Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
trike-advies
#79
(21-Mar-2022, 11:32 PM)berth9999 schreef: Bij een motor in het achterwiel zullen ketting en cassette/kettingblad minder slijten.
Daar wil ik nog wel wat twijfel over zaaien: Is dit niet sterk afhankelijk van hoe je een fiets precies gebruikt? 
Een motor in het achterwiel heeft bij steile hellingen mogelijk te weinig koppel om echt wat toe te voegen. Stevige mannenbenen hebben meer koppel dan een elektromotor. De ketting krijgt dus meer "klappen" als je op eigen kracht moet klimmen met een elektromotor in het achterwiel, dan wanneer die elektromotor heel gelijkmatig z'n vermogen afgeeft en je daardoor zelf ook gelijkmatig kan blijven trappen.
Antwoord }
Bedankt door:
#80
(22-Mar-2022, 01:18 AM)365cycle schreef:
(21-Mar-2022, 11:32 PM)berth9999 schreef: Bij een motor in het achterwiel zullen ketting en cassette/kettingblad minder slijten.
Daar wil ik nog wel wat twijfel over zaaien: Is dit niet sterk afhankelijk van hoe je een fiets precies gebruikt? 
Een motor in het achterwiel heeft bij steile hellingen mogelijk te weinig koppel om echt wat toe te voegen. Stevige mannenbenen hebben meer koppel dan een elektromotor. De ketting krijgt dus meer "klappen" als je op eigen kracht moet klimmen met een elektromotor in het achterwiel, dan wanneer die elektromotor heel gelijkmatig z'n vermogen afgeeft en je daardoor zelf ook gelijkmatig kan blijven trappen.

Leuke theorie.  Smile  De meeste fietsmotoren geven kracht als je zelf kracht geeft en niet gelijkmatig. 

Bij een middenmotor hebben ketting en cassette te maken met de krachten van zowel de berijder als van de motor. Bij een achterwielmotor komen alleen de krachten vanuit de benen van de fietser daarop terecht. Bij een 25 km/u fiets is dit -blijkbaar- nog niet een onoverkomelijk* issue. Bij Speed Pedelecs slijten ketting en cassette enorm veel sneller bij een middenmotor. Om de 3000 km ketting en cassette vervangen is niet vreemd bij een middenmotor op een SP.
(*=Ik lees b.t.w. dat ook op 25 km/u vrachtfietsen zoals de Bullitt de ketting/cassette behoorlijk snel slijt met een middenmotor.)
Antwoord }
Bedankt door: PietV* , 365cycle
#81
(22-Mar-2022, 09:46 AM)berth9999 schreef:
(22-Mar-2022, 01:18 AM)365cycle schreef:
(21-Mar-2022, 11:32 PM)berth9999 schreef: Bij een motor in het achterwiel zullen ketting en cassette/kettingblad minder slijten.
Daar wil ik nog wel wat twijfel over zaaien: Is dit niet sterk afhankelijk van hoe je een fiets precies gebruikt? 
Een motor in het achterwiel heeft bij steile hellingen mogelijk te weinig koppel om echt wat toe te voegen. Stevige mannenbenen hebben meer koppel dan een elektromotor. De ketting krijgt dus meer "klappen" als je op eigen kracht moet klimmen met een elektromotor in het achterwiel, dan wanneer die elektromotor heel gelijkmatig z'n vermogen afgeeft en je daardoor zelf ook gelijkmatig kan blijven trappen.

Leuke theorie.  Smile  De meeste fietsmotoren geven kracht als je zelf kracht geeft en niet gelijkmatig. 

Bij een middenmotor hebben ketting en cassette te maken met de krachten van zowel de berijder als van de motor. Bij een achterwielmotor komen alleen de krachten vanuit de benen van de fietser daarop terecht. Bij een 25 km/u fiets is dit -blijkbaar- nog niet een onoverkomelijk* issue. Bij Speed Pedelecs slijten ketting en cassette enorm veel sneller bij een middenmotor. Om de 3000 km ketting en cassette vervangen is niet vreemd bij een middenmotor op een SP.
(*=Ik lees b.t.w. dat ook op 25 km/u vrachtfietsen zoals de Bullitt de ketting/cassette behoorlijk snel slijt met een middenmotor.)

Een middenmotor heb ik nog niet gezien bij een trike, alleen voorop of in het achterwiel.
Zijn er ervaringen van mensen die in de bergen hebben gefietst met een trike met ofwel motor voor ofwel achter?
Antwoord }
Bedankt door:
#82
Voor zover ik weet is een middenmotor een elektrische aandrijving bij de trappers. Op een rechtop-fiets is dat tussen de beide wielen in, vandaar de term middenmotor (alsof het een Ferrari of een ander snelheidsmonster is, die hebben vaak een middenmotor voor perfecte gewichtsverdeling. Bij gezinsauto's is een middenmotor bijzonder onpraktisch in verband met het comfort van de meerijders op de achterbank.) Bij ligfietsen zit de middenmotor vaak voorop omdat dat de locatie van de trappers is (zie hier). Desalniettemin wordt de term middenmotor gehandhaafd.

Bij tapoletrikes (2 wielen voor, 1 achter) zit de elektrische aandrijving, als die in een wiel zit, altijd achter.
Bij deltatrikes (1 wiel voor, 2 achter) zit die in het het voorwiel.


Groet,

Marco -haakjesziekte- Roepers
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#83
Wist niet dat die slijtage bij snelle elektrische fietsen met middenmotor zo hard gaat - point taken. Maar één opmerking:
(22-Mar-2022, 09:46 AM)berth9999 schreef: Leuke theorie.  Smile  De meeste fietsmotoren geven kracht als je zelf kracht geeft en niet gelijkmatig. 
Maken die dezelfde sinusbeweging in koppel als een mens? Dat lijkt me lastig te implementeren met een elektromotor, en het is ook niet wat ik met de Smart Pie motor die ik ooit uitgebreid gemeten heb zag gebeuren. Zodra de trapsensor getriggerd wordt loopt de stroom geleidelijk op naar 8,2 A (waarop ik de begrenzing afgesteld had, en met het rendement van de motor effectief ongeveer 250W op het wiel), wanneer je stopt met trappen zakt die wat sneller weer naar 0. 

Een mens kan bij plotseling versnellen een veel grotere "klappen" in de kettinglijn veroorzaken, en zeker bij wegrijden met een laag toerental loopt de kracht op een ketting veel hoger op dan bij een (legale) middenmotor. In nog geen drieduizend km met de QV heb ik twee kettingen versleten. Met (op droog wegdek + veel gewicht recht boven de achteras) zoveel grip moest ik continu voorzichtig zijn met kracht zetten. De laatste twee kettingen waren van dit type: een ketting ontworpen voor e-bikes met een middenmotor dus. Door met voornoemd beleid te rijden was dat redelijk heel te houden.
Antwoord }
Bedankt door:
#84
(22-Mar-2022, 11:00 AM)365cycle schreef: Wist niet dat die slijtage bij snelle elektrische fietsen met middenmotor zo hard gaat - point taken.

Anekdotisch: de enige fiets in de vloot thuis - naast de VM - waarvan de ketting compleet uitgerekt was en vervangen moest worden, ooit, is de elektrische met middenmotor Tongue
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#85
Het gaat om de totale kracht op de ketting. Die is bij een middenmotor altijd groter dan bij een achter- of voorwielmotor. Als de fietser plotseling gaat versnellen komen die 'klappen" bovenop de kracht van de middenmotor die al op de ketting staat. Die "klappen" van de gemiddelde e biker vallen wel mee. Velen zijn de 65 jaar gepasseerd. Uitzonderingen daar gelaten. Die trappen elke ketting binnen zoveel duizend kilometer op.
Antwoord }
Bedankt door:
#86
(22-Mar-2022, 11:21 AM)PietV* schreef: Het gaat om de totale kracht op de ketting. Die is bij een middenmotor altijd groter dan bij een achter- of voorwielmotor. Als de fietser plotseling gaat versnellen komen die 'klappen" bovenop de kracht van de middenmotor die al op de ketting staat. Die "klappen" van de gemiddelde e biker vallen wel mee. Velen zijn de 65 jaar gepasseerd. Uitzonderingen daar gelaten. Die trappen elke ketting binnen zoveel duizend kilometer op.
Dat gaat toch ook niet helemaal op. Tijdens mijn recente rit met een speed pedelec merkte ik al gauw dat ik heel weinig schakelde; alleen mijn duurvermogen was nodig, niet m'n explosiviteit. Daar komt die gedachte "dit zou weleens beter heel kunnen blijven" dus vandaan (bij die fiets helemaal, want die had een achterwielmotor).
Antwoord }
Bedankt door:
#87
(22-Mar-2022, 11:53 AM)365cycle schreef: Dat gaat toch ook niet helemaal op. Tijdens mijn recente rit met een speed pedelec merkte ik al gauw dat ik heel weinig schakelde; alleen mijn duurvermogen was nodig, niet m'n explosiviteit. Daar komt die gedachte "dit zou weleens beter heel kunnen blijven" dus vandaan (bij die fiets helemaal, want die had een achterwielmotor).

Grappig, ik schakel juist als een dolle op mijn Klever X (om al die Stromers met blijkbaar veel hoger koppel in te halen).
Antwoord }
Bedankt door:
#88
Een midden motor, inderdaad van voren bij een ligfiets, heeft meer koppel en kan efficiënter ingezet worden door de versnellingen.
Meer ketting slijtage lijkt me een logisch gevolg. Maar bovenal is het denk ik hoe sterk de motor is EN hoe de assist gebruikt wordt.

Ter referentie: Ik heb van mijn QuattroVelo onlangs de ketting vervangen. Deze was nog niet helemaal versleten, maar ik wilde naar een ander voorblad en cassette en ik heb daarom gelijk de ketting vervangen. Dat heb ik gedaan bij ongeveer 21.000 km.


(15-Mar-2022, 12:59 PM)Frutsel schreef: Oh, ik geloof trouwens dat alle HP trikes opvouwbaar zijn.

Bijna alle HP trikes. Te herkennen aan een F in de naam ie FS, FX
Antwoord }
Bedankt door:
#89
Afgelopen tijd heel wat trikes bekeken, diverse winkel etc.
Nieuwe lijken toch boven ons budget, nu een paar opties voor twee mooie tweedehands exemplaren. Punt is beide de motor.

De ICE Adventure is uitgerust met een naafmotor Ansmann RM5.1, 35Nm, 250V met 6 snelheden+ Accu 11,6Ah, 36V, 410W en 27 versnellingen.
De ander is een Scorpion FS20 met een naafmotor Go Swiss Drive 40Nm, met 2 Accu's van 500wh. Shimano Deore XT met 27 Versnellingen.
Die 35Nm is niet echt veel, vraag is of je hiermee een berg (tot 10%) opkomt (incl. de 15-20 kg bagage).
Heeft iemand hier ervaring mee?
Antwoord }
Bedankt door:
#90
Inmiddels de trotse bezitter van een (tweedehands) ICE Sprint, zonder motor. Die kan er evt. later altijd nog op.
Is niet geveerd, met klinkers merk je dat wel. Nu Schwalbe Big Apples besteld, kijken wat dat oplevert. Evt. kan er nog zo'n Ergo-luxe stoel op.

Heel fijn dat ik weer lekker kan fietsen!   Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
#91
(26-Mar-2022, 06:48 PM)Jolsas schreef: Die 35Nm is niet echt veel, vraag is of je hiermee een berg (tot 10%) opkomt (incl. de 15-20 kg bagage).
Heeft iemand hier ervaring mee?
35 Nm is een heel normaal koppel voor een E-bike, maar dan op een 28" wiel. De trike in kwestie heeft een klein achterwiel, toch? (20", ETRTO 406 mm).
Met een 50mm brede band draait je wiel dan in één omwenteling over 158cm afstand. Doe je dat met dezelfde breedte band op een 28" wiel (ETRTO 622 mm), dan leg je met één omwenteling van je aangedreven wiel 226 cm af. De motor heeft het op je trike dus een stuk minder moeilijk dan op een gewone fiets, denk overigens wel dat je topsnelheid wat beperkt is met een 36V motor (ik weet niet of 25 km/h vol enthousiasme gehaald gaat worden).

Om eens naar het koppel te kijken, doe ik even de aanname dat de elektromotor z'n maximumkoppel vrijwel bij extreem lage toerentallen al heeft (klopt aardig voor de meeste elektromotoren), en hebben we de uit de autowereld bekende formule P = T x n / 9554

Er vanuit gaand dat jij 75 kg weegt en de fiets met bagage, motor en accu ook 75 kg is, heb je voor een helling van 10% met 3% aandrijfverliezen 310 watt nodig voor een snelheid van 7 km/h (die heb ik niet zelf berekend, ik heb deze tool gebruikt). Bij 117 meter per minuut (7000/60) draait de motor in het achterwiel ongeveer 74 rpm, 35 x 74 / 9554 = 0,271 kilowatt oftewel 271 watt.
Met andere woorden: Als de vermogensopgave (250W) klopt, levert de motor bij een snelheid van 7 km/h levert de motor z'n maximumkoppel al niet meer, omdat het toerental dan hoger is dan optimaal. Als de vermogensopgave klopt zal je dus 60 watt bij moeten trappen om die snelheid van 7 km/h bergop vast te kunnen houden (en even iets hoger moeten pieken om op gang te komen). Een gezonde niet-sportieve volwassene kan meer dan dat, 80 watt is zelfs voor een vrouw van middelbare leeftijd vaak geen probleem. Ter vergelijk: Op een goed onderhouden normale fiets rijd je met 80 watt zo'n 20 km/h.

(31-Mar-2022, 02:24 PM)Jolsas schreef: Inmiddels de trotse bezitter van een (tweedehands) ICE Sprint, zonder motor. Die kan er evt. later altijd nog op.
Is niet geveerd, met klinkers merk je dat wel. Nu Schwalbe Big Apples besteld, kijken wat dat oplevert. Evt. kan er nog zo'n Ergo-luxe stoel op.
Niet te hard oppompen die banden. De Big Apple ken ik niet zo goed, maar bijvoorbeeld de Marathon Almotion en de Furious Fred lopen vlotter op 4 bar dan op 5.
Antwoord }
Bedankt door: Jolsas
#92
[Niet te hard oppompen die banden. De Big Apple ken ik niet zo goed, maar bijvoorbeeld de Marathon Almotion en de Furious Fred lopen vlotter op 4 bar dan op 5.
[/quote]

Dank voor het bericht.
Van een winkel waar ze trikes verkopen had ik zelfs het advies gekregen ze op 2,5-3 bar te houden, dan geven ze de meeste vering. Dat ie dan wat zwaarder loopt neem ik op de koop toe. Is ook een kwestie van uitproberen denk ik.
Antwoord }
Bedankt door:
#93
Op mijn greenspeed (ongeveerd) heb ik achter een big apple en voor marathons alles op 3.5 bar. Begonnen op 4 bar, dat was op klinkers echt rammelen, toen naar 3, dat begon ik op het gladde asfalt te merken(snelheid), dus de middenweg.
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM