Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
voodoo's vietsen
#27
Nu ongeveer 800km met de Strada gereden. Vandaag een rondje nieuwkoopse plassen gereden en mijn eerste lekke band te pakken! Wanneer kom je erachter dat je fietspompje niet meer werkt? Juist, in de regen, ongeveer 50km van huis. :-D
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#28
De foto's van je rode Strada zie ik net voor het eerst. De Strada is inderdaad heel fraai. Vooral schuin van achteren bekeken.

Ik heb destijds (Strada 243) alleen wat lopen klooien met de sporing en demping achter. Initieel op snelheid te zoekerig en op slechte wegen en verkeersdrempels te nerveus. Dat ik het zo voor elkaar kreeg dat een voorband al na 30 km versleten kan zijn Doh Daarna, mede met de traploze verstelling van Peter de Rond https://velomobielservice.nl/ 'Stuurstang verstelling met linkse en rechtse schroefdraad', heb ik die goed kunnen bijstellen.
En een andere achterdemper. 'Aangepaste achterdemper door middel van extra veer' Ook via Peter de Rond. Velomobiel.nl achterdemper is in te ruilen.
Kleine prijs groot plezier. Hoeft niet, kan wel.

En oh ja, deze 'Deelbare kettingtandwiel ashouder' kan op den duur ook handig blijken. Als je het kettingtandwiel of de O-ringen moet vervangen 
https://www.velomobielonderdelen.nl/prod...l-ashouder

Verder vele fijne Strada kilometers gewenst. Dat gaat gebeuren, speek ik uit ervaring  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#29
Moet zeggen dat ik de Strada behoorlijk strak vind sturen, zeker nu de banden goed op druk zijn (dat had ik eerder moeten checken.....)
De achterdemper is wel wat week voor mijn gewicht, dus die optie ga ik eens bekijken.

De deelbare ashouder zit er al in, het is me alleen nog niet duidelijk wanneer ik die O-ringen moet vervangen, wat is de interval daarvan of moet ik iets anders in de gaten houden?
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#30
(18-Sep-2020, 08:48 PM)voodoo schreef: Ondertussen weer langzaam verder aan het klussen aan de Zephyr.
De zitting heb ik ontdaan van verf en enkele uren onder water gezet, daarna onder spanning gezet om de kromming bovenin beter passend bij mijn rug te krijgen.

[Afbeelding: 39461517bi.jpg]

Vraag aan een moderator: kan dit draadje verplaatst worden naar "showcase"? Daar is het beter op zijn plaats nu er een velomobiel bijkomt.

Hey, daar zie ik een cilinder en cilinderkopje van een Honda viertaktbrommer. Heb je die ook?
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Goed gespot! Die had ik, een PS50 en een SS50. Deze cilinder en kop heb ik gevonden bij het leegruimen van het ouderlijk huis. Heb jij wel een viertaktbrommer? De spullen mogen voor weinig weg, als ik iemand er een plezier mee doe. De kans dat ik nog zo'n brommer ga kopen is uiterst klein.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#32
Geinig, ik heb altijd heel veel gedaan met de viertaktbrommers, tot aan in het bestuur van de vereniging aan toe. Heb er nu nog steeds twee. Ik was de gecombineerde interesse voor Hondabrommers en ligfietsen nog niet eerder tegengekomen.
Antwoord }
Bedankt door:
#33
Mooie brommers waren (zijn) dat, lekker geluid. Ik had eerst een CD en daarna een SS met 72cc, ging als de brandweer..... maarja dat is alweer 33 jaar geleden  Cry

Zijn tegenwoordig aardig aan de prijs
Antwoord }
Bedankt door:
#34
Dat hoor je. O ringen zijn zover ik weet om geluiddempend te zijn en slijtage te verminderen.
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Dan zal ik mijn oren open houden tijdens het fietsen. En binnenkort de ashouder openschroeven om te zien hoe de o-ringen er nu uitzien, nieuwe heb ik reedsch op voorraad.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#36
Ik als fietser heb het niet zo op brommers. Maar ik stel me dan vooral die lawaaierige en stinkende dingen van de jaren negentig voor die ik in de fietstochten naar school vaak moest tegenkomen. Die hoorde je al van een halve kilometer aan komen brullen en als ze eenmaal voorbij waren was het een halve minuut je adem inhouden.
Antwoord }
Bedankt door:
#37
En ik kan nog steeds erg genieten van het hysterische gekrijs van een goed getunede tweetakt en de geur van castrol tts.
Of een dikke ééncilinder zoals een moto guzzi falcone
Of....zo kan ik nog wel tig voorbeelden noemen.

Laten we elkaar vooral wat gunnen.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#38
(20-Oct-2020, 09:42 PM)Lopopodium schreef: Ik als fietser heb het niet zo op brommers. Maar ik stel me dan vooral die lawaaierige en stinkende dingen van de jaren negentig voor die ik in de fietstochten naar school vaak moest tegenkomen. Die hoorde je al van een halve kilometer aan komen brullen en als ze eenmaal voorbij waren was het een halve minuut je adem inhouden.
Die 4-takt brommers rook je nauwelijks (als ze goed afgesteld waren). 2-takt (dijkers  Cool ) stonken knetterde er op los.
Antwoord }
Bedankt door:
#39
(20-Oct-2020, 10:10 PM)voodoo schreef: En ik kan nog steeds erg genieten van het hysterische gekrijs van een goed getunede tweetakt en de geur van castrol tts.
Of een dikke ééncilinder zoals een moto guzzi falcone
Of....zo kan ik nog wel tig voorbeelden noemen.

Laten we elkaar vooral wat gunnen.
Heel veel tweetakten zijn slecht getuned. Vooral bromfietsen. Hebben het geluid van een tweetakt bosmaaier of kettingzaag. En die vol synthetische Castrol TTS vond ik net zo stinken als alle andere tweetakt oliën. Castor olie, ook wel wonderolie of ricinusolie genoemd, is plantaardig. Daar zat een ander luchtje aan. Werd meestal gebruikt bij modelvliegtuigen. Heb proefgereden op een Aprilia RS 250 tweetakt. Veel te smalle powerband, hoog verbruik en weinig comfort.

Heb vroeger veel motor gereden. Veel ééncilinders. O.a Horex Regina 400, MZ Scorpion 660 en Royal Enfiels Classic 500. Dat klinkt veel beter dan zo'n gillende tweetakt, die een hoop onverbrande gassen als extra fijnstof het milieu in blaast.

Nieuwe tweetakten worden na 01-01-2018 niet meer op kenteken gezet. Vele steden hebben een tweetaktverbod in de milieuzone. Ontheffing is mogelijk voor bewoners binnen de zone.
Antwoord }
Bedankt door:
#40
Hé, een Skorpion 660 heb ik ook gehad, twee zelfs. Fijn apparaat, maar een langeslag 1 cilinder klinkt beter.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#41
Echt?! Dat is best wel bijzonder, ik heb er ook eentje gehad! Een Muz Skorpion Sport.

Naar wat ik had begrepen zijn er maar 1600 van gemaakt ooit dus het is best bijzonder dat er hier drie ex-bezitters zitten!
Antwoord }
Bedankt door:
#42
Dat is leuk inderdaad! Blijkbaar geven de trillingen van die 1 cilinder een bepaalde hersenbeschadiging waardoor je ligfietsen leuk gaat vinden....
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#43
(19-Oct-2020, 12:50 PM)voodoo schreef: Moet zeggen dat ik de Strada behoorlijk strak vind sturen, zeker nu de banden goed op druk zijn (dat had ik eerder moeten checken.....)
De achterdemper is wel wat week voor mijn gewicht, dus die optie ga ik eens bekijken.
Je kan ook eens kijken wat voor veer erin zit. Voor de Quest was er blauw (zacht), blauw/rood (normaal), en rood (stevig). Ik heb in m'n Quest in eerste instantie de veer vervangen door een rode, en toen meteen de wrijvingsdemper vervangen.

Maar als het bij jou past (ik vermoed van wel): Risse  Heart
Ja, het is duur (vanaf ~200), en ja, jaarlijks onderhoud is aan te raden. Maar als ik nou zeg dat m'n glasvezel Quest de beste vering, demping én grip had van alle velomobielen die ik tot nu toe bezeten heb, en de andere velomobielen waren een DF XL (van 2019) en een QuattroVelo+ (2020), dan zegt dat wat, toch? 
Nadat ik een tijd gerommeld had met de originele veer was ik nog niet tevreden met m'n Quest; ik vond 'm stuiterig. Door de zure appel heen gebeten en een Risse Astro 5 besteld. Voordat die gemonteerd was, waren er drempels waar ik met 40+ met alle drie de wielen van de grond ging. Nadat de Risse gemonteerd was kon ik op het rechte stuk vóór die drempels harder, het slechte wegdek had minder invloed op m'n aandrijving/stabiliteit. Die drempel was echter helemaal bijzonder, want daar ging ik ineens met drie wielen aan de grond overheen.
De Risse ving het inveren van de achterkant zóveel beter op dat de voorwielen niet omhoog gelanceerd werden. Ondanks de demping in standje stevig voelde de fiets daardoor ook comfortabeler.

(21-Oct-2020, 09:21 PM)voodoo schreef: Dat is leuk inderdaad! Blijkbaar geven de trillingen van die 1 cilinder een bepaalde hersenbeschadiging waardoor je ligfietsen leuk gaat vinden....
Klopt  Big Grin 

(21-Oct-2020, 07:16 PM)PietV* schreef: Heel veel tweetakten zijn slecht getuned. Vooral bromfietsen. Hebben het geluid van een tweetakt bosmaaier of kettingzaag. 
Klopt ook. Hier ook een ex-bezitter van een grote 1 cilinder. Maar dan wel een tweetakt, en 500cc.
Erg leuk ding in het veld, heerlijk wild. Het gas was ongeveer net zo goed te doseren als de verwarming van een Kever. Je had vier standen: gas los, snelheid houden, iets versnellen en dan was er nog standje "compleet gestoord zand lancerend op je achterwiel aan je stuur hangend ongeveer voorwaarts."  Big Grin

(21-Oct-2020, 07:16 PM)PietV* schreef: En die vol synthetische Castrol TTS vond ik net zo stinken als alle andere tweetakt oliën. Castor olie, ook wel wonderolie of ricinusolie genoemd, is plantaardig. Daar zat een ander luchtje aan. Werd meestal gebruikt bij modelvliegtuigen. Heb proefgereden op een Aprilia RS 250 tweetakt. Veel te smalle powerband, hoog verbruik en weinig comfort.

Heb vroeger veel motor gereden. Veel ééncilinders. O.a Horex Regina 400, MZ Scorpion 660 en Royal Enfiels Classic 500. Dat klinkt veel beter dan zo'n gillende tweetakt, die een hoop onverbrande gassen als extra fijnstof het milieu in blaast.
Een tweetakt is belabberd voor het milieu, en zeker bij een overvierkant en goed gepoort ontwerp is de powerband belabberd, maar ik vind juist dat het dat leuk maakt.
Heb ook een Suzuki RG gerestaureerd én getuned. Die rijdt nog steeds (af en toe, in de zomer). Heb geen rijdend materiaal van die fiets, maar wel van iets vergelijkbaars:



(21-Oct-2020, 07:16 PM)PietV* schreef: Nieuwe tweetakten worden na 01-01-2018 niet meer op kenteken gezet. Vele steden hebben een tweetaktverbod in de milieuzone. Ontheffing is mogelijk voor bewoners binnen de zone.
Superjammer, maar gelukkig.  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#44
Een goede schokdemper ga ik wel serieus overwegen, daar lijkt inderdaad een boel winst te behalen. Maar dit jaar niet meer, dat krijg ik niet door de financiele comissie....

En de voorvering/demping is minder kritisch?

En die RG: hell yeah! Vreselijk leuk ding! Hebbuh!
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#45
(22-Oct-2020, 08:34 PM)voodoo schreef: Een goede schokdemper ga ik wel serieus overwegen, daar lijkt inderdaad een boel winst te behalen. Maar dit jaar niet meer, dat krijg ik niet door de financiele comissie....

En de voorvering/demping is minder kritisch?
Velomobiel.nl heeft daar zelf inmiddels betere dempers voor, maar ik heb er nog geen ervaring mee. Wat ik overal hoor (o.a. van Saukki op YouTube) is dat het geen groot verschil maakt.

(22-Oct-2020, 08:34 PM)voodoo schreef: En die RG: hell yeah! Vreselijk leuk ding! Hebbuh!
Big Grin  Er is iets leuk aan hoe enorm onverantwoord zo'n apparaat is. De mijne had na tuning ook dat effect dat de gang er pas écht in kwam als de toerenteller al bij het rood stond. Opschakelen bij ~13.500 tpm  Angel

Overigens misschien een gek detail om meteen even uit de weg te helpen: Ik heb geen motorrijbewijs. Heb met al m'n (officiële) motoren voornamelijk op afgesloten terrein (crossbaan, een vliegveld en een circuit) gereden. Daarnaast heb ik onwijs dom gedaan met een "brommer" met meer dan 2x de toegestane cilinderinhoud.
Antwoord }
Bedankt door:
#46
Een vreemd draadje, dit.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#47
Inderdaad minder kritisch.
De nieuwe olie voorvering/dempers geven duidelijk meer grip, belachelijk veel. Snaar strak met 50 door een scherpe bocht. Ik zou zelf eerder uit mijn QuattroVelo vallen. Maar de huidige voorvering/demping is ook al goed en de oliedempers maakten meer geluid. En dus was het voor mij terug. Zodra de oliedempers net zo stil zijn, komen ze er weer onder.
Met de Strada een Risse achter gehad. De instelbare. Veel te stug. Zelfs op de laagste stand. Geretourneerd.
Die van Peter de Rond, zoals ik eerder verteld heb, was super. En is relatief goedkoop.
Antwoord }
Bedankt door:
#48
Ik mag het van WimS niet meer zegggen, omdat ik geen persoonlijke ervaringen heb met de Risse-demper, maar ik ken ook verschillende verhalen over lekkende dempers.

Zelfs mensen die er 2 of 3 teruggestuurd hebben. Ze kregen wel keurig een nieuwe, maar als zo'n ding onderweg leegloopt dan kun je niet meer verder rijden en sta je langs de kant van de weg.

Ik weet sowieso van één vm-rijder die een behoorlijke schade aan de onderkant van de vm had door een plotseling leeggelopen Risse-demper. Hij reed over een drempel en had de gehele kettinggoot flink beschadigd.

Deze verhalen zijn niet recent. Misschien dat ondertussen alle problemen zijn opgelost.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#49
(23-Oct-2020, 09:20 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik mag het van WimS niet meer zegggen, omdat ik geen persoonlijke ervaringen heb met de Risse-demper, maar ik ken ook verschillende verhalen over lekkende dempers.

Zelfs mensen die er 2 of 3 teruggestuurd hebben. Ze kregen wel keurig een nieuwe, maar als zo'n ding onderweg leegloopt dan kun je niet meer verder rijden en sta je langs de kant van de weg.

Ik weet sowieso van één vm-rijder die een behoorlijke schade aan de onderkant van de vm had door een plotseling leeggelopen Risse-demper. Hij reed over een drempel en had de gehele kettinggoot flink beschadigd.

Deze verhalen zijn niet recent. Misschien dat ondertussen alle problemen zijn opgelost.
Als een demper leegloopt ben je idd uitgefietst, dat klopt. Ik heb er zelf ook maar 3000 km mee afgelegd, maar met m'n ruim 100 kg en een paar lange ritten met veel bagage (totaalgewicht 165~170 kg) wel stevig me getest. Bij mij was ie betrouwbaar, maar ik had wel altijd de standaard demper bij me voor het geval dat er iets mis zou gaan. 
Het probleem in dit geval is dat niet alleen de demping, maar ook de vering met één apparaat geregeld wordt. Zou je alleen demping verliezen, dan kan je (voorzichtig) doorrijden.

Als je het mij vraagt is een Risse demper "de distributieriem van de velomobiel"; gaat in principe niet snel stuk, maar je wil 'm toch gewoon periodiek onderhouden. Volgens mij is het dan behoorlijk betrouwbaar te noemen. 

Aan de andere kant: Als de fabrikant van de fiets een vrijwel even goede oplossing heeft, zou ik daar zeker voor kiezen. Scheelt een hoop gedoe mocht het stuk gaan. Wat ik even niet weet, is of de kit die ze ontwikkelen alleen voor de voorwielen is, of niet:

Antwoord }
Bedankt door:
#50
Bij mij is de risse ook betrouwbaar. Zit er nu zo'n 20000 km in. Af en toe oppompen en verder geen omkijken naar.
Antwoord }
Bedankt door:
#51
(23-Oct-2020, 11:35 AM)ErikvanD schreef: ....bij mij is de risse ook betrouwbaar....

Eens!
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#52
(23-Oct-2020, 11:04 AM)365cycle schreef:

Die video ken ik. Bij gewoon tempo rijden maakt het niet zoveel uit, maar op snelheid een bocht nemen en op slecht wegdek is het een groot verschil.
Wellicht dat het met een QuattroVelo ook meer verschil maakt. Die heeft al oliedempers achter standaard.

Voor de ouderen onder ons; het voelt aan alsof je van Michelin MXT (semi hard rubber) naar MXV (zacht rubber) gaat, terwijl dus alleen de voordempers vervangen zijn. Bij de eerste voel je nog wat drift en bij tweede niet. Allebei lekker. Met de tweede een paar km/u sneller door de verhoogde bochtstabiliteit. 
(Met MXL's (hard rubber) had je weer vier wiel drift bij snelle op en afritten. Trager maar ook heel leuk)

Zoals in deze bocht op snelheid door afrijden dijk. 
https://www.google.nl/maps/@51.5148791,3...a=!3m1!1e3

[Afbeelding: Hoek-oliedempers.jpg]

Van de betrouwbaarheid van de Risse demper kan ik niks zeggen, daar had ik 'm te kort voor.

Edit: Sorry dat ik je voodoo's vietsen topic heb laten kapen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
De lek bestendighe...datakneder — 11:33 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Ik zou er een ...Niels van der Wal — 10:41 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Huidige banden: de...Frutsel — 10:07 AM
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Ja, daar kom ik wel ...melle z — 10:20 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Melle, ben je toeval...Fietsbennie — 10:01 PM
mods op mijn roeifiets
De "Roeifiets k...Merijn — 09:41 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakke...Tom Fekkes — 09:15 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het hoofd van die au...Jeroen S — 08:27 PM
mods op mijn roeifiets
Vooral als de wi...Wim -de roetsende — 07:59 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakkere...Lopopodium — 07:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het is echt ongekend...melle z — 06:07 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Echter ik zou dan ee...melle z — 04:33 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je h...PieterTrapt — 02:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je hele ...Hardloper — 02:04 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het kan inderdaad na...PieterTrapt — 02:02 PM