Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rolmaat?
(11-Oct-2024, 10:00 PM)blokdoorn schreef: Mijn ervaring is dat smalle racefietsbandjes vaak lastiger op en af gaan dan bredere banden. Is ook logisch, meer materiaal geeft je al snel net iets meer speelruimte. Met wat ervaring is band verwisselen sneller gebeurd dan een fietsenmaker zoeken.

Nou dan moet het wel extreem snel gaan.  Big Grin 
Ik was met mijn enige klapband, had geen nieuwe buitenband mee. Die lag nog in Dronten, op het parkeer terrein van de fietsenwinkel, En de fietsenmaker deelde mij het nieuws dat de band kapot was. Dus daarom moet het wel heel extreem snel gaan.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(11-Oct-2024, 08:59 PM)Hardloper schreef: Nou ik heb samen met mijn vader een keer de band van de QV vervangen. Wat een gekloot. 

En ik heb vroeger bij techniek lessen een band geplakt. Maar buiten dat herinner ik me geen andere keer

Toch nog steeds meer een Hardloper dan een Fietser dus  Big Grin Tongue 


Ik denk dat ik er toch al wel zo'n 100 geplakt/vervangen heb in mijn leven. Misschien zit ik er iets naast.

Met de QV gekloot om een bandje te vervangen?? Serieus  Huh  Hoe dan? 
Alle wielen zijn enkelzijdig opgehangen. Simpeler kun je het niet krijgen.

Buba gedeeltelijk van de velg halen en samen met de biba helemaal van de velg afhalen. 
Vervangen, oppompen en klaar.

Later, als je tijd hebt, het bandje even gaan plakken. Denk aan het koffiedrinken en de hamer  Wink Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus , Boyd Maduro
(11-Oct-2024, 10:10 PM)Wim -de roetsende schreef:
(11-Oct-2024, 08:59 PM)Hardloper schreef: Nou ik heb samen met mijn vader een keer de band van de QV vervangen. Wat een gekloot. 

En ik heb vroeger bij techniek lessen een band geplakt. Maar buiten dat herinner ik me geen andere keer

Toch nog steeds meer een Hardloper dan een Fietser dus  Big Grin Tongue 


Ik denk dat ik er toch al wel zo'n 100 geplakt/vervangen heb in mijn leven. Misschien zit ik er iets naast.

Met de QV gekloot om een bandje te vervangen?? Serieus  Huh  Hoe dan? 
Alle wielen zijn enkelzijdig opgehangen. Simpeler kun je het niet krijgen.

Buba gedeeltelijk van de velg halen en samen met de biba helemaal van de velg afhalen. 
Vervangen, oppompen en klaar.

Later, als je tijd hebt, het bandje even gaan plakken. Denk aan het koffiedrinken en de hamer  Wink Cool
Dat zal nog wel even zo blijven. Maar ik zal de motoriek nog niet zo goed hebben zitten met de band eraf te wippen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Goede bandenlichters scheelt een stuk.

Die brede blauwe van Schwalbe zijn fijn.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Ik heb als kind van 11 geleerd om banden te plakken en niet veel later ook om achterbanden van fietsen met achteruittraprem te vervangen. Onze VM banden zijn een lachertje.

Voor ik de eerste keer met de Quest een langere tocht ging maken heb ik op mijn gemak, in de garage een van de banden eraf gehaald en er weer opgelegd. Dus toen ik ooit onderweg een lekke band had wist ik wat ik moest doen, binnenband verwisselen en de lekke band mee naar huis, plakken onderweg alleen als het echt moet.

Maar oefen echt thuis, in goed weer of binnen. Als een schoolkind van 11 het kan kan jij het ook. Oefening baart kunst.

(Ik gebruik het liefst de wat oudere metalen bandenlichters van Simson, niet de nieuwere plastic, die breken.)
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , martinR , Hardloper
(11-Oct-2024, 10:10 PM)Hardloper schreef:
(11-Oct-2024, 10:00 PM)blokdoorn schreef: Mijn ervaring is dat smalle racefietsbandjes vaak lastiger op en af gaan dan bredere banden. Is ook logisch, meer materiaal geeft je al snel net iets meer speelruimte. Met wat ervaring is band verwisselen sneller gebeurd dan een fietsenmaker zoeken.

Nou dan moet het wel extreem snel gaan.  Big Grin 
Ik was met mijn enige klapband, had geen nieuwe buitenband mee. Die lag nog in Dronten, op het parkeer terrein van de fietsenwinkel, En de fietsenmaker deelde mij het nieuws dat de band kapot was. Dus daarom moet het wel heel extreem snel gaan.

Hier is de fietsenmaker niet op de hoek, maar toen ik laatst met de qv over de doorn van een geknipte heg vlak langs de weg reed, was ik binnen letterlijk 8 minuten weer op pad (moest ook echt op tijd weer thuis zijn). Goed plekje zoeken om qv op zn kant te leggen, bagage eruit en weer erin kostte nog de meeste tijd. Brede achterbandjes gaan er heel makkelijk af, nieuw binnenbandje zit er zo weer in. Natuurlijk heb ik in de loop van de jaren wel de nodige ervaring en handigheid op gedaan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Hardloper, heb je er misschien Schwalbe Marathons, of Marathon Plus op liggen? Dat zou wel iets verklaren. Maar ik ben meestal ook niet zo handig in dingen die ik eens in de 10 jaar een keertje doe.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , Hardloper
(11-Oct-2024, 10:26 PM)Willeke_IGKT schreef: (Ik gebruik het liefst de wat oudere metalen bandenlichters van Simson, niet de nieuwere plastic, die breken.)

Die metalen bandenlichters gebruik ik al 40 jaar niet meer. Je beschadigt je velg er heel gemakkelijk mee en als je pech hebt, dan zitten er nog een paar extra gaten in je biba als je klaar bent.

Deze krijg je echt niet zo heel simpel stuk hoor: https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/s...GEQAvD_BwE


3 voor €5,- is ook niet echt duur te noemen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Ik gebruik al 48 jaar metalen bandenlichters en nog nooit een velg of binnenband beschadigd.

De eerste jaren waren het zelfs theelepeltjes.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: martinR , Hardloper
(12-Oct-2024, 09:58 AM)Willeke_IGKT schreef: Ik gebruik al 48 jaar metalen bandenlichters en nog nooit een velg of binnenband beschadigd.

De eerste jaren waren het zelfs theelepeltjes.

Ook ik gebruik altijd de metalen bandenlichters. Ik heb genoeg van die plastic ondingen kapotgetrokken. Ook ik nooit iets gezien van een beschadiging van de velg. En natuurlijk alleen om de band er af te halen, oploggen doe je gewoon met de hand zonder lichters.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
(12-Oct-2024, 09:58 AM)Willeke_IGKT schreef: Ik gebruik al 48 jaar metalen bandenlichters en nog nooit een velg of binnenband beschadigd.

De eerste jaren waren het zelfs theelepeltjes.

Grappig hoe verschillend ervaringen toch kunnen zijn. Gelukkig zijn er dus verschillende soorten bandenlichters.

Voor ieder 'soort mens' een andere soort bandenlichters  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
Heb al diverse plastic bandenlichters de vernieling in geholpen, maar gebruik ze onderweg wel, thuis meestal de metalen. Ben door bergfietsen toch meer grammenjager geworden dan ooit gedacht. Recent heel,goede eerste ervaringen opgedaan met een nieuwe variatie op de bandenlichter die ook flink steviger lijkt https://www.mantel.com/rehook-tyre-glider
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
We zitten wat off-topic maar ik heb met mijn vorige bestelling banden een tireglider meebesteld. Had er veel over gehoord maar niet verwacht dat het zó fijn zou zijn haha.
Bandjes van een fatbikes vervangen lijkt me bijzonder eenvoudig, duurt alleen even voor je de lucht eruit hebt...
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
(12-Oct-2024, 12:37 PM)blokdoorn schreef: https://www.mantel.com/rehook-tyre-glider

Of hier https://www.ligfiets.shop/nl/tyre-glider.html
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
Nou zo'n Tyre-glider had ik al voordat ik een QV had dacht ik. Of anders kort erna gekocht, maar ik heb ook een paar plastic dingen. Al moet ik die wel even zoeken waar ik ze precies heb gedropt, als goed is in de QV ergens. Die metalen vond mijn vader niet zo handig wegens de redenen die ook Wim hier deelt van beschadigen van velgen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(12-Oct-2024, 01:27 PM)Hoekie schreef:
(12-Oct-2024, 12:37 PM)blokdoorn schreef: https://www.mantel.com/rehook-tyre-glider

Of hier https://www.ligfiets.shop/nl/tyre-glider.html

Ik doe blijkbaar iets fout, want ik vind het nog niet zo'n handig ding.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Ik gebruik soms een tireglider maar heb m niet nodig. (Binnen)band wisselen doe ik letterlijk in drie minuten langs de weg...
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
(11-Oct-2024, 08:48 PM)melle z schreef: Heb jij wel eens een band geplakt of verwisseld [....] Het lijkt mij bij een fatbike niet ingewikkelder dan bij welke andere fiets dan ook.



Ik las eerder dat veel fietsenmakers ze niet willen repareren, onder andere omdat er allerlei afwijkende en inferieure onderdelen op zitten. Zelfs het vervangen van een band is dan een mega-klus.

Citaat:"De winkeliers zien dat veel fatbikes goedkoop op internet worden gekocht, en pas bij onderhoud de fietswinkel zien. Ze willen zeker het goedkopere segment, dat online begint rond de duizend euro, hoe dan ook niet zelf verkopen.

Een lekke band oplossen is al lastig

'Daar trekken we onze handen vanaf', zegt [...] fietsverkoper Koerts, die zijn woorden even afweegt. 'Die zijn vaak van Chinese makelij met veel goedkope onderdelen. Een lekke band oplossen is al lastig. Doe dat zelf maar.'

Fietsplezier begint over hetzelfde: 'We merken dat er wel iets meer vraag komt naar de fatbike, want hoeveel mensen hier wel niet komen die banden willen laten repareren! We willen die modellen zelf ook niet verkopen, want wat verkoop je precies? Ik sta echt niet achter de kwaliteit van de fatbike.'

Bram van Santen, van Pims in Groningen: 'Het publiek is zo vervelend. We verkopen fatbikes die beginnen bij 2500 euro, maar kopers willen 1000 euro betalen. Of die hebben die fietsen van 1000 euro gekocht, willen hem dan bij ons laten repareren, maar geen 200 euro voor een reparatie betalen.'

Niemand wil die goedkope Chinese troep repareren

Bram van Santen - Pims Fietsen - brandt zijn vingers er niet meer aan. Inmiddels hangt er een een bordje op de gevel. 'We repareren geen fatbikes die hier niet gekocht zijn'. Van Santen: 'Niemand wil die goedkope Chinese troep repareren, met onderdelen die je alleen bij de leverancier kan kopen. Maar ondertussen worden daardoor remschijven en banden niet vervangen. Het is levensgevaarlijk om op die goedkope dingen te fietsen.'

Bovendien: ook zonder de verkoop van de fatbike, hebben fietsenmakers genoeg om handen. [....] "Het is moeilijk om aan vaklui te komen. En mensen wegsturen, dat doe ik niet. Dus dan moet ik er zelf voor gaan. De wekker gaat elke dag om zeven uur, en om twee uur 's nachts ga ik naar huis. Als ik het niet leuk zou vinden, zou ik het niet volhouden."

https://www.rtvnoord.nl/onderwijs/120525...den-van-af

En zie bijv ook:
https://www.at5.nl/artikelen/226225/je-f...eur-wijzen
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/334869/de...een-bel-op
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Ik snap heel goed dat ze er niet aan beginnen, maar ik lees nergens wat er precies zo ingewikkeld aan is aan het plakken of vervangen van een fatbikeband (behalve wellicht het verkrijgen van banden in de juiste maat).
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus , Hardloper
(13-Oct-2024, 03:42 PM)melle z schreef: Ik snap heel goed dat ze er niet aan beginnen, maar ik lees nergens wat er precies zo ingewikkeld aan is aan het plakken of vervangen van een fatbikeband (behalve wellicht het verkrijgen van banden in de juiste maat).

Waarschijnlijk zijn de remblokjes ook weer een aparte maat. en dat maakt het heel vervelend. En sommige onderdelen zullen vast voor een keer vast gedraaid bedoeld zijn. Het is een beetje als een slecht onderhouden fiets waar alles van vast geroest zit naar de fietsenmaker brengen voor een lekkenband want je weet dat hij elk boutje moet vervangen omdat het niet meer los te krijgen is. en dan zeggen dat je alleen voor de lekkenband betaald. en als dat je 3 keer overkomt als fietsenmaker zeg je bij de 4de dat ze beter een nieuwe fiets kunnen kopen. 

En het ergste wat wij bij onze winkel hebben meegemaakt is dat de klant keek hoe de fiets gemaakt werd en dan nog beweerde dat wij de remschijf hadden door geknipt. Waarom je in een remschijf zou knippen is al de vraag maar dat was voor ons echt de druppel. Dus daarna zijn we alleen nog dingen gaan doen die we wel leuk vinden. en mogen mensen dus nu naar de duurdere fietsenwinkel.
Antwoord }
Nogmaals, dat begrijp ik allemaal en ik snap ook dat fietsenmakers weigeren aan troep te werken waar geen eer aan te behalen valt, maar ik lees alleen maar dat fabikebanden plakken moeilijk is, niet wat er moeilijk aan is.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
(13-Oct-2024, 04:42 PM)melle z schreef: Nogmaals, dat begrijp ik allemaal en ik snap ook dat fietsenmakers weigeren aan troep te werken waar geen eer aan te behalen valt, maar ik lees alleen maar dat fabikebanden plakken moeilijk is, niet wat er moeilijk aan is.

Misschien weet hier niemand dat, omdat hier simpelweg niemand ooit op zo'n ding heeft gereden. Laat staan dat iemand hier ooit een band van zo'n ding heeft geplakt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
(13-Oct-2024, 03:42 PM)melle z schreef: Ik snap heel goed dat ze er niet aan beginnen, maar ik lees nergens wat er precies zo ingewikkeld aan is aan het plakken of vervangen van een fatbikeband (behalve wellicht het verkrijgen van banden in de juiste maat).

Er zit zoveel rubber aan zo'n buitenband dat "versleten na drie- a vierhonderd kilometer" (uit het nhnieuws linkje) tamelijk onwaarschijnlijk klinkt. Al was het maar omdat goedkopere banden typisch juist langer meegaan (maar niet bijster snel zijn of goede grip hebben). Bandenlichters zijn bij mij niet bandenmaat-specifiek, en een 20 inch binnenband gaat bij mij ook gewoon om een 26 inch velg als ik geen 26 inch binnenband bij me heb.

Oftewel, ik snap de aversie tegen 'goedkope Chinese meuk' (VanMoofs, Pinarello's, Iphones, BMW's, diverse grondstoffen voor vrij prijzige medicijnen, huuuh!), maar het probleem met bandenplakken lijkt mij inderdaad vooral in het hoofd van de fietsenmaker te zitten.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Hardloper
Tsja Wim, je hoeft natuurlijk niet alles te weten om overal verstand van te hebben...
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende , Hardloper
Ik heb er ook geen ervaring mee. Maar misschien is het net als met ligfietsen bij de fietsenmaker. Ken ik niet, geen idee hoeveel werk het is en wat als er iets geks aan de hand is. Dan kost het me meer uurloon dan ik kan rekenen, da's slechte handel. Beginnen we dus niet aan.
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT , Hardloper
(13-Oct-2024, 04:24 PM)Veloquest schreef: Waarschijnlijk zijn de remblokjes ook weer een aparte maat. en dat maakt het heel vervelend. 

Die dingen hebben toch allemaal schijfremmen? Waarom zouden die remblokjes anders zijn?

Zo'n brede slof van de velg halen stelt volgens mij ook niets voor.

Ik mag toch hopen dat de verkopers van die dingen ook buba's en biba's verkopen.

Kopen en vervangen maar zou ik zeggen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT , Hardloper


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 10 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM