Keuze: Hoofdrijbaan of liever verplicht fietspad
|
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
(01-Apr-2022, 12:42 PM)Coen__ schreef: Altijd buismateriaal vervoeren. Als je stalen CV buis, koper buis of zelfs maar een bundel PVC mee hebt... zijn ze opeens wel in staat voorrang te verlenen. Reden is natuurlijk omdat ze anders schade gaan pakken zonder dat de fietser schade heeft.
Ik snap het wel: fietsen hebben buizen! Zonder buizen word je niet herkend als fiets. Dat moet het zijn!
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(01-Apr-2022, 01:32 PM)PietV* schreef: De lading van voertuigen mag geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren. Tenzij die lading zich hoger dan 2,00 m boven het wegdek bevindt. Gewoon een foto van een '56 Dodge Coronet meenemen. De agent die me dan nog vertelt dat een PVC-buis of een balk een scherp uitstekend deel is, wordt hopelijk uitgelachen door de kantonrechter - die auto heeft gewoon een geldige typegoedkeuring, hóe dan
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
(01-Apr-2022, 01:32 PM)PietV* schreef: (01-Apr-2022, 12:42 PM)Coen__ schreef: Altijd buismateriaal vervoeren. Als je stalen CV buis, koper buis of zelfs maar een bundel PVC mee hebt... zijn ze opeens wel in staat voorrang te verlenen. Reden is natuurlijk omdat ze anders schade gaan pakken zonder dat de fietser schade heeft. Jammer dat je bekeurd kunt worden voor scherp uitstekende delen.
Artikel 5.18.8 Regeling voertuigen:
De lading van voertuigen mag geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren. Tenzij die lading zich hoger dan 2,00 m boven het wegdek bevindt.
Dus geen wereldtip en zeker geen humor.
Dan maak je het vast aan de fiets, net zoals die SUV's met hun naar voren uitstekende scherpe motorkap. Dan mag het dus gewoon
Of hoger dan 2m vasthouden. Kun je nog wat hoogte energie benutten als je het als speer moet gebruiken
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Gewoon afdoppen. Is het niet scherp meer, dus legaal en niet bijzonder gevaarlijk, en nog altijd hard genoeg om enige voorzichtigheid van bepaalde medeweggebruikers te vragen.
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
Je moet bij meerdere exemplaren de eindes toch aan elkaar maken anders waait het alle kanten op.
Berichten: 307
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 499
201 x bedankt in 104 berichten
(01-Apr-2022, 12:42 PM)Coen__ schreef: Altijd buismateriaal vervoeren. Of - als ik de mensen in het Velomobilforum mag geloven - iets monteren dat op een camera lijkt. Lijkt wonderen te werken (maar nog niet zelf geprobeerd - daarvoor heb ik te weinig problemen)...
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
Gewoon een camera monteren kan natuurlijk ook
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
01-Apr-2022, 05:15 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Apr-2022, 05:19 PM door PietV*.)
(01-Apr-2022, 02:36 PM)Coen__ schreef: Dan maak je het vast aan de fiets, net zoals die SUV's met hun naar voren uitstekende scherpe motorkap. Dan mag het dus gewoon Dat wordt die buis een onderdeel van je fiets en fietsen mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren. Artikel 5.9.48 Regeling voertuigen.
Feitcode m N 480a, 100 euro.
(01-Apr-2022, 03:03 PM)Bacchus schreef: Gewoon afdoppen. Is het niet scherp meer, dus legaal en niet bijzonder gevaarlijk, en nog altijd hard genoeg om enige voorzichtigheid van bepaalde medeweggebruikers te vragen. Afdoppen van scherpe delen kan, maar dan dan moet het een dop zijn ter grote van een voetbal en dat nog moet die ligfietser de nodige voorzichtigheid betrachten. Dan roepen ze tegen je: Ik zie twee eikels. Een in de banaan en een voorop de banaan.
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
01-Apr-2022, 05:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Apr-2022, 05:19 PM door Coen__.)
(01-Apr-2022, 04:12 PM)emgaron schreef: (01-Apr-2022, 12:42 PM)Coen__ schreef: Altijd buismateriaal vervoeren. Of - als ik de mensen in het Velomobilforum mag geloven - iets monteren dat op een camera lijkt. Lijkt wonderen te werken (maar nog niet zelf geprobeerd - daarvoor heb ik te weinig problemen)...
In NL werkt dat denk wat minder gezien de politie toch niks doet met zulke beelden.
(01-Apr-2022, 05:15 PM)PietV* schreef: (01-Apr-2022, 02:36 PM)Coen__ schreef: Dan maak je het vast aan de fiets, net zoals die SUV's met hun naar voren uitstekende scherpe motorkap. Dan mag het dus gewoon Dat wordt die buis een onderdeel van je fiets en fietsen mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren. Artikel 5.9.48 Regeling voertuigen.
Feitcode m N 480a, 100 euro.
Betekend dit dan dat ik via juridische weg een verbod op die SUV's met scherpe rand kan krijgen?
Berichten: 1.935
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29033
2829 x bedankt in 1260 berichten
(01-Apr-2022, 05:18 PM)Coen__ schreef: Betekend dit dan dat ik via juridische weg een verbod op die SUV's met scherpe rand kan krijgen?
Gezien dat SUV's zowiezo een gevaar zijn voor andere weggebruikers in geval van botsingen, laat ze helemaal verbieden.
En van de wegen bannen, dan zijn ook die grote 'kan er niet om en overheen kijken' dingen uit de weg.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
Hmm, misschien moeten we dan Johan Vollenbroek eens vragen ?
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
01-Apr-2022, 06:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Apr-2022, 06:10 PM door PietV*.)
(01-Apr-2022, 05:18 PM)Coen__ schreef: Betekend dit dan dat ik via juridische weg een verbod op die SUV's met scherpe rand kan krijgen? Niet alle SUV's hebben scherp uitstekende delen. Frontbeschermingsmiddelen ook wel Bullbars moeten type goedgekeurd zijn. Het blijven ondingen op de Nederlandse wegen, maar type goedgekeurde frontbeschermingsmiddelen zijn toegelaten. Die dingen verwonden mogelijk wat meer bij de kwetsbare verkeersdeelnemer, maar dan zo min mogelijk extra. Ze vallen onder de APK regels.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/...C87714.pdf
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
2405 x bedankt in 1068 berichten
01-Apr-2022, 06:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Apr-2022, 06:34 PM door Roepers.)
Aha, dat moeten ICB en Velomobiel.nl dus nog even regelen voor hun modellen: type goedgekeurde Bullbars. Vermindert de aerodynamica wel enigszins, voordeel: sneller door de stad.
Groet,
Marco
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
(01-Apr-2022, 06:34 PM)Roepers schreef: Aha, dat moeten ICB en Velomobiel.nl dus nog even regelen voor hun modellen: type goedgekeurde Bullbars. Vermindert de aerodynamica wel enigszins, voordeel: sneller door de stad.
Groet,
Marco Dat zou een mooie 1 april grap zijn!
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
(01-Apr-2022, 06:09 PM)PietV* schreef: (01-Apr-2022, 05:18 PM)Coen__ schreef: Betekend dit dan dat ik via juridische weg een verbod op die SUV's met scherpe rand kan krijgen? Niet alle SUV's hebben scherp uitstekende delen. Frontbeschermingsmiddelen ook wel Bullbars moeten type goedgekeurd zijn. Het blijven ondingen op de Nederlandse wegen, maar type goedgekeurde frontbeschermingsmiddelen zijn toegelaten. Die dingen verwonden mogelijk wat meer bij de kwetsbare verkeersdeelnemer, maar dan zo min mogelijk extra. Ze vallen onder de APK regels.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/...C87714.pdf
Ik bedoel specifiek dat type SUV's waar de motorkap een soort overstek heeft... en dus als scherp randje uitsteekt naar voren toe. Bij frontale aanrijding wordt je dus je geramd door een lijncontact ipv een vlak...
Kan alleen niet meer het exacte model terugvinden.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(01-Apr-2022, 07:40 PM)Coen__ schreef: Ik bedoel specifiek dat type SUV's waar de motorkap een soort overstek heeft... en dus als scherp randje uitsteekt naar voren toe. Bij frontale aanrijding wordt je dus je geramd door een lijncontact ipv een vlak... De oudere pickups van vroeger hadden veelal een vlak verticaal front en een platte motorkap met een dunne voorzijde. Die zijn in een tijd goedgekeurd toen botsveiligheid met b.v. voetgangers nog nauwelijks een item was. Ook voor de bestuurder. Geen kreukelzone, geen bevestigingspunten voor de autogordels en geen draagplicht gordel. Eenmaal goedgekeurd kunnen die auto's gewoon blijven tijden. Voor die auto's geldt einde levensduur.
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
Nee betreft nieuwe auto's.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
01-Apr-2022, 09:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Apr-2022, 09:26 PM door 365cycle.)
(01-Apr-2022, 06:09 PM)PietV* schreef: Niet alle SUV's hebben scherp uitstekende delen. Frontbeschermingsmiddelen ook wel Bullbars moeten type goedgekeurd zijn. Het blijven ondingen op de Nederlandse wegen, maar type goedgekeurde frontbeschermingsmiddelen zijn toegelaten. Die dingen verwonden mogelijk wat meer bij de kwetsbare verkeersdeelnemer, maar dan zo min mogelijk extra. Ze vallen onder de APK regels.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/...C87714.pdf Grote onzin. De typegoedkeuringsregels op dat gebied zijn een wassen neus, net als ons beleid op het gebied van aanpassingen aan de auto.
Ik heb ooit een Ssang Yong met schade aan de voorzijde gekocht, om de paardentrailer te trekken (ja Wim, echt waar ). De bullbar zat tegen de neus aan gevouwen en heb ik daarom verwijderd. De bumper was iets krom, bumperbalk ook wat vervormd, rest van het ladderchassis klopte nog tot op de tiende millimeter. Verder lag er een airbag uit en was de bestuurdersgordel opgerekt; de stoel zelf heb ik ook uit voorzorg vervangen.
Ik heb met behulp van een dikke boom, de lier en de lage gearing + sper een deel van het front recht kunnen zetten, maar twijfelde op een bepaald moment serieus of de boom het eerder ging begeven dan de auto, zoveel kracht moest daarvoor vrij komen.
De auto waar die Ssang Yong achter tegenaan gereden was, was total loss. Een Fiat Punto die tot de achterbank ingekort was, een inzittende achterin was er niet en dat was maar goed ook, want die had de klap nooit overleefd. Het heeft mij inzicht gegeven in hoe extreem zwaar de constructie van een grote échte 4WD (dus niet de meeste moderne SUVs, maar wél de Amerikaanse "trucks" zoals de Ford F150 etc.) is; daar was ik toen onnadenkend blij mee, maar achteraf maak ik me er wel zorgen over.
Een bullbar, en iedere auto met een ladderchassis, is de facto een topmoordwapen. Niet alleen voor kwetsbare verkeersdeelnemers, ook voor andere automobilisten en zelfs voor de inzittenden levensgevaarlijk, want het heeft enorme kinetische energie (een Ford F-150 Raptor weegt 2500 kg en heeft 450 pk, voor een 0-100 km/h sprint in 5,9 seconden) en veel te weinig kreukelzone. Dat die apparaten een typegoedkeuring krijgen om met een B-rijbewijs en zonder begrenzer de weg op te gaan is gewoon crimineel. In Amerika zijn de meesten op papier een vrachtwagen; hoewel ze daar veel fout doen in het verkeer, hebben ze dát wel goed gezien.
PS: Over dat aanpassingenbeleid; een vroegere buurman heeft een BMW 3-serie 335i. Fraai staaltje techniek, veel beter dan de N54B30 van BMW gaan verbrandingsmotoren gewoon niet worden. Hij heeft 'm flink verbouwd; de motor levert meer dan 500 pk (in plaats van de oorspronkelijke 306), de auto is zwaar verlaagd, de ESP is stuk (stekker van het lampje losgetrokken, probleem opgelost), de wielstand aan de voorzijde is aangepast, rondom zijn er 21 inch velgen gemonteerd, en hoewel er achter goede banden op zitten (voor de grip, met optrekken) rolt het apparaat voor op GoodRide bandjes in de maat 275/45R21. De bandjes zijn goedgekeurd tot 300 km/h, en hoe ze aan die goedkeuring komen weet ik niet, want als het een beetje regende kon ik met de QuattroVelo QuatreVelo letterlijk harder de bocht om dan hij met zijn auto met een topsnelheid van >300 km/h. Het heeft gewoon APK, en krijgt die ook gewoon legaal. Op papier is er niets mis mee, en wat er mis mee is (225 kilowatt vermogen op het kenteken) wordt niet gehandhaafd. Probeer dat in een willekeurig buurland en je wordt bedolven onder de boetes + je mag geen meter meer rijden tot er voor de auto in kwestie goedgekeurde spullen op zitten.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
01-Apr-2022, 11:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Apr-2022, 11:49 PM door PietV*.)
(01-Apr-2022, 08:19 PM)Coen__ schreef: Nee betreft nieuwe auto's. Ben echt benieuwd welke nieuwe merken en typen auto's nu worden goedgekeurd
(01-Apr-2022, 09:14 PM)365cycle schreef: (01-Apr-2022, 06:09 PM)PietV* schreef: Niet alle SUV's hebben scherp uitstekende delen. Frontbeschermingsmiddelen ook wel Bullbars moeten type goedgekeurd zijn. Het blijven ondingen op de Nederlandse wegen, maar type goedgekeurde frontbeschermingsmiddelen zijn toegelaten. Die dingen verwonden mogelijk wat meer bij de kwetsbare verkeersdeelnemer, maar dan zo min mogelijk extra. Ze vallen onder de APK regels.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/...C87714.pdf Grote onzin. De typegoedkeuringsregels op dat gebied zijn een wassen neus, net als ons beleid op het gebied van aanpassingen aan de auto. Het probleem is niet de typegoedkeuring, maar de wijzigingen die de eigenaren hun auto's illegaal aanpassen of laten aanpassen. Die hebben lak een wettelijke regels. Tijdens een APK worden de auto's aangepast. Hebben ze een setje voor. Bullbar verwijderen, uitlaatsysteem standaard met katalysator en/of roetfilter, motormanagement origineel etc.
Als de auto weer voor twee jaar APK is gekeurd en de gasmeting in orde, wordt alles weer getuned en versierd naar wens. Hierop wordt onvoldoende gecontroleerd.
En SUV's blijven lompe auto's met een verhoogd risico op zwaarder letsel bij aanrijding. Vooral voor de kwetsbare verkeesrsdeelnemers.
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
02-Apr-2022, 02:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Apr-2022, 02:16 PM door 365cycle.)
(01-Apr-2022, 11:47 PM)PietV* schreef: Het probleem is niet de typegoedkeuring, maar de wijzigingen die de eigenaren hun auto's illegaal aanpassen of laten aanpassen. Die hebben lak een wettelijke regels. Tijdens een APK worden de auto's aangepast. Hebben ze een setje voor. Bullbar verwijderen, uitlaatsysteem standaard met katalysator en/of roetfilter, motormanagement origineel etc. Denk je écht dat mensen hun auto helemaal gaan verbouwen voor de APK? Think again. De meesten kunnen zelf niet eens de software aanpassen, en daar wordt ook helemaal niet naar gekeken. Tuning wordt in Nederland gewoon gedoogd, als je geen extreme herrie maakt kraait er geen haan naar. Zelfs de verzekeraar niet bij een aanrijding.
Als je hier je lease-auto krijgt vraagt men al of je 'm meteen wil laten tunen.
Kijk dit anders even, als je het kenteken opzoekt zie je gewoon 88 kilowatt. In werkelijkheid heeft die auto dus 173 kilowatt, net geen verdubbeling van het vermogen. En iedere 18-jarige krijgt 'm verzekerd op basis van het oorspronkelijke vermogen.
(01-Apr-2022, 11:47 PM)PietV* schreef: Als de auto weer voor twee jaar APK is gekeurd en de gasmeting in orde, wordt alles weer getuned en versierd naar wens. Hierop wordt onvoldoende gecontroleerd. Er wordt überhaupt veel te weinig gecontroleerd, met de gasmeting wordt óók gewoon gesjoemeld, en zeker voor oudere auto's zijn de waarden heel ruim. Mijn getunede (op kenteken) circuitautootje had geen katalysator (= hij hing er fysiek, maar deed niets meer want de uitlaatbuis liep er gewoon recht doorheen), maar ook een volledig programmeerbaar motormanagement en 2 lambdasondes, waardoor de verbranding heel nauwkeurig geregeld kon worden. Kwam probleemloos door de viergasmeting en kreeg dus ook probleemloos een APK inclusief steekproef. De RDW-man was zelfs verbaasd dat ik "zoveel moeite" had gedaan om het nieuwe motorvermogen op kenteken te krijgen; het aantal cilinders klopte dus hij had 'm er sowieso niet op afgekeurd.
Echt, in Nederland kom je met een auto met heel, HEEL veel weg. Leuk voor de automobilist, maar zeker niet voor de veiligheid.
(01-Apr-2022, 11:47 PM)PietV* schreef: En SUV's blijven lompe auto's met een verhoogd risico op zwaarder letsel bij aanrijding. Vooral voor de kwetsbare verkeesrsdeelnemers. Jup. Voor de grootste SUV's van nu is een automobilist met een kleine auto eigenlijk ook gewoon een kwetsbare verkeersdeelnemer. Er blijft niets van over.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Het ergste is nog dat de trots van de tekst afdruipt.
Trots op het feit dat ze van een 'gewone standaard' auto zo'n beest hebben gemaakt.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|