Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carbon Crankstel aanpassen
#1
Ik heb een SRAM RED crankstel 170 mm.
Na 3 keer rijden heb ik al weer last van mij knie dus maar weer over op 155 mm aluminium cranks.
Het plan is om de RED´s aan te passen naar 155 mm.
Op internet staat een filmpje waarin je kunt zien dat de crancks hol zijn met een aluminium vulstuk voor de pedalen.
Iemand ervaring of tips?


https://i.postimg.cc/TYx6jfpk/IMG-202208...08-HDR.jpg
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Of een carbon crank aan te passen is hangt af van het materiaal dat in het carbon als vulling is verwerkt. Ik vermoed dat carbon op zich een lastig materiaal is om nieuw schroefdraad in het snijden.
Informeer hier: http://www.m-gineering.nl/mindex.htm
Bij het inkorten van een crank gaat minimaal 21 mm verloren voor een nieuw gat. Dus een crank van 170 mm wordt maximaal 149 mm of naar wens korter.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
SRAM RED bestaat volgens mij idd uit bussen die in het carbon vast zitten met epoxy.
Evenwel zou ik er voor kiezen om simpelweg kortere cranks te kopen en deze op marktplaats te kopen. Carbon cranks aanpassen lijkt me niet snel een succesverhaal worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Je kunt er in het midden 15mm tussenuit zagen, het bestaande laminaat netjes verjongen en de cranks weer met epoxy en weefsel aan elkaar plakken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Het laatste wat ik zou willen is zagen en plakken. Het wordt een zeer secuur werkje en het blijft een zwakke plek. Tenzij je het carbonweefsel diagonaal zo dik verlijmd dat het er nooit mooier op kan worden. Bovendien loop je het risico dat de twee delen niet exact in elkaars verlengde ligt. Dat krijg je vaak een roterende of slingerde pedaalas. Dat is niet prettig voor je knieën. Koop liever cranks op maat of bij een vakman in laten korten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#6
In Carbon kun je draad snijden, maar niet iets vast schroeven waarop enige kracht komt te staan. Vandaar dat er bij Carbon chranks altijd een vulstukje met draad in zit. Een Carbon Chrank inkorten kan misschien wel, maar met nul ervaring zou ik er niet aan beginnen.

Afzagen, verjongen en weer nieuwe laagjes carbon lamineren kan. Maar hoe hebben ze het bij sram gedaan? Ik zie geen carbonstructuur, het lijkt op willekeurig verdeelde vezeltjes, mogelijk onder druk in een mal met epoxy geimpregneerd. Dat lukt mij niet in mijn schuurtje.

Als het mis gaat en niet sterk genoeg is, ineens knak zegt, kan dat verregaande gevolgen hebben. Dus moet je alleen een reparatie doen als je zeker weet dat jou carbon laminaat minstens net zo goed wordt als dat van Sram.

Inkorten gaat niet, omdat wegens gewichtsbesparing dat vulstukje vast niet 4 cm zinloos materiaal eraan heeft hangen, waarin dat nieuwe gat moet komen.

Een specialist in Carbon is Edwin van Vught. https://carbonreparatie.nl/over-ons Vroeger heeft ie nog wel eens een paar leuke carbon ligfietsjes geknutseld. Is de jongere broer van Hans van Elan. Die zou je eens kunnen vragen. Ik vermoed dat hij het wel kan, maar dat het gezien het prijskaartje niet loont.

Ik heb wel eens een carbon voorvorkje ingekort van 28 naar 20 inch en een drietal carbon frames gebouwd. Ik zou me er niet aan wagen om deze chranks in te korten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#7
Dit is denk ik wel een link die hierbij past;

https://www.youtube.com/watch?v=LfGjxf1RcZM

Geeft een goed voorbeeld van hoe de boel is opgebouwd, en van de insert waarin de schroefdraad zit, dat grijze ding wat eruit breekt. Ook is duidelijk dat dit alu deeltje maar in een zeer klein stukje van de chanc zit. Ik neem aan dat het bij de meeste andere chrancs vergelijkbaar is.

Kortom inkorten is geen optie, als je dit zo ziet.
Antwoord }
#8
Al eens gedacht aan een ovaal voortandwiel!?

Groet Jan.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(26-Dec-2022, 01:56 PM)Jeroen S schreef: Dit is denk ik wel een link die hierbij past;

https://www.youtube.com/watch?v=LfGjxf1RcZM

Geeft een goed voorbeeld van hoe de boel is opgebouwd, en van de insert waarin de schroefdraad zit, dat grijze ding wat eruit breekt. Ook is duidelijk dat dit alu deeltje maar in een zeer klein stukje van de chanc zit. Ik neem aan dat het bij de meeste andere chrancs vergelijkbaar is.

Kortom inkorten is geen optie, als je dit zo ziet.

Vaak is nieuw vooral duurder, niet per se beter.

In dit geval is de nieuwste versie dus ook beduidend sterker.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(25-Jul-2023, 09:03 PM)JanReus schreef: Al eens gedacht aan een ovaal voortandwiel!?

Groet Jan.

Hoi Jan,

Welkom! Het laatste antwoord in dit draadje is al een half jaar oud.  Ovale kettingbladen komen onder meer hier aan de orde. Misschien is het een idee om daar jouw ervaringen of voorkeuren te vermelden.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Hoi Jan,

Welkom! Het laatste antwoord in dit draadje is al een half jaar oud.


Dat maakt toch niet uit…. Anderen die later dit forum op komen( zoals ik) kunnen er misschien wat mee.




  Ovale kettingbladen komen onder meer hier aan de orde. Misschien is het een idee om daar jouw ervaringen of voorkeuren te vermelden.

Uit ervaring weet ik dat een ovaal het probleem kan oplossen, daarom hier mijn reactie op de vraag die
ghoogen plaatste.


Groet,

Marco
[/quote]



Groet Jan.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(26-Jul-2023, 06:25 PM)JanReus schreef: Dat maakt toch niet uit…. Anderen die later dit forum op komen( zoals ik) kunnen er misschien wat mee.



Helemaal mee eens!

En laat ik nou toevallig vandaag een 65T voorblad op mijn WAW gezet hebben. Na het proefrijden (5 km) begon mijn rechterknie direct te protesteren. Dat herken ik nog van de tijd dat ik wel eens te zwaar trapte op de wielrenfiets. Maar de proefrit was zonder neus, staart en racekap, dus stroomlijn nul. Nu na even boodschappen (10 km) met neus, staart en racekap ben ik wel tevreden. Als 'ie eenmaal op snelheid is, dan is een lage trapfrequentie voor mij ideaal.

Dus met knie- en andere problemen is het zaak om het een en ander uit te proberen. Cranklengte, ovale tandwielen en rijgedrag kunnen allemaal van invloed zijn. Je zult zelf moeten uitzoeken wat het best bij jouw lichaam past.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM
Korte cranks
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM
Voorvork Raptobike
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM
Voorvork Raptobike
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De velomobilisten ...Wim -de roetsende — 08:29 AM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
365cycle — 01:35 AM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...GHOOGEN — 01:14 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De velomobilisten zi...Willeke_IGKT — 11:32 PM