Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe Quest 3.0
#1
Er komt een nieuwe Quest aan.

Na 19 jaar en er zijn er 850 gebouwd.
De oude (2.0) blijven ze trouwens gewoon maken. Dus op naar de 1000.


http://www.velomobiel.nl/nieuws/107/er-k...t-aan.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: emgaron , Hoekie
#2
Ik las het net ja! Lijkt wel veel op de QV. En op den duur verkopen ze de rechten van de Quest gewoon aan Sinner of zo...
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Op het Duitse Velomobilforum loopt al een discussie over de Quest 3.0 - een paar mensen hebben het model op de Spezi gezien. Daar zijn ook een paar foto's van de zien: https://www.velomobilforum.de/forum/inde...019.55359/
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Eerste indruk: Wow, mooi stoere fiets.

Überhaupt leuk om de ontwikkelingen van de laatste paar jaar te zien. Duidelijk een versnelling vergeleken met de 10 jaar daarvoor.
Blijkbaar is de velomobiel markt een gezonde markt dat de investeringen gedaan kunnen worden.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Als je praat over “mooi”..... vind ik niet. Geldt voor mij ook voor de QV.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Brompton - Koga LightSpeed
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(30-Apr-2019, 11:31 PM)GertBr schreef: Als je praat over “mooi”..... vind ik niet. Geldt voor mij ook voor de QV.

Tsja, ik heb vanavond nog wat plaatjes gezien. Ik ben nog net niet aan het kwijlen  Big Grin

Nog wat details:
1. 28 Zoll Hintterrad, da ja immer weniger 26“ Felgen und Reifen zur Vefügung stehen
2. größerer Einstieg a la Milan aber nicht zu groß.
3. Sichtrinne wie bei allen modernen VMen.
4. Doppelscheinwefer a la QV
5. Die steilsch wirkende Linienenführung an den Seiten oben und unten dienen hauptsächlich mehr der Erhöhung der Steifigkeit und Gewichtsreduzierung.
6. Gewichtziel unter 30 kg.
Also realistische Zielstellung.
7. Vollcarbon
8. Konventionelle Schaltung als Standard 3x10/11
9. CAD erstellt
Antwoord }
Bedankt door:
#7
@Hoekie: zou je een link naar die foto's kunnen plaatsen?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#8
https://www.ligfiets.net/news/5915/nieuw...tocht.html

Ik ben dan wel niet Hoekie maar hier staan wel foto's Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Mooi ook, die luchtinlaat voor een optionele straalmotor.
De reis is het doel   Flevotrike  Jouta tadpole blue line
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(01-May-2019, 11:40 AM)ErikvanD schreef: https://www.ligfiets.net/news/5915/nieuw...tocht.html

Ik ben dan wel niet Hoekie maar hier staan wel foto's Wink

Dankjewel, maar deze had ik uiteraard al gezien  Big Grin 

Hoekie schreef dat hij ondertussen meer plaatjes had gezien en daarna kwam er een tekst van een Duits forum. Vandaar mijn verzoek. Op dat forum kan ik namelijk niet altijd vinden wat ik zoek  Doh
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik denk dat hij niet zo aerodynamisch is als de eerste Quest, maar hij is wel veel mooier. Velomobielontwerpers zitten naar mijn idee te worstelen met de spanning tussen aerodynamische en esthetische eisen. De Quest 1.0 doet geen enkele concessie wat betreft aerodynamica, maar bij de nieuwe Quest wordt behoorlijk sterk ingezet op een fraai ontwerp, met vleugels nota bene. Het doet mij denken aan die staartvinnen uit de jaren vijftig op Amerikaanse sleeën. Het oog wil ook wat. De velomobilisten lijken vooral voor snelheid (en dus aerodynamica) te gaan in het verleden. Ik ben benieuwd. Misschien zijn dingen aan het veranderen.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(01-May-2019, 11:03 AM)Wim -de roetsende schreef: @Hoekie: zou je een link naar die foto's kunnen plaatsen?

In deze thread is de Q3 van verschillende hoeken te zien, zoals recht van achteren. Verder is er ook een groene te zien (die er iets anders uit lijkt te zien) 
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...019.55359/

Met meer close ups
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1019844
De meer close up plaatjes van de 2de bron direct hieronder

De zwarte streep/gleuf heel goed te zien
[Afbeelding: Q3-zijkant-zwart.jpg]

Stoere neus
[Afbeelding: Q3-van-voren.jpg]

Direct van achteren
[Afbeelding: Q3-van-achteren.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Mmm, kan mij toch niet bekoren. Teveel golven en uitsteeksels. En die koplampen vind ik ook niet mooi. Denk wel dat ze op die plek veel beter zitten!

Ben toch meer van de strakke lijnen zoals bij een DF of Alpha 7. En open wielkasten uiteraard.

Maar gelukkig is smaak heel persoonlijk en deze Quest voegt met zijn afwijkende vorm zeker wat toe aan het bestaande VM palet!
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Dit is een velomobiel, maar geen Quest. Wat de Quest uniek maakt is de aerodynamica van de druppelvorm. Deze vorm was voor lange tijd de snelste. Inkepingen, verhogingen en vinnen zijn veel later verschenen; omdat door praktijktesten en windtunneltesten dit sneller bleek.
Dit is in naam misschien een Quest, maar naamgeving lijkt mij meer uit commerciële overwegingen gekozen te zijn. Dit is geen opvolger, maar een nieuw model.

Niels, sodade, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Dat vind ik erg goed gezegd Niels!
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(02-May-2019, 08:03 AM)Niels van der Wal schreef: Dit is een velomobiel, maar geen Quest. Wat de Quest uniek maakt is de aerodynamica van de druppelvorm. Deze vorm was voor lange tijd de snelste. Inkepingen, verhogingen en vinnen zijn veel later verschenen; omdat door praktijktesten en windtunneltesten dit sneller bleek.

Niels, sodade, van der Wal

De druppelvorm is aerodynamisch nog steeds de beste stroomlijnvorm in praktijktesten. De luchtweerstand is afhankelijk van het frontoppervlak en de stroomlijn. Bij hogere snelheden is de druppelvorm, bij gelijk frontoppervlak, niet te verslaan. Ook bij recordwedstrijden. Hoe beter de stroomlijn hoe geringer het luchtdrukverschil tussen vóór- en achterzijde van de fiets. Zelfs een mat gespoten huid schijnt sneller te zijn dan een glimmend gepoetste. Een auto met een carrosserie in golfbal-motief heeft een betere stroomlijn, maar de klanten vinden die putjes niet mooi. Wink 

http://wimschermer.blogspot.com/2014/11/...jking.html
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(02-May-2019, 12:49 PM)PietV* schreef: De druppelvorm is aerodynamisch nog steeds de beste stroomlijnvorm in praktijktesten. De luchtweerstand is afhankelijk van het frontoppervlak en de stroomlijn. Bij hogere snelheden is de druppelvorm, bij gelijk frontoppervlak, niet te verslaan. Ook bij recordwedstrijden. Hoe beter de stroomlijn hoe geringer het luchtdrukverschil tussen vóór- en achterzijde van de fiets. Zelfs een mat gespoten huid schijnt sneller te zijn dan een glimmend gepoetste. Een auto met een carrosserie in golfbal-motief heeft een betere stroomlijn, maar de klanten vinden die putjes niet mooi. Wink 

http://wimschermer.blogspot.com/2014/11/...jking.html

Lees ook vooral de commentaren die eronder staan.

De Milan en de DF werden getest op een baan die in heuvelachtig gebied ligt.



Clément Pilette heeft veel data verzameld, terwijl hij met een vermogensmeter reed. Uit deze data blijkt dat de XS sneller is dan de DF. Uiteraard zijn verschillende mensen (Daniël Fenn voorop lopend) het hier niet mee eens. Er zijn ook speciale zijplaten te koop voor de DF, zodat de wielkasten worden afgedicht. Dan is de DF sneller.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#18
De Quest, de DF en diverse andere modellen hebben allemaal een verschillend frontaal oppervlak. Als het frontale oppervlak kleiner is en de stroomlijn minder gunstig, kan die VM net zo snel of sneller zijn dan een Quest. Maar bij een gelijk frontaal oppervlak en dezelfde energieverliezen in rol- en transmissie weerstanden is de Quest de snelste bij gelijk trapvermogen.


Ik vind technisch gezien de stroomlijn van het nieuwe type Quest minder gunstig. Met name de kruisvormige staartpunt geeft aanmerkelijk meer zuiging (wervelingen) dan bij de huidige Quest. Met het verminderen van de luchtweerstand is de meeste winst te behalen.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(02-May-2019, 02:03 PM)PietV* schreef: De Quest, de DF en diverse andere modellen hebben allemaal een verschillend frontaal oppervlak. Als het frontale oppervlak kleiner is en de stroomlijn minder gunstig, kan die VM net zo snel of sneller zijn dan een Quest. Maar bij een gelijk frontaal oppervlak en dezelfde energieverliezen in rol- en transmissie weerstanden is de Quest de snelste bij gelijk trapvermogen.


Ik vind technisch gezien de stroomlijn van het nieuwe type Quest minder gunstig. Met name de kruisvormige staartpunt geeft aanmerkelijk meer zuiging (wervelingen) dan bij de huidige Quest. Met het verminderen van de luchtweerstand is de meeste winst te behalen.

Klopt, de XS is op papier (minder frontaal oppervlak) echt sneller dan de Quest. Er zit echter 'nooit' iemand in die net zo sterk is als de wedstrijd-Quest-rijders.

Daarna gingen 'alle' snelle rijders in een DF rijden. Tja, daarna was de DF opeens de snelste vm.


Bij de Quest 3.0 begrijp ik die vreemde kruisvormige staartpunt ook niet. Komen vast knipperlichten in, maar ik vind het niet fraai. Qua luchtwervelingen zal het inderdaad ook niet gunstig zijn.

Wat dat betreft ben ik toch meer van de eenvoudige lijnen zoals de DF en de Alpha7. 
Die weegt 21kg en kost kaal €10.000,-
Nog even sparen. Proefrijden en DF inruilen :-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#20
De snelste fiets voor mij, is de fiets die me in de kortste tijd van A naar B brengt. Helaas is de route tussen A en B meestal niet een lange weg met enkel wat langlopende bochten, maar zit die vol met kruisingen, stoplichten, haakse bochten, bellende pubers, grijze e-bikes, etc.
In die jungle is een stijve velomobiel met open wielkasten ala DF wat mij betreft heer en meester. De Quest (XS) mag een betere stroomlijn hebben, het is hem gegund, maar stroomlijn alleen zegt lang niet alles.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#21
10.000 euro? Wow, ik moet even in een zakje ademen...
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(02-May-2019, 07:21 PM)ErikvanD schreef: 10.000 euro? Wow, ik moet even in een zakje ademen...

Valt best mee hoor. Jaren geleden kostte de EvoK ook al dat geld.


Oh ja, dit is trouwens de versie die door velomobiel.ro wordt gemaakt.

Wil je er één van de Master himself van 17kg (dacht ik tenminste) dan ben je €15.000,- armer.


Toen ik mijn autoootje verkocht, ben ik het geld dat ik daarvoor iedere maand kwijt was op een aparte rekening gaan zetten. €150,- per maand = €1800,- per jaar. Over 3 jaar is mijn DF nog wel €5000,- waard + €5400,- gespaard = een Alpha7
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Wat de vorm van de nwe Quest betreft, veel van de huidige velomobielen mogen officieel niet eens op de weg omdat ze niet voldoen aan de wetgeving. De nwe Quest doet dat voor de Nederlandse wetgeving wel. Dat de achterzijde meer ruimte heeft gekregen kan een gevolg zijn van afwijkende wetgeving in de omliggende landen. Dat huidige velomobielen die niet aan de wettelijke eisen voldoen nog geen prent hebben gehad is meer het gevolg van te weinig politie en een soort gedogen. Ze zijn waarschijnlijk al blij als er licht op zit.
e-Orca 0099
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Beste Joop99,

Waaraan zouden volgens jou veel Velomobielen niet aan de wettelijk eisen voldoen? Welke afwijkende wetgeving m.b.t. voertuigen zouden er in onze omringende landen kunnen zijn ? De Regeling voertuigen is een vertaling van EG Richtlijn en geldt voor alle EG landen en Europese landen buiten de EG die daaraan meedoen.

Dat de politie overtredingen gedoogd kunt je niet hard maken en verlichting op een fiets is geen wettelijke eis. De verplichting dat een bestuurder verlichting moet voeren bij nacht en omstandigheden van atmosferische aard is niet gekoppeld aan de fiets maar aan de bestuurder zelf. Mag vast op of aan de fiets, maar ook knoopsgat- of helmverlichting is prima.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Het is een wettelijke eis, dat een voertuig met 2 voorwielen 2 lichtpunten aan de voorzijde heeft. De oude Quest voldeed hier niet aan door alleen het hebben van 1 koplamp.
Mocht je overigens wel aan de wettelijke eisen willen voldoen, dan was het volgens mij voldoende om over de lamp een zwarte afscheiding te schilderen. Zo had je 2 lichtpunten; de eis is niet dat ze boven de wielen moeten zijn.

Niels, puntje, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(05-May-2019, 08:53 AM)Niels van der Wal schreef: Het is een wettelijke eis, dat een voertuig met 2 voorwielen 2 lichtpunten aan de voorzijde heeft. De oude Quest voldeed hier niet aan door alleen het hebben van 1 koplamp.
Mocht je overigens wel aan de wettelijke eisen willen voldoen, dan was het volgens mij voldoende om over de lamp een zwarte afscheiding te schilderen. Zo had je 2 lichtpunten; de eis is niet dat ze boven de wielen moeten zijn.

Niels, puntje, van der Wal

Er is geen wettelijke eis voor verlichting op de fiets. Wel voor (retro)reflectie en daar voldoen vele Velomobielen niet aan, omdat wiel- en pedaalreflectie vaak onmogelijk is. Het voeren van verlichting is een gedragsregel voor de bestuurder, geen permanente inrichtingseis voor de fiets.

Voor afzonderlijk lichten zal de scheiding tussen de lichten groter moeten zijn dan het lichtdoorlatende gedeelte van het grootste licht. Dus de zwarte streep zal breder moeten zijn dan het lichtdoorlatende gedeelte van de lamp. Smile
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik zal zeker de erva...pietandringa — 04:34 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is mooi Piet, je...Peter de Rond — 04:22 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik gisteren mijn Mil...pietandringa — 03:42 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn nieuwe Mila...pietandringa — 03:35 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... ik nieuwe bandje...Bacchus — 02:49 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Verkeersgeel RAL 10...Bacchus — 02:45 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn nieuwe Milan ...Bart Verbeek — 02:35 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn nieuwe Milan ...berth9999 — 02:18 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn nieuwe Milan ...Frutsel — 01:54 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn nieuwe Milan GT...pietandringa — 01:25 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Traffic Yellow is ...PietV* — 01:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
En als kers op de ...emgaron — 12:45 AM
Fietsen jouw kinderen ook zo 'veilig' n...
Die maximumsnelhei...Wim -de roetsende — 08:07 PM
Fietsen jouw kinderen ook zo 'veilig' n...
Die maximumsnelhei...Bacchus — 07:53 PM
Fietsen jouw kinderen ook zo 'veilig' n...
Ik weet niet of dat ...Roepers — 07:48 PM
Fietsen jouw kinderen ook zo 'veilig' n...
Die maximumsnelhei...Niels van der Wal — 07:43 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Fosforescerend of fl...Roepers — 07:38 PM