Carbon Crankstel aanpassen
|
Berichten: 90
Topics: 14
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 21
121 x bedankt in 67 berichten
10-Aug-2022, 11:57 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Aug-2022, 11:59 AM door GHOOGEN.)
Ik heb een SRAM RED crankstel 170 mm.
Na 3 keer rijden heb ik al weer last van mij knie dus maar weer over op 155 mm aluminium cranks.
Het plan is om de RED´s aan te passen naar 155 mm.
Op internet staat een filmpje waarin je kunt zien dat de crancks hol zijn met een aluminium vulstuk voor de pedalen.
Iemand ervaring of tips?
https://i.postimg.cc/TYx6jfpk/IMG-202208...08-HDR.jpg
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Of een carbon crank aan te passen is hangt af van het materiaal dat in het carbon als vulling is verwerkt. Ik vermoed dat carbon op zich een lastig materiaal is om nieuw schroefdraad in het snijden.
Informeer hier: http://www.m-gineering.nl/mindex.htm
Bij het inkorten van een crank gaat minimaal 21 mm verloren voor een nieuw gat. Dus een crank van 170 mm wordt maximaal 149 mm of naar wens korter.
Berichten: 5.492
Topics: 106
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10834
8362 x bedankt in 4132 berichten
SRAM RED bestaat volgens mij idd uit bussen die in het carbon vast zitten met epoxy.
Evenwel zou ik er voor kiezen om simpelweg kortere cranks te kopen en deze op marktplaats te kopen. Carbon cranks aanpassen lijkt me niet snel een succesverhaal worden.
Berichten: 53
Topics: 1
Lid sinds: Mar 2022
Bedankt: 0
110 x bedankt in 50 berichten
Je kunt er in het midden 15mm tussenuit zagen, het bestaande laminaat netjes verjongen en de cranks weer met epoxy en weefsel aan elkaar plakken.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
10-Aug-2022, 07:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Aug-2022, 07:33 AM door PietV*.)
Het laatste wat ik zou willen is zagen en plakken. Het wordt een zeer secuur werkje en het blijft een zwakke plek. Tenzij je het carbonweefsel diagonaal zo dik verlijmd dat het er nooit mooier op kan worden. Bovendien loop je het risico dat de twee delen niet exact in elkaars verlengde ligt. Dat krijg je vaak een roterende of slingerde pedaalas. Dat is niet prettig voor je knieën. Koop liever cranks op maat of bij een vakman in laten korten.
Berichten: 1.498
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 302
2903 x bedankt in 1356 berichten
In Carbon kun je draad snijden, maar niet iets vast schroeven waarop enige kracht komt te staan. Vandaar dat er bij Carbon chranks altijd een vulstukje met draad in zit. Een Carbon Chrank inkorten kan misschien wel, maar met nul ervaring zou ik er niet aan beginnen.
Afzagen, verjongen en weer nieuwe laagjes carbon lamineren kan. Maar hoe hebben ze het bij sram gedaan? Ik zie geen carbonstructuur, het lijkt op willekeurig verdeelde vezeltjes, mogelijk onder druk in een mal met epoxy geimpregneerd. Dat lukt mij niet in mijn schuurtje.
Als het mis gaat en niet sterk genoeg is, ineens knak zegt, kan dat verregaande gevolgen hebben. Dus moet je alleen een reparatie doen als je zeker weet dat jou carbon laminaat minstens net zo goed wordt als dat van Sram.
Inkorten gaat niet, omdat wegens gewichtsbesparing dat vulstukje vast niet 4 cm zinloos materiaal eraan heeft hangen, waarin dat nieuwe gat moet komen.
Een specialist in Carbon is Edwin van Vught. https://carbonreparatie.nl/over-ons Vroeger heeft ie nog wel eens een paar leuke carbon ligfietsjes geknutseld. Is de jongere broer van Hans van Elan. Die zou je eens kunnen vragen. Ik vermoed dat hij het wel kan, maar dat het gezien het prijskaartje niet loont.
Ik heb wel eens een carbon voorvorkje ingekort van 28 naar 20 inch en een drietal carbon frames gebouwd. Ik zou me er niet aan wagen om deze chranks in te korten.
Berichten: 1.498
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 302
2903 x bedankt in 1356 berichten
Dit is denk ik wel een link die hierbij past;
https://www.youtube.com/watch?v=LfGjxf1RcZM
Geeft een goed voorbeeld van hoe de boel is opgebouwd, en van de insert waarin de schroefdraad zit, dat grijze ding wat eruit breekt. Ook is duidelijk dat dit alu deeltje maar in een zeer klein stukje van de chanc zit. Ik neem aan dat het bij de meeste andere chrancs vergelijkbaar is.
Kortom inkorten is geen optie, als je dit zo ziet.
Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2023
Bedankt: 0
19 x bedankt in 3 berichten
Al eens gedacht aan een ovaal voortandwiel!?
Groet Jan.
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7614 x bedankt in 3739 berichten
(26-Dec-2022, 01:56 PM)Jeroen S schreef: Dit is denk ik wel een link die hierbij past;
https://www.youtube.com/watch?v=LfGjxf1RcZM
Geeft een goed voorbeeld van hoe de boel is opgebouwd, en van de insert waarin de schroefdraad zit, dat grijze ding wat eruit breekt. Ook is duidelijk dat dit alu deeltje maar in een zeer klein stukje van de chanc zit. Ik neem aan dat het bij de meeste andere chrancs vergelijkbaar is.
Kortom inkorten is geen optie, als je dit zo ziet.
Vaak is nieuw vooral duurder, niet per se beter.
In dit geval is de nieuwste versie dus ook beduidend sterker.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.546
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2052
2424 x bedankt in 1077 berichten
26-Jul-2023, 08:18 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Jul-2023, 08:43 AM door Roepers.)
(25-Jul-2023, 09:03 PM)JanReus schreef: Al eens gedacht aan een ovaal voortandwiel!?
Groet Jan.
Hoi Jan,
Welkom! Het laatste antwoord in dit draadje is al een half jaar oud. Ovale kettingbladen komen onder meer hier aan de orde. Misschien is het een idee om daar jouw ervaringen of voorkeuren te vermelden.
Groet,
Marco
Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2023
Bedankt: 0
19 x bedankt in 3 berichten
Hoi Jan,
Welkom! Het laatste antwoord in dit draadje is al een half jaar oud.
Dat maakt toch niet uit…. Anderen die later dit forum op komen( zoals ik) kunnen er misschien wat mee.
Ovale kettingbladen komen onder meer hier aan de orde. Misschien is het een idee om daar jouw ervaringen of voorkeuren te vermelden.
Uit ervaring weet ik dat een ovaal het probleem kan oplossen, daarom hier mijn reactie op de vraag die
ghoogen plaatste.
Groet,
Marco
[/quote]
Groet Jan.
Berichten: 861
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 444
1645 x bedankt in 800 berichten
(26-Jul-2023, 06:25 PM)JanReus schreef: Dat maakt toch niet uit…. Anderen die later dit forum op komen( zoals ik) kunnen er misschien wat mee.
Helemaal mee eens!
En laat ik nou toevallig vandaag een 65T voorblad op mijn WAW gezet hebben. Na het proefrijden (5 km) begon mijn rechterknie direct te protesteren. Dat herken ik nog van de tijd dat ik wel eens te zwaar trapte op de wielrenfiets. Maar de proefrit was zonder neus, staart en racekap, dus stroomlijn nul. Nu na even boodschappen (10 km) met neus, staart en racekap ben ik wel tevreden. Als 'ie eenmaal op snelheid is, dan is een lage trapfrequentie voor mij ideaal.
Dus met knie- en andere problemen is het zaak om het een en ander uit te proberen. Cranklengte, ovale tandwielen en rijgedrag kunnen allemaal van invloed zijn. Je zult zelf moeten uitzoeken wat het best bij jouw lichaam past.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|