Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 4.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Bij Hollowtech zitten er vaak vulringetjes tussen de linker crank en het BB, met een paar ringetjes meer of minder maakt die het verschil tussen 68 of 73mm. Zeer waarschijnlijk is het 68mm. Kun je aan de buitenzijde meten, hoe breed dat dwarse buisje is waar de trapas inzit. M5 staal is 99% zeker BSA draad.

Als het Hollowtech is dan zitten er alleen links schoefjes in, maar wel even opletten omdat er ook andere merken dan Shimano zijn, die net weer andere maten gebruiken voor een optisch redelijk vergelijkbaar crankstel. Shimano heeft een 24mm as, Sram geloof ik 26mm, 30mm is er ook nog.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Vandaag alweer onderuit gegaan op grind.
Ik kwam vanaf de Maarnse Grindweg, zo heet die weg, en het is al tijden een asfaltweg, en ik draaide met redelijke vaart linksaf de Wijkerweg op. Die lag vol met los grind vanwege vernieuwing van het wegdek. Ik maakte een schuiver van een paar meter.
Ik heb geen noemenswaardge schade aan mijn kleding, wat schaafplekken onder mijn rechterschouder, en nog wat nieuwe krassen erbij op de achtervork.
Er was geen kleurverschil tussen de twee wegen, ik had het alleen aan een verschil in textuur kunnen zien. Een meter of vijf de Wijkerweg op, net voorbij de afgeronde hoek van de T-splitsing stond een waarschuwingsbord voor slipgevaar.
Ik ben maar verder over de Maarnse Grindweg - Sandenburgerlaan - Maarsbergseweg gereden, recht naar huis toe. Vanaf een stukje verder lag deze weg ook vol met los grind vanwege vernieuwing van het wegdek. Ik kwam een paar wielrenners tegen die zeer behoedzaam afdaalden terwijl ik tegen de heuvelrug op klom. Aan de andere kant ben ik net zo behoedzaam afgedaald. Nog nooit heb ik die afdaling zo langzaam gereden.
Aan het einde bij de N225 was het afgezet voor auto's, terwijl die juist nodig zijn om de boel weer plat te walsen.
Het goede nieuws is dat over een jaar ofzo het wegdek van de Maarsbergseweg / Sandenburgerlaan en de Wijkerweg hopelijk uiteindelijk wat beter zal zijn dan het de afgelopen jaren was.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR , 365cycle
..omdat een hond het nodig vond om te happen naar mij toen ik voorbij roetste en daarmee mn shirt en koptelefoon de vernieling in heeft geholpen Sad. De verbonden gsm bleef wel keurig in mn broekzak zitten Wink

De rit erna maakte een hoop goed. Vaart zat er lekker in zo langs de snelweg vanaf Bleiswijk naar Den Haag. Krijg echt het idee dat sommigen stukken weg gewoon veel sneller zijn dan andere. Alsof er veel minder weerstand is ofzo?

Straks weer terug en dan heb ik er tegen de 90km opzitten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
(11-Jun-2023, 10:15 PM)ZoefZoef schreef: ..omdat een hond het nodig vond om te happen naar  mij toen ik voorbij roetste en daarmee mn shirt en koptelefoon de vernieling in heeft geholpen Sad.  De verbonden gsm bleef wel keurig in mn broekzak zitten Wink
Verzekeringswerk hoop ik?

(11-Jun-2023, 10:15 PM)ZoefZoef schreef: De rit erna maakte een hoop goed. Vaart zat er lekker in zo langs de snelweg vanaf Bleiswijk naar Den Haag.  Krijg echt het idee dat sommigen stukken weg gewoon veel sneller zijn dan andere. Alsof er veel minder weerstand is ofzo?

Straks weer terug en dan heb ik er tegen de 90km opzitten.
Wind zal een klein stukje helpen, en goed warm en glad asfalt loopt inderdaad lekker. Merk dat met de Bülk ook echt hoor, als het dan eens mooi glad is. Het is dan net of er gewoon ineens geen rolweerstand meer is. Ik reed laatst met 60 km/h van een opnieuw geasfalteerd stuk weg (nog zonder kiezelsteentjes!) het oude, beschadigde asfalt op en raakte zomaar 5 km/h kwijt bij hetzelfde vermogen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
Is verzekeringswerk ja, maar geen zin om moeilijk te doen voor een paar luttele euro's, want shirtje was al oud en koptelefoon heeft paar euro gekost bij de kringloop. Was wel nieuw toen.

Heb het beestje geaaid, vrouw verontschuldigde zich direct en was geschrokken en ik vond het wel allemaal ok. Kan gebeuren, geen opzet. Had gewoon geen zin in discussie of om moeilijk te doen.

Oppashond heeft ook een keer gehapt naar een fietser. Die had een wielrenbroek aan van 300 euro. Dat is dan toch een ander verhaal dan een shirtje van misschien 15 euro destijds..
Antwoord }
Lieve ZoefZoef vandaag. Hoop dat mevrouw er wel van geleerd heeft het hondje voortaan wat beter bij zich houden. Of reed je echt vol in uitlaatgebied?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik ben altijd lief, behalve tegen complexbeheerders die mn fietsen willen jatten :+

Het gebeurde langs de Rotte, nabij Bleiswijk. De hond was gewoon aangelijnd. Weet niet eens of ie geblaft heeft eigenlijk maar denk van wel.

Heb al menig maal een enthousiaste blaffende hond gehad die meerende. Ben daar nooit zo van onder de indruk eigenlijk en zeg dan meestal woef! tegen het beest als ze naast me lopen Big Grin . Blaffende honden bijten niet, alleen deze hapte dus wel en dat was echt een kwestie van een, twee seconde. Daar doe je als eigenaar weinig aan: het is al gebeurd voor je dr erg in hebt.

Ben bewust beest even gaan aaien, zodat ie zag een ligfiets echt niet een eng ding is. Misschien helpt het.

Ook onze oppashond wil ook nog weleens iets te enthousiast reageren op fietsers helaas. Als je dan even niet oplet.. en ze ziet kans dan wil ze ook weleens happen/blaffen/uitvallen als er een fietser net even te dichtbij passeert. Verder echt geen agressief beest.


De hond was trouwens een bruine labradoodle achtige hond.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Bacchus
... het zo warm is en ik om logistieke redenen thuis moet gaan werken in plaats van een lekker gekoeld kantoor. Kan ik niet eens naar werk fietsen!
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT , Fietsbennie
(12-Jun-2023, 08:03 AM)ThijsR schreef: Kan ik niet eens naar werk fietsen!
Een mede-ICT'er die ik op Strava volg hield het gedurende de hele Corona-lockdown vol om iedere ochtend en iedere middag "woon-werkritten" te doen. In een cirkeltje van en naar z'n eigen huis, precies dezelfde afstand als het nu weer is naar kantoor.

Weet niet zeker of het een autist is, of gewoon iemand die heel vastberaden is om z'n conditie vast te houden. Misschien beide, maar bewonderenswaardig vond ik het wel Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon , Hoekie , Bacchus
(12-Jun-2023, 09:08 AM)365cycle schreef: Weet niet zeker of het een autist is, of gewoon iemand die heel vastberaden is om z'n conditie vast te houden. Misschien beide, maar bewonderenswaardig vond ik het wel Big Grin


Why not both? Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Omdat de voorvering (Challenge) van mijn Hurri doorslaat, vanmiddag bekijken of ik het dempertje kan afstellen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
(12-Jun-2023, 09:08 AM)365cycle schreef: Weet niet zeker of het een autist is, of gewoon iemand die heel vastberaden is om z'n conditie vast te houden. Misschien beide, maar bewonderenswaardig vond ik het wel Big Grin
Of iemand die voor en na het werk 3 kwartier "hoofd leegmaken" nodig heeft.
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Roepers , Willeke_IGKT , Hoekie
Toen we echt de hele tijd thuis moesten zitten heb ik ook regelmatig voor het werk een rondje door het bos gemaakt. Niet evenveel km, wel ongeveer even lang. Dat deed me echt goed. Ik ben echt een blijer mens is als ik op een mistige ochtend in de ochtendschemer in het bos een ree op zo'n 20 meter afstand tegenkom. Dat lukte natuurlijk niet iedere dag.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Ik fietste toen ook iedere ochtend een rondje hoor.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
.. ik een lekke voorband op de roets aantrof. Nu was ik al een tijdje op pad met een beschadigde buitenband waar de binnenband al naar buiten wilde puilen maar wilde die eigenlijk naar de 5000km ofzo rijden voor ik m zou gaan vervangen. Precies op dat plekje -net buiten het loopvlak bij rechtuit- is de binnenband dus beschadigd en lek geraakt.

Heb er nu als noodoplossing maar een oudere maar nog redelijk ongebruikte 28-451 Schwalbe Stelvio opgelegd van mn M5, want de nieuwe Durano was voor nu onbereikbaar dus van de week leg ik die er wel op.

Niet blij, want ik weet even niet welke 451 ik erop moet gooien die snel en betrouwbaar is en als het even kan ook zo'n mooie reflectiestreep heeft.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(15-Jun-2023, 12:57 AM)ZoefZoef schreef: Niet blij, want ik weet even niet welke 451 ik erop moet gooien die snel en betrouwbaar is en als het even kan ook zo'n mooie reflectiestreep heeft.
Denk dat je geen 35+ mm kwijt kan, toch? Dan de Schwalbe One. Geen reflectiestreep maar volgens mij wel je enige redelijk fijne optie.
Schwalbe heeft ook nog die rolstoelband in 25-451, die heb ik ivm nood even onder m'n M5 gehad. Reed op zich niet slecht.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik rijd al heel lang met een Durano 28-451. Niet de + nemen.

Onder de vm een waardeloze band, als voorband van de 209 ben ik er heel blij mee.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(15-Jun-2023, 01:06 AM)365cycle schreef:
(15-Jun-2023, 12:57 AM)ZoefZoef schreef: Niet blij, want ik weet even niet welke 451 ik erop moet gooien die snel en betrouwbaar is en als het even kan ook zo'n mooie reflectiestreep heeft.
Denk dat je geen 35+ mm kwijt kan, toch? Dan de Schwalbe One. Geen reflectiestreep maar volgens mij wel je enige redelijk fijne optie.
Schwalbe heeft ook nog die rolstoelband in 25-451, die heb ik ivm nood even onder m'n M5 gehad. Reed op zich niet slecht.


De voorvork van de Thys209 is een monovork. Daar passen ook wat bredere bandjes onder.  Standaard leverde Derk ze met Primo Comet 35 of 37mm voor. Was er heilig van overtuigd dat ik daar nog een identiek exemplaar had liggen, maar om de een of andere reden zijn alledrie de Comets die ik heb liggen 406"jes. Ik heb werkelijk geen idee waar die vandaan komen. Dacht dat ik enkel ooit van een M5'je een setje had losgehaald en daar heb ik nog nooit een 406-versie van gehad.

Zal eens kijken naar de Schwalbe One.   Vanmiddag gooi ik er eerst een gloednieuwe doch al wat jaren oude Durano onder.  Dat was vannacht al het plan, maar ik kon er niet bij. De Stelvio die er nu op ligt is toch wat slechter dan ik dacht.

Net 72km met deze stelvio gereden, maar merk verder weinig verschil tussen de Comet (35mm) en de Stelvio (28mm) eigenlijk. De Durano zal voorlopig wel de band worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(08-May-2023, 11:59 PM)365cycle schreef: Ik had nog een lijstje in m'n favorieten. Alstu:

Tioga Fastr X: https://www.tiogausa.com/fastr-x-product.html (de 1 1/8 uiteraard, is een 28-451).
Schwalbe One: link is dood, maar deze was/is er ook in 28-451
Maxxis DTH: https://www.bike24.com/p285666.html?sku=323929 (nu alleen in 37-451 zie ik, maar bestaat ook in 28-451)
VeeTire Speed Booster: https://veetireco.com/product/bmx-speed-booster/ (is er in 28-451 en in 37-451).
VeeTire Speed Booster Oversized: https://veetireco.com/product/bmx-speed-...oversized/ (dit is een 41-451, erg breed dus).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
De onbekende merken in dat lijstje zijn trouwens BMX-banden, waar 451 wel een (de) volwaardige wielmaat is.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(15-Jun-2023, 09:58 AM)Bacchus schreef: De onbekende merken in dat lijstje zijn trouwens BMX-banden, waar 451 wel een (de) volwaardige wielmaat is.
Volgens mij is 451 eigenlijk ook vooral een BMX- en rolstoel-maat. 
Helaas rijden de meeste 451 BMX'en op enorm brede sloffen rond, 2.5" is heel normaal.
Antwoord }
Bedankt door:
(15-Jun-2023, 11:06 AM)365cycle schreef:
(15-Jun-2023, 09:58 AM)Bacchus schreef: De onbekende merken in dat lijstje zijn trouwens BMX-banden, waar 451 wel een (de) volwaardige wielmaat is.
Volgens mij is 451 eigenlijk ook vooral een BMX- en rolstoel-maat. 
Helaas rijden de meeste 451 BMX'en op enorm brede sloffen rond, 2.5" is heel normaal.

En rolstoelbanden zijn niet gecertificeerd voor 25+ km/h  Sad
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(15-Jun-2023, 12:08 PM)Frutsel schreef: En rolstoelbanden zijn niet gecertificeerd voor 25+ km/h  Sad 
BMX-banden zijn vaak nergens voor gecertificeerd. De Contact Speed is toevallig E-25, de Contact Urban E-50 en ik rijd er weleens 90+ km/h op.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(15-Jun-2023, 12:15 PM)365cycle schreef:
(15-Jun-2023, 12:08 PM)Frutsel schreef: En rolstoelbanden zijn niet gecertificeerd voor 25+ km/h  Sad 
BMX-banden zijn vaak nergens voor gecertificeerd. De Contact Speed is toevallig E-25, de Contact Urban E-50 en ik rijd er weleens 90+ km/h op.

Toen er nog geen e-bikes waren was er geen enkele band 25 of 50 km/u gecerificeerd denk ik, ik was toen te weinig met fietsen bezig om het zeker te weten. Heeft iemand toen problemen gehad met hoge snelheden op de ligfiets? Ik heb het idee dat het meer marketing is dan wat anders, zoveel heeft een band toch ook niet te lijden op die snelheden? Ik zou nog eerder aan speciale naven denken, die veel meer op hun donder krijgen, maar die heb ik er nog niet voor gezien. Heeft iemand daar een onderbouwde mening over?

Bob
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Vroeger had je geen keurmerk. Voor de Racefiets trouwens ook niet en daarmee zien we ieder jaar weer Profs met erg hoge snelheden afdalen. In theorie en waarschijnlijk is de wrijving in de band iets hoger bij hogere snelheid. Gezien de hoeveelheid watt's aan rolweerstand, die die wrijving en daarmee warmte zou kunnen veroorzaken, maak ik me geen zorgen. De combinatie van heel snel afdalen, velgremmen en toch veel moeten remmen leidt nog wel eens tot een erg warme velg en daarmee erg warme binnenband, wat het plakkertje dan niet aan kan. De hoeveelheid watt's die weg geremd worden zijn veel hoger dan wat alleen door het rijden ontstaat.

Die 50 plus bandjes zijn dermate stug opgebouwd dat ze bij hoge snelheid en een lek niet direct van de velg vallen. In hoeverre dat iets uitmaakt, omdat een lekke band de stabiliteit geeft van een natte dweil op een linoleum vloer? Ik denk dat het toch pijn gaat doen.

Bij 60 per uur rijd je 1000 meter per minuut. Met een wieltje van 1,5 meter is dat 666 omwentelingen per minuut. Van Igus vind ik de onderstaande link, maar dat wordt mij te ingewikkeld. De Engels talige rekenformules kant ik niet volgen, wiskunde is in het Nederlands al niet mijn sterkste kant. Op de Nederlandse site kom ik niet op de juiste zoekterm.

https://www.skf.com/uk/products/rolling-...ible-speed

Er worden met Velomobielen en Industrielagertjes soms langdurig erg hoge snelheden gereden. Toch is ook daarbij eerder de energie van het remmen het probleem vermoedelijk. Misschien haal je de 100 km/h maar hoe lang kun je dat veilig blijven rijden? 10 minuten, kwartiertje? Ergens bij Luik in de buurt woont een Engelsman die daar de autobaan/autoweg pakt in de afdalingen. kan het filmpje niet meer terug vinden, volgens mij tikte die de 120 aan, zoals ook de auto's daar.

Ik denk dat de afdalingen kort genoeg duren, zodat je niet bang hoeft te zijn dat de lagers het begeven. Maximaal opgegeven snelheden zijn een feit, sneller gaan betekend volgens mij niet dat ze onmiddelijk in duizend splintertjes uiteenvallen, hooguit dat ze iets sneller slijten. Zeker bij trommels en mogelijk ook bij schijven denk ik dat de lager meer te leiden hebben van de hitte die door het remmen ontstaat, dan door de hitte vanwege de hoge omwentelingssnelheid.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
(15-Jun-2023, 08:44 PM)Jeroen S schreef: Die 50 plus bandjes zijn dermate stug opgebouwd dat ze bij hoge snelheid en een lek niet direct van de velg vallen. In hoeverre dat iets uitmaakt, omdat een lekke band de stabiliteit geeft van een natte dweil op een linoleum vloer? Ik denk dat het toch pijn gaat doen.
Aan de voorkant maakt het niets uit Smile Tijd terug een klapband met dik 60 gehad. Bleef prima bestuurbaar. Zolang de andere er nog op ligt is er bij dat soort snelheden niets aan de hand.

(15-Jun-2023, 08:44 PM)Jeroen S schreef: Er worden met Velomobielen en Industrielagertjes soms langdurig erg hoge snelheden gereden. Toch is ook daarbij eerder de energie van het remmen het probleem vermoedelijk. Misschien haal je de 100 km/h maar hoe lang kun je dat veilig blijven rijden? 10 minuten, kwartiertje? Ergens bij Luik in de buurt woont een Engelsman die daar de autobaan/autoweg pakt in de afdalingen. kan het filmpje niet meer terug vinden, volgens mij tikte die de 120 aan, zoals ook de auto's daar.
Ben het filmpje al een tijdje kwijt, maar er waren een paar Duitsers die met 160-170 km/h afdaalden, volgens mij op Scorchers. 

(15-Jun-2023, 08:44 PM)Jeroen S schreef: Ik denk dat de afdalingen kort genoeg duren, zodat je niet bang hoeft te zijn dat de lagers het begeven. Maximaal opgegeven snelheden zijn een feit, sneller gaan betekend volgens mij niet dat ze onmiddelijk in duizend splintertjes uiteenvallen, hooguit dat ze iets sneller slijten. Zeker bij trommels en mogelijk ook bij schijven denk ik dat de lager meer te leiden hebben van de hitte die door het remmen ontstaat, dan door de hitte vanwege de hoge omwentelingssnelheid.
Niet alleen de lagers. In de tijd dat ik met auto's rommelde en aan auto's sleutelde heb ik ook weleens meegekeken en zelfs hier en daar meegewerkt aan auto's die vér boven de oorspronkelijke topsnelheid konden komen. Je krijgt dan indedaad uitdagingen met lagers en banden; een 225/45 in 16 inch is tegenwoordig nog wel te vinden met in ieder geval een W-rating (270 km/h), en dan niet van China's finest die er maar gewoon wat op zetten. Y (300 km/h) lukt misschien zelfs, maar 15 a 20 jaar geleden was dat een serieuze uitdaging. Banden met een lagere rating zó hard laten gaan kan prima... tot je moet remmen. Als je geen ruimte hebt voor enorme velgen kan je speciale remschijven kopen die niet alleen beter geventileerd zijn maar ook een veel hogere temperatuur kunnen hebben, en kan je remklauwen monteren met bijvoorbeeld zes zuigers per wiel, waardoor je enorme hoeveelheden wrijving kan opwekken met een klein oppervlak. Al die energie moet echter wel ergens heen, de lagers warmen er ook lekker van op, en bij hard afremmen zorgen de koordlagen onderling voor enorme wrijving waardoor ook de temperatuur in de band gigantisch stijgt. De enige schriksituatie die ik daar gelukkig ooit mee heb meegemaakt, was met een vriend die voor me reed: Hij kreeg een klapband toen de meeste snelheid er gelukkig al uit was.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 98 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
- Er lijkt speling...Lopopodium — 04:05 PM
XL Hotspot in 3d-print
In een Ligfiets&...Hardloper — 04:02 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jaren ...twilwel — 03:37 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die hard...ZoefZoef — 09:34 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een dw...ZoefZoef — 09:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die harde ...Jeroen S — 08:59 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
gemeente Kapelle ver...LigZeeuw — 08:51 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Volgens mij zou de d...Jeroen S — 08:48 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Las het toevallig va...ZoefZoef — 07:58 AM
Remlicht schakelaar
Wie heeft er wel e...Raptobrikker — 07:55 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik neem aan dat iede...Wim -de roetsende — 07:30 AM