent van je vermogen afsnoepen, zeker als je cadans hoog is loopt dat met een Bafang nogal op, en dat valt vooral in de beleving vies tegen (want: snel naar 25, daarna zwaar en traag om op tempo te krijgen). 
Een QV is zwaar (32 kg, en die van Arend-Jan - de enige snelle rijder die niet tegen een motor adviseert - is nog veel zwaarder; 46 kg  Tongue ) maar ook enorm rigide; trekt veel vlotter op dan een glasvezel Quest doet. Op 0-25 is ie gewoon snel als je een beetje pit in je benen hebt. 
De motor eerst monteren en daarna rijden zonder is nogal een stap, zeker als je 'm onbegrensd laat. Er zijn er hier die daarover mee kunnen praten maar dat laat ik aan henzelf over.

Dit heeft helemaal niets met purisme te maken. Ik heb niks tegen (legale) E-bikes. Sterker nog: we hebben hier binnenkort een Strömer in het gezin. Bucovaina zit qua behoefte dichter bij mij dan bij wat ik tot nu toe van jou gelezen & gezien heb. De kans dat hij een ontevreden velonaut wordt is gezien zijn eisenpakket groter met E dan zonder. De kans dat hij zijn motor door laat werken boven de 25 km/h wordt dan ook groter, en daar worden wij hier indirect allemaal slechter van.

(22-May-2024, 08:14 AM)bucovaina schreef: Goh ja, ik heb ook graag de optie om een kind te transporteren dus dan is de keuze eigenlijk al bepaald vermoed ik. Bij mijn weten kan alleen de QV dat. 
Klopt. Er is een alternatief, maar zeer slecht verkrijgbaar, enorme levertijd, duur en minder veilig. 
Houd er echter wel rekening mee dat een kind transporteren niet onbeperkt kan, zeker niet als je zelf lang bent. Tot zo'n 1.20m zou het kunnen passen, ik heb m'n QV echter vrij vlot weer verkocht omdat mijn zoontje niet meer comfortabel kon zitten. De uitdaging zit erin dat als de stoel lager moet (om meer hoofdruimte te maken), deze ook naar voren schuift. De beentjes moeten dan verder uit elkaar, en als je zelf lang bent zit je ook verder naar achteren, met als gevolg dat die beentjes in de knel komen.
Inmiddels zijn we drie jaar verder en staat hier weer een project-QV; destijds had ik een schadevrije, nieuw gekocht. De QV die ik hier heb staan gaat (naar voorbeeld van Arend-Jan, zie zijn posts hier op het forum) doorgezaagd worden en verlengd, zodat m'n lange ukkie toch weer mee kan (vooral bedoeld voor als het regent).

(22-May-2024, 08:14 AM)bucovaina schreef: Dan nog, echt slecht kan het niet zijn met een QV? Elke dag een top-tijd neerzetten is niet mijn doel, een acceptabele tijd moet het wel zijn.
Slecht is het zeker niet, de QV is een efficiënte velomobiel. Je merkt wat meer van rolweerstand als het weer slechter wordt, met koud weer vond ik dat er opvallend veel meer vermogen in moest dan in bijvoorbeeld een DF. Daarnaast merk je als het echt hard gaat dat de stroomlijn slechter is, maar dat heeft een DF ook (door de open voorwielen). Als laatste heeft een QV geen nadrukkelijk door mij waargenomen "zeileffect". Tegenwind is gewoon tegenwind en dan ga je minder snel, waar je met bijvoorbeeld een Milan of Bülk vaak nog aan het zoeken bent naar een vlag of een windsok om te bepalen waar de wind vandaan komt. 
Hoe hard het dan gaat? Ik ken een (zeer ervaren) rijder die beperkt sprintvermogen heeft maar veel duurvermogen, en die daarmee vrij regelmatig rond of zelfs net boven de 40 gemiddeld rijdt met zijn QV (met kruissnelheden tot hoog in de 40), op ritten tot zo'n 100 km. In de winter zakt zijn tempo vaak terug tot rond de 35 gemiddeld.

(22-May-2024, 08:14 AM)bucovaina schreef: Moet toch ook met een QV te doen zijn? Met een Snoek piets ik er misschien gemiddeld wat minuten af. Maar over 3 jaar loopt de lease af. Tegen dan is er weer veel veranderd en heb ik weer een veel beter idee wat een VM kan betekenen voor me en wat ik wel/niet wil. Net zoals ik nu, zou ik de QV dan niet weg doen. Ik vind het idee voor de moment leuk dat ik 2 complementaire voertuigen ga hebben (Stromer/QV). Tegen dan neem ik misschien een ultralichte VM gebouwd puur op snelheid? 

Tegen mijn pensioen, heb ik een velomobielmuseum Wink 
Klinkt goed, en zeer waarschijnlijk want bij mij is het ook op die manier mis gegaan Big Grin 
Of de Snoek sneller is hangt sterk af van de route. De QV heeft duidelijk de betere papieren als het op hard hoeken aankomt; wat qv-tester schrijft is helemaal waar, zeker op een circuit kan je daar goed gebruik van maken. Arend-Jan heeft dat al laten zien - ik kreeg hem met mijn Bülk niet op een ronde gezet op een kort en bochtig circuit, en zowel mijn vermogens en snelheidsgrafiek zien eruit als een hartfilmpje. 
Of je in het verkeer de grens ook zo op wil zoeken betwijfel ik echter; de QV kiept niet zomaar, maar wil nog weleens achter uitbreken, en als ie ergens grip vindt als je haaks op de rij-schuif-richting staat kiept ie denk ik wel (gelukkig nog niet proefondervindelijk vastgesteld). En ja, in een verlengde QV wordt dat effect sterker, maar het gebeurt ook trager, dus de kans op op tijd corrigeren is groter.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Atrike , Oliver
#44
Ik denk dat snelheid wel een dingetje is. Maar het onderste uit de kan halen hoeft absoluut niet. Ik denk dat ik al heeeel erg blij ga zijn als ik 30km/h gemiddeld haal. Dan ben ik een uur onderweg, sneller mag zeker als het redelijkerwijs kan, maar moet niet per sé. Ik heb niet zo'n bochtig parcours. Ook vroeger met de motor gereden en ben nooit echt een bochtenheld geweest. Dus ik vermoed dat ik het onderste in bochten nooit uit de kan ga willen halen.


Vrijdag kan ik naar alle waarschijnlijkheid met de QV kort testrijden. Als ik de Quest lang kan huren, moet hij inderdaad beter afgesteld zijn. Vooral die rem. Ik weet dat trommelremmen zompiger aanvoelen t.o.v. (zeker al hydraulische) schijfremmen, maar ik vind dat de Quest nu een gevaarlijk lange remafstand heeft.


(22-May-2024, 08:49 AM)Hardloper schreef: Hoe lang / oud is je kind? Verwacht niet dat je een kind eindeloos mee kan nemen zonder de schaar erin te zetten.

...

Geen idee in hoe verre een aanhanger voor het kind een serieuze oplossing is? Kan niet inschatten of dat verantwoord is met een VM.
1 zoontje wordt 5 deze zomer, dus die gaat niet zo heel lang meer mee kunnen. De andere wordt ook deze zomer 2.

Maar dat van de schaar, ... ik weet niet hoe het zit met - al dan niet echtelijke - wederhelften van velonauten. De mijne is niet van de moeilijkste, maar schaar in de zoon zetten? Dat kom ik niet mee weg hoor. Echt niet! Tongue .

We hebben een fietskar en ik zou er ook een beugel aan laten hangen om die ook te kunnen trekken. Is dat geen haalbare oplossing / not done?
Antwoord }
Bedankt door: martinR , Willeke_IGKT , Frutsel , Hardloper
#45
(22-May-2024, 10:16 AM)bucovaina schreef: Ik denk dat snelheid wel een dingetje is. Maar het onderste uit de kan halen hoeft absoluut niet. Ik denk dat ik al heeeel erg blij ga zijn als ik 30km/h gemiddeld haal. Dan ben ik een uur onderweg, sneller mag zeker als het redelijkerwijs kan, maar moet niet per sé. Ik heb niet zo'n bochtig parcours. Ook vroeger met de motor gereden en ben nooit echt een bochtenheld geweest. Dus ik vermoed dat ik het onderste in bochten nooit uit de kan ga willen halen.
Ik ben er op basis van je verhaal behoorlijk van overtuigd dat je die 30 gemiddeld ruimschoots gaat doorbreken. 
Bedenk je ook dat heuvels makkelijker worden als je sneller aanvalt; het is alleen de zwaartekracht die je afremt, de luchtweerstand heeft verhoudingsgewijs weinig in de pap te brokkelen. In Frankrijk reed ik een vrij recht wat een dal in ging, en daarna weer omhoog; onderweg omlaag zo lang mogelijk meetrappen en dan het tempo verder op laten lopen tot rond de 100 km/h (met de QV!) zorgde ervoor dat de klim veel vlotter ging dan tijdens de eerste rit; zodra het kon weer trappen, en alleen het "staartje" van de klim was even venijnig. Juist ook met viaducten en bruggen etc. merk ik dat even wat feller rijden in de aanloop naar de klim helpt. De Moerdijkbrug en de Zeelandbrug reed ik bijvoorbeeld best regelmatig; m'n tempo ligt vlak voor de brug dan vrij hoog, waarna ik een (wat hoger) constant vermogen kies en dat blijf trappen terwijl ik terugschakel om de cadans comfortabel te houden. Als het tempo dan weer op begint te lopen laat ik het vermogen een beetje zakken.

(22-May-2024, 10:16 AM)bucovaina schreef: Vrijdag kan ik naar alle waarschijnlijkheid met de QV kort testrijden. Als ik de Quest lang kan huren, moet hij inderdaad beter afgesteld zijn. Vooral die rem. Ik weet dat trommelremmen zompiger aanvoelen t.o.v. (zeker al hydraulische) schijfremmen, maar ik vind dat de Quest nu een gevaarlijk lange remafstand heeft.
Hoe ze aanvoelen is sterk afhankelijk van de kabelloop. In m'n DF zijn ze zelfs erg bijterig. Ze zijn wel moeilijker te doseren dan hydraulische remmen.

(22-May-2024, 10:16 AM)bucovaina schreef: Maar dat van de schaar, ... ik weet niet hoe het zit met - al dan niet echtelijke - wederhelften van velonauten. De mijne is niet van de moeilijkste, maar schaar in de zoon zetten? Dat kom ik niet mee weg hoor. Echt niet! Tongue .
Big Grin Hier overigens gescheiden. Ik weet niet of ik velomobiel rijden daarmee populairder maak Tongue 

(22-May-2024, 10:16 AM)bucovaina schreef: We hebben een fietskar en ik zou er ook een beugel aan laten hangen om die ook te kunnen trekken. Is dat geen haalbare oplossing / not done?
Kan zeker. Het is wel een windvanger achter je fiets, en ik vond communiceren met m'n zoon in de kar achter de velomobiel erg lastig. Je kan elkaar eigenlijk niet echt meer zien.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Hardloper , Oliver , =oNNo=
#46
Mocht je geen hulp motor installeren : laat dan de Mountain Drive installeren. Weet niet of het voor jou zinnige is om een 60 tanden voorblad te nemen in combinatie met een speed drive. Ook dat is een optie.

Zelf heb ik 75 tanden voor met MD en 11-32 achter. Echter met al die heuvels daar zou ik eerder 70 over wegen met 11-36 + MD.

Even over die motor hè. Wanneer stopt de ondersteuning?? Bij welke cadans ? Hoeveel weten heb je dat je de weg moet oversteken? Dus hoeveel keer moet je opnieuw optrekken van 0?

Waar ga je proefrijden? Ik zou trouwens ook eens contact proberen te hebben met Willy Cauwelier. Dit is gewoon zijn Instagram naam. Dus daarom deel ik die. Hij heeft sinds niet als te lange relatie tijd ook een QV en heeft/had een Waw met ondersteuning en rijdt ook in het Vlaamse land rond. Geen idee of de QV een motor heeft. Vraag naar zijn ervaringen zou ik aanraden. Weet zeker dat hij reactie zal geven als je hem respectvol benaderd. Ik heb er al contact mee gehad.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#47
(22-May-2024, 01:03 PM)Hardloper schreef: Mocht je geen hulp motor installeren : laat dan de Mountain Drive installeren. Weet niet of het voor jou zinnige is om een 60 tanden voorblad te nemen in combinatie met een speed drive. Ook dat is een optie.
Die helpt zeker, maar vooral als de helling erg steil wordt. 
Het is nuttig om als je wat ervaring hebt een inschatting (of meting) te maken van het vermogen en de cadans die je ongeveer trapt.
Met de door mij nog licht aangepaste tool van Mike Sherman kan je dan de juist vertanding berekenen (aangedreven wielen 406mm/20" met de juiste bandenmaat, dan cassettevertanding opzoeken en tandwielen invoeren, even omzetten op km/h et voila), en kijken welke versnelling welke snelheid vertegenwoordigt.
Met Steve Gribbles Computation Cyclist power vs speed tool kan je een redelijke inschatting maken hoe hard je gaat bij een bepaalde hellingshoek. De stroomlijn van een wielrenner kan je laten staan als het wat steiler wordt (5% of meer), dat scheelt dan niet zo heel veel meer.

(22-May-2024, 01:03 PM)Hardloper schreef: Zelf heb ik 75 tanden voor met MD en 11-32 achter. Echter met al die heuvels daar zou ik eerder 70 over wegen met 11-36 + MD.
Da's best fors. Ik ben in de QV begonnen met 65 tanden, een MD en 11-32 achter. Nadat ik de 65T in een kromme frisbee veranderd had ben ik overgestapt op een 70T, dat zijn sterkere tandwielen.

(22-May-2024, 01:03 PM)Hardloper schreef: Even over die motor hè. Wanneer stopt de ondersteuning?? Bij welke cadans ?
De paar Bafangs die ik bekeken heb hadden boven 80 rpm niet echt zin meer.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Hardloper , Oliver
#48
(22-May-2024, 01:49 PM)365cycle schreef:
(22-May-2024, 01:03 PM)Hardloper schreef: Mocht je geen hulp motor installeren : laat dan de Mountain Drive installeren. Weet niet of het voor jou zinnige is om een 60 tanden voorblad te nemen in combinatie met een speed drive. Ook dat is een optie.
Die helpt zeker, maar vooral als de helling erg steil wordt.
Het is nuttig om als je wat ervaring hebt een inschatting (of meting) te maken van het vermogen en de cadans die je ongeveer trapt.
Met de door mij nog licht aangepaste tool van Mike Sherman kan je dan de juist vertanding berekenen (aangedreven wielen 406mm/20" met de juiste bandenmaat, dan cassettevertanding opzoeken en tandwielen invoeren, even omzetten op km/h et voila), en kijken welke versnelling welke snelheid vertegenwoordigt.
Met Steve Gribbles Computation Cyclist power vs speed tool kan je een redelijke inschatting maken hoe hard je gaat bij een bepaalde hellingshoek. De stroomlijn van een wielrenner kan je laten staan als het wat steiler wordt (5% of meer), dat scheelt dan niet zo heel veel meer.
(22-May-2024, 01:49 PM)365cycle schreef:
(22-May-2024, 01:03 PM)Hardloper schreef: Even over die motor hè. Wanneer stopt de ondersteuning?? Bij welke cadans ?
De paar Bafangs die ik bekeken heb hadden boven 80 rpm niet echt zin meer.
Neem die 80 rpm dan ook mee in de bovenstaande tool.

(22-May-2024, 01:49 PM)365cycle schreef:
(22-May-2024, 01:03 PM)Hardloper schreef: Zelf heb ik 75 tanden voor met MD en 11-32 achter. Echter met al die heuvels daar zou ik eerder 70 over wegen met 11-36 + MD.
Da's best fors. Ik ben in de QV begonnen met 65 tanden, een MD en 11-32 achter. Nadat ik de 65T in een kromme frisbee veranderd had ben ik overgestapt op een 70T, dat zijn sterkere tandwielen.
Ik zelf heb ook nog bijna geen heuvels. Dus die 75 met 11-32 volstaat hier wel. Ik rijd eigenlijk met gemak weg in de lichtste versnelling. Maar besef ook wel dat dit in de heuvels misschien minder handig is wanneer de conditie ontbreekt. Op moment dat ik op vakantie ga in de heuvels, hoop ik veel meer conditie te hebben als nu.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#49
Je kan beter de schaar in je QV zetten dan in je kind Wink

Dat heb ik gedaan (de QV, niet mn dochter haha). Zij is 5 en paste al niet echt goed meer. Nu, 21 cm verlengd, biedt de QV voorlopig zeeën van ruimte.

Hij is er niet lichter van geworden, als ik niet in plat Nederland zou wonen zou ik ook een motor overwegen.
Maar omdat mijn routes goed zijn, en ik best een redelijk conditie heb, kan ik prima 35 kruissnelheid rijden, ook met haar achterin, desnoods de hele dag (ok met haar dan iets rustiger wel). Maar als het heuvel-op gaat sta ik direct stil zo ongeveer. Heb een mountaindrive erin, zodat ik uiteindelijk wel boven kom, maar een fiets 65+ kg (met haar aan boord) klimt traaaaaaaaaaag
Antwoord }
Bedankt door: Oliver , Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#50
Vandaag dag 2 met de VM na gisteren de eerste dag. Ik moet zeggen, de heenrit was moeizaam en "pijnlijk" (tussen grote aanhalingstekens), maar de terugrit ging eigenlijk best OK! Nog steeds spierpijn wel. Ik ben het ook afgeleerd om op de GPS te kijken en zien hoe hard ik ga. Dat fietst een stuk relaxer. Bij thuiskomst toch eens mijn tijd gecheckt en 23.8km/h gemiddeld. Na dag 2 al meteen een record neergezet Angel . OK OK, niet moeilijk maar goed, maar positief blijven he. Ik had het er ook niet echt voor gedaan, gewoon rustig gecruised. Wel een paar stukjes doorgetrokken, gewoon omdat het kon en omdat ik morgen mijn benen toch echt rust kan geven (ik werk van thuis morgen).

Deze avond bij aankomst was ik voor de eerste keer ook overtuigd dat het misschien wel echt haalbaar is om in de QV geen motor in te laten steken. Gewoon mezelf niet te hard af laten jagen door gemiddeldes en wagens achter me.

En nog een toevoeging. Ik ben rugpatient en een deel van de reden waarom ik zoveel Stromerde was dat dat het enige is wat me wat in beweging kreeg en kon houden. OK geen sporten echt, maar toch 2u/dag bewegen als ik naar het werk ging. Als ik niet Stromerde, of lang verlof had, dan ging mijn rug altijd achteruit. Een duidelijke correlatie zou ik zeggen. Nu, 2 dagen na goed ge-VM'd te hebben, merk ik dat mijn rug eigenlijk nog beter is en mijn nek ook. Misschien wat vroeg dag, maar als dat zo is, gaat de Stromer binnenkort erg vaak op stal staan.

(22-May-2024, 06:23 PM)Arend-Jan schreef: Je kan beter de schaar in je QV zetten dan in je kind Wink

Ow ja juist natuurlijk, thx voor de tip!! Ik dacht al dat ik in de verkeerde uithoek van het internet beland was Big Grin .

Ja ik heb vandaag echt aan het zoeken geweest naar jouw build verslag. Uiteindelijk gevonden. Wat een onwijs gaaf project, echt p.e.t.j.e. af.

Enige is, dat het een lease-fiets is dus de komende 3 jaar ga ik daar niet veel "drastisch" aan kunnen doen. Plus over 3 jaar, euh, weet ik niet of ik handig en geduldig genoeg ga zijn om zo'n project tot een goed einde te brengen. Hoe graag ik ook zou willen Smile. Wie weet? Cool

(21-May-2024, 10:00 PM)Wim -de roetsende schreef: Er is ook een leuk aspect aan dit verhaal. Door echt te gaan fietsen zul je veel sterker en fitter worden. Je conditie zal enorm toenemen en over een paar maanden (of zelfs al iets sneller) fiets je mooie afstanden en gemiddelden.

Ja dat heb ik me ook al bedacht. Ik heb nooit echt een goede conditie gehad. Misschien gewoon basis, beter dan mensen die met de wagen naar het werk rijden, achter hun bureau gaan zitten en 's avonds terug met de wagen naar huis rijden. Dat gaat nu wel veranderen. Laatste jaar ben ik wel wat bij gekomen (niet erg maar toch). Als ik blijf VM-en gaan die kilo's er zo weer af vliegen!

Zoals ik in mijn bericht hierboven ook aanhaalde, vandaag idd bewust niet meer naar de GPS gekeken. Ik denk dat ik mezelf er bij neergelegd heb, dat het de komende tijd gewoon een uur en een kwartier duurt ipv ~55min. De komende maand(en) piets ik daar wel weer wat minuutjes af.
Antwoord }
#51
Goed bezig! En inderdaad, als je merkt dat je er fysiek nog beter door wordt, dan is dat mooi meegenomen. Het belangrijkste aan kiezen voor deze hobby is dat je er plezier aan hebt.

Wat je over 3 jaar doet, dat kan je dan nog altijd bekijken Wink Ik zou zeggen geniet eerst van de duik in dit nieuwe avontuur.

Ben je van plan heuvelachtige streken te bezoeken met de QV, dan raad ik je de mountain drive aan. Vind je de helling aanvaardbaar met de huidige setup van de Quest, dan zou je ook voor een cassette met 36 tanden als grootste kunnen gaan. Ik rijd zelf met 11-32 en vooraan een tandwiel van 70, maar woon dan ook in een relatief vlakke streek. Ben je niet groter dan 1m80, dan rijden kortere cranks (155 mm) waarschijnlijk prettiger dan de gewone (170 mm). Ik heb met beide gereden en vind 155 een stuk prettiger ondanks dat ik 1m83 ben.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle , Willeke_IGKT
#52
Moet je met die 155mm cranks niet harder op de pedalen trappen? Of valt het verschil niet op?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 26 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Voorvork Raptobike
Als je een lichte li...Jeroen S — 01:07 PM
Korte cranks
150 is best een last...Jeroen S — 12:37 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..ik net voor 1,50 e...ZoefZoef — 12:37 PM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de ...Wim -de roetsende — 11:41 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... omdat ik gistere...Josligfiets — 11:25 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Niels van der Wal — 10:14 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 09:47 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM