Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaring eerste rit naar het werk
Ik vind het vooral moeilijk te voorspellen of een route al dan niet goed gaat zijn. Het hangt wat mij betreft erg af van hoe de daadwerkelijke situatie / wegindeling is. Hoe ligt het fietspad erbij? Hoe zit het met zichtbaarheid / blinde opritten ed. Ik kan me vergissen maar ik vermoed dat het in Nederland wel sneller OK gaat zijn dan in België.

Ook heb ik op de route van vanavond wat hellingen/dalen. Ik hoop dat ik het momentum dat ik opbouw in de afdalingen op deze route wel ga kunnen kapitaliseren. Zou veel maken ivm reistijd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(24-Jul-2024, 01:26 PM)Hardloper schreef: @bucovaina probeer ook gewoon te genieten van hoe het aanvoelt. En eventueel de frisse wind door je hoofd. Probeer niet de getallen / data je leven te laten overheersen. Voor mijn gevoel ben je heel erg bezig met alles uit te kristalliseren en minder met de dag te nemen zoals hij komt.

Sinds dat ik minder bezig ben met de cadans / snelheid enzo. Geniet ik meer van de ritten.

Dit is echt het verschil tussen gewone toerritten of je woon-werk-verkeer-ritten.

Als ik het goed heb, dan rijd je nog geen woon-werk-verkeer met je QV. Klopt dat?


Met toeren kan ik ook gewoon heerlijk genieten.

Woon-werk-verkeer is zoveel en zo vaak mogelijk in dezelfde tijd de rit rijden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro
Het voordeel van woon-werk-ritten (voor de meesten) is dat je eindeloos variaties kan testen. Op een middag dat je toch eens de tijd hebt eens een parallelle landweg proberen die 2 km om zou moeten zijn rijden om een steile helling of links afslaan op een drukke kruising te ontwijken bijvoorbeeld. Is dat sneller, meer ontspannen, minder hardrijders of vrachtwagens misschien?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Boyd Maduro
(24-Jul-2024, 03:04 PM)Wim -de roetsende schreef: Dit is echt het verschil tussen gewone toerritten of je woon-werk-verkeer-ritten.

Als ik het goed heb, dan rijd je nog geen woon-werk-verkeer met je QV. Klopt dat?

Helaas nog niet Wim.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
(24-Jul-2024, 04:25 PM)Bacchus schreef: Het voordeel van woon-werk-ritten (voor de meesten) is dat je eindeloos variaties kan testen. 

Gek genoeg heb ik daar eigenlijk nooit zin in.

Ik heb een route en daar ben ik redelijk tevreden over.

Soms moet ik door wegwerkzaamheden (Die trouwens voor fietsers zelden op tijd worden aangekondigd. Meestal staan er opeens van die oranje mannetjes/vrouwtjes die zeggen dat ik niet verder mag en die vooral niet weten hoe ik dan wel op mijn bestemming moet komen, omdat ze uit een andere plaats komen en hier de weg niet kennen.) een andere route rijden en meestal ben ik daar niet blij mee.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: martinR , Willeke_IGKT
Ik heb mijn woon-werk route en inderdaad soms moet je wegens werkzaamheden uitwijken.
In de afgelopen twee jaar heb ik dat minstens een jaar (bij elkaar opgeteld) gehad, misschien nog wel langer. En terwijl mijn gewone route nu weer helemaal beschikbaar is zijn er nu werkzaamheden op twee punten van mijn alternatieve route.

Mijn werk-woon route is minder vast, afhankelijk van waar ik boodschappen wil doen of welke langere route het weer mij toe uitdaagt.
Ondanks alle opties en omleidingen geen betere snelle route gevonden maar wel veel alternatieven die naar verschillende winkels leiden en andere die kleine en grotere tochtjes geven.
Het voordeel van een korte afstand tot het werk en een goed vervoersmiddel is dat extra kilometers mogelijk en vaak leuk zijn.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
Gisteren ben ik naar huis gereden met de route die brouter.de me voorstelde. Op zich ging het eigenlijk vrij goed, alleen in Heist-op-den-Berg aangekomen stond een motoragent op de baan en 200m verder een tentje over de baan Cry . Ik reed op de rijbaan waar ik volgens de wegcode op het fietspad had moeten rijden dus ja, ik mocht aan de kant. Gelukkig was niet de eerste zin: "En wat zijn we aan het doen?" Big Grin , hij was vooral geïnteresseerd omdat er in Heist-op-den-Berg een gele ligfietser rijdt waar blijkbaar regelmatig mails over binnen komen, die man/vrouw hebben ze nog nooit kunnen spreken. De agent zei dat mensen tegenwoordig voor niets in hun pen kruipen en dat hij vooral geinteresseerd was om eens met zo'n ligfietser te spreken. Hoewel hij wel zei dat ik eigenlijk op het fietspad moest rijden, ging het hem helemaal niet over waarschuwing of boete. Ik heb er dan ook (volgens de Garmin 13 minuten gestaan). Ik vond het op zich helemaal niet erg om er over te babbelen.

Maar terug over mijn nieuwe route. Het is nu 34km vs 30km maar heb ik 30km/h (bewogen) gemiddeld gereden, wat toch een sneller is dan ik anders rijd, en dat voor de eerste keer dat ik een rit doe met helemaal verzuurde benen, dus dat is mogelijk een interessant alternatief voor mijn huidige route, of ik combineer beide, we zien wel. Ik reed 01:07m (bewogen tijd) inclusief om rijden wegens het ongeval met die motor, dus er gaat zeker nog wat af kunnen. Mijn huidige record is een paar seconden onder het uur, dus waarschijnlijk gaan beide routes min of meer gelijkwaardig zijn.

Ik moet wel zeggen dat brouter.de me meer en meer begint te bevallen Smile
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle , Willeke_IGKT
Ik vond de suggestie die Garmin zelf mij gaf ook niet verkeerd. Van toen ik laatst vanuit een oude werkgever naar huis reed.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(25-Jul-2024, 08:36 AM)bucovaina schreef: Ik reed op de rijbaan waar ik volgens de wegcode op het fietspad had moeten rijden dus ja, ik mocht aan de kant. 
Misschien ook de moeite genomen om uit te leggen waarom je hier voor de weg kiest? Ik grijp die kans eigenlijk altijd aan nl., want meestal is het omdat ik daar veel veiliger rijd voor zijstraten en het qua tempo prima kan.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Het is maar een buikgevoel, maar volgens mij houdt brouter.de meer rekening rechtdoor kunnen blijven rijden wat wel handig is voor een velomobiel.

Misschien moet ik beide suggesties nog eens naast elkaar leggen. Misschien komt het ook omdat ik wat meer gevoel begin te krijgen voor rijden met een velomobiel, dat een nieuwe route meteen vrij goed gaat?

Ik weet het niet meteen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(25-Jul-2024, 09:24 AM)bucovaina schreef: Het is maar een buikgevoel, maar volgens mij houdt brouter.de meer rekening rechtdoor kunnen blijven rijden wat wel handig is voor een velomobiel.
Weet niet of dit een antwoord is op mijn vraag, maar ik bedoelde rijbaan ipv fietspad.
Anyway, als je op BRouter de vakken aan de rechterzijde openklikt kan je alle parameters inzien en wijzigen, en dan is het geen buikgevoel meer Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(25-Jul-2024, 09:20 AM)365cycle schreef:
(25-Jul-2024, 08:36 AM)bucovaina schreef: Ik reed op de rijbaan waar ik volgens de wegcode op het fietspad had moeten rijden dus ja, ik mocht aan de kant. 
Misschien ook de moeite genomen om uit te leggen waarom je hier voor de weg kiest? Ik grijp die kans eigenlijk altijd aan nl., want meestal is het omdat ik daar veel veiliger rijd voor zijstraten en het qua tempo prima kan.

Jazeker heb ik mijn tijd genomen 13 minuten gebabbeld met de man Smile . Ik heb toch wat geprobeerd om het perspectief van een ligfietser/velomobilist wat toe te lichten. ij beaamde het ook dat het hoogstwaarschijnlijk veiliger is om met zo'n snel ding op de rijbaan te rijden, ook al is er een fietspad. Enige wat hij zei is dat je mogelijk last kan krijgen in geval van aanrijding, dat de verdediging van de tegenpartij kan claimen dat je helemaal niet op je plek reed en jij de reden bent van de aanrijding. En dan krijg je geknoei met de verzekering ed. Al vermoed ik persoonlijk dat als iemand jou aanrijdt en het is van de situatie duidelijk dat de tegenpartij in fout is, dat je niet zomaar je verzekering kan "verliezen" omdat je nou op de baan reed ipv het fietspad.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(25-Jul-2024, 09:37 AM)bucovaina schreef: [...] Enige wat hij zei is dat je mogelijk last kan krijgen in geval van aanrijding, dat de verdediging van de tegenpartij kan claimen dat je helemaal niet op je plek reed en jij de reden bent van de aanrijding. En dan krijg je geknoei met de verzekering ed. Al vermoed ik persoonlijk dat als iemand jou aanrijdt en het is van de situatie duidelijk dat de tegenpartij in fout is, dat je niet zomaar je verzekering kan "verliezen" omdat je nou op de baan reed ipv het fietspad.
Dat sowieso. Belgie kent niet de vrij algemene aansprakelijkheidsbescherming van zwakke weggebruikers die we in Nederland kennen, toch? Bij ons zal de bestuurder van het motorvoertuig overmacht moeten aantonen om onder zijn aansprakelijkheid uit te komen, wat erg zeldzaam is.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(25-Jul-2024, 09:24 AM)bucovaina schreef: maar volgens mij houdt brouter.de
Ken je ook deze: bikerouter.de (m11n.de) ?  Onder het linkje zit een Velmobile profile en die mis ik met de officiële BRouter website. Dus ik ben benieuwd welke van de 2 sites je gebruikt. En als je het profiel aanklikt, dan kun je tot 3 alternatieve berekenen. 

Ik heb de proef op de som genomen. Heb de route berekend naar mijn loopmaatje en naar een vorige werkgever. Bij de eerste scheelt het 1,3km tussen ligfiets profiel en velomobiel profiel. En de afstand tot mijn loopmaatje is nog geen 15km. En bij de laatste lijkt de route hetzelfde.

Heb ook eens de twee ligfiets profielen vergeleken met een text compare tool en de route is hetzelfde. Van de andere routes heb ik alleen visueel vergeleken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik gebruik deze: http://brouter.de/brouter-web/#map=8/51....il-schnell

Ik zie nu wel in jouw link: Velomobile (scenic). Die heb ik zelf niet met mijn link.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
Ook in Nederland en het stuk Duitsland wat ik zie, kan het op onbekende plekken voorkomen dat je tegen hindernissen aanloopt die met de Velomobiel lastig of onneembaar zijn, of waarvoor je moet uitstappen. In de loop der tijd bouw je ervaring op en het lukt mij redelijk die plekjes te onthouden. De fietspaden langs provinciale wegen zijn hier vaak goed te doen, maar niet altijd. Zodra je in een dorpje komt wordt de fietser dan aan de lokale overheid overgelaten, en dan heb je pech. Zoek het maar uit, och en de markt en die Kerk moet je ook even zien, dus daar sturen we ze dan maar langs. Heb je mooi pech als dat marktplein volstaat met marktkramen. Wie kon dat nou bedenken?

Ik heb nu al heel lang dezelfde woonwerkroute, dus ik heb alle opties wel gehad. Uit praktische overwegingen kies ik meestal de meest effiente, wat niet perse de leukste is. Maar op de andere heb ik 4 km slecht asfalt, 1 km klinkertjes door een dorp, en dan nog een stukje langs een sluipweg met druk verkeer. Alternatieven in de andere windrichting zijn gelijk veel langer omdat ik een stuk langs de grens heb, waar er verder oostelijk alleen in het buitenland een weg ligt.

Mogelijk dat je de nieuwe route gelijk al sneller rijdt omdat je nu wat meer ervaring hebt en beter kunt inschatten wat er wel en niet gaat en waar je beter naar de (rij)baan uit kunt wijken dan op het fietspad blijven. Gewoon proberen, het helpt als je de alternatieven kent, en welke wel of niet geschikt is. Voor die ene keer dat er zo'n mannetje op de weg staat of er iets afgesloten is. Maar goed in mijn plattelands situatie is er niet heel veel te kiezen. Gewoon omdat er niet zo heel veel straten zijn. Rijdt je door een stad, dan kan dat heel anders zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat...ZoefZoef — 03:23 AM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat ...Willeke_IGKT — 01:20 AM
Tocht met een CruzBike door GCN
Excuus, ik schaa...Wim -de roetsende — 12:24 AM
OBT 2024 Rotterdam
Ik heb net gekeken ...ZoefZoef — 11:56 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Wales! Excuus...Fietsbennie — 11:52 PM
XL Hotspot in 3d-print
Niets is een VM-accu...365cycle — 11:28 PM
OBT 2024 Rotterdam
...., zit dus ...LowJob — 11:08 PM
OBT 2024 Rotterdam
...., zit dus vo...TimSch — 10:57 PM
OBT 2024 Rotterdam
Ik heb net gekeken n...Willeke_IGKT — 10:42 PM
OBT 2024 Rotterdam
Mijn basiscondit...LowJob — 10:34 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als rookie met een...TimSch — 09:57 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bedankt voor de upda...Hoekie — 09:09 PM
XL Hotspot in 3d-print
... Een specifi...Hoekie — 08:50 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Met ligfietsen kun j...voodoo — 08:38 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Je hebt een lange ...John1000 — 08:35 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Wales! Laat dat de...Lopopodium — 08:02 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Je hebt een lange in...melle z — 07:45 PM