Verschil tussen minerale remvloeistof en dot 3/4
|
Berichten: 171
Topics: 15
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 307
252 x bedankt in 113 berichten
Op een verkoop site kwam ik een remhendel tegen die er uitziet als op een motor, alleen kleiner, gemaakt voor E-Bikes, met een kabel om de motor te stopen en een reservoir met een deksel en een kijkglas om de stand van de remolie te bekijken net als bij auto.
In de beschrijving staat, dat alleen Dot 3/4 gebruikt mag worden en bij mijn, shimano rem staat, dat er alleen minerale remolie gebruikt mag worden, hoe brei ik dat aan elkaar ?
Deze remhendel heb ik interesse in omdat ik deze winter een ligfiets ga bouwen met 4 wielen, dan moet 1 remhandel voldoende opbrengen voor 2 remmen, links en rechts, met die shimano hendels denk ik dat de opbrengst niet voldoende is.
Berichten: 1.265
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 128
2432 x bedankt in 1128 berichten
Volgens mij kun je dat niet aan elkaar breien. Het zijn twee verschillende vloeistoffen, met verschillende chemische samenstelling. Op zich niet zo'n groot probleem. Hydrauliek werkt met allerlei vloeistoffen. Het probleem zit em in de dichtingen van de hydraulische zuigertjes/cylinders. Over het algemeen verdragen die of de ene, of de andere vloeistof.
Gebruik je de verkeerde, dan gaat er iets mis met het dichtingsmateriaal en krijg je een lek, of een zover gezwollen dichting dat ie niet meer beweegt. Beide geen fijne situatie.
Magura heeft een dubbel systeem. De naam wisselt een beetje maar Magura Twin, Magura Big Twin, kan resultaten opleveren. Mogelijk hebben ze inmiddels weer een andere naam.
Als tip zou ik je willen meegeven om uit te zoeken wat de diameter is van de hydraulische cylinder in je huidige remhendel. Bijvoorbeeld 13mm. Een dikkere cylinder verplaatst per mm beweging meer vloeistof, maar mogelijk met een lagere druk.
Ik heb hier niet heel erg veel verstand van! Ik hoop dat er nog wat beter onderlegde mensen reageren.
Ik vermoed wel dat je een dikkere cylinder in de remhendel nodig hebt. Ik weet dat Magura door de jaren met verschillende maten gewerkt heeft. Magura gebruikt ook minerale olie. Maar nogmaals, ik kan er naast zitten. Ik weet er onvoldoende van om te kunnen inschatten wat er gebeurt als je met de maat van de cylinder gaat spelen.
Het lijkt me wel vrij zeker dat je iedere vorm van garantie als gevolg van mixen van onderdelen wel kunt vergeten.
p.s.. voor mechanische systemen zijn er wel dubbele remhendels te vinden, die twee kabeltjes tegelijk doen.
Berichten: 897
Topics: 25
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1488 x bedankt in 808 berichten
DOT 3, 4 en 5.1 remvloeistof kun je gerust mengen (het verschil is het koopkpunt). DOT 5 is een remvloeistof op siliconebasis en mag niet met voorgaande gemengd worden. Minerale olie (bijvoorbeeld Magura Royal Blood of Citroën LHM) mag ook niet met de voorgaande vloeistoffen gemengd worden. Zoals Jeroen al aangaf, de dichtingen in remsystemen zijn voor een bepaald soort remvloeistof of olie ontworpen, ik zou er niet mee gaan zitten klooien.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 171
Topics: 15
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 307
252 x bedankt in 113 berichten
Op mijn trike zitten voor hydraulische trommel remmen, met een Magura hendel, dat werkt goed, bijvullen is ook makkelijk, alleen bij montage op het stuur, is er weiniig ruimte voor de versnelings shifter en links voor duimengas, bij een shimano XT hendel weet ik wel zeker dat die te weinig olie geven om twee remklauwen te bedienen.
Afgelopen winter heb ik deze Shimano remmen gemonteerd, en heb daar achteraf spijt van, die remmen worden gebruikt in de MTB wereld, en zijn kennelijk gemaakt en bedacht door grammen wegers, gebruiksgemak, en onderhoudsvrij zijn ze zeker niet.
Op het achterwiel v d trike en het voorwiel v d chopper heb ik ze gemonteerd, en moet vaststellen dat ze voor een zware E-trike, en dan ook nog met een aanhanger en op routes in de bergen. niet geschikt zijn, na 2 / 3 maand moet ik de remblokjes vervangen, ik had achter een schijf met van die grote sleuven gemonteerd, dat werkt als een kaasschaaf, ik heb nu een schijf met kleine ronde gaatjes, en ben benieuwt of dat beter gaat, ook dat vullen, en die weinig buigzame leiding bevalt mij niet, van onder bijvullen, via het ontluchtingsventiel gaat het beste, alleen die ene remklauw is net weer een ander nummer, daar zit geen ventiel op. moet je van boven bijvillen, wat geen vreuge bij mij doet opkomen.
Omdat het voor mijn vier wiel project nodig is dat de leiding gesplit wordt, naar de linkse en rechtse rem, en daar in de wereld v d fietsen niets kant en klaar ze vinden is, ben ik gaan zoeken bij scooters en kleine quads.
Daar zijn remklauwen , remhendels, leidingen met kant en klare aansluitingen voor banjobouten te vinden, drieweg T stukken voor banjobouten, alles geen probleem, en alles geschikt voor DOT 3 / 4 .
Dus ik ga wat bestellen v dat spul, eens kijken wat het beste is in de praktijk, misschien ligt het volgen jaar ongebruikt in het magazijn ? gewoon een gokje wagen.
Berichten: 897
Topics: 25
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1488 x bedankt in 808 berichten
Klinkt alsof je op het goede spoor zit. Anders is het wellicht nog de moeite waard eens te onderzoeken wat er op vrachtfietsen zoals van DHL, UPS, etc. gebruikt wordt.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 171
Topics: 15
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 307
252 x bedankt in 113 berichten
(4 uren geleden)melle z schreef: Klinkt alsof je op het goede spoor zit. Anders is het wellicht nog de moeite waard eens te onderzoeken wat er op vrachtfietsen zoals van DHL, UPS, etc. gebruikt wordt. Dat zou misschien een mogelijkheid zijn, alleen dat zijn fietsen die vaak speciaal voor grote bedrijven gemaakt worden, en wat voor de partikulier gemaakt wordt is vaak alleen te koop via een dealer, met als resultaat hoge prijzen, voor mij is het hobby, ik geef al veel meer uit dan voor een paar jaar terug, tweede hands koop ik niets meer, wat ik kopen wil is natuurlijk grotendeels Chinees spul, dat kan ook tegenvallen, maar de Chinesen leren ook, en de kwaliteit wordt ook beter, dus we gaan het zien komende winter.
Berichten: 897
Topics: 25
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1488 x bedankt in 808 berichten
Ik neem aan dat ze voor die vrachtfietsen ook gewoon remmen van de plank gebruiken en geen speciaal ontwikkelde onderdelen. In China kunnen ze overigens alles maken in elke gewenste kwaliteit, zie iPhones en BMW's.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
|
Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|