Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn nieuwe Performer Highracer
#27
(21-Jun-2024, 11:36 PM)Bob Hagendijk schreef: [Afbeelding: IMG-20240621-232415638.jpg]

Prachtige fiets. Mooie lijn. Schitterende kleur, daar ben ik wel echt jaloers op.

Een unieke ligfiets, want eigenlijk ken ik niemand met deze High Racer.

Wel kan ik het blog van Paul uit België. Hij kocht er eentje in 2015:
https://weg-op-wielen.blogspot.com/2015/...racer.html

Misschien leuk om te lezen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
(22-Jun-2024, 08:04 AM)Wim -de roetsende schreef: Wel kan ik het blog van Paul uit België. Hij kocht er eentje in 2015:
https://weg-op-wielen.blogspot.com/2015/...racer.html

Misschien leuk om te lezen.
Die was ik al tegengekomen op mijn zoektocht naar informatie over deze fiets. Hij heeft er een nare crash mee gehad trouwens.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
Hoe gaat het eigenlijk met dit project?

Klaar?

Fiets je er al mee?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
Ik wilde later deze week met een update komen, maar nu een snelle dan: dit is de derde week dat ik er mee fiets, inmiddels ruim 400km. Wel wat dingetjes gehad, maar niks groots. Tot nu toe nog tevreden. De nieuwe zitting en tailbox zijn opgestuurd, verwacht ik binnenkort.
Antwoord }
#31
Nou hier gaat ie dan. Een update hoe het is gegaan. Het duurde langer omdat mijn hoofd er niet toe stond ivm drukte op het werk etc. Nu vakantie dus tijd over Smile

Ok vanaf het begin:
Bij ontvangst van het frame bleek dat er diverse krasjes/pinholes op het frame zaten waar overheen gespoten is. Niet 1 of 2, maar flink veel meer, sommigen ook in het zicht. Contact gezocht met Performer, zij wilden wel een nieuw frame opsturen, of een geldbedrag terug storten. Uiteindelijk gekozen voor het laatste. Het wordt een woon-werk fiets, dus uiteindelijk zullen er toch krasjes ed op komen. Jammer, maar niet verschrikkelijk.

Met het opbouwen heb ik zoals al eerder te lezen het issue met de balhoofdlagers gehad. Lijkt inmiddels goed te zitten. Daarnaast heb ik twijfels over de plaatsing van de remklauwen. Ik krijg zowel voor als achter niet op de remschijf zoals ik wil. Met diverse adapters geprobeerd, maar of de klauw zit vast op de remschijf, of de remblokken raken de schijf maar ca 1-1,5cm, terwijl de de volledige oppervlakte van de blokken wil gebruiken. Ik heb het nu acceptabel, maar ga er nog wel wat aan doen. Misschien iets te grote adapters en dan deels afslijpen. Verder geen problemen gehad.
Nog nooit zelf een fiets opgebouwd, maar inmiddels wel veel ervaring met sleutelen. Dat heeft goed geholpen, en geduld, gereedschap en Youtube doen de rest.

Inmiddels 670km gefietst, mijn ervaringen daarbij?

Na 100 km begon de fiets vaag te sturen. Bij inspectie bleek dat de voorvork heel los zat, dus laatste km naar huis gelopen. Daar bleek dat de expander los was gekomen uit de vorkbuis. Er stonden geen specificaties op qua aandraaimoment, dus op de gok vastgedraaid, bleek niet voldoende te zijn. Thuis ingelezen, schijnt vaker te gebeuren. De vork ontvet, opgeschuurd en de expander op 7Nm vastgedraaid.

Bij 300 km de eerste regenrit. Schijnbaar gaf dit extra weerstand van de ketting in de ketting buizen, want tot 2x toe op 16 km schoof een buis van de tieraps. Thuis opgelost door 2 groefjes in de buis te schuren zodat de tieraps daarin vallen en dus meer grip hebben, sindsdien geen last meer gehad.

Ik ben begonnen met mijn oude zitting zonder tailbox en met banaan tassen. Dit stuurde in het begin onhandig , omdat die in de bocht meebewegen en dus een ander zwaartepunt creëren terwijl je stuurt. Dit was wennen maar daar werd in steeds beter in. De laatste 60 km heb ik de Thor zitting met tailbox gemonteerd. Deze zit iets rechter op omdat de versteviging voor zware rijders wat verder naar achteren zat dan waar ik de oude zitting had gemonteerd. Hierdoor moest de trapas naar binnen, en heb ik nu ca 2 cm overlap tussen traparm en voorband. Niet ideaal, maar in de praktijk nog niks van gemerkt. Wat ik wel gemerkt heb? De afwezigheid van de banaantassen en de aanwezigheid van de tailbox heeft serieuze consequenties voor de kruissnelheid, die nu 3-4 km/u hoger ligt. Hierdoor haal ik nu snelheden die ik met de M-racer gewend was. Het stuurgedrag is nu ook veel strakker omdat de bagage vast ligt.

Alles bij elkaar genomen ben ik blij. Het is de goedkoopste optie die ik kon vinden, en dat merk je soms in de afwerking/kettingloop etc. Er is minder goed over nagedacht of minder van kwaliteit. Maarja, het is op te lossen. Ik verwacht dat dat bij duurdere opties niet aan de hand zou zijn. Zeker met de tailbox maakt het een fiets waarmee ik gemakkelijk 35 km/u kan kruisen, mijn spullen droog mee kan nemen achter slot en grendel en iets hoger zit wat soms voordeel oplevert. Met jong gebruikte onderdelen van marktplaats zit in nu op 3000 euro. Een Schlitter freestyle frameset zou geïmporteerd ca 2500 euro kosten, zonder zitting, tailbox, wielen en aandrijving. Een V20 is nog duurder.
En, ik ben erg blij met de kleur, de matchende beschermrand om de zitting, en hoe de tailbox er op de fiets uit ziet.

Wat ik nog wil doen?
Beschermende stickers aanbrengen, de ketting buis raakt bijvoorbeeld de voorvork. Ik dacht dat dat wel goed ging maar levert toch een doffe plek op de lak op. Zo zijn er meer plekjes.
Beugels voor de verlichting aanbrengen. Voorop zit geen bevestiging voor een lamp, dus moet ik met een klemmetje op de deraileurbevestiging werken. Achter moet ik een beugel op de tailbox maken.
Er is iets speling in de voorvork ontstaan, tijdens het rijden merk ik het niet, maar bij stilstand merk ik de speling als ik de voorrem vast hou en de fiets naar voren/achteren beweeg. Wellicht wat speling omdat het zich na de eerste km’s wat heeft gezet?
Reflectie aanbrengen op de velgen voor betere zichtbaarheid in het donker.
Ik denk eraan om de huidige kettingloop aan te passen naar die van de M5 CHR of Freestyle Encore. Dus een dubbele rol op 1 punt. Nu heb ik er op 2 punten 1, waardoor de aandrijf- en retour ketting in elkaar lopen als je geen ketting buis gebruikt.
De tailbox verliest binnenin veel ruimte omdat er een grote uitsparing voor het achterwiel in zit. Op deze fiets is dat amper nodig. Misschien slijp ik de inkeping er een keer uit en maak die er lager weer in zodat ik meer praktische ruimte over hou.
Er moet nog klittenband op de zitting om de Ventisit op zijn plek te houden

Nu alleen de foto’s nog Smile


[Afbeelding: IMG-20240727-WA0035.jpg]

[Afbeelding: IMG-20240727-WA0019.jpg]

[Afbeelding: IMG-20240727-WA0024.jpg]

[Afbeelding: IMG-20240727-WA0027.jpg]

[Afbeelding: IMG-20240727-WA0026.jpg]

[Afbeelding: IMG-20240727-WA0034.jpg]
Antwoord }
#32
Da's een mooi fietsje geworden. Lijkt me ook behoorlijk snel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
Prachtige fiets met een schitterende kleur. Erg knap dat je zo'n fiets helemaal zelf opbouwt. Ik heb altijd erg veel waardering voor mensen die dit doen.

Ik lees links en rechts wel wat dingetjes, vind je uiteindelijk de fiets wel de €3000,- waard? 


Citaat: Hierdoor moest de trapas naar binnen, en heb ik nu ca 2 cm overlap tussen traparm en voorband. 
 


Dit zou ik niet oké vinden. Dat ik met mijn voeten/hakken het wiel raak, vind ik geen enkel probleem. Ik wil echter pertinent geen crank/band-overlap. Vind ik gewoon te gevaarlijk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
Prachtige fiets, en ook inspirerend!
De stoel een beetje aanpassen met extra versterking zodat hij weer naar voren kan, hoeft niet moeilijk te zijn. Het linke van crank-wiel overlap lijkt me dat je er pas echt last van hebt als je er niet op bedacht bent en er niks meer te redden valt.
Je opmerking over de staartstroomlijn herken ik. Wellicht levert het niks op ten opzichte van een vlakke racer zonder bagage, maar iets steiler en met bagage is naar mijn ervaring zo’n 10 procent trager dan een punt. En dan is die van mij nog niet eens optimaal gevormd.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#35
Ik heb nog een vraag over de koffer/stroomlijnpunt: Moet deze niet gewoon iets lager gemonteerd worden?

Het oogt nu vrij hoog en iets te ver naar achteren.

Zoals bij deze: https://questoro.blogspot.com/2010/09/ta...5-chr.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
(09-Aug-2024, 11:17 PM)Merijn schreef: 10 procent trager dan een punt.
Dat is uit een heel grijs verleden ook wel mijn ervaring. Die punt helpt echt behoorlijk als je de ruimte hebt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
Deze punt heeft een tamelijk rechthoekige vorm, zou je hem lager monteren dan kantelt de punt achterover. Dan vangt de onderkant aan de achterzijde extra wind, omdat die dan lager zit als de onderkant aan de voorzijde. De M5 punt heeft meer taper.

Mijn ervaring met de m5 "race" punt en de Henry Barth/Optima puntjes is dat het inderdaad wel scheelt maar pas vanaf ongeveer 30 km/h. Bij die puntjes vallen je schouders erin, sluit allemaal heel mooi aan op schouderbreedte. Dat is bij deze toch iets minder strak allemaal, de punt is vermoedelijk echt een stukje smaller als de schouders van de rijder, en de punt is minder hoog, de hele onderkant van de stoel, achterbrug e.d. is open. 10% winst zou me zeer verbazen, maar slechter wordt de luchtweerstand er niet van.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
Wat ik bedoel is dat meestal de vergelijking wordt gemaakt tussen kaal en met een punt. Maar ik fiets vrijwel nooit kaal, er moet altijd wel iets mee. En vergeleken met gewone fietstassen op een drager, of met twee banaantassen die meestal onder de zitting uitsteken, is een punt echt fors sneller. Op mijn Flevo ging ik over van twee tassen achter de zitting , beetje er onder uit hangend, naar de punt die je in het showcase draadje ziet. Dat scheelde bij gevoelt dezelfde moeite echt 10% in snelheid.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#39
Ik heb op mijn Chamsin een staartpunt van Novosport, de “sport mini”
In snelheid maakt het niets uit.
Ik kijk dan naar de gemiddelde snelheid over duizenden kilometers met en zonder staartpunt.
Volgens mij komt dit doordat de staartpunt een cm of 10 boven mijn schouders uitsteek. En dan heb je meer frontoppervlakte.
Maar t.o.v. Gewone fietstassen lijkt mij een staartpunt wel sneller.
Ik wil nog eens een kleinere staartpunt maken van Corroplast om te zien of dit sneller is
Maar ik ben heel tevreden met mijn staartpunt. Al is het alleen al voor drinken en voeding.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#40
Dat is een toffe kleur ;-)

Je ziet ze niet vaak.

Mijn Performer High Racer....

[Afbeelding: IMG20220727164701.jpg]
[Afbeelding: IMG20220727164713.jpg]
Antwoord }
#41
Welkom op dit forum Denman.

Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.


Prachtige fiets. Een erg mooie kleur.

De Performer van Bob heeft ook echt een mooie kleur.

Deze kleur rood lijkt anders. Klopt dat?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#42
Oh, ook een leuke fiets. In het natte seizoen zou ik wel wat over een achterspatbordje oid gaan nadenken. Het sproeit van je achterwiel over je hoofd in je gezicht, als het tegenzit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#43
Mooie fiets Wink De kleur van die van mij is "rose red". Spatbord is inderdaad aan te raden, ook om je tasje te sparen. Daar komt zoveel troep tegenaan dat die niet meer schoon wordt, en als je vaak schoonmaakt gaat de waterkerende laag er vanaf, wat niet helpt als je droge spullen in het tasje meeneemt.

Of een tailbox nemen, bevalt mij erg goed.

Als ik vanavond thuis ben stuur ik je even een pm om wat ervaringen uit te wisselen ok?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#44
Hoe bevallen de beide Performers, zo zonder (veer)demping, eigenlijk?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#45
(19-Sep-2024, 11:16 PM)Lopopodium schreef: Hoe bevallen de beide Performers, zo zonder (veer)demping, eigenlijk?

Die van mij bevalt prima. Ik heb al mijn fietsen zonder demping gehad, behalve de hurricane die ik maar 3 maanden had. Ik fiets 90% van mijn afstanden als woon-werk en daar liggen goede fietspaden. De kuilen en drempels die ik tegenkom zijn goed te doen. Het scheelt wel dat het 2*28" wielen zijn, dat rolt makkelijker ergens overheen dan het 20" voorwiel van een baron. Ik druk er wel 8 bar in, maar fiets dan ook met 125 kg systeemgewicht, en zoals gezegd, goede wegen.

(09-Aug-2024, 11:07 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik lees links en rechts wel wat dingetjes, vind je uiteindelijk de fiets wel de €3000,- waard? 

Ik heb even gewacht met het beantwoorden van deze vraag omdat ik meer km's wilde maken om een objectiever antwoord te kunnen geven. 

Nu na 1.700km kan ik zeggen, JA ik vind de fiets zijn geld waard. Ik zocht een betrouwbare, snelle fiets met tailbox en dat is het. Niet zo snel als een M-racer, maar het scheelt niet veel. En de kettinglijn boven de voorband geeft het toch wel veel gebruiksgemak. Het is veel geld, maar wel de goedkoopste optie die ik kon vinden. Je kan ook een meervoud van dat bedrag uitgeven, maar ik weet niet of ik er dan veel gelukkiger mee zou zijn. Ik fiets 6000km per jaar, dit jaar waarschijnlijk meer, maar alleen omdat ik het leuk vind. Door al het gedoe dat ik met voorgaande fietsen heb gehad ging de lol eraf en zou ik weer in de auto stappen. Met deze fiets heb ik er weer plezier in en bespaar ik de benzine, dat verdient zichzelf wel terug.
Als je niet handig bent met fietsen zou ik de fiets via een dealer kopen, dan voorkom je de issues die ik had met gebrekkige communicatie met de fabriek, en weet je zeker dat je een passende fiets hebt die goed in elkaar zit.
Antwoord }
Bedankt door: Thijs OO , Willeke_IGKT , Henri492


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
CruzBike S40 van €5500 voor €2500
Ik vraag me af of hi...Willeke_IGKT — 06:51 PM
CruzBike S40 van €5500 voor €2500
Prijs was ook op...Wim -de roetsende — 06:22 PM
Ook even voorstellen
In principe mag ik...Wim -de roetsende — 05:09 PM
Overspuiten van een velomobiel
twilwel, hier op het...365cycle — 04:06 PM
Ook even voorstellen
Welkom hier, Piete...BaronEnQuest — 04:06 PM
OBT 2024 Rotterdam
Hier, bij Bastiaan, ...365cycle — 04:05 PM
Overspuiten van een velomobiel
Is er inmiddels al m...BaronEnQuest — 04:03 PM
Ook even voorstellen
Welkom hier, Pieter ...LigfietsWilsum — 03:42 PM
Ook even voorstellen
Hallo allemaal, I...BaronEnQuest — 03:33 PM
Mijn hoogtepunt van 2024 op gebied van ...
Mijn mooiste fiets h...Lig-hen — 02:44 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Die zijn in de zom...Wim -de roetsende — 10:53 AM
OBT 2025 Groningen
Tegen die tijd moe...Willeke_IGKT — 09:55 AM
Mijn hoogtepunt van 2024 op gebied van ...
Het laatste klusje o...Fietsbennie — 07:49 AM
OBT 2025 Groningen
Dank je, Dat zou he...Tom Fekkes — 05:00 AM
Mijn hoogtepunt van 2024 op gebied van ...
Dat wordt dan kiezen...LigfietsWilsum — 04:58 AM
OBT 2025 Groningen
Het lijkt me leuk ...LigfietsWilsum — 04:55 AM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Die zijn in de zomer...365cycle — 04:17 AM