Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beginnende ligfietser
#1
Dag allemaal,

Ik wil me graag voorstellen. Ik ben een beginnende ligfietser, die net gisteren haar eerste ligfiets heeft gekocht. Een optima Lynxx. Helemaal bleu heb ik mijn eerste wiebelende rondjes gefietst. Doel is om op deze fiets mijn woon werk route af te gaan leggen. Dat is zo'n 17 km. Ik ben geen racefietser of mountainbiker, gewoon een stadsfietser. Dit wordt een avontuur dus. Ik hoop hier af en toe mijn vragen te kunnen stellen en soms ook te horen te krijgen dat ik niet gek ben dat ik een ligfiets heb aangeschaft  Big Grin
O en ik ben een vrouw. Ik begreep van eerder rondstruinen op dit forum dat er daar wat minder van zijn op de ligfiets!

Groetjes
Martine
Antwoord }
#2
Welkom Martine,
Veel veilige en plezierige kilometers toegewenst.

Ja, we zijn een minderheid als vrouwen op de ligfiets al begrijp ik niet waarom. Het fietst zoveel comfortabeler.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Veloquest , Boyd Maduro
#3
Goedemorgen, welkom op dit forum. 

Ik wens je veel lees- en nog veel meer schrijfplezier, omdat een forum nou eenmaal leuker wordt als er iets te lezen valt  Wink 

Een Lynxx is een mooie ligfiets voor beginners en ook voor gevorderden. 

Mijn ww-verkeer is 15km en ook ik was geen racefietser of mountainbiker toen ik op 34-jarige leeftijd een ligfietser werd. Ik had zelfs sinds mijn 16e nog maar weinig gefietst. Nu fiets ik dus alweer 24 jaar op en in mijn ligfietsen. Zie mijn handtekening.

Je bent zeker niet gek, gelukkig wel gek genoeg om te beginnen met ligfietsen  Big Grin Tongue 

In welk gedeelte van Nederland kunnen we je tegenkomen? Mij in het oosten tussen Deventer-Zutphen-Lochem-Holten.

Groets, Wim
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#4
Welkom Martine. 17 km is een mooie afstand voor woon-werkverkeer op de ligfiets. Veel mooie en veilige kilometers gewenst.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375 - besteld: Challenge Fujin

Ik heb niet teveel fietsen, ik heb voor elke omstandigheid een voor mij ideale fiets!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Gefeliciteerd Martine,
Niks is leuker dan rondjes fietsen op een ligfiets. Veel aangename ligfietskilometers gewenst.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Welkom op het forum Martine, weet je. Er zijn geen domme vragen, wel domme antwoorden. Ik weet zeker dat hier veel mensen zijn die je met alle liefde en plezier op weg helpen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Welkom. Na een kilometer of 200 ben je denk ik wel gewend genoeg op de fiets om je je er erg comfortabel op te voelen. Ik had ooit een Optima Orca, het iets grotere broertje van de Lynxx. Dat was een erg fijne fiets.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Welkom Martine!
Leuke gebruikersnaam heb je, haha.

Ligfietsen is verslavend, pas op Tongue 
Alvast veel plezier toegewenst, en als je vragen hebt zit je hier goed Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Ik doe mijn woon-werk van 16km in principe dagelijks op de ligfiets, is prima te doen. Kijk zelf kritisch wat de beste route is. De kortste is niet altijd de snelste of fijnste. Brede fietspaden of B wegen met weinig kruisingen rijden sneller dan dwars door een stadscentrum.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#10
Mijn tip is om de zitting in het begin meer rechtop af te stellen. Wat meer rechtop zittend is je zwaartepunt wat hoger en het balanceren makkelijker, zodat je sneller in staat bent om rechtuit te rijden zonder te zwabberen. Later als je aan de fiets gewend bent krijg je waarschijnlijk vanzelf behoefte aan een meer liggend afgestelde zitting, om je luchtweerstand wat te verminderen.
Ik weet alleen niet of dit bij jouw fiets ook kan. Ik kan niet vlot een afbeelding van een Optima Lynx vinden die zo gedetailleerd is dat ik kan zien of de hoek van de zitting verstelbaar is. Bij veel ligfietsen die zo'n veerdemper onder de zitting hebben (zoals bij de meeste fotos van een Optima Lynx) heb je meerdere gaten waar de bout van de veerdemper in kan. Het voorste gat is dan het meest rechtop en het achterste gat het meest liggend.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#11
Bedankt allemaal voor jullie reacties en tips. Geeft me nog meer zin om te blijven oefenen en sleutelen. Ik zal nog eens naar de zitting kijken. Ik had die wat rechterop versteld door de steun wat hoger te zetten, maar die is al wat ouder denk ik en die buigt door.
O en ik ben te vinden in de regio Amersfoort. Ik hoop binnenkort van Amersfoort naar Doorn te fietsen en weer terug!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
#12
(28-Jul-2025, 11:34 PM)SeulementDix schreef: Bedankt allemaal voor jullie reacties en tips. Geeft me nog meer zin om te blijven oefenen en sleutelen. Ik zal nog eens naar de zitting kijken. Ik had die wat rechterop versteld door de steun wat hoger te zetten, maar die is al wat ouder denk ik en die buigt door.
O en ik ben te vinden in de regio Amersfoort. Ik hoop binnenkort van Amersfoort naar Doorn te fietsen en weer terug!

Via Den Treek over de Griftdijk is een leuke route. Wel oppassen voor wolven.

Niels, wraf, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#13
Welkom Martine.
Je woont im een kei van een stad om met een fietstocht te beginnen. Mooi centraal en alles in de buurt.
Dit forum staat vol technische kennis en verhalen van belevenissen onderweg. Je bent sowieso welkom voor koffie als je in de buurt bent. Groeten uit Daarlerveen Twente.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#14
Ook  welkom, altijd leuk om in deze regio andere ligfietsers te spotten Smile  Ik heb nog wel een stoelsteun liggen van een Optima Orca, misschien past dat ook wel op de Lynxx, dus mocht je er een nodig hebben dan hoor ik het wel.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#15
Welkom! Hier nog een Amersfoortse ligfietser. Eind deze maand fietsen we weer onze jaarlijkse tocht naar Emmerich. Is nu misschien wat te hoog gegrepen, maar volgend jaar zijn we het weer van plan!
martinR
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT , 365cycle
#16
Als jouw veerdemper lijkt op die van mijn Challenge Hurricane van rond 2000, dan is het een rond ding met een zware metalen veer er omheen, en een grote platte moer die over een schroefdraad rond de demper loopt. Bij mij zit die moer boven de veer, als ik de moer omlaag draai dan duwt deze de demper uit de veer en komt de zitting hoger te staan, als ik de moer omlaag draai zakt de demper wat verder in de veer en komt de zitting lager te staan.

Bij mijn fiets was de demper versleten, er zat niet genoeg druk meer in, en dat werd steeds erger. Het gevolg is dat je zitting bij hobbels op en neer veert zonder dat het veren gedempt wordt. Bij ongelijkheden in het wegdek stuiter je dan onvoorspelbaar op en neer, en dat maakt je balans houden moeilijker.

Mijn veerdemper was voor zover ik kon nagaan niet bij te vullen, het ding was dus versleten en zou vervangen moeten worden. Toen ik in webwinkels keek wat een vervangend onderdeel zou kosten schrok ik me een hoedje, met prijzen beginnend rond de tweehonderd euro kon ik zo meer dan de helft investeren van wat ik voor de hele fiets had uitgegeven, of ook het dubbele van de fiets voor een luxe onderdeel. Ik heb toen eerst maar eens geprobeerd hoe het zou zijn zonder vering. Ik heb van twee lagen dik multiplex een houten blok gemaakt met een gat in het midden zodat het net als de metalen veer strak om de demper heen paste, en de metalen veer door dat houten blok vervangen. Van silokonenrubber heb ik een paar ringen geknipt en tussen de twee lagen multiplex gedaan, met het idee dan een klein beetje demping te hebben voor piekbelastigen.

[Afbeelding: 2025-07-27-veerdemper-a.jpg]

[Afbeelding: 2025-07-27-veerdemper-b.jpg]

Als ik mijn fiets optil dan hangt de achtervork aan die twee tiewraps. Deze heb ik inmiddels een keer moeten vervangen.

Ik vond het uitschakelen van de vering een flinke verbetering. Ik kon harder fietsen doordat een deel van mijn trapkracht niet meer verloren ging in een meeverende zitting. Ik kon ook trefzekerder sturen en balans houden doordat ik niet meer in de zitting op en neer waggelde of stuiterde bij oneffenheden in het wegdek. Ik heb het zo gehouden, en wil geen vering meer.

Ik vermoed dat ik helemaal in het begin toen ik op mijn ligfiets moest leren rijden beter af geweest was zonder de vering. Als de vering in nieuwstaat was geweest was het misschien weer een ander verhaal, maar met een versleten stuiterende vering zonder demping leren ligfietsen is denk ik moeilijker dan zonder vering.
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT , 365cycle
#17
(, 07:54 PM)martinR schreef: Welkom! Hier nog een Amersfoortse ligfietser. Eind deze maand fietsen we weer onze jaarlijkse tocht naar Emmerich. Is nu misschien wat te hoog gegrepen, maar volgend jaar zijn we het weer van plan!

Nou ken ik Emmerich goed en kom er zelfs eens om de paar weken met de fiets doorheen. Maar om daar nou jaarlijks een fietsrit speciaal voor in te plannen vind ik bijzonder. Wat biedt Emmerich nou eigenlijk behalve dan de langste brug van Duitsland te hebben dat je er een doel van een rit van maakt? Rijd dan iets verder naar Kleve zodat je die brug dan ook meepakt!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#18
(, 10:35 PM)Lopopodium schreef: Wat biedt Emmerich nou eigenlijk behalve dan de langste brug van Duitsland te hebben dat je er een doel van een rit van maakt? 

Hier staat de reden: https://ligfiets.net/events/4796

"We gaan weer in een rechte lijn naar Emmerich en een (vrijwel dezelfde) rechte lijn terug. Zo is de traditie nu eenmaal."

Lijkt mij een hele goede reden  Cool
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#19
En dan gaat ze dus niet eens die brug over. Rare mensen die VLA'ers.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#20
(, 07:54 PM)martinR schreef: Welkom! Hier nog een Amersfoortse ligfietser. Eind deze maand fietsen we weer onze jaarlijkse tocht naar Emmerich. Is nu misschien wat te hoog gegrepen, maar volgend jaar zijn we het weer van plan!
martinR

Even ter informatie. JeroenS gaf al aan dat de spoorwegovergang in het bos tussen Babberich en Elten gesloten is. Als alles volgens planning loopt zou die op 25 augustus weer open gaan. Ik weet niet wat jullie route precies is, maar als ik het zou kiezen is dit zeker de overgang om te nemen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
#21
(, 10:35 PM)Lopopodium schreef: Wat biedt Emmerich nou eigenlijk behalve dan de langste brug van Duitsland te hebben dat je er een doel van een rit van maakt?

Het is hun traditie, laat ze. 
Zou het de dichtstbijzijnde grens Duitsland van Amersfoort zijn? Een leuk doel op zich. En de Imbiss daar heeft goede worst. Jij en ik wonen dichter bij de grens en hebben makkelijker praten.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#22
Dank voor je reactie, Fietsbennie. Het was is 2014 inderdaad het idee om eens vanaf Amersfoort naar Duitsland te fieten. Dat hebben we sindsdien zo ongeveer elk jaar gedaan. In de coronatijd was 's Heerenberg de bestemming.
We hebben altijd een rust/eetpauze aan de Rheinpromenade. Beetje naar de brug kijken, en wespen ontwijken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#23
Welkom Martine! Je kiest het goede seizoen om te beginnen met fietsen naar het werk. Gelijk 5x per week is misschien een beetje veel van het goede, dus gun jezelf de tijd om eraan te wennen.

Voor de mensen van Vla; Wat betreft de afsluiting van die spoorweg, heb ik niet zo heel veel vertrouwen in Duitse wegwerkers die een planning halen. Als jullie over de Zevenaarerstrasse/ 8 van Babberich naar Elten willen loop je daar vast. Zuidelijk kun je er langs door gelijk net voor Babberich al naar Herwen te gaan en daar of het gravelpaadje langs de Ossenwaard te kiezen ( mooi maar wel gravel) of een dijkje. Noordelijk door tot bijna de a12 door te rijden en dan de Feldhausener weg te kiezen, dan kom je net achter de afsluiting uit. In Elten is er ook nog een spoorweg afgesloten maar bij het Station Elten kun je het spoor wel over. Stand van zaken afgelopen weekend.

En via deze omweg nog even een bruggetje terug naar beginnende ligfietsers, het kan zijn dat er ineens een moment komt dat je serieus over dit soort afstanden gaat nadenken. Dan ben je waarschijnlijk geen beginner meer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Rustig aan beginnen is altijd een goed idee. Het is wat anders dan gewoon fietsen en zal in het begin meer energie vragen ivm anders aanspreken van spieren en letterlijk opnieuw leren fietsen.
Daarna komt de fase dat het lekker gaat en je de voordelen gaat merken, gemakkelijk zonder grote inspanning grotere afstanden.
Voor je het weet denk je na over dagtochtjes van meer dan 150km.

Maar, voel je eigen lichaam goed aan en ga niet ineens teveel doen. Trek vooral met knieklachten hier aan de bel, dat kan snel een langdurige blessure worden die meestal van te voren makkelijk te voorkomen is door het goed afstellen van de pedaal afstand.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Fietsbennie
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Ik kwam vandaag ...edberg02 — 10:18 PM
Beginnende ligfietser
Rustig aan beginnen ...Bob Hagendijk — 10:16 PM
Medeliggers onderweg
Wim hij was echt wit...Jeroen S — 09:38 PM
Beginnende ligfietser
Welkom Martine! Je k...Jeroen S — 09:35 PM
Ombouw Berg Ferrari skelter tot ligfiets
Ik weet niet hoe goe...Jeroen S — 09:19 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik had een platter...broxtor — 08:52 PM
Routeplanning
Ik ben gestopt met O...Roepers — 08:47 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik had een platt...ZoefZoef — 08:22 PM
Routeplanning
Het ligt er aan we...365cycle — 07:33 PM
Routeplanning
Tegenwoordig zwe...Hardloper — 07:19 PM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
een vrouw van rond...Wim -de roetsende — 05:45 PM
Routeplanning
Weet niet of Bas...De tovenaar — 04:15 PM
Routeplanning
Tegenwoordig zweer...365cycle — 04:03 PM
Routeplanning
Ik gebruik weleens K...Hardloper — 03:51 PM
Routeplanning
Tegenwoordig zweert ...De tovenaar — 03:42 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik had een platter...liggende daan — 03:27 PM
Medeliggers onderweg
Is dat niet ZoefZo...ZoefZoef — 02:00 PM