Waardering:
  • 4 stemmen - gemiddelde waardering is 4.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
(11 uren geleden)Atrike schreef: Toen ik voor het eerst in de auto reed na het halen van mijn rijbewijs merkte ik hoe verschrikkelijk veel fietsers zich gedragen in het verkeer. Geen voorrang geven waar dat wel moet is er een van. Maar ook geen of slecht licht op de fiets, nog snel even ergens voor schieten en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Toen ik voor het eerst met m'n zoon door de wijk fietste na jaren vrijwel alleen maar autorijden merkte ik hoe verschrikkelijk veel automobilisten zich gedragen in het verkeer. Geen voorrang geven waar dat wel moet is er een van. Maar ook afgeleid zijn door een mobieltje, veel te hard rijden, gewoon helemaal niet uitkijken voor een fietspad, fietsers gevaarlijk dichtbij en/of met een enorm snelheidsverschil inhalen, agressief rijgedrag, bumperkleven, nog snel even ergens voor schieten en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Verschil met fietsers blijft dat automobilisten met één foutje een dode op hun geweten hebben. Daarnaast is de automobilist in het bezit van een rijbewijs, en dus bekend met alle verkeersregels + op de hoogte van het feit dat fietsers lang niet altijd alle regels kennen en/of die verantwoording kunnen dragen.

"Ja maar fietsers..." - let's stop blaming the victim. Jij stapt in een moordwapen, dus jij zal dan soms even de fouten van een ander moeten oplossen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
(11 uren geleden)melle z schreef:
(11 uren geleden)Snoek043 schreef: Zulke types verdienen wat mij betreft een stevige boete. Een paar maandlonen, zeg maar. Niet om te pesten, maar gewoon ter educatieve stimulans.
Zou je ze, in plaats van ze een boete te geven, niet beter een keer op een (lig)fiets kunnen zetten? Net zoals sommige fietsers wellicht baat zouden hebben bij een vrachtautorijles.

Jij hebt m'n punt niet goed gesnapt denk ik over die vrachtwagen (of trein).  Mijn punt was niet dat fietsers moeten leren rijden met een vrachtwagen, maar dat het waardevol zou zijn als ze eens konden meekijken vanuit het perspectief van een chauffeur – om te beseffen hoe beperkt het zicht is, hoe vaak ze geconfronteerd worden met gevaarlijke situaties, enzovoort. Het gaat mij dus om bewustwording en wederzijds begrip.  Duidelijker zo?

En nee, ik zit ook niet te wachten op het zoveelste pleidooi dat de vrachtwagenchauffeur dan maar zijn zesde zintuig moet aanspreken om álle onvoorspelbare verkeersdeelnemers tijdig te detecteren, maar ik krijg het gevoel dat dit wel zal komen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Snoek043, volgens mij heb ik je punt precies gesnapt en zeggen we exact hetzelfde. Hoe kun je het perspectief van een vrachtwagenchauffeur beter leren begrijpen dan door zelf achter het stuur van een vrachtwagen te kruipen? Anders dan tijdens een rijles gaat dat niet voor degenen zonder C-rijbewijs. Waar we het niet over eens zijn is het nut van boetes, ik geloof niet zo in het leereffect daarvan.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
(8 uren geleden)melle z schreef: Waar we het niet over eens zijn is het nut van boetes, ik geloof niet zo in het leereffect daarvan.

Ik ben een voorstander van inkomensafhankelijke boetes. Hoe hoger je inkomen hoe hoger de boete. Gewoon een percentage van je bruto-inkomen.

Iemand die met >€10.000,- per maand thuiskomt zal gemiddeld genomen, meestal en sowieso toch best vaak minder last hebben van een boete van €100,- dan iemand die van een minimumloon moet rondkomen.

Zelfs bij boetes is de oneerlijkheid van de grote inkomensverschillen schrijnend.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Snoek043 , Willeke_IGKT , 365cycle
(8 uren geleden)melle z schreef: Snoek043, volgens mij heb ik je punt precies gesnapt en zeggen we exact hetzelfde. Hoe kun je het perspectief van een vrachtwagenchauffeur beter leren begrijpen dan door zelf achter het stuur van een vrachtwagen te kruipen? Anders dan tijdens een rijles gaat dat niet voor degenen zonder C-rijbewijs. Waar we het niet over eens zijn is het nut van boetes, ik geloof niet zo in het leereffect daarvan.

Over de boetes ben ik het eens, maar die zijn vaak veel te laag. Ik heb pas beseft dat gsm-gebruik achter het stuur, toen ik met mijn wagen als vierentwintigjarige (ik had tot die leeftijd geen nood aan een wagen) net over de grens in Nederland binnenreed, aardig wat kost (ik kon toen meteen 250 € neertellen).  Sindsdien zelden nog gedaan.

(8 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Ik ben een voorstander van inkomensafhankelijke boetes. Hoe hoger je inkomen hoe hoger de boete. Gewoon een percentage van je bruto-inkomen.



Iemand die met >€10.000,- per maand thuiskomt zal gemiddeld genomen, meestal en sowieso toch best vaak minder last hebben van een boete van €100,- dan iemand die van een minimumloon moet rondkomen.



Zelfs bij boetes is de oneerlijkheid van de grote inkomensverschillen schrijnend.

Hier in België is het soms zó erg dat mensen die eigenlijk al lang voor de rechter hadden moeten verschijnen, intussen vrolijk met hun promillage op wielen door het verkeer blijven zweven. Alsof je een cokeverslaafde een sleutel van de apotheek geeft en zegt: "Gedraag je, hé!"

Wat mij echt de kriebels geeft, is dat je dan weer zo’n bericht leest over iemand met twintig (twíntig!) veroordelingen die nog steeds legaal achter het stuur mag kruipen alsof hij VIP-lid is van de Wegpiratenvereniging. Zo iemand zou wat mij betreft de elektrische stoel mogen krijgen — of op z’n minst een elektrische fiets zonder zadel. Maar ja, dat mag natuurlijk niet. Mensenrechten en zo.
Antwoord }
Bedankt door:
(8 uren geleden)Snoek043 schreef: Over de boetes ben ik het eens, maar die zijn vaak veel te laag.
Ik ben niet zo van de 'strenger straffen'-school, onder andere omdat ik niet geloof dat hoge straffen veel nut hebben als het gaat om het voorkomen van herhaling (en ja ik weet het, straf dient meer doelen dan recidivepreventie).
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(8 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Iemand die met >€10.000,- per maand thuiskomt zal gemiddeld genomen, meestal en sowieso toch best vaak minder last hebben van een boete van €100,- dan iemand die van een minimumloon moet rondkomen.
Klopt. Ik ken iemand die bewust fout parkeerde in Amsterdam. En dan grappend "het is niet veel duurder dan de parkeergarage en als ik daar wel ga staan moet ik lopen".
Zucht...
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
(11 uren geleden)Atrike schreef: Als iedereen zich keurig aan de verkeersregels houdt (automobilisten én fietsers), anticipeert op omstandigheden door het rijgedrag aan te passen en rekening houdt met elkaar, is er weinig aan de hand, maar dat zal wel een utopie blijven.

Als iedereen zich aan de verkeersregels houdt, hebben we morgen overal een verkeersinfarct. thumb
Antwoord }
Bedankt door:
(4 uren geleden)datakneder schreef:
(11 uren geleden)Atrike schreef: Als iedereen zich keurig aan de verkeersregels houdt (automobilisten én fietsers), anticipeert op omstandigheden door het rijgedrag aan te passen en rekening houdt met elkaar, is er weinig aan de hand, maar dat zal wel een utopie blijven.

Als iedereen zich aan de verkeersregels houdt, hebben we morgen overal een verkeersinfarct. thumb

En volgend jaar een veiliger land en veel meer fietsers!

Niels, Utopia, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Komen jullie ook weleens die Pipo's tegen met een grote hoofdtelefoon op hun kop, midden op het fietspad fietsen en dat met een slakken gang. Nou zo iemand kwam ik tegen en ik moest bijna mijn MD inschakelen om fatsoenlijk erachter te hangen. In het lichtste verzet had ik een niet fijne cadans van +/- 70. Dus daar was ik niet zo blij mee.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
Een paar keer bellen en bij geen reactie de claxon flink gebruiken waar dat'ie voor bedoeld is; het afwenden van gevaar...
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: datakneder, 13 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een paar keer bellen...TvWijk — 10:15 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ow ja! Helemaal verg...TimSch — 09:08 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Komen jullie ook wel...Hardloper — 08:07 PM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
Gezien je laatste ...Thijs OO — 07:50 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Als iedereen zic...Niels van der Wal — 07:28 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij dat ik n...TimSch — 07:04 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Als iedereen zich ...datakneder — 06:12 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Laat ik deze maar we...365cycle — 05:27 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Iemand die met >...365cycle — 03:04 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Over de boetes ben i...melle z — 03:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Snoek043, volgens m...Snoek043 — 02:05 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Waar we het niet o...Wim -de roetsende — 01:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Snoek043, volgens mi...melle z — 01:47 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zulke types verdien...Snoek043 — 01:38 PM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
Toen ik voor het ee...Snoek043 — 01:20 PM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
Ja, dat klopt.melle z — 01:13 PM
Fietsers praten over auto's en Autorijd...
Leuk weetje: de me...PieterTrapt — 12:04 PM