Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk Urban.
#1
De eerste B4Ms in Nederland worden nu in gebruik genomen en de eerste ervaringen hebben het internet bereikt.
Dus hier een draadje om het bij elkaar te houden.

(Vergeefse hoop op dit forum maar dit geeft het tenminste een kans.)
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
#2
Bijna twee weken nadat de Bülk4More in Dronten aangekomen was heb ik een proefrit mogen maken.

Als Strada rijder ben ik gewend aan open wielkasten. Ook de buiten maten lijken ongeveer gelijk aan de Strada.

Heel anders is het stoeltje, deze ligt vrij los in de fiets, vooraan net ingehaakt in een houder, achter opgehangen met bandjes. Het zal deels wennen zijn maar ik had wat moeite met gaan zitten zonder het stoeltje onbedoeld te verplaatsen.

De afstand tot de trapas was niet helemaal goed ingesteld dus heeft Ymte hem even bijgesteld terwijl ik nog met een voet ingeklikt zat. Het grote luik voor gaf hem ruim de nodige ruimte.

Het regende dus is de schuimkap geplaatst. Ik zat met mijn schouders hoog tegen de rand en kon net over de rand van de schuimkap kijken, net als ik in de Strada heb. De harde kap heeft, in deze proefrijfiets, hoge bulten die voor mij niet nodig zijn. Mijn knieën komen niet boven de rand van de fiets uit. De bulten waren nadrukkelijk aanwezig in mijn beeld maar niet vervelend bij gewoon rijden.

Ik heb het idee dat ik minder extra fiets om mij heen heb zwerven dan ik in de Quest had, in de Strada zit er meer ruimte om de schouders, laag in de fiets viel het minder op, waarschijnlijk wel een beetje minder extra ruimte voor een tas. Omdat de fiets smaller is zal er minder bagage in passen maar dat heb ik niet uitgeprobeerd.
Naar voren toe lijkt de fiets juist iets ruimer, de wielkasten zijn iets minder vlak waardoor er meer ruimte is voor de benen, bij mij de knieën maar voor de gemiddelde mens waarschijnlijk de dijen.

Deze fiets heeft een extra tandwiel voorin, om het verstellen van de trapas makkelijk te maken. Ik weet niet hoeveel extra geluid dat maakt maar de fiets is niet stil. Ketting geluid, ratelen als de voeten stilhouden bij een rijdende fiets en wat rammeltjes van de dingen die ik mee had. En niets wat ik normaal in mijn fiets heb wat geluid dempt.

Het rijden ging soepel, 1 x 11 versnellingen. Ik wil alleen een groter kettingwiel en een de wijdere spreiding voor de cassette. Ik zat aan de bovenkant van de mogelijkheid maar had zwaarder kunnen trappen. En met mijn beenlengte denk ik dat de 155mm cranks wat te lang zijn, dus ook daarmee wil ik omlaag. Dat is geen negatieve voor de fiets, dat is de combinatie de fiets en mij.

Ik heb mijn route vastgelegd met een telefoon en een (nog nieuw voor mij) sport horloge.
Beide gaven ongeveer dezelfde afstand en gemiddelde snelheid en die waren gelijk aan wat ik in de Strada rij. Wel verwacht ik dat ik iets sneller zou gaan op bekend terrein en als ik minder voorzichtig ben (het was tenslotte niet mijn fiets) maar geen enorme verschillen.

Meteen na terugkomst in Dronten heb ik mijn eigen fiets besteld.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
#3
Ik ben wel benieuwd: wat is de reden om van de Strada over te stappen op een Bülk4more?
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(19-Oct-2024, 08:43 PM)Josligfiets schreef: Ik ben wel benieuwd: wat is de reden om van de Strada over te stappen op een Bülk4more?

De Strada voelt wat te groot, ik rammel erin op schouderhoogte. De mijne is niet ontzettend oud maar de eerste eigenaar heeft er wel veel mee gereden en dat betekent nu regelmatig onverwachte problemen. Tot nu toe niets duurs maar weer een tikje als je met een net gerepareerde fiets onderweg naar huis bent is niet leuk.

Extra punten die ik later bedacht: kortere cranks vanaf nieuw ingebouwd, de 1 x 11 versnellingen, waarschijnlijk efficiënter in energie gebruik van rijder (wat ik niet heb kunnen meten) en een nieuwe onbeschadigde lak/folie laag (de Strada kwam voor gekrast.) De hotspot (licht hoger op de fiets) vanaf het begin 'ingebouwd' maar ook de mogelijkheid om laag voor en achter extra licht te voeren.

Bovendien weet ik na ruim drie jaar VM rijden wat ik wil en dat ik het wil blijven doen.
Antwoord }
#5
Ik had al paar dagen iets van, hoe zal het met Willeke en de B4M zijn.
Goed dus.

Zijn er ook punten waarop je eigenlijk de Strada liever had gehouden?
Dus dat de Strada hierin beter is.

Hoe zit het eigenlijk met de richtingaanwijzers? Heb je een remlicht, claxon en/of bel?
Hoe bedien je de verlichting?

Merk je iets van dat het geen Carbon is, maar van glasvezel?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#6
Het proefrij model heeft geen richtingaanwijzers, die komen bij mij in de hotspot. Die hotspot gaat een kabeltje naar beneden krijgen en bediening binnen, ik denk op een dashboard links, kan ik mee leven. Voor licht kan via een kabeltje binnendoor naar dat zelfde dashboard. Het voor en achterlicht in de hotspot worden in principe met schakelaars op de hotspot bediend, geen probleem voor mij.

Volgens de velomobiel.ro B4M pagina zit er standaard een licht in met remlicht functie.
Bel is makkelijk te plaatsen, toeter kan ICB plaatsen.

Ik ben voorheen van glasvezel naar carbon gegaan en merkte daar behalve gewicht weinig van. Nu ga ik van een ouder model carbon naar een nieuwer model glasvezel, ik heb geen verschil gemerkt, maar ik had nu een lege fiets en normaal heb ik best wat erin liggen.

Precieze vergelijkingen mogen gedaan worden door mensen die met meetinstrumenten fietsen.

Ik denk dat de Strada een goede fiets is maar iets te hoog/groot voor mij. Ik zit tenminste 15 cm boven de bodem, in de B4M ongeveer 5 cm. Dat gaat verschil maken in bocht snelheid wanneer ik mijn vertrouwen in de fiets opgebouwd heb.

Het enige voordeel wat ik zie voor de Strada is bergruimte. Ik doe boodschappen met de fiets en zit nu al regelmatig aardig vol. Dus dat wordt wennen aan hoe vol het winkelwagentje mag worden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
#7
Je bent vrij kort: misschien kan je helemaal voorin, voor het kettingwiel, nog wat ruimte gebruiken voor een bagagenet/bagagebakje. Een beetje zoals Arend-Jan in z'n QV heeft.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#8
(20-Oct-2024, 12:24 PM)365cycle schreef: Je bent vrij kort: misschien kan je helemaal voorin, voor het kettingwiel, nog wat ruimte gebruiken voor een bagagenet/bagagebakje. Een beetje zoals Arend-Jan in z'n QV heeft.

Met het grote luik voorop was dat al mijn plan. En de bakken voor de wielkasten ook, nu heb ik daar dingen die zelden nodig zijn omdat ze zo lastig bereikbaar zijn. Maar reserve banden kunnen ook achterin de staart.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Dan kun je veel boodschappen kwijt, maar sommige grote dingen zijn gewoon lastig. Grote pakken waspoeder, grote pakken Cruesli. De reserve buitenband heb ik wel in de staart van de Milan, maar binnenbandjes houd ik gewoon in een tasje naast de stoel. Daar zijn ze makkelijker terug te vinden.

Moet je lang wachten op de Bülk?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(20-Oct-2024, 12:19 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik ben voorheen van glasvezel naar carbon gegaan en merkte daar behalve gewicht weinig van. Nu ga ik van een ouder model carbon naar een nieuwer model glasvezel, ik heb geen verschil gemerkt, maar ik had nu een lege fiets en normaal heb ik best wat erin liggen.

Precieze vergelijkingen mogen gedaan worden door mensen die met meetinstrumenten fietsen.

Van lopen weet ik dat de ene dag de andere dag niet is. Ik heb schoenen waar ik gisteren echt wel merkte dat ze lekker snel lopen. Maar ook met een paar (eigenlijk versleten +600 a 800 km op de zolen) heb ik op een andere dag zo'n 12km/u gelopen. En met de schoenen waar ik gisteren op liep, heb ik ook weleens gehad dat het niet lekker ging. Dus wat zeggen de getallen in de praktijk. De voordelen van net wat beter erin liggen in jouw geval, betekend dat je net wat efficiënter weet te trappen. Als ik echt wil weten hoe efficiënt een B4M zou zijn, dan ga ik of wel proefrijden waarbij ik mijn vermogen meters ga monteren en doe de Polar H10 om. Of ik ga 365cycle / Arend Jan etc vragen om het uit te zoeken. Maar nee, dat hoef ik niet te weten. Uit interesse naar u toe ben ik benieuwd naar al die praktijk ervaringen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(20-Oct-2024, 12:55 PM)Jeroen S schreef: Moet je lang wachten op de Bülk?

Nog onbekend maar uitgaande van recente leveringen wordt het op minstens 4 maanden geschat. Ymte gaat met Jan contact opnemen en daarna krijg ik een schatting gebaseerd op het orderboek.

Gelukkig hoef ik zelden grote verpakkingen aan te schaffen, het is bij mij meestal een verzameling van kleinere dingen in tasjes en netjes, dichtgeknoopt zodat de dingen bij elkaar blijven.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#12
(19-Oct-2024, 07:30 PM)Willeke_IGKT schreef: Als Strada rijder ben ik gewend aan open wielkasten. Ook de buiten maten lijken ongeveer gelijk aan de Strada.

Heel anders is het stoeltje, deze ligt vrij los in de fiets, vooraan net ingehaakt in een houder, achter opgehangen met bandjes. Het zal deels wennen zijn maar ik had wat moeite met gaan zitten zonder het stoeltje onbedoeld te verplaatsen.

De B4M is smaller, maar vooral lager dan de Strada (minder frontaal oppervlak. Dit kan door de diepe zit en de meer liggende houding waarbij je gewicht meer verdeeld is over de rug en minder zwaar op het achterwerk rust. De Strada heeft beslist meer bagageruimte (boodschappenruimte) maar door de forse breedte bij de schouders in de B4M is er wel plek voor onhandiger, harde voorwerpen. Naast de achterwielkast wordt de ruimte snel kleiner door de naar binnen gekromde staart.

Meerdere lange mensen (waartoe ik ook gerekend kan worden) hebben gemerkt dat de riempjes in de schouders snijden. Ik heb een custom 3d geprinte ondersteuning bestelt voor mijn B4M. Voor toekomstige B4M is dit niet van toepassing want de stoelondersteuning wordt aangepast, vergelijkbaar met de BulkMK1.
 De riempjes worden ook toegepast in Quattrevelo en Snoek, maar daar zitten de riempjes, bovenaan, verder uit elkaar en meer naar achteren bevestigt en blijven vrij van de schouders. Het grootste verschil is het vaste draaipunt. Bij de B4M is de onderste steun juist niet vast vanwege de snelverstelling in meerdere posities. Als de riempjes verder naar achteren bevestigd zouden zijn zoals bij Quattrevelo, dan trekt dat de B4M stoel omhoog uit die snelverstelling! Kortom, een niet zo handig ontwerp voor de B4M en daarom zal de volgende lichting van de vertrouwde Bulk stoelsteun voorzien worden.

Wat mij als BulkMK1 rijder vooral opviel aan de B4M is de ruime bodemvrijheid en de zeer korte draaicirkel. Perfect voor stad en Anton-paadjes (smal, kronkelend, niet altijd verhard). De stabiliteit doet beslist niet onder voor die van de BulkMK1. Je zit weliswaar wat hoger, maar de wielen staan vanwege de open wielkasten verder uit elkaar. Een wieltje lichten is onwaarschijnlijk, zelfs als je geen ervaring hebt. Dat verleent meteen een hoop vertrouwen en rijdt ontspannen.
De stijfheid van het alu voorframe is zeer hoog net als de alu achterbrug/vork (die verdacht veel lijkt op die van de Snoek). De krachtoverbrenging naar het achterwiel is dus prima.
Last but not least: ik had gekozen voor de comfortabele vering en dat is het ook: heerlijk comfortabel, maar zonder sponzigheid of schommelende gang. Als toch die riempjes maar niet in mijn schouders hadden gedrukt had ik er al heel wat meer kilometers gemaakt.

Ik moest nauwkeurig kijken welk deel van de B4M nu gespoten is en welke gefolieerd. Het bleek dat de witte bovenkant gespoten is en de blauwe onderkant (meerdere kleuren beschikbaar) is gewrapt. Het is eigenlijk alleen te zien bij een 2cm overlap boven het hoogste deel van de wielkast. Netjes gewrapt! De bovenkant is ook in mijn ervaring duidelijk een lastiger vorm om te folieren en volgens mij vrijwel onmogelijk zonder overlappingen op zichtbare plekken. Dat is wel te camoufleren met al dan niet reflecterende tape, maar daar heeft Roemenië vooralsnog niet voor gekozen.

Voor wie het nog niet begrepen had, Noorderlingen kunnen B4M proefrijden in Rolde (Drenthe) bij Twilwiel ;-) Lange mensen moeten nog een weekje geduld hebben tot ik de 3D steun heb gemonteerd.
Antwoord }
#13
@twilwel, ik denk dat er iets fout gegaan is.

En nu hersteld is.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Jeroen S
#14
Mijn B4M wordt eind maart begin april verwacht.

Bijna een jaar na de introductie voor het eerste productie model, volgens de instructies van velomobile.ro, via een plaatselijke dealer besteld, wordt geleverd.

Valt me tegen van Jan.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#15
(24-Oct-2024, 10:09 AM)Willeke_IGKT schreef: Mijn B4M wordt eind maart begin april verwacht.

Bijna een jaar na de introductie voor het eerste productie model, volgens de instructies van velomobile.ro, via een plaatselijke dealer besteld, wordt geleverd.

Valt me tegen van Jan.

Dit valt me tegen van je Willeke. Je hebt een velomobiel, maar vindt een wachttijd van 5-6 maanden voor een nieuwe velomobiel (waarvan de eerste test-velomobielen nog maar net uitgeleverd zijn aan de dealers) een reden voor een persoonlijke steek onder water?

Ik ken Jan niet zo goed, maar heb te doen met hem. Hij krijgt enorm veel over zich uitgestort waar hij niks mee kan. Als iemand die van dichtbij heeft meegemaakt dat Jan en Harma van SinnerBikes het ondanks enorme persoonlijke offers het niet wisten te redden, weet ik hoe moeilijk het is om aan alle verwachtingen te voldoen en ook nog winst te draaien. Toen wachttijden voor velomobielen een jaar of nog langer waren, had ik een enthousiaste proefrijder die meteen na de proefrit een Mango mee wilde nemen, in rood graag. Toen ik uitlegde dat we geen voorraad hadden en een bestelde velomobiel toch zeker nog een 8 maanden op zich liet wachten, werd hij woest en wilde niks meer met velomobielen te maken hebben.
De vraag naar velomobielen gaat enorm op en neer. Wanneer de vraag een jaar of twee geheel buiten schuld van de producent opdroogt staat deze er alleen voor met kosten die door blijven lopen. Je kunt niet verwachten dat een producent voor een korte tijd veel personeel en productiecapaciteit aantrekt omdat de vraag opeens heel hoog is. Als je op den duur wilt overleven als velomobiel producent moet je veel verder vooruit kijken. Klanten hebben een verwachtingspatroon, producenten hebben met harde werkelijkheid van doen. Dat schuurt weleens.

In het geval van de B4M speelt mee dat het een model is met een erg lage winstmarge, bedoeld om nieuwkomers aan te trekken. Verdient wordt er vooral aan de topmodellen. De focus van Jan is om de winstmarge van de B4M te optimaliseren en als dat betekent dat de productie aanvankelijk lager is, dan moet dat zo zijn. Ik vind het ook niet leuk als dealer, maar ik verwacht dat de B4M wachtlijst nog wel meer gaat oplopen.
Antwoord }
#16
Ik vraag me af in hoeverre je zeer wisselende vraag kan gladstrijken door voorraad aan te leggen. Juist de B4M is daar ideaal voor - je hoeft 'm niet vantevoren te wrappen. Dat het tot op zekere hoogte werkt weet ik zeker; er waren al dealers die veel omzet hadden door uit voorraad te verkopen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel
#17
Harry, ik heb vanaf de dag dat de introductie van de B4M aangekondigd werd gewacht. Ik zag veel filmpjes voorbijkomen, zie dan dat de levertijden voor de VS omlaag gaan maar voor Nederland omhoog.

Natuurlijk ben ik teleurgesteld.
En dat uit ik ook.

Ook ik zie juist de B4M als een model dat op voorraad gemaakt kan worden en denk dat ze dat voor de VS ook gedaan hebben.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , PieterTrapt , 365cycle
#18
Als Willekes reactie een persoonlijke steek onder wat is op Jan, dan is Twilwels reactie een persoonlijke steek onder water jegens Willke Smile
Ik denk dat Willeke er niet wakker van ligt en Jan ook niet eigenlijk.

Ben Parke bestelt volgens mij gewoon een containerlading in een keer en is een belangrijke afnemer en ambassadeur voor Amerika voor de modellen van VMworld. Volgens mij bestelde hij ze ook eerst, om ze vervolgens ook gelijk te koop aan te bieden. Ben Parke is dus een soort van dozenschuiver die gewoon in een keer een grote bestelling doet. Niet raar dat ie dan wat sneller geleverd krijgt. Dat is gewoon part of the deal.

Had ook wel verwacht dat de levering van de B4m sneller zou zijn geweest. Zeker omdat deze makkelelijk te produceren zouden zijn. Desondanks vind ik 4 maanden nog niet zo lang eigenlijk.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT , PieterTrapt
#19
Ik heb begrepen dat de VS de grootste afzet gebied is van Jan. Dus geen wonder in die zin dat je dan hoort dat er veel VM's naar daar worden verscheept. Misschien is er stiekem weer terug overlevingskansen voor BlueVelo. Maar dan wel met een fabriek in Mexico en geen Canada.
Maar kan iemand zeggen of heel de fiets gespoten wordt? Maar dan de gekleurde baan met reflectie en al wordt ingepakt?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(24-Oct-2024, 01:43 PM)Hardloper schreef: Ik heb begrepen dat de VS de grootste afzet gebied is van Jan. Dus geen wonder in die zin dat je dan hoort dat er veel VM's naar daar worden verscheept. Misschien is er stiekem weer terug overlevingskansen voor BlueVelo. Maar dan wel met een fabriek in Mexico en geen Canada.
Maar kan iemand zeggen of heel de fiets gespoten wordt? Maar dan de gekleurde baan met reflectie en al wordt ingepakt?

Inderdaad, het is ergerlijk voor Europeanen maar Ben Parke heeft in één keer een flink aantal gekocht en krijgt voorrang. Zakelijk gezien een logische zaak. Die zeecontainers kun je maar beter vol hebben. Een deel ervan binnen Europa houden zou gewoon niet zinvol zijn.

Oorspronkelijk zou de hele fiets gewrapt worden, maar dat bleek misschien te lastig om netjes te doen (de bovenkant is een ingewikkelde vorm). Nu blijkt dat alleen de onderkant gewrapt en de bovenkant gespoten is. 

De stoelsteun bovenin met riempjes blijkt in de schouders te snijden voor grote rijders en bovendien is het doordat onderin ook geen vaste verbinding is, de hele boel een beetje bi-stabiel. Je moet dus opletten dat alles op z'n plek zit bij instappen. Als het net zo wordt opgelost als bij de MK1 dan is dat prima opgelost, maar de benodigde vulstukken voor kleinere rijders maken de productie weer flink duurder. Dilemma.

Zowel bij het slechts gedeeltelijk wrappen en de wijzigingen in de stoelsteun lopen de kostenbesparingen voor de B4M dus niet helemaal zoals oorspronkelijk gedacht.

(24-Oct-2024, 01:18 PM)ZoefZoef schreef: Als Willekes reactie een persoonlijke steek onder wat is op Jan, dan is Twilwels reactie een persoonlijke steek onder water jegens Willke Smile

Nou nee, ik steek boven water. Maar het is niet persoonlijk richting Willeke, het is meer de emmer die overliep.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#21
(24-Oct-2024, 01:18 PM)ZoefZoef schreef: Ben Parke bestelt volgens mij gewoon een containerlading in een keer en is een belangrijke afnemer en ambassadeur voor Amerika voor de modellen van VMworld. 
Wat dat betreft zijn de meeste Europese dealers gewoon niet zakelijk genoeg. Helaas.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Alles staat of valt met communicatie.

Als eerder gezegd wordt (door de dealer en/of door de producent) dat een fiets in maand X geleverd zal worden, en dat wordt zonder melding verandert in X+Y en je ziet dat een ander in de planning tussendoor omhoog schuift, dan is dat gewoon onbehoorlijk. Zo ga je niet met je klanten om. Het is geen fiets van de Halfords, kom op zeg.

Dit is niet maar 1x gebeurt, en niet alleen bij de Bülk4M. Dit was ook de MO bij de SnoekL's. Nee, ik snap de irritatie heel goed.
Antwoord }
#23
(24-Oct-2024, 12:20 PM)365cycle schreef: Ik vraag me af in hoeverre je zeer wisselende vraag kan gladstrijken door voorraad aan te leggen. Juist de B4M is daar ideaal voor - je hoeft 'm niet vantevoren te wrappen. Dat het tot op zekere hoogte werkt weet ik zeker; er waren al dealers die veel omzet hadden door uit voorraad te verkopen.

Op zich kan (en werkt) dat natuurlijk (mits je de productiecapaciteit hebt om die voorraad op te bouwen). Maar, ik werk in een industrie waar de 'cost of goods' vrij laag is (men zegt graag 10% van de marktwaarde, maar het kan ook aanzienlijk minder zijn), het product prima op een standaard europallet past, en op een zo'n palletplek, zelf bij de wat goedkopere producten, probleemloos een ton aan waarde staat. Opslagkosten dus relatief gering, al moet dat dan weer wel een geconditioneerde opslag zijn.

En *toch* is het erg ongebruikelijk dat we ergens meer dan drie maanden voorraad van hebben. Het wordt als te kapitaalintensief gezien.
Bij de 'cost of goods' van een velomobiel (50-80%? Ik doe maar een gok?) is een voorraad financieel nog zeer veel lastiger op te brengen.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
#24
(25-Oct-2024, 11:37 AM)Tijanus schreef: En *toch* is het erg ongebruikelijk dat we ergens meer dan drie maanden voorraad van hebben. Het wordt als te kapitaalintensief gezien.
Het is pas kapitaalintensief als 
1. Je markt niet erg volatiel is en/of
2. Je zonder problemen op zeer korte termijn aan een plotseling stijgende vraag kan voldoen, of
3. Je markt niet deels bepaald wordt door je levertijd, m.a.w. er haakt een significant aantal klanten af door de levertijd.

Die kunnen we analyseren:
1. Velomobielenverkoop gaat met golven. Er zijn meerdere momenten geweest waarop Jan de dealers in Nederland liet weten voorlopig minder voor ze te kunnen produceren en andere momenten waarbij de levertijd flink opliep, er zijn ook momenten geweest waarop Jan de dealers vroeg of ze niet wat konden bestellen omdat het te rustig was in Breaza. Op zo'n moment een paar hardlopers uit de mallen trekken en ongeassembleerd/ongespoten ergens hoog in een fabriekshal opslaan kost je niet het hele product, enkel de materiaalkosten. De medewerkers uit hun neus laten eten is even duur. Dat product later af laten werken (desnoods bij de dealer!) als de nood hoog is, werkt in zo'n markt. Als je 70-80% van je markt voor jezelf hebt kan je ook sturen op eventuele nieuwe modellen die de verkoop van die voorraadfietsen mogelijk geweld aan doet. 
2. Als Willeke over 4 maanden haar fiets krijgt en 'm een maand later dusdanig stuk rijdt dat er een nieuwe moet komen, is er op dat moment direct een behoefte waar niet aan kan worden voldaan. Als in dat geval een belletje naar Roemenië ("heb je nog wat staan?") kan voldoen, heb je direct een extra verkoop (je voorkomt in ieder geval dat er wat uit de tweedehandsmarkt moet komen), een blije klant, en mogelijk een upsell ("is er nu geen B4M? Nou... ik heb wat geld over, doe maar een veel duurdere Urban")
3. De speed pedelec is interessant voor hobbyfietsers en voor forensen. Verreweg de meeste hobbyfietsers die op asfalt willen rijden kiezen nu voor een wielrenfiets. Voor een klein deel van de forensen is de velomobiel om diverse redenen een interessant alternatief. Ik heb er echter al meerdere gesproken die de levertijd als één van de drempels zien (daarnaast o.a. dat je ervoor naar Dronten moet om te proberen, dat het anders is en je kent ze wel). Het deel dat daadwerkelijk bij een dealer (of bij mij) komt proefrijden is vaak enthousiast, je trekt die personen met een "we hebben er één op voorraad, als je vandaag JA zegt is ie voor jou en heb je 'm volgende week staan" makkelijker over de streep. Zo makkelijk gaat het namelijk wél als je alternatief speed pedelec gaat aanschaffen. We zouden eigenlijk zelfs sneller kunnen zijn, want voor een velomobiel is een tenaamstelling is niet noodzakelijk. Je hoeft je alleen je banklimiet te verhogen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Tijanus , Willeke_IGKT
#25
(25-Oct-2024, 12:11 PM)365cycle schreef: je trekt die personen met een "we hebben er één op voorraad, als je vandaag JA zegt is ie voor jou en heb je 'm volgende week staan"

Ze kunnen mijn proefrij B4M direct hebben hoor. Jammer dat ik dan tijdelijk geen testvelomobiel heb, maar een verkochte velomobiel is een verkochte velomobiel. Probleem is dat men denkt dan te kunnen handelen, gaan zeuren over de kleur, willen gratis accessoires. Heel begrijpelijk, maar daarvoor is de marge te klein.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle , Tijanus , Willeke_IGKT
#26
(25-Oct-2024, 01:57 PM)twilwel schreef: Ze kunnen mijn proefrij B4M direct hebben hoor. Jammer dat ik dan tijdelijk geen testvelomobiel heb, maar een verkochte velomobiel is een verkochte velomobiel.
Dat is zeker niet overal zo. En zou jij er 3 geplande testritten voor afzeggen als ik nú je B4M kom kopen?

(25-Oct-2024, 01:57 PM)twilwel schreef: Probleem is dat men denkt dan te kunnen handelen, gaan zeuren over de kleur, willen gratis accessoires. Heel begrijpelijk, maar daarvoor is de marge te klein.
Mwah, dat zie ik in de speed pedelec handel ook niet zo gauw gebeuren. Accessoires kan je monteren, zeker bij een duurdere velomobiel (En dus ook bij een SP). En de kleur?
"ik wil een groene, geen zwarte" - "die kan ik leveren, kost 3 maanden" - "oh, doe dan maar een zwarte"
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Er maar geen vervolg...Fietsbennie — 06:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
- Er lijkt speling...Lopopodium — 04:05 PM
XL Hotspot in 3d-print
In een Ligfiets&...Hardloper — 04:02 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jaren ...twilwel — 03:37 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die hard...ZoefZoef — 09:34 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een dw...ZoefZoef — 09:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die harde ...Jeroen S — 08:59 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
gemeente Kapelle ver...LigZeeuw — 08:51 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Volgens mij zou de d...Jeroen S — 08:48 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Las het toevallig va...ZoefZoef — 07:58 AM
Remlicht schakelaar
Wie heeft er wel e...Raptobrikker — 07:55 AM