Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Marco's ligfietstochten
#53
Op 19 juli had ik een collegiaal uitje naar Midwolda en omgeving. De collega's kwamen per auto en ik deed alles op de fiets. In Midwolda kon ik ht eenvoudig bijfietsen. Soms was ik als eerste op een locatie. De laatste locatie was in Delfzijl. Het weer was mooi die dag, maar toen we naar Delfzijl gingen sloeg het weer om en dreigden er onweersbuien. Ik was overtuigd een onweersbui in te fietsen, maar nee, hij trok voor mij langs. De collega's in het restaurant in Delfzijl hadden bij aankomst nog niet eens besteld en waren verrast dat ik niet nat geworden was. In totaal 80 km gefietst, niet gek.

De eerste foto is op weg naar Midwolda bij een Hoogholtje over het Nieuwe Kanaal. Toch een markant punt in de lege Dollardpolders ten noorden van Midwolda en ten zuiden van Nieuwolda


[Afbeelding: 20180401195341-7751b36d-me.jpg]
Hoogholtje over het Nieuwe Kanaal.

De tweede foto is het eerste punt van de excursie, 2 kilometer ten noorden van Midwolda. De plaats heet Ol Kerk omdat hier tot de 18e eeuw de oude kerk van Midwolda stond met 4 torens. Het hele dorp lag hier, maar door de uitbreiding van de Dollard was men gedwongen het dorp te verplaatsen naar de huidige locatie. Alleen de kerk bleef nog lange tijd op de oude oude locatie totdat in het huidige dorp in de 18e eeuw een nieuwe kerk gebouwd werd.

[Afbeelding: 20180401195344-1671d1d9-me.jpg]
Kolkenpad op de plaats van de verdwenen Middeleeuwse kerk van Midwolda.

De vele kolken langs het fietspad verwijzen naar de overstromingen  van de dijken die het oude dorp hadden moeten beschermen, denk ik.

Ik heb heb een en ander ook wat in beeld proberen te brengen met deze Google presentatie.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#54
(29-Aug-2017, 11:01 PM)Roepers schreef: De tweede foto is het eerste punt van de excursie, 2 kilometer ten noorden van Midwolda. De plaats heet Ol Kerk omdat hier tot de 18e eeuw de oude kerk van Midwolda stond met 4 torens. Het hele dorp lag hier, maar door de uitbreiding van de Dollard was men gedwongen het dorp te verplaatsen naar de huidige locatie. Alleen de kerk bleef nog lange tijd op de oude oude locatie totdat in het huidige dorp in de 18e eeuw een nieuwe kerk gebouwd werd.

Voorzover je die nog niet hebt, je zou deel 4 van de serie 'Verdwenenen dorpen in Nederland' eens moeten aanschaffen. Erg interessante boek(en). Midwolda staat er ook in. Erg leuk om tijdens fietstochten de dingen die in zo'n boekje worden besproken in het echt te gaan bekijken (wat er dan nog van over is). In Noord-Nederland is er een hoop nog te zien, helaas voor mij eigenlijk te ver om eventjes te gaan bekijken.
Antwoord }
Bedankt door:
#55
(29-Aug-2017, 11:19 PM)Lopopodium schreef: Voorzover je die nog niet hebt, je zou deel 4 van de serie 'Verdwenenen dorpen in Nederland' eens moeten aanschaffen.

Hartelijk dank! Dat is een leuke tip!
Antwoord }
Bedankt door:
#56
Erg interessante boekjes, maar de afbeeldingen zijn niet van bijster hoge kwaliteit en typografische slordigheden hadden ook nog wel voorkomen kunnen worden met wat beter redigeerwerk (de website oogt ook niet erg actueel). Gelukkig gaat het om de inhoud, en zijn de boekjes hun geld waard in mijn ogen.
Antwoord }
Bedankt door:
#57
Dat ben ik helemaal met je eens. Sommige fietsinfrastructuur is zo slecht aangelegd. Ik heb de fietstelweek ook gebruikt om over bepaalde fietspaden en oversteken te klagen. Met name in Appingedam lijken de verantwoordelijke ambtenaren nooit op een fiets te zitten.

Op 6 augustus ben ik van Loppersum naar Hardenberg gefietst. Ik heb daar met name in gebied van de Drentse Aa foto's gemaakt.  De kronkelende beekjes, de beekgraslanden, de kleine hoogteverschillen, bossen en heidevelden, doorkruist door vele fietspaden maken het tot een prachtig fietsgebied.

Bij Oudemolen:
[Afbeelding: 20180401195348-6b13cb78-me.jpg]
Fietspad 't Loo bij de Drentsche Aa

Verderop bij Loon. Het fietspad gaat door de de beek met een soort van voorde: een ondiepe oversteekplaats.

[Afbeelding: 20180401195346-05015a1b-me.jpg]
Op de ligfiets bij het Smalbroekerloopje

De route naar Hardenberg maakte een omweg  via Dedemsvaart omdat ik dit gebouw wilde kieken:
[Afbeelding: 20180415222847-4d2a86ae-me.jpg]
Voormalig hoofdkantoor van de Dedemsvaartsche Stoomtramweg-Maatschappij (DSM)

Overigens sta ik ook op deze foto, net niet uit beeld gefietst.

Ik vind het altijd weer mooi om oude restanten van de stoomtram en verdwenen spoorwegen tegen te komen. Ik had het met mijn vader bij aankomst erover en we zijn toen nog even naar Coevorden gegaan om daar het stoomtramstation van de DSM (vaak gefotografeerd) en de voormalige remise (veel minder vaak gefotografeerd) te bekijken.

De terugweg de volgende dag ging via Orvelte waar het echt heel druk was. Ik heb daar een foto gemaakt met de zelfontspanner die wel in mijn fotoalbum zit als herinnering, maar te slecht was voor Flickr. Het was een mooie tocht. Blij dat ik hem gemaakt heb. Heen 120 km en terug 110.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#58
Heb je die 120 heen en 110 terug in één dag gemaakt?
Antwoord }
Bedankt door:
#59
Op twee dagen. Ik heb bij mijn vader overnacht. Zaterdag heen en zondag terug. 230 km is rijkelijk veel voor mij. Op mijn tocht naar Königswinter heb ik de laatste dag wel tegen de 200 km. afgelegd.
Antwoord }
Bedankt door:
#60
Naar Texel
Mijn tocht naar en van Texel begon dit jaar eigenlijk al op maandag 7 augustus. Ik ging met mijn Daf naar Stiens omdat hij APK gekeurd moest worden. De ligfiets ging op de Twinny Load achterop de Daf mee. Terug naar Loppersum ging op de fiets en bij het bosje bij Zoutkamp heb ik deze foto gemaakt.
[Afbeelding: 37918478581_b0d6ecdb22_c.jpg]
Spookbos / Haunted forest / Geisterwald by Marco Roepers, on Flickr

Op vrijdag 12 augustus nam ik de trein van Loppersum naar Harlingen-Haven. Ikzelf vond het een grappig idee om op Harlingen-Haven uit te stappen voor de boot naar Texel.
[Afbeelding: 37409297890_d8e526d11f_c.jpg]
Station Harlingen-Haven by Marco Roepers, on Flickr
Overigens is een treinkaartje van Arriva op de noordelijke nevenlijnen goedkoper dan bij NS. Het kost 3,60 euro.

Van Harlingen-Haven ging de tocht via de Afsluitdijk.
[Afbeelding: 37644493906_caac9568f7_c.jpg]
ir. Cornelis Lely op de afsluitdijk by Marco Roepers, on Flickr
Tenslotte kwam ik bij de Veerterminal in Den Helder terecht. Daar heb ik op een wachtende Italiaan gevraagd deze foto van mij te nemen.
[Afbeelding: 23863858228_0f59e70b19_c.jpg]
TESO Veerterminal Texel in Den Helder by Marco Roepers, on Flickr

Op Texel kampeerden wij op een camping in de Prins Hendrikpolder. Dat is de polder direct achter de 't Horntje waar de veerboot aankomt. Een prima plek voor fietsers omdat het dan nog maar een klein eindje fietsen vanaf de boot en het is een prima uitvalsbasis voor tochten over het eiland.
[Afbeelding: 37847168891_c61ffb50be_c.jpg]
Texel: Camping by Marco Roepers, on Flickr

De rest van mijn gezin kwam per auto. De dag erop hebben we wat getoerd en een paar hoogtepunten als De Slufter en de De Hors bekeken.

's Avond heb ik nog een fietstocht gemaakt over het eiland. Hier fiets ik op het mooie fietspad bij de Westerslag (Paal 15)
[Afbeelding: 23971791178_eaa5521e8d_c.jpg]
Texel: Ligfietsen op het fietspad bij de Westerslag by Marco Roepers, on Flickr

De dag erop gingen we weer terug. Ik fietste weer terug naar de Afsluitdijk en daarna passeerde ik Zurich.
[Afbeelding: 37616638230_9c45109905_c.jpg]
Zurich in NL by Marco Roepers, on Flickr

Ik fietste echter niet terug naar Harlingen-Haven, maar naar Stiens. Ik had namelijk bericht gehad dat de Daf door de keuring heen was gekomen en klaar stond. Het grappige was dat deze tocht van Texel naar Stiens nu een geheel vormde met de tocht van Stiens naar Loppersum zodat ik feitelijk in 2 dagen van Texel naar huis ben gefietst.
Vlakbij Stiens ligt Marrum. Daar wordt geprobeerd het spoorverleden tastbaar te houden door bij het station wat spoorwegmaterieel te verzamelen. In de rijtuigen achter de locomotief kunnen pannekoeken worden gegeten en het draagt dan ook de naam de Pannekoekentrein. Dat heb ik maar met mijn Daf en ligfiets op de foto gezet.
[Afbeelding: 37895470081_468c05d3eb_c.jpg]
Daf 46 in Marrum bij de Pannenkoekentrein by Marco Roepers, on Flickr
Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#61
Wist niet dat je vanuit Friesland ook met de boot naar Texel kon. Dacht dat je naar Texel alleen vanuit Den Helder kon. Volgend jaar ook maar weer eens met de fiets naar Texel. Is toch wel een leuk eiland om op te fietsen.
Antwoord }
Bedankt door:
#62
Ik bedoelde dat ik in Harlingen-Haven uitstapte om via de Afsluitdijk naar Den Helder te fietsen en daar de boot naar Texel te nemen. Is maar zo'n 60 km, en dus goed te doen. Toen ik op Texel woonde (rond 2000) is er een klein tijdje een (wekelijkse?) veerverbinding geweest met Harlingen. Ik dacht dat rederij Doeksen met een catamaranboot die onderhouden heeft.
Antwoord }
Bedankt door:
#63
Op 26 augustus heb ik een fietstocht naar Sneek gemaakt.

In het Westerkwartier maakte het fietspad over de voormalige tramlijn Marum-Drachten gedeeltelijk deel uit van mijn route.
[Afbeelding: 37232018234_646dfcd344_c.jpg]
Ligfietsen over de voormalige tramlijn Marum - Drachten bij de Jilt Dijksheide by Marco Roepers, on Flickr

Na Drachten liep mijn route land net Nationale Park De Alde Feanen. Via het voetveer bij Sytebuorren belandde ik op De Burd
[Afbeelding: 37931656342_88bce068c5_c.jpg]
Fiets- en voetveer Sytebuorren - De Burd by Marco Roepers, on Flickr

De Burd is alleen bereikbaar via veren. Het is in feite een eiland, omgeven door een meer en kanalen. Aan de kant van Grouw nam ik het autoveer, voor auto's de enige manier om op en van De Burd te komen. Voor fietsers en voetgangers is het wel mogelijk om De Burd om op te nemen in een doorgaande route.
[Afbeelding: 37958422462_716784483e_c.jpg]
Veerpont De Burd by Marco Roepers, on Flickr

Daarna heb ik ik Grouw nog een voetveer genomen die mij in het dorpje zelf bracht. Vanaf het voetveer had ik uitzicht op het Pikmeer.
[Afbeelding: 37984239822_e1f4b841a6_c.jpg]
Voetveer Grouw Seinpolle - Grouw Hellingshaven by Marco Roepers, on Flickr

Er zijn nog meer voetveren daar bij Grouw. Ik nam echter de Grienedyk naar Sneek. Ik heb daar even op een terras gezeten in de drukke binnenstad waarna ik naar het station ben gefietst voor de trein terug naar Loppersum. Een fietskaartje bij Arriva kost maar 3,60 Euro. Arriva Fiets Mee Dag heet het kaartje.
[Afbeelding: 24190887198_eaa3b902a6_c.jpg]
Station Sneek by Marco Roepers, on Flickr
Antwoord }
Bedankt door:
#64
Op 10 september ben ik naar Westerwolde gefietst via Slochteren, Zuidbroek, Muntendam, Veendam, Nieuwe Pekela, kwam ik in mijn voormalige woonplaats Onstwedde terecht. het was leuk om over oude bekende weggetjes en fietspaden te fietsen. Ik fietste ook naar het Metboekbos, gelegen in het fraaie dal van de Ruiten Aa tussen Vlagtwedde en Onstwedde in. Daar was het een drukte van belang.
[Afbeelding: 38355731241_3e0543c2ba_c.jpg]
Metbroek bij Smeerling by Marco Roepers, on Flickr

Wanneer jullie goed kijken naar deze foto, zien jullie de moddersporen op het fietspad en staat er in het begin van het grasland langs de beek een witte auto. Wat niet op de foto staat, is de zwarte Hummer die een eind verder in het grasland stond, weggezakt tot de assen in de modder. Ik trof daar een bekend stel aan en die vertelden mij dat in de zwarte Hummer een bruidspaar zat. Inderdaad nu ze het vertelde, er zat een bruidsboeket op de motorkap van de auto, Ze wilden een paar foto's nemen langs de beek maar hadden er geen rekening mee gehouden dat het nogal geregend had. Het water in de beek stond ook hoog. Het bruidspaar moest om 15:00 uur op de volgende afspraak zijn. Het was om dat moment tien voor drie. De man van de witte auto was van het waterschap en probeerde de Hummer tevergeefs los te trekken.  Ik stond een tijdje met het het stel  te kletsen en won constateerden dat de enige kans om die Hummer los te trekken een tractor was. Er kwamen wat ongeruste bruiloftsgasten aan met hun personenauto's. Dat schoot niet op. De vrouw van stel besloot om dan maar zelf naar de dichtstbijzijnde boer te gaan. Ik fietste verder en even later hoorde ik het geluid van een tractor. Onderweg bedacht ik mij dat als bruidspaar voor een reguliere slome slee had gekozen ze ook niet vast waren komen te zitten in de modder. De kans dat je met een terreinwagen vast komt te zitten is groter dan met een gewone auto omdat je geneigd bent de grenzen van het ding op te zoeken. Het leven zit vol paradoxen.

Na door het Metbroek, Ter Wupping, Wedde, Wedderveer, Blijham, Winschoten, Heiligerlee en Scheemda gereden te hebben kwam ik bij de molen De Dellen even voor Nieuw Scheemda.
Naast deze molen  stond een Tjasker en die was volop in bedrijf. Een van de mensen wilde net de tjasker in ruststand zetten, maar wilde nog wel even wachten totdat ik een foto had genomen.
[Afbeelding: 37673779434_56f2107d57_c.jpg]
Tjasker bij molen De Dellen by Marco Roepers, on Flickr

Daarna heb ik de molen bezocht en met het team van de molen De Dellen   gesproken.

[Afbeelding: 38362645816_25c8dfb2f6_c.jpg]
Molen De Dellen by Marco Roepers, on Flickr

De roeden van deze molen zijn gemaakt door Buurma in Oudeschans. Toen ze dat vertelden herinnerde ik mij dat jan de Vries van Sinner had verteld dat hij bij Buurma in Oudeschans had gewerkt en dat hij daar molenroeden had gelast. "Zo leer je wel lassen", ze hij toen. Deze roeden zijn echter uit begin jaren tachtig en toen werkte Jan daar niet meer. Maar Buurma werkte wel met de tekening die hij gemaakt had.  Zowel de roeden van de molen als de ligfiets die ervoor staat (goed kijken), zijn dus mede door Jan de Vries getekend. Het was een leuk en gezellig oponthoud. Daarna ben ik via Siddeburen, Appingedam, Wirdum en Garrelsweer weer naar huis gefietst.
Antwoord }
Bedankt door:
#65
Mooie plaatjes weer! En leuk verhaal over die Hummer... Pech met het trouwvoertuig hoort er nu eenmaal bij (bij mij had ik een doorgebrande accukabel waardoor ik naar de receptie gesleept moest worden...)
Antwoord }
Bedankt door:
#66
Dank je, Erik! Dat pech bij trouwauto's hoort, wist ik niet. Wij liepen alles op onze trouwdag.
Antwoord }
Bedankt door:
#67
Op 24 september fietste ik naar Zuidbroek voor een bezoek aan het Noord-Nederlands Trein en Trammuseum. Op de terugweg maakte ik deze foto met zelfontspanner en Ultrapod. Ik had geluk net in een zonnestraaltje te fietsen.
[Afbeelding: 37859287994_a57ba1033a_c.jpg]
Stootshorn by Marco Roepers, on Flickr
Loppersum ligt op de klei, maar Schildwolde en Slochteren liggen op een zandrug in wat eens veengebieden waren. De atmosfeer is daar al heel anders getuige de laan met dikke eiken hier, tussen Slochteren en Noordbroek.
Antwoord }
Bedankt door:
#68
Mooie foto's, wat ik mij afvraag is wie die foto's maakt aangezien jij bijna op iedere foto op je fiets zit.
Antwoord }
Bedankt door:
#69
De meeste foto's met Ultrapod en zelfontspanner.
Zoals hier
[Afbeelding: 2009pbVY4ErBWNdRC3hXrg-J8KKeCfRuqs0m9kOm...77-h959-no]

Deze set-up resulteerde in deze foto:
[Afbeelding: 31879078651_9a0babe2d0_c.jpg]
Ligfietsen op het pad langs het Meedenerdiep in Muntendam by Marco Roepers, on Flickr
Bijna alle foto's met mijzelf erop heb ik op deze manier genomen. Bij de foto bij het Metbroek bij Smeerling heb ik de bekende die ik daar ontmoette gevraagd de foto  te nemen. Dat doe ik af en toe.

De camera is een nog een camera met filmrolletjes. Het is een Canon Eos 3000, door mij aangeschaft in 1999. Die heb ik een jaar of vijf gebruikt en toen weggelegd omdat ik digitaal ben gaan fotograferen. In 2014 werd ik spijtoptant en ben ik teruggekeerd naar het zg. analoge tijdperk. Gelukkig kan dat nog steeds.
Antwoord }
Bedankt door:
#70
Op 30 september voer het veer Delfzijl-Emden-Ditzum voor het laatst in 2017. Ik had er in 2017 nog niet meegevaren. Ik besloot mijn laatste kans aan te grijpen. Ik dacht dat de voorspellingen niet heel slecht waren en fietste naar Delfzijl.  Daar ging aan boord van de Dollard
[Afbeelding: 25453264197_7d7d726f39_c.jpg]
Op de Dollart by Marco Roepers, on Flickr 

Ik was de enige fietser aan boord, zoals jullie kunnen zien. Tijdens de overtocht kwamen donkere wolken vanuit het westen steeds dichterbij. Bij aankomst in Ditzum regende het inmiddels behoorlijk. Ik besloot maar de de kortste route te nemen naar Leer. Het paadje langs de dijk was bedekt met schapenstront. Dat is met regen een grote ellende. Dus fietste ik maar langs de grote weg naar Leer.

In Leer heb ik een terrasje genomen. De parasol fungeerde als paraplu.
[Afbeelding: 39613333204_9579eca7d0_c.jpg]
Regen in Leer by Marco Roepers, on Flickr
Ik was inmiddels doorweekt.  Mijn fietsjas was niet op dit soort omstandigheden berekend. Bovendien is het niet slim om je jas vanachteren in de regenbroek te stoppen.

In Weener miste ik net de trein. Dus nog een uurtje rond gefietst. Ik heb toen deze foto genomen van het provisorische einde van de deze spoorlijn.
[Afbeelding: 40324619291_2805f6751a_c.jpg]
Weener end of line by Marco Roepers, on Flickr

De handleiding van mijn fototoestel meldde dat het toestel niet tegen regen bestand was. Gelukkig had ik net een soort regenjas voor fototoestellen gekocht bij mijn fotograaf. Toen ik bovenstaande foto nam was, keek ik via de zoeker door een waas vanwege de condens. Ik vroeg mij af wat er van de foto was terechtgekomen, maar vrijdag bleek de foto veel beter te zijn dan ik had gedacht. Blijkbaar zat de meeste condens op de zoeker.
De gesloten goederenwagens zijn in gebruik bij een hovenier die daar zijn bedrijf heeft.

In de trein was het warm en begon ik een beetje te drogen. Thuisgekomen ben ik gelijk maar gaan douchen.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#71
Op het terrasje al net zo rustig als op de pont zie ik.

Het glibberige van schapenstront ken ik. Het pad op de Staats-Spaanse linies bij Koewacht ligt ook vaak vol. Maar door de wildroosters kan ik daar met de trike niet meer komen. Sad

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#72
Als enige op een veerpont, dat heb ik regelmatig met ritjes. Je vraagt je soms af waar ze het van doen... 

Toen ik gisteren in de haven van Moerdijk wat foto's nam, kwam ik weer langs de steiger waar in de zomer het pontje Moerdijk-Strijensas aanlegt. Ik wil daar al jaren een keer gebruik van maken, is nota bene op 5 minuten lopen van mijn huis, maar het is er nog nooit van gekomen...

En paden met schapen erlangs zonder hekken vermijd ik liever. Die stront is me te glibberig. Hier in de buurt staan daar sowieso van die fietshekjes waar ik met de ligger amper tussendoor kan.
Antwoord }
Bedankt door:
#73
(18-Feb-2018, 09:53 AM)ErikvanD schreef: Toen ik gisteren in de haven van Moerdijk wat foto's nam, kwam ik weer langs de steiger waar in de zomer het pontje Moerdijk-Strijensas aanlegt. Ik wil daar al jaren een keer gebruik van maken, is nota bene op 5 minuten lopen van mijn huis, maar het is er nog nooit van gekomen...

En paden met schapen erlangs zonder hekken vermijd ik liever. Die stront is me te glibberig. Hier in de buurt staan daar sowieso van die fietshekjes waar ik met de ligger amper tussendoor kan.

Hoe zit het het veerpontje tussen Lage Zwaluwe en de Biesbosch. Ben je daar wel eens mee overgevaren? Vaart waarschijnlijk alleen in de zomer denk ik.
Antwoord }
Bedankt door:
#74
Nee ook niet... Ik heb al wel een tijdje een pontjes route in mijn navigatie staan die een aantal van die pontjes gebruikt (o.a. deze twee). Van de zomer toch maar eens een keer rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#75
Ik ben maar lid geworden van de Vrienden van Voetveren.  Volgens hun (of moet ik zeggen "onze"?) website www.voetveren.nl voer hij in 2017 van 6 mei tot 15 oktober.  De website van het veertje is: www.leeuweveerke.nl. Daar staat dat het veer vanaf medio april weer gaat varen.

Overigens is het veer Ditzum-Emden-Delfzijl in de eerste slag van Duitsland naar Nederland beter bezet dan dan de eerste slag vice versa. Ik was niet de enige die gebruik maakte van het veer. Er waren een paar andere reizigers (zonder fiets). Vaak zijn het Duitsers. Ik kan mij niet veel mensen herinneren die ik heb gesproken die gebruik gemaakt hadden van het veer. Veel mensen weten niet eens van het bestaan ervan. En dan heb ik het over de regio rond Delfzijl in Nederland.
Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#76
(18-Feb-2018, 07:23 PM)Roepers schreef: Ik ben maar lid geworden van de Vrienden van Voetveren.  Volgens hun (of moet ik zeggen "onze"?) website www.voetveren.nl voer hij in 2017 van 6 mei tot 15 oktober.  De website van het veertje is: www.leeuweveerke.nl. Daar staat dat het veer vanaf medio april weer gaat varen.

Daar ben ik ook afgelopen jaar lid van geworden. Vind het wel een geinige vereniging. Denk dat de voetveren elk fietsseizoen toch wel een eurootje of 40 / 50 aan omzet extra hebben aan mij.
Antwoord }
Bedankt door:
#77
Zaterdag 14 oktober was  er een speciale treinrit georganiseerd vanwege het afscheid van de laatste dieseltrein van NS: De Buffel oftewel DM 90. Die rit ging naar en over de spoorlijn van de STAR (tussen Veendam en Musselkanaal). De rit begon in Zwolle, dat wij voor mij geen optie. Gelukkig heb ik en ligfiets en ben naar Veendam gefietst.

[Afbeelding: 25483143427_10c5449439_c.jpg]
Venlo dankt Veendam by Marco Roepers, on Flickr  

Op dit bankje heb ik even  een boterham gegeten en wat gedronken. Ik vroeg mij af wat Venlo nu aan Veendam te danken had. Ik heb het naderhand thuis uitgezocht en het bleek voor de opvang van evacuees uit Venlo in 1944 te zijn.

Ik fietste door naar de brug in Bareveld over het Stadskanaal. Ik heb er een tijdje moeten wachten in mijn uppie. Toen kwam daar eindelijk de Buffel aan. Hij stopte er voor een fotostop op de brug. Het was gedaan met de rust. De trein liep helemaal leeg. Ik heb toen de deze foto maar gemaakt van mijn ligfiets, de excursiegangers en de trein op de brug.

[Afbeelding: 39663859174_54644cfa4b_c.jpg]
Afscheid van  DM '90: Fotostop op het spoorviaduct van Bareveld by Marco Roepers, on Flickr

Ik ben nog voor de trein uitgefietst naar Boerveenschemond en Stadskanaal. Voor de trein uit fietsen ging heel gemakkelijk.  Na Stadskanaal reed de trein nog door naar Musselkanaal. Ik ben weer naar huis gefietst.

Dat de Buffel de laatste dieseltrein van NS is, wil niet zeggen dat het de laatste dieseltrein van Nederland is. Bij andere vervoerders zoals Arriva rijden er nog heel veel.
Antwoord }
Bedankt door:
#78
Leuk die combi met treinen. Ik wil al een hele tijd een foto maken van een van mijn fietsen met een voorbij razende Thalys op de achtergrond maar ik ben altijd te laat met het pakken van mijn camera Wink Als je hem aan hoort komen ben je eigenlijk al te laat...
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 32 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM
Korte cranks
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM