Lezyne solutie droogt niet?
|
Berichten: 207
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 586
393 x bedankt in 199 berichten
(08-Sep-2024, 11:16 AM)datakneder schreef: Dat aandrukken werkt zo goed dat ik en tooltje heb dat dat voor mij doet. En ja de boutjes en vleugelmoertjes moeten maar eens vervangen worden door rvs-
varianten.
Fraaie huisnijverheid.
Eventueel inderdaad de boutjes en moertjes vervangen door... gegalvaniseerde exemplaren. Chroomnikkelstaal / RVS 'vreet', en is daardoor minder geschikt voor schroefverbindingen die ook weer los moeten kunnen.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
08-Sep-2024, 11:44 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Sep-2024, 11:46 AM door Wim -de roetsende.)
(08-Sep-2024, 11:03 AM)Willeke_IGKT schreef: Bij het wrijven over de plakker om de folie los te krijgen verstevig je de hechting, wat jij met je hamer doet.
Ik doe het ook eerst met mijn duimen hoor. Ik heb het originele bericht even aangepast. Dankjewel.
Soms wil zo'n plasticje gewoon niet los en 1x trok ik zelfs een hoekje van de plakker weer los. Tja, dan kun je dus opnieuw beginnen.
De hamer gebruik ik als laatste.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 861
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 444
1645 x bedankt in 800 berichten
08-Sep-2024, 11:55 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Sep-2024, 12:14 PM door datakneder.)
(08-Sep-2024, 11:42 AM)Tijanus schreef: Fraaie huisnijverheid.
Eventueel inderdaad de boutjes en moertjes vervangen door... gegalvaniseerde exemplaren. Chroomnikkelstaal / RVS 'vreet', en is daardoor minder geschikt voor schroefverbindingen die ook weer los moeten kunnen.
Al het gegalvaniseerde spul in mijn vm is binnen de kortste keren uitgeslagen. Volgens mij waren de bovenstaande boutjes ook gegalvaniseerd. Of zijn er ook weer klassen in galvanisatie en zo ja welke moet ik dan hebben? Ik heb echter nog geen problemen ondervonde met RVS met schroefdraad. En het is ook niet zo dat ik de bovenstaande moeren aandraai met een sleutel. Gewoon met je vingers en dan niet maximaal.
Berichten: 1.487
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 679
2465 x bedankt in 1148 berichten
Vooral de stap "wachten" is erg belangrijk, maar juist hetgene dat je niet wil doen als je met pisweer langs de weg staat met een lekke band.
Ik ben ee groot voorstander van wat al gemeld is: Vervang de band, en ga 'm lekker plakken als je thuis bent.
Daarnaast is opschuren vaak vervelend omdat er veel naden (of in ieder geval richels) op binnenbanden zitten, en je zal altijd zien dat het lek vlak bij zo'n naad zit.
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
(08-Sep-2024, 03:03 PM)Frutsel schreef: Vervang de band, en ga 'm lekker plakken als je thuis bent.
Daarnaast is opschuren vaak vervelend omdat er veel naden (of in ieder geval richels) op binnenbanden zitten, en je zal altijd zien dat het lek vlak bij zo'n naad zit.
Ik plak ook nooit onderweg. Ik heb voldoende biba's bij mij.
Naden in een biba --> Daarom koop ik geen Schwalbe biba's meer, maar Continental.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 207
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 586
393 x bedankt in 199 berichten
(08-Sep-2024, 11:55 AM)datakneder schreef: (08-Sep-2024, 11:42 AM)Tijanus schreef: Fraaie huisnijverheid.
Eventueel inderdaad de boutjes en moertjes vervangen door... gegalvaniseerde exemplaren. Chroomnikkelstaal / RVS 'vreet', en is daardoor minder geschikt voor schroefverbindingen die ook weer los moeten kunnen.
Al het gegalvaniseerde spul in mijn vm is binnen de kortste keren uitgeslagen. Volgens mij waren de bovenstaande boutjes ook gegalvaniseerd. Of zijn er ook weer klassen in galvanisatie en zo ja welke moet ik dan hebben? Ik heb echter nog geen problemen ondervonde met RVS met schroefdraad. En het is ook niet zo dat ik de bovenstaande moeren aandraai met een sleutel. Gewoon met je vingers en dan niet maximaal.
Ach, je neemt deze 'bandenpers' (op de lagere school heb ik ooit eens zoiets gemaakt voor bloemetjes ) mee in de VM, daar had ik even niet aan gedacht. Tsja, dat kan wel teveel zijn voor gegalvaniseerd staal - dat is slechts een oppervlaktebehandeling, als dat oppervlak 'op' is corrodeert het gewoon. De dikte zou kunnen varieren, maar dat levert je niet meer dan enig uitstel op.
Dan is RVS toch de betere oplossing.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 101
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 0
142 x bedankt in 60 berichten
Ik heb reserve binnenbanden bij me als ik op pad ga, dus plakken doe ik thuis.
Ik hoor of lees een advies niet.
Nadat ik solutie verdeelt heb op de opgeschuurde plek, laat ik de solutie 4 tot 5 keer 1 sec. branden met een aansteker.
Dit heeft 3 voordelen.
1. De solutie is snel droog.
2. De solutie en binnenband zijn warm.
3. Hechting plakker is veel beter omdat solutie en rubber binnenband door warmte tot een betere hechting komen.
Daarna gebruik altijd nog even de tip nakloppen met een hamer.
Ik doe dit zo al 40 jaar, en geleerd in de praktijk als monteur.
Succes
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
Mooie aanvulling.
Ik heb geleerd dat door het vulkanisatieproces de plakker en de band onlosmakelijk met elkaar verbonden worden.
Net als met van die kinderklei. Als je dan een bolletje rood mengt met blauw dan wordt het paars en krijg je nooit meer de blauwe of rode klei terug. Het is helemaal met elkaar vermengd.
Zo is mij verteld dat het materiaal van een plakker en het rubber van de band ook met elkaar vermengen, zodat het niet meer van elkaar kan.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.021
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1477 x bedankt in 838 berichten
Ik heb nog nooit in mijn leven na het bandenplakken de plakker gevulkaniseerd.
Maar als wrijven al zou helpen, kan ik me voorstellen dat gewoon lekker fietsen ook genoeg frictie op de plakker veroorzaakt om te vulcaniseren, zeker als je de band een beetje hard oppompt.
Bij mij werkt de tien jaar oude Simson spul dat ik nog uit de tube weet te trekken nog prima. Als het vloeibaar is, is het wat mij betreft geschikt. En dat bleek ook in de praktijk.
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
08-Sep-2024, 09:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Sep-2024, 09:45 PM door Wim -de roetsende.)
(08-Sep-2024, 09:17 PM)Lopopodium schreef: Ik heb nog nooit in mijn leven na het bandenplakken de plakker gevulkaniseerd.
Dat gebeurt vanzelf.
Het wrijven, duwen en/of kloppen met een hamer bevordert/versterkt/versnelt het proces.
Ik kijk ook nooit naar de tht die op dit soort producten staat.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 122
Topics: 7
Lid sinds: Nov 2022
Bedankt: 130
200 x bedankt in 113 berichten
(08-Sep-2024, 11:42 AM)Tijanus schreef: RVS 'vreet', en is daardoor minder geschikt voor schroefverbindingen die ook weer los moeten kunnen. bronzen moertjes op rvs boutjes (of andersom) nemen dan
Berichten: 144
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
182 x bedankt in 107 berichten
(08-Sep-2024, 11:13 PM)=oNNo= schreef: (08-Sep-2024, 11:42 AM)Tijanus schreef: RVS 'vreet', en is daardoor minder geschikt voor schroefverbindingen die ook weer los moeten kunnen. bronzen moertjes op rvs boutjes (of andersom) nemen dan inzepen met een klein beetje schapenwol vet kan ook helpen.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Berichten: 5.950
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2161
7616 x bedankt in 3741 berichten
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.546
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2052
2424 x bedankt in 1077 berichten
Ik heb inmiddels de solutieloze bandplakkers binnen. Ik hoop echter dat ik ze nooit hoef te gebruiken en daardoor mijn ervaringen ermee niet kan delen.
Groet,
Marco
Berichten: 2.546
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2052
2424 x bedankt in 1077 berichten
Nou, dat viel dus tegen. Weer ging de Marathon Plus voorband van de Maxi lek. Daarvoor koop ik geen anti-lekband! De ervaringen met vorige Schwalbe Marathon Plus banden waren heel goed, maar deze band valt tegen of ik heb er buitengewoon veel pech mee.
Maar goed, ik heb dus het solutieloze plakkertje gebruikt bij het plakken van de band. Dat ging opvallend snel. Dat lag niet alleen aan het plakkertje maar ook doordat ik er al wat meer bedreven in raak door die lekke banden. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Ik heb nu al 50 kilometer gefietst met dit plakkertje op de band. We wachten af.
Groet,
Marco
Berichten: 2.028
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
3020 x bedankt in 1668 berichten
(08-Sep-2024, 09:43 PM)Wim -de roetsende schreef: (08-Sep-2024, 09:17 PM)Lopopodium schreef: Ik heb nog nooit in mijn leven na het bandenplakken de plakker gevulkaniseerd.
Dat gebeurt vanzelf.
Het wrijven, duwen en/of kloppen met een hamer bevordert/versterkt/versnelt het proces.
Ik kijk ook nooit naar de tht die op dit soort producten staat.
Ik heb weleens een blogje gelezen waarin op deze manier bandjes werden geplakt. Het gevolg: hele mooie, platte plakkers die heel mooi 'versmolten' waren met de binnenband.
Berichten: 2.546
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2052
2424 x bedankt in 1077 berichten
(19-Sep-2024, 05:56 PM)Roepers schreef: Nou, dat viel dus tegen. Weer ging de Marathon Plus voorband van de Maxi lek. Daarvoor koop ik geen anti-lekband! De ervaringen met vorige Schwalbe Marathon Plus banden waren heel goed, maar deze band valt tegen of ik heb er buitengewoon veel pech mee.
Maar goed, ik heb dus het solutieloze plakkertje gebruikt bij het plakken van de band. Dat ging opvallend snel. Dat lag niet alleen aan het plakkertje maar ook doordat ik er al wat meer bedreven in raak door die lekke banden. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Ik heb nu al 50 kilometer gefietst met dit plakkertje op de band. We wachten af.
Groet,
Marco
Toch vele honderden kilometers verder en de plakker heeft het tot nu toe gewoon gehouden. 1 test is geen test, ik weet het, maar het is voor mij geen reden om te stoppen met de solutieloze plakkers. Als het zonder solutie kan dan is dat in mijn ogen een verbetering.
Groet,
Marco
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|