Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beginnende ligfietser
#27
(30-Jul-2025, 10:16 PM)Bob Hagendijk schreef: Rustig aan beginnen is altijd een goed idee. Het is wat anders dan gewoon fietsen en zal in het begin meer energie vragen ivm anders aanspreken van spieren en letterlijk opnieuw leren fietsen.
[...]

Ik fietste dagelijks, toen ik mijn velomobiel kocht. Toen direct een week lang alleen maar velomobiel gereden en de grootste gewenning was na die week weer op de stadsfiets te klimmen voor een mager 2 km ritje...  zoo instabiel, zo0 hoog. En nog twee weken later kon ik niet meer lopen zonder enorme pijn Big Grin (wel fietsen). Toen heb ik de plaatjes in de SPD schoenen maximaal naar achteren geschoven en was dat probleem na anderhalve dag ook over.

(29-Jul-2025, 10:35 PM)Lopopodium schreef:
(29-Jul-2025, 07:54 PM)martinR schreef: Welkom! Hier nog een Amersfoortse ligfietser. Eind deze maand fietsen we weer onze jaarlijkse tocht naar Emmerich. Is nu misschien wat te hoog gegrepen, maar volgend jaar zijn we het weer van plan!

Nou ken ik Emmerich goed en kom er zelfs eens om de paar weken met de fiets doorheen. Maar om daar nou jaarlijks een fietsrit speciaal voor in te plannen vind ik bijzonder. Wat biedt Emmerich nou eigenlijk behalve dan de langste brug van Duitsland te hebben dat je er een doel van een rit van maakt? Rijd dan iets verder naar Kleve zodat je die brug dan ook meepakt!

1) DHL packstations en ~ Postfilialen; 24/7 je in Duitsland bestelde -gratis bezorgde- gereedschap uit een kluisje trekken.

2) De OBI bouwmarkt aan de noordkant

3) De supermarkten met 500 grams verpakkingen 2:1 geleisuiker (bijvoorbeeld de Aldi, direct aan dezelfde parkeerplaats als een DHL Packstation

4) De Rijn

5) De bestemming van mijn eerste velomobiel-rit (na aankoop)

6) De super goedkope ijsjeszaak is er niet meer; maar toen 'ie er nog zat; yummie  Big Grin . Maar de Duitse bakker iets verderop is ook oke.

7) Wapenwinkels volgens Duitse wetten.

Nou zitten die eerste drie wel in meer (grens)plaatsen, maar in combinatie met punt 4 is Emmerich voor de meesten in Nederland toch het dichtsbijzijnde punt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR , Fietsbennie
#28
(29-Jul-2025, 11:41 PM)datakneder schreef:
(29-Jul-2025, 07:54 PM)martinR schreef: Welkom! Hier nog een Amersfoortse ligfietser. Eind deze maand fietsen we weer onze jaarlijkse tocht naar Emmerich. Is nu misschien wat te hoog gegrepen, maar volgend jaar zijn we het weer van plan!
martinR

Even ter informatie. JeroenS gaf al aan dat de spoorwegovergang in het bos tussen Babberich en Elten gesloten is. Als alles volgens planning loopt zou die op 25 augustus weer open gaan. Ik weet niet wat jullie route precies is, maar als ik het zou kiezen is dit zeker de overgang om te nemen.

Nou, vandaag ben ik van Elten naar Babberich gegaan. De spoorwegovergang is weer gewoon te gebruiken.

Veel plezier met de fietstocht.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR , Jeroen S
#29
En nu weer van VLA terug naar Martine.

Hoe bevalt het ligfietsen tot nu toe?




(28-Jul-2025, 11:34 PM)SeulementDix schreef: Ik hoop binnenkort van Amersfoort naar Doorn te fietsen en weer terug!

Is dit al gelukt?
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR
#30
Dank je wel Martin voor je uitleg en fotos. De veerdemper lijkt inderdaad veel op die van mij. Ik ga eens kijken hoe het zit bij mijn fiets en hoe goed die veer nog werkt. Ik ben net lang op vakantie geweest, dus ik was er even uit.

(29-Jul-2025, 08:01 PM)Martin van Mourik schreef: Als jouw veerdemper lijkt op die van mijn Challenge Hurricane van rond 2000, dan is het een rond ding met een zware metalen veer er omheen, en een grote platte moer die over een schroefdraad rond de demper loopt. Bij mij zit die moer boven de veer, als ik de moer omlaag draai dan duwt deze de demper uit de veer en komt de zitting hoger te staan, als ik de moer omlaag draai zakt de demper wat verder in de veer en komt de zitting lager te staan.

Bij mijn fiets was de demper versleten, er zat niet genoeg druk meer in, en dat werd steeds erger. Het gevolg is dat je zitting bij hobbels op en neer veert zonder dat het veren gedempt wordt. Bij ongelijkheden in het wegdek stuiter je dan onvoorspelbaar op en neer, en dat maakt je balans houden moeilijker.

Mijn veerdemper was voor zover ik kon nagaan niet bij te vullen, het ding was dus versleten en zou vervangen moeten worden. Toen ik in webwinkels keek wat een vervangend onderdeel zou kosten schrok ik me een hoedje, met prijzen beginnend rond de tweehonderd euro kon ik zo meer dan de helft investeren van wat ik voor de hele fiets had uitgegeven, of ook het dubbele van de fiets voor een luxe onderdeel. Ik heb toen eerst maar eens geprobeerd hoe het zou zijn zonder vering. Ik heb van twee lagen dik multiplex een houten blok gemaakt met een gat in het midden zodat het net als de metalen veer strak om de demper heen paste, en de metalen veer door dat houten blok vervangen. Van silokonenrubber heb ik een paar ringen geknipt en tussen de twee lagen multiplex gedaan, met het idee dan een klein beetje demping te hebben voor piekbelastigen.

[Afbeelding: 2025-07-27-veerdemper-a.jpg]

[Afbeelding: 2025-07-27-veerdemper-b.jpg]

Als ik mijn fiets optil dan hangt de achtervork aan die twee tiewraps. Deze heb ik inmiddels een keer moeten vervangen.

Ik vond het uitschakelen van de vering een flinke verbetering. Ik kon harder fietsen doordat een deel van mijn trapkracht niet meer verloren ging in een meeverende zitting. Ik kon ook trefzekerder sturen en balans houden doordat ik niet meer in de zitting op en neer waggelde of stuiterde bij oneffenheden in het wegdek. Ik heb het zo gehouden, en wil geen vering meer.

Ik vermoed dat ik helemaal in het begin toen ik op mijn ligfiets moest leren rijden beter af geweest was zonder de vering. Als de vering in nieuwstaat was geweest was het misschien weer een ander verhaal, maar met een versleten stuiterende vering zonder demping leren ligfietsen is denk ik moeilijker dan zonder vering.

Helaas nog niet gelukt. Ik ben net terug van een maand vakantie. Ik hoop dat ik deze week de fiets nog wat meer op orde kan krijgen en dan weer kan gaan fietsen. 
(27-Aug-2025, 06:25 AM)Wim -de roetsende schreef: En nu weer van VLA terug naar Martine.

Hoe bevalt het ligfietsen tot nu toe?




(28-Jul-2025, 11:34 PM)SeulementDix schreef: Ik hoop binnenkort van Amersfoort naar Doorn te fietsen en weer terug!

Is dit al gelukt?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Speling achterwiel - doorrijden?
Dus vraag vooral o...Hoekie — 10:00 PM
Vlechtje hoe en wat.
Welkom op het vlecht...Hardloper — 09:08 PM
Vlechtje hoe en wat.
Als je een fiets vin...Willeke_IGKT — 08:52 PM
Vlechtje hoe en wat.
Ik heb toevallig ook...Gideonaut — 08:42 PM
Vlechtje hoe en wat.
Echte verhalen zijn ...Wim -de roetsende — 08:26 PM
Vlechtje hoe en wat.
Zoals beloofd zal ik...Vlechtje — 08:04 PM
Speling achterwiel - doorrijden?
Het kan ook nog zijn...Jeroen S — 08:01 PM
Speling achterwiel - doorrijden?
Ik draai de velo o...datakneder — 07:06 PM
Beginnende ligfietser
Dank je wel Martin v...SeulementDix — 07:05 PM
9 - 1 = 8x een vm te koop bij ICB
En velomobiel.nl hee...Wim -de roetsende — 06:57 PM
Speling achterwiel - doorrijden?
Ik geloof niet dat...Hoekie — 06:45 PM
9 - 1 = 8x een vm te koop bij ICB
Is de Milan GT toeva...Gideonaut — 06:33 PM
Speling achterwiel - doorrijden?
Ik vraag mij nu af...Gideonaut — 06:31 PM
9 - 1 = 8x een vm te koop bij ICB
van de 8 zijn er 5 v...Peter de Rond — 06:16 PM
Speling achterwiel - doorrijden?
Ik vraag mij nu af h...Wim -de roetsende — 05:58 PM
9 - 1 = 8x een vm te koop bij ICB
Bij Peter de Ron...Wim -de roetsende — 05:56 PM
Speling achterwiel - doorrijden?
Interessant draadje,...TimSch — 05:49 PM