Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Marco's ligfietstochten
#1
In dit draadje heb ik foto's geplaatst van een tochtje op 4 maart langs Onderdendam - Zuidwolde en de stad Groningen. Ik denk dat het beter is om maar 1 draadje te maken met mijn foto's van ligfietstochten. Het staat iedereen vrij om te reageren natuurlijk, sterker nog, iedereen is uitgenodigd om dat te doen. Ik maak voornamelijk analoge foto's (met filmrolletjes dus, dat is niet echt analoog maar meer een chemisch proces. Analoog wordt zo genoemd  ter onderscheiding van digitale foto's die inderdaad wel digitaal zijn. De term analoog is in dit geval een voorbeeld van analoog woordgebruik: analoog in het kwadraat dus. einde excurs) .Mijn foto's zijn doorgaans daarom van enige tijd of langer geleden en vrijwel nooit van vandaag of gisteren. De volgende foto's zijn nog ouder. 

Op 4 februari was de Wandel-, fiets- en kampeerbeurs in de TT-hal in Assen. Mark Burgers zou er ook zijn met een stand van ACE, zo had hij aangegeven op ligfiets.net. Het was wel 60 km fietsen, 120 km heen en weer en zo'n afstand had ik nog niet in de winter afgelegd.

De fietstocht voerder langs de natuurgebieden tussen Kolham en het Schildmeer. Deze foto is genomen bij Woudbloems Ae.
[Afbeelding: 20180401195104-f10e12bf-me.jpg]
Fietspad door Ae's Woudbloem

Daarna passeerde ik Kropswolde en bij Zuidlaren ging ik de Hondsrug over het Nationaal Beek- en Esdorpenlandschap Drentsch Aa in. Een gebied waarvan mijn hart sneller gaat kloppen, zo mooi.
Het voert langs hogere essen en beekdalen met kronkelige beekjes en natte graslanden. Een van de beekjes is het Anlooër Diepje tussen Schipborg en Gasteren.
[Afbeelding: 20180401195102-de63094a-me.jpg]
Anlooër Diepje

[Afbeelding: 20180401195059-67d7948e-me.jpg]Anlooër Diepje.

Via Loon kwam ik in Assen en nadat ik het kantoor van de NAM was gepasseerd en onder de A27 was doorgereden kwam ik bij de TT-hal. De meeste bezoekers kwamen per auto, maar ik ontmoette bij aankomst ook een medeligfietser.
[Afbeelding: 102673-9cbf49b230e847bb5bcbbc36a45f925b.jpg]

Ik heb uitgebreid staan praten met Mark en onderwijl kwam ook nog een medeligfietser uit Ten Boer langs. Tijd voor een gezamenlijke foto.
[Afbeelding: 102674-50e505a3dd6471e90466a1c8ac7ad02b.jpg]

Edwin Visser was er ook met een stand met de Whike, een ligfietsdriewieler met met zeil.

[Afbeelding: 102675-c0219a1a85d70b5665cca9f0a26ab7a0.jpg]
Deze foto heb ik met mijn mobiel genomen.

De tocht heb ik uitgezet met de fietsplanner van de Fietsersbond. En de route was geheel naar mijn tevredenheid. Veel fietspaden en natuurgebieden.
[Afbeelding: 102677-e72961572a73712cc556731522dec471.jpg]
Terug heb ik dezelfde route genomen.
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#2
Mooie foto's weer Marco!
Ik "bundel" ook de foto's van m'n tochtjes in 1 draadje, zo wordt het een beetje een dagboek van m'n ritten in 2017.

Het kan misschien aan mij liggen hoor, maar ik vind analoge foto's over het algemeen een veel warmer beeld hebben dan digitale. Misschien dat ik ook nog eens een "rolletjes camera" aanschaf.

Grt,

Frank

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Dat is leuk om te lezen, Frank. Ik ben in 2014 weer begonnen met mijn oude camera die ik zo rond de eeuwwisseling heb gekocht. De kwaliteit van filmfotografie staat nog steeds. De kleuren zijn inderdaad erg mooi van Fujifilm Superia. Er zijn ook andere films met wat andere eigenschappen en die zijn ook de moeite waard. Filmfotografie is ook veel tastbaarder. Het negatief is immers het origineel. Bovendien neem ik nu veel bewuster foto's. Ik overweeg echt elke keer of het de moeite waard is om een foto te maken. Dat is ook een pre.

Op 22 januari maakte ik een fietstochtje richting het Noorden van zo'n 30 km. Over het Hogeland lopen vele fietspaadjes en die nam ik als leidraad voor de planning van deze fietstocht.
[Afbeelding: 20180401195108-712525e8-me.jpg]
U verlaat Doodstil
Ik passeerde het dorpje Doodstil. Een fraaie plaatsnaam, maar eigenlijk is het Doods-til. Til betekent brug en Doode is eigennaam verwant met Doede. Doodes brug betekent het eigenlijk. Verderop, achter de lantarenpaal ligt het fietspad waarover ik naar Uithuizen reed.

Aan de noordkant van Uithuizen ligt een fietspad om het dorp heen richting Uithuizermeeden. Dat fietspad loopt door kleine bosjes aan de dorpsrand.
[Afbeelding: 20180401195106-eb03912b-me.jpg]
Met de ligfiets op het Vicariepad, Uithuizen

Na Uithuizermeeden fietste ik weer richting Loppersum. Even voor Zeerijp (vlakbij een fietspad)  ligt de boerderij De Diek'n en daar heb ik een kop koffie gedronken.
[Afbeelding: 100671-defb63b7356a0c611a032eafe26a106e.jpg]

Een mooie tocht in de winter. Het voordeel van de winter is dat het licht zo mooi zacht is.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Was een frisse dag zo te zien.

De achtergrond van plaatsnamen is vaak interessant. Hier hebben we ook zat met aparte namen voor dorpen en gehuchten. Misschien eens een tocht aan wijden. 

Dit weekend m'n oude Praktica PLC 3 nog eens nakijken heb ik 36 jaar geleden gekregen voor m'n 16de verjaardag omdat ik absoluut geen brommer wilde maar een fotocamera.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Leuk, Frank dat je je oude analoge camera weer wil gebruiken. Het is echt de moeite waard en bovendien, de camera verdiend het! Ook zorgen extra filmfotgrafen voor een bredere basis voor het hele filmrolletjesgebeuren.

Filmrolletjes moet je ook wegbrengen zodat ze ontwikkeld afgedrukt kunnen worden (tenzij je dat zelf doet) en dat doe ik op de ligfiets. Ik breng ze naar Appingedam. Zo had ik in het laatste weekend van november 2016 mijn rolletjes volgeschoten. Maandag was de fotozaak dicht en dinsdag 29 november 2016 toog ik in alle vroegte naar Appingedam. En wat een ochtend om te fietsen!

Nog in  Loppersum:
[Afbeelding: 20180406154236-e0e2fa5b-me.jpg]
Wijmersweg vroeg in de morgen op een winterse dag

Ik fietste eerst langs het kanaal de Wijmers  naar Garrelsweer en vanaf daar volgde ik het Damsterdiep. Bij Wirdum maakte ik deze foto:
[Afbeelding: 20180406154235-6b02dd60-me.jpg]
Vorst en mist

Gelijk voorbij Eekwerderdraai liggen er aan de noordkant van Damsterdiep een landgoederen. Dit is Rusthoven.
[Afbeelding: 20180505222619-eba46af5-me.jpg]
Rusthoven vanaf de Stadsweg gezien

Vlak voor Appingedam, tegenwoordig ligt het binnen de bebouwde kom van het stadje ligt Tjamsweer. Dat lag daar in een kromming van het Damsterdiep als een plaatje.
[Afbeelding: 20180406154238-1ded0f81-me.jpg]
Tjamsweer met nevels

En daarmee had ik de eerste foto's van mijn rolletje alweer verschoten, terwijl het vorige rolletje nog niet bij de fotograaf lag. Het was echter ook zo'n mooie vorstige ochtend met rijp en mist.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Die foto bij Wirdum is fantastisch Marco!

Het voordeel van film fotografie is inderdaad dat je selectiever fotografeert, meer en beter nadenkt over compositie, lichtval etc...
Digitaal is "gewoon" een serie foto's maken en later wel zien welke geslaagd is.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Dank je, Frank. Ochtendstond heeft goud in de mond. Dat weet jij natuurlijk als geen ander, maar deze ochtend was wel heel speciaal.

Op 4 december maakte ik een fietstocht naar Weener in Duitsland. 

Deze foto is gemaakt bij het Hondshaltermeer. Het bruggetje ligt ongeveer op de plek waar het Hondshaltermaar overgaat in het meer dat naar dit maar is genoemd. Het meer is aangelegd als natuurproject in de jaren 80.
[Afbeelding: 20180401194819-b64415ea-me.jpg]
Fietspad en bruggetje bij het Hondshalstermeer

De route voerde ook langs een ander jong meer. Het Oldambtmeer is ongeveer 10 jaar geleden aangelegd als ruggengraat van het Blauwe-Stadproject.  Hier fiets ik langs  de noordoever.
[Afbeelding: 20180401194822-9f336f52-me.jpg]
Op de ligfiets langs het Oldambtmeer by Marco Roepers, on Flickr
Deze foto is als volgt genomen: Ik zet mijn analoge fototoestel op de de Ultrapod, die in dat geval met het klittenbandje aan iets vast is gemaakt. Ik zet de timer aan. Ik controleer of het beeld ongeveer is, wat ik hoop , dan zet ik mij schrap. druk de ontspanknop en heb 10 seconden om op de fiets te komen en in beeld te fietsen of er niet uit te fietsen. De foto's waarbij ik richting de camera fiets zijn het meest uitdagend. Deze manier van fotograferen (met analoge camera natuurlijk) mag wat bij betreft aan regel 17 van de ethische regels voor de ligfietser toegevoegd worden.

Bij Nieuweschans passeerde ik grens tussen Nederland en Duitsland. Op deze foto bevind ik mij al in Duitsland. Nederland ligt een aantal honderden meters verderop aan het begin van het fietspad.
[Afbeelding: 20180401194824-bd4863a9-me.jpg]
Ligfiets op de Nederlands-Duitse grens
Overigens heet het hier aan beide zijden van de grens Rheiderland. Een grens is ook meer relatief.

Terwijl ik richting Bunde fietste passeerde mij de Arriva van Spurt naar Groningen. Deze treinen reden toen sinds kort weer. Door een botsing van een coaster met de Frieschenbrücke is deze brug totaal vernield en kan de trein niet meer naar Leer. Weener is nu ingericht als eindstation.
[Afbeelding: 20180401194826-e777be6f-me.jpg]
Rendez-vous tussen ligfiets en de trein uit Bunde

Na Bunde kwam ik in Möhlenwarf, dat op een zandrug ligt. Het wordt door een laagte gescheiden  van Weener. In die laagte ligt het natuurreservaat Püttenbollen.  De overgang tussen rug en laagte is scherp en dat levert weer een mooi verhoogd perspectief op. Langs de Püttenbollen voert een fietspad naar Weener. Foto genomen op manier zoals boven is beschreven.

[Afbeelding: 20180401194828-dd716c89-me.jpg]
Uitzicht over het natuurreservaat de Püttenbollen vanaf Möhlenwarf

Tenslotte belandde ik in het kleine stadje Weener aan de Eems. Het is een mooi oud Oost-Fries stadje.
Ik reed naar het station dat sinds kort een eindstation is. Het is alleen aangesloten op het Nederlands spoorwegnet omdat de Wiederline hier dankzij een onfortuinlijkheid hier eindigt. Dat geeft weer iets extra's aan het station.

[Afbeelding: 20180401194831-746f42d5-me.jpg]
End of Iine

Met deze trein ging ik weer terug naar Nederland en hier instappen was een van de doelen van deze fietstocht. Overigens verkoopt Arriva eigen fietskaartje dat niet duurder is dan de huurprijs van een OV-fiets. Hij is te koop bij de wat onhandige Arriva-automaat die het kaartje op je OV-chipkaart zet.

[Afbeelding: 20180401194833-5a4c5bcb-me.jpg]
De trein van Weener naar Groningen

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Zaterdag 28 december 2016 fietste ik naar museumspoorlijn de STAR in Stadskanaal. Het landschap verandert onderweg. E\Ik vertrek uit het Noordelijk wierdengebied, dan kom ik ten zuiden van het Damsterdiep  verandert het landschap van karakter en rond Slochteren reed ik door het Duurswold, een voormalig veengebied, maar toch geen Veenkolonie. Langs het Slochterbos (eigenlijk het landgoed van de Fraeylemaborg) leidt een mooi fietspad richting Zuidbroek. 
[Afbeelding: 20180401195115-ace54f8a-me.jpg]
Ligfietsen door een pingoruïne by Marco Roepers, on Flickr

Bij het einde van het bos liep het fietspas door een laagte die een heuse pingoruïne bleek te zijn. Dat was ik nog niet tegengekomen in de boeken die ik over het landschap gelezen heb. Op de foto zie je dat het fietspad verderop iets omhoog gaat. Dat ik kennelijk de wal van de pingoruïne. Dat was een leuke ontdekking. Het landschap op deze manier leren lezen maakt ligfietsen nog leukerder.

Daarna fietste ik door de Veenkoloniën. Daar zijn nog steeds mooie stukjes te vinden. Ik fietste naar Stadskanaal waar het station van de STAR is. Deze museumlijn heeft voor fietsers een rijwielwagen en daar past mijn ligfiets heel ruim in. Ik word daar altijd vriendelijk geholpen door de mensen van de Star om fiets in deze wagon te krijgen.

[Afbeelding: 20180401195113-f2046aba-me.jpg]
Ligfiets en rijwielwagen bij de STAR

De Star bracht wij naar terug naar Veendam en vanaf Veendam fietste ik weer naar huis.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Stoomtreinen en ligfietsen, 2 dingen die me nauw aan het hart liggen (stukje familie geschiedenis Smile )

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#10
(17-Apr-2017, 10:08 AM)Frank schreef: Stoomtreinen en ligfietsen, 2 dingen die me nauw aan het hart liggen (stukje familie geschiedenis Smile )

Mooi dat ik niet de enige ben. Het is een prachtige combinatie. De Star is een prachtig doel voor ligfietstocht.

Naar het hoogste Noorden
Van Nederland

Op 11 maart stapte ik op de Sinner Demon voor een tocht naar het Noorden.
[Afbeelding: 20180401195051-7a2cd273-me.jpg]
Krokusjes op de wierde van Usquert

In Usquert bloeiden er naast de kerk hoog op de wierde deze mooie krokusjes. Dat moest natuurlijk weer analoog en met Ultrapod en timer vastgelegd worden. Blij dat ook het hoogteverschil van de wierde met de omgeving perspectivisch vastgelegd is.
Via Noordpolderzijl (absoluut een foto waard, maar dat had ik al eerder gedaan) fietste ik langs de Waddendijk. Dar ontdekte ik dat buitendijks alle hekken open stonden die normaal belemmerend zijn voor fietsen en verlegde ik mijn koers buitendijks langs de kwelder.

[Afbeelding: 20180401195055-fa6efc9a-me.jpg]
Buitendijks ligfietsen langs Groningse kwelders
De Ultrapod vastgemaakt aan zo'n hek, helaas onvoldoende op horizontaliteit gecontroleerd en aangezien ik foto's niet wil corrigeren toch maar zo geupload omdat hij toch de moeite waard is.

Op de dijk van de Emmapolder staat het kunsterwerk Poort Kaap Noord dat het noordelijkste punt van het Nederlandse vasteland aangeeft.  Op deze foto fiets ik in de richting van het kunstwerk en dankzij de telelens zie je ook mooi de eigenlijk flauwe kromming van de dijk.
[Afbeelding: 20180401195053-9851d1c5-me.jpg]
Ligfietsen naar Poort Kaap Noord
Deze foto overtrof mijn verwachtingen toen ik ze afhaalde bij de fotograaf, zeker vanwege de mooie scherptediepte. Soms valt het mee. Nadat ik het hoogste doel gehaald had ben ik via Eemshaven en Uithuizermeeden weer teruggefietst. Een mooie tocht van naar schatting 60 km.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Op 12 maart maakte ik een fietstocht in de omgeving van Loppersum. Ik passeerde daarbij het Fietspad Meelenbrij Tussen Oosterwijtwerd en het Damsterdiep. Het voert langs het Oosterwijtwerder Maar en op de plek waar het fietspad de spoorlijn kruist is er een drijvende spooronderdoorgang gemaakt over het Maar. Het blijft leuk om erover heen te fietsen.
[Afbeelding: 20180401195235-abd39deb-me.jpg]
Over de drijvende spooronderdoorgang op de Oosterwijtwerder Maar
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Op 5 augustus 2016 gingen we een weekendje kamperen op Texel. Mijn Dafje moest wat reparaties ondergaan en dat gebeurde in Stiens. Dat was een mooie gelegenheid voor een combinatie om met de ligfiets op Texel te komen.

Dus eerst met de Daf naar Stiens en de Sinner Demon achterop de Daf.

[Afbeelding: 100978-1bb49d13296e3f03a46f090e4387012c.jpg]


Vervolgens fietste ik richting de Afsluitdijk. Tussen Franeker en Hitzum nam ik het fietspad dat op het voormalige stoomtramtracé van de NTM lag.
[Afbeelding: 20180401195135-eaf9e5e7-me.jpg]
Fietspad op  de voormalige tramlijn Franeker-Hitzum

Daarna bereikte ik de Afsluitdijk. Bij Kornwerderzand heb ik even gerust.

[Afbeelding: 100980-e82cb6c65cdd183e402888d9d60319f5.jpg]

Aan het einde van de Afsluitdijk haalden mijn vrouw en kinderen in. Omdat de brug daar omhoog stond haalde ik hen en weer in en toen het autoverkeer weer op  gang gekomen was,  begroetten we elkaar voor de derde keer.
Daarna ben ik over het voormalige eiland Wieringen gefietst en fietste door naar Den Helder. Daar kon ik zo de boot op fietsen (na een kaartje gekocht te hebben). Op de boot kwam ik mijn vrouw en kinderen weer tegen. Ze hadden in een lange wachtrij voor de boot gestaan. We kampeerden op een boerencamping de Prins Hendrikpolder. Dat is de polder achter 't Horntje waar de boot aanmeert.

[Afbeelding: 20180401194707-bec5c05e-me.jpg]
Kamperen op Vertrouwen op Texel

Op 6 augustus heb ik nog een fietstocht gemaakt over het eiland. Als liefhebber van fietspaadjes kan dan het Waal en Burgerdijkje niet in de route ontbreken:

Op 7 augustus gingen we weer naar huis. Ik nam de ligfiets. Op Wieringen, dat zonder meer een mooi onderdeel van de route is, heb ik even gerust.
[Afbeelding: 20180401195131-7ee4d9b6-me.jpg]
De ligfiets bij de Kleiput Vatrop op Wieringen

Daarna werd ik over de Afsluitdijk geblazen en daarna vervolgde ik mijn route  aan de buitenkant van de Caspar de Roblesdijk naar Harlingen.
[Afbeelding: 20180401195133-f62e2e41-me.jpg]
Met de ligfiets op de Caspar de Roblesdijk by Marco Roepers, on Flickr

In Harlingen fietste ik naar het station om daar de trein richting Loppersum te nemen:
[Afbeelding: 100961-ca22c58d4f754e8f4c4a9f1a8ee3fc61.jpg]

Op 13 augustus kon ik mijn Dafje ophalen en dat deed ik met de Sinner Demon (de fietsendrager stond er immers nog). Veel tegenwind, maar het blijft een mooie tocht. Op de foto ga ik over een fietspaadje (uiteraard!) door het nationale park Lauwersmeer.
[Afbeelding: 20180401195128-dc2f77a6-me.jpg]
Op de ligfiets door de Kollumerwaard.

Bovendien had ik zo de hele afstand Loppersum-Texel op de fiets afgelegd en dat gaf mij bepaald een gevoel van voldoening.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Op 27 augustus fietste ik  's ochtendsvroeg naar Delfzijl om daar de boot naar Knock (westpunt van Oost-Friesland tegenover Delfzijl) te nemen. Deze veerverbinding onderhouden door de AG Ems met de Wappen van Borkum vaart maar een paar dagen (vr, za, zo)  per week in het zomerseizoen. De Wappen von Borkum vertrok om 7:30 uit de haven van Delfzijl en kwam om 8:15u aan in Knock. De terugtocht was om 18:30.  Dat was de enige slag die het schip maakte (en nog maakt). Het betekent wel veel tijd voor een mooie fietstocht om Oost-Friesland te verkennen.
[Afbeelding: 20180721203907-fa275a90-me.jpg]
Hier staat de Demon 's ochtendsvroeg op de Wappen von Borkum.

Eenmaal aangekomen in Oost-Friesland fietste ik langs de dijk naar het Noorden richting Greetsiel, in Duitsland een geliefde vissersdorpje. Een eindje voor Greetsiel passeerde ik de Pilsumer vuurtoren.
[Afbeelding: 20180401195124-44a2a533-me.jpg]
Pilsumer Leuchtturm.

In Greetsiel nam ik even een pauze en daarna fietste ik door naar Norddeich, waar de veerboten naar  de Waddeneilanden Juist en Norderney. Daarvoor had ik natuurlijk geen tijd, maar ik kon wel op havendam genieten van het uitzicht over het en op de eilanden.
[Afbeelding: 20180721203907-95147414-me.jpg]

Daarna ging ik naar Norden. Het is een oud Oost-Fries stadje. De Liudgerikirche is prachtig.
[Afbeelding: 20180415222229-8bf8cf25-me.jpg]
Ludgerikirche Norden

In het koor staat een altaar met een Altaarstuk dat nogal afwijkt van de andere Lutherse kerken. Het bevat namelijk alleen maar tekst. In geopende toestand de instellingswoorden van het avondmaal en in gesloten toestand de tien geboden. Dat is een calvinistische invulling van een Luthers fenomeen en het weerspiegelt de geschiedenis van de stad. De bijbelteksten staan er in het Nederlands op.
[Afbeelding: 20180415222230-6d1d48e4-me.jpg]
Ludgerikirche Norden Altar by Marco Roepers, on Flickr    
Daarna fietste ik door naar het station. Daar stond de museumtrein  van de Küstenbahn Ost-Friesland te wachten op verdere inzet, die maar af en toe op zondag is.
[Afbeelding: 20180415222228-138bdb4b-me.jpg]
V60 (260 555-8) der Museumseisenbahn Küstenbahn Ostfriesland

De terugtocht naar Knock ging meer door het binnenland waar ik nog een tijdje gebruik maakte van het net ontdekte knooppuntennetwerk daar. Zo belangde ik in Pewsum waar een smalspoorlocomotief stond opgesteld als herinnering aan de Kleinbahn Jan Klein tussen Emden en Greetsiel.
[Afbeelding: 20180401195126-e18d6ffa-me.jpg]
Denkmal Kleinbahn Jan Klein Pewsum
De locomotief komt van een tichelwerk en heeft nooit iets met de Kleinbahn te maken gehad.

Ruim op tijd kwam in Knock aan en omdat ik nogal dorstig was heb ik daar een kannetje Ostfriesentee genomen.  Na de boot terug genomen te hebben en weer naar huis te zijn gefietst keek ik met voldoening naar de route die ik afgelegd had.
[Afbeelding: liegerad_tour_27-8-2016-jpg.119497]

wat mij vooral tevreden stemde was dat ik  eerder deze maand (zie boven) naar Texel was gefietst en daardoor het kustgebied van Texel tot aan Norden doorkruist had op de ligfiets.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Zo'n locomotief heeft hier in Sluiskil op de kunstmest fabriek ook nog rond getuft als rangeer loc.
Prachtig en krachtig ding!

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#15
Dank, Frank. Ik heb even zitten zoeken welke locomotief je nu bedoelde, maar ik denk dat het gaat om de locomotief in Pewsum. Dat is een LKM V 10 C en die is nooit voor normaalspoor gebouwd. In dit artikel op www.industriespoor.nl wordt gesproken over een CML van Cockerill. Bedoel je die misschien?  Of heb je het niet over Yara, maar over een ander bedrijf? Of rijden er vroeger andere locomotieven?
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Een jaar eerder, op 7 augustus 2015 maakte ik ook gebruik van de Wappen von Borkum om van Delfzijl in Knock te komen. De route ging toen echter via de Dollardroute naar Leer.
[Afbeelding: 20180415222827-a94a880f-me.jpg]
Wappen von Borkum.

De Wappen von Borkum bracht mij naar Knock waar ik deze foto maakte.
[Afbeelding: 101352-8df4ded72efc6b9d9ad1b0470493da3f.jpg]
Op de hele foto kun je ook het standbeeld van de Alter Fritz zien, die aanvankelijk in Emden stond maar de gemeente naar deze letterlijke uithoek is verbannen.
Emden is in de oorlog zwaar gebombardeerd. Toch is het een leuke havenstand. De Dollrdroute voert over de wallen van Emden die een  groot stadspark vormen.
[Afbeelding: 101353-06486adf7b87c9f1803a356bf22eb468.jpg]
Ook staan er een paar molen op de wallen.

De route voerde naar de veerhaven van Petkum, waar je een prachtig uitzicht hebt over de monding van de Eems in de Dollard.
[Afbeelding: 20180415222828-e9a46e0b-me.jpg]
Eemsmonding in de Dollard bij Petkum.

De veerboot Petkum-Ditzum is in 1926 gemaakt op de Meijer Werf in Papenburg, Het is een kleine boot waar de auto's achteruit op moeten rijden en precisie aanwijzingen krijgen van het personeel. Zo kunnen er toch nog een paar auto's meer op. Auto's die niet mee kunnen, zouden een uur moeten wachten. Voor fietsen is voldoende ruimte.
[Afbeelding: 20180415222830-1894c2a7-me.jpg]
De haven van Petkum met veer naar Ditzum

Na aankomst in het toeristische visersplaatsje Ditzum vvoerde de Dollardroute langs de Dollard naar het zuiden tot bij Ditzumerverlaat, daarna ging het door het rustige en weidse Rheiderland  weer de naar het noorden om weer bij de Eems aan te komen. Langs de Eemsdijk ging het naar Leer.
Bij Jemgum heb ik een pauze genomen in een restaurant aan de Eems die bereikbaar was via deze dijkcoupure:
[Afbeelding: 101357-738eaaac49f5e749b0792f5cf0a24955.jpg]

Tenslotte kwam ik in het mooie stadje Leer aan.
[Afbeelding: 20180415222754-bc418c61-me.jpg]
Op de ligfiets in Leer.

In Leer nam ik weer de trein naar Groningen. Ik kon gewoon inchecken en mijn Arrivafietskaartje was gewoon geldig. In december 2015 werd de brug geramd en sindsdien is er geen rechtsreeks treinverbinding meer tussen Leer en Groningen.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Op 25 maart ben ik naar Zuidbroek gefietst. Van de rit heen heb ik foto's gemaakt.

De Noordermolen ten noordoosten van Noordbroek was open. Daar ben ik rondgeleid door een van de vrijwillige molenaars.
[Afbeelding: 20180401194751-d69301a1-me.jpg]
Noordermolen te Noordbroeksterhamrik.

Daarna fietste ik naar het Buiten Nieuwediep. Het fietspad op de oever ligt gedeeltelijk op het het voormalig spoortracé van van de spoorlijn Zuidbroek - Delfzijl, die al in 1934 opgeheven is. Het fietspad naar richting de Westerse Molen / Zeldenrust (de molen heeft twee namen ligt ook op dat voormalig spoortracé) naast het Buiten Nieuwediep.
[Afbeelding: 20180401194753-db84c926-me.jpg]
Op de ligfiets naar de Westerse Molen/Zeldenrust.

Ten oosten van Noordbroek is er een fietspad aangelegd op het tracé van dezelfde spoorlijn dat daardoor herkenbaar blijft in het landschap.
[Afbeelding: 20180401195237-af2c57da-me.jpg]
Ligfietsen over  de voormalige spoorlijn bij Noordbroek In Zuidbroek bezocht ik het Nood Nederlands trein en Trammuseum waar een tentooonstelling was (en nog steeds is) over de stoomtrams in Noord-Nederland.

Daarna via Slochteren weer huis gefietst.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Het land is vlak, de lucht bewolkt. Toch kan ik deze foto waarderen:
[Afbeelding: 20180401195239-d0455942-me.jpg]
Ligfietsen bij Schaaphok.

Gemaakt op 26 maart 2017 bij Schaaphok, in het Duurswold, vanaf de fietsbrug over de Woltersumer Ae.
Leuke herinnering aan een mooie fietstocht.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Op 2 april ben ik weer eens naar en door het gebied van de Drentsche Aa gefietst. Dit maal maakte ik gebruik van het knooppuntennetwerk en heb ik de route gepland met de fietsrouteplanner

De route voerde via het zelfbedieningsvoetveer bij Meerwijck, pal ten noorden van het Zuidlaardermeer.
[Afbeelding: 20180401194859-8de9c668-me.jpg]
Voetveer Drentsche Diep bij Meerwijk.

Daarna over de Hondsrug en achter de Hondsrug kwam ik in het gebied van de Drentsche Aa. Daar bleek de route vlak langs de Vijftig Bunder te lopen. Op de achtergrond van deze foto ligt de camping waar ik vorig jaar gefietskampeerd heb.
[Afbeelding: 20180401195241-6898591a-me.jpg]
Bij de Vijftig Bunder.

Ik passeerde het Anlooër Diepje, een  prachtig beekje, op dezelfde plek als op 4 februari en kon het weer niet laten om er een foto te nemen.
[Afbeelding: 20180412110715-95de6acf-me.jpg]
Anemone nemorosa.

Voorbij Gasteren lag het keerpunt van de route. Langs het fietspad tussen het Balloërveld en Taarlo heb ik even wat gerust, een boterham gegeten, water gedronken en genoten van de omgeving.

[Afbeelding: 20180401195244-128844b7-me.jpg]
Rusten bij De Heest.

Dit fietspad lag eigenlijk vlakbij de de Vijftig Bunder, tussen de punten 58 en 61 en bracht mij weer naar het Noordlaarderbos.
[Afbeelding: 20180401195246-e01e5064-me.jpg]
Ligfietsen langs de Drentsche Aa.

Via Onnen, Waterhuizen, Engelbert en Garmerwolde fietste ik weer naar huis. Toch mooi dik 100 km en ook mooie kilometers. Fietsend is het landschap zo mooi.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
9 april was een hele mooie dag en ik toog maar eens westwaarts.
[Afbeelding: 20180401194758-97466459-me.jpg]
Koningslaagte (spoorwegovergang en en molen)

Ten westen van Zuidwolde ligt deze overweg bij de molen Koningslaagte in het fietspad. Foto heb ik gemaakt met timer en Ultrapod
Bij Koningslaagte reed ik het Reitdiepgebied in. Het was de eerste warme dag van het jaar en het Reitdiepgebed is populair bij de Stadjers. Het was dan ook druk op de fietsroute door dit gebied richting Garnwerd.
[Afbeelding: 20180401194759-c801b774-me.jpg]
Garnwerd: entree met brug en molen.

Ik reed daarna richting Ezinge en heb daar de Allersmaborg bekeken. Een van de borgen met landgoed in de Ommelanden.
[Afbeelding: 20180401195251-e4d267f6-me.jpg]
Allersmaborg.

Daarna weer teruggereden naar Aduarderzijl voor het Reitdiepveer. Ik veronderstelde dat het Reitdiep 1 keer peer uur zou oversteken richting Schaphalsterzijl, maar het was zo druk dat het veer de hele tijd heen en weer pendelde. het is een mooie vaartocht over het Reitdiep. Voor Stadjers kan het veer een mooi keerpunt vormen in een fietstochtje langs het Reitdiep.
[Afbeelding: 20180401194901-2c416b4c-me.jpg]
Reitdiepveer.

Via Winsum weer richting huis. Tussen Winsum en Onderdendam ligt een mooi fietspad dat ook langs het naar ik meen vrij recente landgoed Oudebosch voert.
[Afbeelding: 20180401195253-f0a879ec-me.jpg]
Fietspad Oudebosch Onderdendam.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Weer mooie foto's Marco!  thumb

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#22
Ik weet dat ik flink veel mensen op hun tenen ga staan, maar ik vind het rijden met een onderstuur er altijd zo ongemakkelijk uit zien. Met een rechtopstaand stuur heb ik dat iets minder.
AANVULLING: Even voor de volledigheid het fietsen met onderstuur is heel gemakkelijk. :-)

Dan nog even voor de duidelijkheid: ik heb al op fietsen met alle variaties aan sturen gereden.

Vast bovenstuur, klap bovenstuur, Hoefijzer bovenstuur, extreem smal bovenstuur, Aero-/Duitsstuur, onderstuur vlak, onderstuur rechtop en 'alle andere' die ik nog ben vergeten ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#23
Dat soort reacties ben ik gewend, van niet-ligfietsers. Mijn ervaring is dat het toch niet helpt door te beweren dat het juist supercomfortabel is, hoe waar het ook mag zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Ik zei ook nadrukkelijk dat ik het er zo vind uit zien. Ik heb niet gezegd dat het zo is.

Al moet ik eerlijkheidshalve wel toegeven dat ik het Aerostuur het fijnste stuur vind.

De perfecte tussenoplossing van een onder- en bovenstuur.
Alle voordelen van allebei de sturen verenigd in één stuur.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#25
Ik heb zelf nog nooit op een ligger met bovenstuur gereden. Wat ik wel ervaren heb is dat het onderstuur op m'n Streetlegal een stuk minder comfortabel aanvoelt dan op m'n trike.
Kan natuurlijk ook liggen aan de extra stabiliteit van de trike.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#26
(27-May-2017, 07:51 PM)Frank schreef: Ik heb zelf nog nooit op een ligger met bovenstuur gereden. Wat ik wel ervaren heb is dat het onderstuur op m'n Streetlegal een stuk minder comfortabel aanvoelt dan op m'n trike.
Kan natuurlijk ook liggen aan de extra stabiliteit van de trike.

Ik heb de nieuwe uitvoering van de Sinner Comfort gehad. Dat onderstuur vond ik prima om mee te fietsen.

Op mijn Fuenda zat eerst een onderstuur, ik kreeg toen enorm veel last van mijn bovenste rugwervel en heb er daarna een Aerostuur opgezet. Dat hielp wel, maar uiteindelijk bleek het aan het stoeltje te liggen  Doh 

Mijn Seiran heeft nu ook weer een Aerostuur. Fietst echt heerlijk  Smile
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 25 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM
Korte cranks
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM
Voorvork Raptobike
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM