Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verschil tussen minerale remvloeistof en dot 3/4
#1
Op een verkoop site kwam ik een remhendel tegen die er uitziet als  op een motor, alleen kleiner, gemaakt voor E-Bikes, met een kabel om de motor te stopen en een reservoir met een deksel en een kijkglas om de stand van de remolie te bekijken net als bij auto.
In de beschrijving staat, dat alleen Dot 3/4 gebruikt mag worden en bij mijn, shimano rem staat, dat er alleen minerale remolie gebruikt mag worden, hoe brei ik dat aan elkaar ?
Deze remhendel heb ik interesse in omdat ik  deze winter een ligfiets ga bouwen met 4 wielen, dan moet  1 remhandel voldoende opbrengen voor 2 remmen, links en rechts, met die shimano hendels denk ik  dat de opbrengst niet voldoende is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Volgens mij kun je dat niet aan elkaar breien. Het zijn twee verschillende vloeistoffen, met verschillende chemische samenstelling. Op zich niet zo'n groot probleem. Hydrauliek werkt met allerlei vloeistoffen. Het probleem zit em in de dichtingen van de hydraulische zuigertjes/cylinders. Over het algemeen verdragen die of de ene, of de andere vloeistof.

Gebruik je de verkeerde, dan gaat er iets mis met het dichtingsmateriaal en krijg je een lek, of een zover gezwollen dichting dat ie niet meer beweegt. Beide geen fijne situatie.

Magura heeft een dubbel systeem. De naam wisselt een beetje maar Magura Twin, Magura Big Twin, kan resultaten opleveren. Mogelijk hebben ze inmiddels weer een andere naam.

Als tip zou ik je willen meegeven om uit te zoeken wat de diameter is van de hydraulische cylinder in je huidige remhendel. Bijvoorbeeld 13mm. Een dikkere cylinder verplaatst per mm beweging meer vloeistof, maar mogelijk met een lagere druk.

Ik heb hier niet heel erg veel verstand van! Ik hoop dat er nog wat beter onderlegde mensen reageren.

Ik vermoed wel dat je een dikkere cylinder in de remhendel nodig hebt. Ik weet dat Magura door de jaren met verschillende maten gewerkt heeft. Magura gebruikt ook minerale olie. Maar nogmaals, ik kan er naast zitten. Ik weet er onvoldoende van om te kunnen inschatten wat er gebeurt als je met de maat van de cylinder gaat spelen.

Het lijkt me wel vrij zeker dat je iedere vorm van garantie als gevolg van mixen van onderdelen wel kunt vergeten.

p.s.. voor mechanische systemen zijn er wel dubbele remhendels te vinden, die twee kabeltjes tegelijk doen.
Antwoord }
#3
DOT 3, 4 en 5.1 remvloeistof kun je gerust mengen (het verschil is het koopkpunt). DOT 5 is een remvloeistof op siliconebasis en mag niet met voorgaande gemengd worden. Minerale olie (bijvoorbeeld Magura Royal Blood of Citroën LHM) mag ook niet met de voorgaande vloeistoffen gemengd worden. Zoals Jeroen al aangaf, de dichtingen in remsystemen zijn voor een bepaald soort remvloeistof of olie ontworpen, ik zou er niet mee gaan zitten klooien.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#4
Op mijn trike zitten voor hydraulische trommel remmen, met een Magura hendel, dat werkt goed, bijvullen is ook makkelijk, alleen bij montage op het stuur, is er weiniig ruimte voor de versnelings shifter en links voor duimengas, bij een  shimano XT hendel weet ik wel zeker dat die te weinig olie geven om twee remklauwen te bedienen.
Afgelopen winter heb ik deze Shimano remmen gemonteerd, en heb daar achteraf spijt van, die remmen worden gebruikt in de MTB wereld, en zijn kennelijk gemaakt en bedacht door grammen wegers, gebruiksgemak, en onderhoudsvrij zijn ze zeker niet.
Op het achterwiel v d trike en het voorwiel v d chopper heb ik ze gemonteerd, en moet vaststellen dat ze voor een zware E-trike, en dan ook nog met een aanhanger en op routes in de bergen. niet geschikt zijn, na 2 / 3 maand moet ik de remblokjes vervangen, ik had achter een schijf met van die grote sleuven gemonteerd, dat werkt als een kaasschaaf, ik heb nu  een schijf met kleine ronde gaatjes, en ben benieuwt of dat beter gaat, ook dat vullen, en die weinig buigzame leiding bevalt mij niet, van onder bijvullen, via het ontluchtingsventiel gaat het beste, alleen die  ene remklauw is net weer een ander nummer, daar zit geen ventiel op. moet je van boven bijvillen, wat geen vreuge bij mij doet opkomen.
Omdat het voor mijn vier wiel project nodig is dat de leiding gesplit wordt, naar de linkse en rechtse rem, en daar in de wereld v d fietsen niets kant en klaar ze vinden is, ben ik gaan zoeken bij scooters en kleine quads.
Daar zijn remklauwen , remhendels, leidingen met kant en klare aansluitingen voor banjobouten te vinden, drieweg T stukken voor banjobouten, alles geen probleem, en alles geschikt voor DOT 3 / 4 .
Dus ik ga wat bestellen v dat spul, eens kijken wat het beste is in de praktijk, misschien ligt het volgen jaar ongebruikt in het magazijn ? gewoon een gokje wagen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Klinkt alsof je op het goede spoor zit. Anders is het wellicht nog de moeite waard eens te onderzoeken wat er op vrachtfietsen zoals van DHL, UPS, etc. gebruikt wordt.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#6
(22-Sep-2024, 10:58 AM)melle z schreef: Klinkt alsof je op het goede spoor zit. Anders is het wellicht nog de moeite waard eens te onderzoeken wat er op vrachtfietsen zoals van DHL, UPS, etc. gebruikt wordt.
Dat zou misschien een mogelijkheid zijn, alleen dat zijn fietsen die vaak speciaal voor grote bedrijven gemaakt worden, en wat voor de partikulier gemaakt wordt is vaak alleen te koop via een dealer, met als resultaat hoge prijzen, voor mij is het hobby, ik geef al veel meer uit dan voor een paar jaar terug, tweede hands koop ik niets meer, wat ik kopen wil is natuurlijk grotendeels Chinees spul, dat kan ook tegenvallen, maar de Chinesen leren ook, en de kwaliteit wordt ook beter, dus we gaan het zien komende winter.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Ik neem aan dat ze voor die vrachtfietsen ook gewoon remmen van de plank gebruiken en geen speciaal ontwikkelde onderdelen. In China kunnen ze overigens alles maken in elke gewenste kwaliteit, zie iPhones en BMW's.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Hoi, heeft iemand ervaring met het aan elkaar lijmen/kitten van plexiglas aan carbonfiber?

Alvast bedankt
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(29-Sep-2024, 04:04 PM)Dharm2004 schreef: Hoi, heeft iemand ervaring met het aan elkaar lijmen/kitten van plexiglas aan carbonfiber?

Alvast bedankt

Ik denk dat deze in het verkeerde draadje terecht is gekomen, lijmen en olie gaat lijkt me nogal slecht samen in een mix.

Het verslijten van remblokjes op een trike heeft vooral te maken met het feit dat ze gewoon veel meer rommel oppikken van de weg (en het spatbord) als op een "gewone" fiets. Dus ja ze slijten sneller, en inderdaad ShimaNO is nu niet echt gebruikersvriendelijk, maar ook de Hope remmen die ik er op heb vragen gewoon zo nu en dan wat aandacht. Ik maak ze dan even helemaal los om ze even aan een inspectie te onderwerpen. Vullen gaat hier vanaf de remhendel en daar moet je gewoon even de tijd voor nemen. Remmen doet het overigens zoveel beter dan de mechanische die er eerst op zaten, helemaal als er water in je leidingen binnen weet te dringen terwijl het vriest.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Als het iets met remmen te maken heeft zou ik plexiglas en carbon niet met elkaar willen verbinden. Hydraulische remmen werken op druk, en dat is best wel een hoge druk. Dat moet je niet willen met een beetje kit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
De tweede link werkt...Willeke_IGKT — 10:32 PM
Onderdelen online bestellen
Eerst bij de lokalen...martinus — 09:52 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Zo gek is 8 bar to...Wim -de roetsende — 09:52 PM
Nieuwe WAW van datakneder
Vandaag bezig gewees...datakneder — 09:27 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dich...
In mijn oude fiets h...datakneder — 09:16 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Zo gek is 8 bar toch...Arend-Jan — 07:35 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Gek genoeg houdt h...365cycle — 06:42 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
De GP5000S TR is een...365cycle — 06:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb nu een demper...Hardloper — 06:26 PM
op zoek naar een Challenge hoofdsteun
Na een 4-daagse rond...ligvogel — 05:06 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
TPU waren bepaalde ...Arend-Jan — 05:04 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Inderdaad. Het laats...Hoekie — 04:45 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Nog steeds nergens t...twilwel — 04:27 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
A la oneindig symboo...Hoekie — 01:10 PM
Onderdelen online bestellen
Zelfs bij de grote f..._Peter — 12:47 PM
Herintroductie
M5^2. En een rege...LigfietsWilsum — 09:38 AM
Van Raam trike accustoring
[quote="www.eur...melle z — 09:21 AM