Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carbon Crankstel aanpassen
#1
Ik heb een SRAM RED crankstel 170 mm.
Na 3 keer rijden heb ik al weer last van mij knie dus maar weer over op 155 mm aluminium cranks.
Het plan is om de RED´s aan te passen naar 155 mm.
Op internet staat een filmpje waarin je kunt zien dat de crancks hol zijn met een aluminium vulstuk voor de pedalen.
Iemand ervaring of tips?


https://i.postimg.cc/TYx6jfpk/IMG-202208...08-HDR.jpg
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Of een carbon crank aan te passen is hangt af van het materiaal dat in het carbon als vulling is verwerkt. Ik vermoed dat carbon op zich een lastig materiaal is om nieuw schroefdraad in het snijden.
Informeer hier: http://www.m-gineering.nl/mindex.htm
Bij het inkorten van een crank gaat minimaal 21 mm verloren voor een nieuw gat. Dus een crank van 170 mm wordt maximaal 149 mm of naar wens korter.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
SRAM RED bestaat volgens mij idd uit bussen die in het carbon vast zitten met epoxy.
Evenwel zou ik er voor kiezen om simpelweg kortere cranks te kopen en deze op marktplaats te kopen. Carbon cranks aanpassen lijkt me niet snel een succesverhaal worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Je kunt er in het midden 15mm tussenuit zagen, het bestaande laminaat netjes verjongen en de cranks weer met epoxy en weefsel aan elkaar plakken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Het laatste wat ik zou willen is zagen en plakken. Het wordt een zeer secuur werkje en het blijft een zwakke plek. Tenzij je het carbonweefsel diagonaal zo dik verlijmd dat het er nooit mooier op kan worden. Bovendien loop je het risico dat de twee delen niet exact in elkaars verlengde ligt. Dat krijg je vaak een roterende of slingerde pedaalas. Dat is niet prettig voor je knieën. Koop liever cranks op maat of bij een vakman in laten korten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#6
In Carbon kun je draad snijden, maar niet iets vast schroeven waarop enige kracht komt te staan. Vandaar dat er bij Carbon chranks altijd een vulstukje met draad in zit. Een Carbon Chrank inkorten kan misschien wel, maar met nul ervaring zou ik er niet aan beginnen.

Afzagen, verjongen en weer nieuwe laagjes carbon lamineren kan. Maar hoe hebben ze het bij sram gedaan? Ik zie geen carbonstructuur, het lijkt op willekeurig verdeelde vezeltjes, mogelijk onder druk in een mal met epoxy geimpregneerd. Dat lukt mij niet in mijn schuurtje.

Als het mis gaat en niet sterk genoeg is, ineens knak zegt, kan dat verregaande gevolgen hebben. Dus moet je alleen een reparatie doen als je zeker weet dat jou carbon laminaat minstens net zo goed wordt als dat van Sram.

Inkorten gaat niet, omdat wegens gewichtsbesparing dat vulstukje vast niet 4 cm zinloos materiaal eraan heeft hangen, waarin dat nieuwe gat moet komen.

Een specialist in Carbon is Edwin van Vught. https://carbonreparatie.nl/over-ons Vroeger heeft ie nog wel eens een paar leuke carbon ligfietsjes geknutseld. Is de jongere broer van Hans van Elan. Die zou je eens kunnen vragen. Ik vermoed dat hij het wel kan, maar dat het gezien het prijskaartje niet loont.

Ik heb wel eens een carbon voorvorkje ingekort van 28 naar 20 inch en een drietal carbon frames gebouwd. Ik zou me er niet aan wagen om deze chranks in te korten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#7
Dit is denk ik wel een link die hierbij past;

https://www.youtube.com/watch?v=LfGjxf1RcZM

Geeft een goed voorbeeld van hoe de boel is opgebouwd, en van de insert waarin de schroefdraad zit, dat grijze ding wat eruit breekt. Ook is duidelijk dat dit alu deeltje maar in een zeer klein stukje van de chanc zit. Ik neem aan dat het bij de meeste andere chrancs vergelijkbaar is.

Kortom inkorten is geen optie, als je dit zo ziet.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 10:55 PM
Foto's Fietsbennie
Bedankt voor je bezo...Roepers — 10:29 PM
Foto's Fietsbennie
Nog een beetje gamme...Fietsbennie — 10:17 PM
Medeliggers onderweg
Het was een USVA/Sin...Roepers — 10:17 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..dat ik een heel li...ZoefZoef — 10:04 PM
Medeliggers onderweg
Gisteren in Sneek no...Fietsbennie — 09:49 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goed te horen Bacc...Bacchus — 09:31 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag blij met een...TimSch — 09:06 PM
Medeliggers onderweg
Aan het begin van de...Martin van Mourik — 08:55 PM
Medeliggers onderweg
Dat kan ik uit eigen...Roepers — 08:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb hem gezien op...Tom Fekkes — 07:19 PM
Medeliggers onderweg
Op papier is die...Tom Fekkes — 07:15 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi. Ziet er ook mo...Roepers — 06:53 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goed te horen Bacchu...melle z — 06:48 PM
Medeliggers onderweg
Op papier is die...Wim -de roetsende — 06:38 PM
Medeliggers onderweg
Op papier is die v...Roepers — 06:37 PM
Medeliggers onderweg
Op papier is die v...Hardloper — 06:30 PM