Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Berichten: 239
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 320
710 x bedankt in 236 berichten
(12-Nov-2024, 10:17 PM)Jeroen S schreef: Volgens mij maken ze in Roemenië gebruik van een Autoclaaf. Dat is een kamer die onder druk gebracht wordt. Het carbon wordt met de hand gelamineerd en aangebracht. Vermoedelijk ligt er dan een laagje materiaal over het carbon, waar die lucht op drukt. De velomobiel staat in die kamer tijdens het uitharden.
Ik denk dat het een ruimte is waar ze na het lamineren met hoge temperatuur de uitharding versnellen en geen autoclaaf. Het uitharden gaat niet alleen veel snelller, op die manier krijg je ook een stijvere body dan wanneer je op kamertemperatuur laat uitharden.
Berichten: 5.313
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8014 x bedankt in 3962 berichten
, 01:37 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 07:34 AM door Willeke_IGKT.)
Citaat:Ik denk dat het een ruimte is waar ze na het lamineren met hoge temperatuur de uitharding versnellen en geen autoclaaf.
Dit klopt. Het is een oven.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 326
Topics: 21
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1055
653 x bedankt in 305 berichten
Over de gevaren van carbon: ik vraag me altijd af hoe dat gaat als het product (na heel veel jaren) uiteindelijk op de vuilnisbelt beland. Als een carbon velomobiel (of tennisracket, of racefiets, of surfplank-mast) breekt, dan krijg je toch van die loeischerpe vezels in de lucht? En in je longen, je handen, enz?
Zijn carbon producten uiteindelijk chemisch afval?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 2.652
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2776
3107 x bedankt in 2161 berichten
, 11:48 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 11:55 AM door Hardloper.)
(, 10:51 AM)PieterTrapt schreef: Over de gevaren van carbon: ik vraag me altijd af hoe dat gaat als het product (na heel veel jaren) uiteindelijk op de vuilnisbelt beland. Als een carbon velomobiel (of tennisracket, of racefiets, of surfplank-mast) breekt, dan krijg je toch van die loeischerpe vezels in de lucht? En in je longen, je handen, enz?
Zijn carbon producten uiteindelijk chemisch afval?
Nieuws :: Carbon recyclen
Dus misschien kun je het toch nog wel recyclen op een of ander manier.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 178
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 502
336 x bedankt in 172 berichten
(, 10:51 AM)PieterTrapt schreef: Over de gevaren van carbon: ik vraag me altijd af hoe dat gaat als het product (na heel veel jaren) uiteindelijk op de vuilnisbelt beland. Als een carbon velomobiel (of tennisracket, of racefiets, of surfplank-mast) breekt, dan krijg je toch van die loeischerpe vezels in de lucht? En in je longen, je handen, enz?
Zijn carbon producten uiteindelijk chemisch afval?
Nee.
Euh ja, net gebroken kan het goed scherp zijn, net als glas. Maar glas is ook niet echt chemisch afval.
De vezels zelf zijn tamelijk inert, en niet principieel gevaarlijker dan bijvoorbeeld houtstof. Je wilt van geen enkel type stof erg veel inademen, maar in principe hoest je dit gewoon weer op. Het is op dat punt totaal onvergelijkbaar met iets als asbest.
De polymeermatrix waar het in zit heeft grotendeels dezelfde eigenschappen als die polymeer zonder de carbonvezels. Dus ja, een carbonversterkt PVC zal vast niet erg makkelijk te recyclen zijn.
Voor meer details: zoek gerust op "(M)SDS carbon fibre" bijvoorbeeld. Informatie genoeg.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 5.313
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10352
8014 x bedankt in 3962 berichten
(, 11:48 AM)Hardloper schreef: Nieuws :: Carbon recyclen
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|