Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Berichten: 895
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 467
1728 x bedankt in 834 berichten
(03-Feb-2025, 12:31 PM)Gideonaut schreef: ...buiten het in- en uitstappen is de DF een super fijne en comfortabele fiets.
Ik heb het idee dat wij ongeveer dezelfde eigenschappen van een vm belangrijk vinden. Zou je iets kunnen zeggen over voor jou opvallende verschillen tussen de WAW en de DF?
Berichten: 616
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1111 x bedankt in 601 berichten
Mijn WAW is 20 jaar oud en ik heb geen ervaring met de Katanga variant (of de stijvere carbon WAW). De DF is lichter, sneller, stijver en eigenlijk gewoon beter op alle punten.. (logisch na jaren aan doorontwikkeling, zelfs onder de DF's) Maar de/mijn WAW ligt wel lekkerder want persoonlijk vind ik tankstuur een fijnere ervaring / lighouding. Met de WAW kan kan je wel sneller door de bochten en zonder "hosen/pants/broekje" door weer en wind. Maintenance is ook lekker makkelijk maar bij een DF minder vaak nodig, vrijwel nooit nadat je hem op maat heb gezet..
Het in en uitstappen was bij de WAW eigenlijk ook wel een ding, maar dat was puur omdat ik breed ben en de WAW een heel knus sardineblikje. Bij de DF is het iets anders, het instapgat is aan de kleine kant waardoor kleding wel eens blijft haken maar daarnaast is het een hele moeilijke en onhandige ervaring, zelfs nadat je het gewend ben en weet hoe het moet (mijn ervaring tenminste) Sinds ik grip tape om de rand heb geplakt gaat het wel iets makkelijker en glij ik niet meer met m'n handen weg als de fiets nat is maar nog steeds is het vervelend, en onwijs gênant als je bij een winkel staat te glibberen in je fiets..
Mijn obsessie met de Milan is hier ook door ontstaan trouwens, ik wil het instap comfort van de Versatile/Velayo en de snelheid van de DF in 1 fiets, de SL is net als de WAW een sardineblikje, en de GT is naar mijn idee DE perfecte fiets (voor mij) al helemaal de oude GT met tankstuur maar die zijn zeldzaam.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 5.637
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11210
8689 x bedankt in 4272 berichten
(03-Feb-2025, 12:31 PM)Gideonaut schreef: Loctite ja! ik was de naam kwijt, die moet ik nog even halen want die boutjes zijn zo klein/kort dat ik ze niet strak durf te draaien met het idee dat ik ze strip.. Koop dan iig geen 271 (high strength), en wel 242. Tenminste, tenzij je met de slijptol aan de slag wil als de stoel er een keer uit moet
Ze schrijven zelf:
Loctite.com schreef:Loctite Threadlocker Red 271, is formulated to be a high strength thread locker, meaning it will require the localized heat of a blowtorch to weaken the bond. Here’s how it’s done.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 616
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1111 x bedankt in 601 berichten
Misschien moet ik die juist hebben, maar dan voor het wiel van de Velayo! IDMOOVE laat niets meer van zich horen, tijd om zelf eens te gaan experimenteren!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 6.056
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2236
7862 x bedankt in 3846 berichten
(03-Feb-2025, 02:11 PM)Gideonaut schreef: Bij de DF is het iets anders, het instapgat is aan de kleine kant waardoor kleding wel eens blijft haken maar daarnaast is het een hele moeilijke en onhandige ervaring, zelfs nadat je het gewend ben en weet hoe het moet (mijn ervaring tenminste)
Mijn obsessie met de Milan is hier ook door ontstaan trouwens, ik wil het instap comfort van de Versatile/Velayo en de snelheid van de DF in 1 fiets, de SL is net als de WAW een sardineblikje, en de GT is naar mijn idee DE perfecte fiets (voor mij) al helemaal de oude GT met tankstuur maar die zijn zeldzaam.
Dit is allemaal uiteraard heel persoonlijk.
Ik vind het in- en uitstappen bij de DF super simpel en bij mij is het echt één vloeiende beweging.
Nou ja, behoorlijk vloeiend dus.
Bij de Milan kan het heel eenvoudig gaan. Maar soms floept, tijdens het instappen, de stoel aan de onderkant uit de steuntjes en dan moet je weer uitstappen. Of het gebeurt tijdens het uitstappen dat je de stoel uit de steuntje duwt en dan kun je zomaar een stukje wegglijden met stoel en al.
Bij allebei de vm-en zijn er dus voor- en nadelen. Het grote instapgat van de Milan is verder wel geweldig. Daardoor kon ik blijven fietsen met een schouder die aan het herstellen was. (schouder was uit de kom geweest)
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 656
Topics: 39
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1398 x bedankt in 619 berichten
Ik ben niet blij omdat ik vandaag vlakbij mijn werk iets moest ophalen en daarna een lange rit wilde maken. Na het ophalen ga ik liggen, hoor ik een duidelijke krak en lig ik ineens platter. De stoel stond al op de laagste stand, dus ik was bang voor gescheurde onderdelen. Niets kunnen vinden, zitting zit nog even vast zonder speling, geen scheur in de zitting, bevestiging op frame is nog goed.
Maar, ik moest de spiegel bijstellen en de trappers staan nu net een fractie te ver weg, dus ik heb het me niet verbeeld. Was 25°, op gevoel gaat het nu richting 20° zoals ik op mijn Baron had. Tijdens de rit van 65km erna geen kraakjes of gekke dingen meer gemerkt, ondanks wat kuilen en drempels. Heel apart...
Berichten: 385
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 175
686 x bedankt in 348 berichten
05-Feb-2025, 02:59 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Feb-2025, 03:01 PM door LigfietsWilsum.)
Wat komt er nou weer uit mijn wielkast vallen?
Oh wacht het zat met een nietje vast aan de band.
Berichten: 200
Topics: 16
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 645
480 x bedankt in 199 berichten
05-Feb-2025, 03:21 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Feb-2025, 03:22 PM door Boyd Maduro.)
(05-Feb-2025, 02:59 PM)LigfietsWilsum schreef:
Oh wacht het zat met een nietje vast aan de band.
Húú
Berichten: 385
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 175
686 x bedankt in 348 berichten
Ja het viel uit de wielkast toen ik de band wisselde wegens lekkage.
Berichten: 10
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2024
Bedankt: 0
20 x bedankt in 10 berichten
05-Feb-2025, 06:00 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Feb-2025, 06:13 PM door BaronEnQuest.)
(05-Feb-2025, 02:59 PM)LigfietsWilsum schreef: Wat komt er nou weer uit mijn wielkast vallen?
Oh wacht het zat met een nietje vast aan de band.
Etiket van een kist Agria aardappels. Zeker niet goed vastgeniet, en van een aanhanger met kuub-kisten gevallen.
Maat 35/55, en ik heb ook wel een vermoeden van waar ze vandaan komen. Dus laat maar weten als je een claim wil indienen
Berichten: 385
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 175
686 x bedankt in 348 berichten
LOL!
Ja, 't was op de vossemeerdijk, ter hoogte van de Roggebotsweg denk ik. Bekende omgeving voor jou.
Mwa, claimen... een plakker en een beetje lucht kost minder dan een postzegel en een envelop denk ik.
Berichten: 895
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 467
1728 x bedankt in 834 berichten
ik een langzame leegloper heb in één van mijn voorbanden, en zelfs onder water geen belletjes zie. Van 5 bar -> 2 bar in 4 uur.
Berichten: 385
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 175
686 x bedankt in 348 berichten
(, 01:56 AM)datakneder schreef: ik een langzame leegloper heb in één van mijn voorbanden, en zelfs onder water geen belletjes zie. Van 5 bar -> 2 bar in 4 uur.
Harder oppompen bij het onder water houden, en vooral ook het ventiel goed bekijken.
Berichten: 913
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 172
1589 x bedankt in 644 berichten
(, 07:31 AM)LigfietsWilsum schreef: (, 01:56 AM)datakneder schreef: ik een langzame leegloper heb in één van mijn voorbanden, en zelfs onder water geen belletjes zie. Van 5 bar -> 2 bar in 4 uur.
Harder oppompen bij het onder water houden, en vooral ook het ventiel goed bekijken.
Het ventiel niet alleen bekijken, maar gelijk aandraaien.
Bij franse ventielen zit het pielletje wat direct uit het ventiel komt vaak los en zorgt hierdoor voor een langzame leegloper.
(Tangetje nodig; handmatig is niet sterkt genoeg)
Niels, psssst, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 6.056
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2236
7862 x bedankt in 3846 berichten
(, 09:18 AM)Niels van der Wal schreef: Het ventiel niet alleen bekijken, maar gelijk aandraaien.
Bij franse ventielen zit het pielletje wat direct uit het ventiel komt vaak los en zorgt hierdoor voor een langzame leegloper.
(Tangetje nodig; handmatig is niet sterkt genoeg)
Niels, psssst, van der Wal
Klopt, ik draai tegenwoordig alle Franse ventielen eerst met een tangetje aan.
Ik heb in het verleden te vaak een 'lekke' band gehad en uiteindelijk bleek het dan toch aan het binnenventiel te liggen.
Ik bedoel dus niet dat 'pieletje' dat je sowieso met de vingers los en vast draait om de band te kunnen oppompen, maar het gedeelte waar dat 'pieletje' in zit.
Ik neem aan dat Niels dit ook bedoelt.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.049
Topics: 58
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 30771
2999 x bedankt in 1341 berichten
Bedankt heren,
Ik heb nu een nieuwe binnenband met Frans ventiel die in twee weken tijd van 4 naar 2 bar terug loopt.
Ik ga dat aandraaien met een tangetje zeker proberen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.561
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 366
3029 x bedankt in 1417 berichten
Ook ik kan soortgelijke ervaringen met binnenbanden met Frans ventiel rapporteren. Vooral Schwalbe. Aandraaien helpt.
In sommige gevallen was het ook de overgang van ventiel naar band, waar een klein scheurtje, lekje was ontstaan. Dat merkte ik pas na een beetje bewegen met het ventiel, psst. Goh daar zit het lek.
Berichten: 5.637
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11210
8689 x bedankt in 4272 berichten
(11 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Ik heb nu een nieuwe binnenband met Frans ventiel die in twee weken tijd van 4 naar 2 bar terug loopt. Op zich vind ik dat sowieso geen ongebruikelijk gedrag. De wat snellere binnenbanden zijn poreus, eens in de week bijpompen is geen schande.
Voor wie met dat binnenventiel rommelt en nooit vloeistof in z'n binnenbanden wil hebben: binnenventiel eruit halen, voorzichtig een drupje loctite in het buitenste schroefdraad smeren, dan strak aandraaien en even horizontaal laten liggen. Heeft twee voordelen: - Bij het opendraaien van het binnenventiel draai je de buitenste nooit meer mee, want die zit vastgelijmd;
- Er kan nooit lucht ontsnappen door het schroefdraad, want daar zit dan dus vloeibare pakking tussen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.561
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 366
3029 x bedankt in 1417 berichten
Gideonaut, nog even over de Milan GT. Inderdaad een heerlijke fiets, makkelijk in en uitstappen. Maar wel regelmatig geklooi omdat de stoel los in twee metalen beugeltjes ligt. De klinkertjes en drainage roostertjes op de binnenplaats zijn al voldoende om hem er weer uit te hobbelen, als ik de fiets naar een goede vertrek positie rangeer. Ook bij de GT kun je uitglijden op de brug of bij het vasthouden aan de instaprand. Ik gebruik soms ook het gootje voor van de klep. Dat is ook een stevig onderdeel, is aan de binnenzijde meestal droog, en kun je onderhands goed pakken.
De Panzer besturing brengt je onderarmen naast je buik, je ellebogen bewegen langs je lijf. Heel erg veel plek is daar niet. Ik kan me voorstellen dat dat wat krap kan worden afhankelijk van waar de extra breedte zit.
Ik heb een oudere met een dubbele achtervork, met gewoon wiel. Na alle geklooi met de oude Quest versie in de houten VM vind ik dat wel fijn. Achterbandje wisselen is iets meer werk, maar cassette wisselen een heel stuk minder, en ik heb een reservewiel in noodgevallen.
Met dat Quest wiel in de houten VM moet ik nog iets en daar ben ik niet blij mee. De asmoer was afgeknapt en bij een reparatiepoging de draadtap. Die is nog harder en net op het randje geknapt. Eruit duwen is ook nog niet gelukt.
Berichten: 5.637
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11210
8689 x bedankt in 4272 berichten
(10 uren geleden)Jeroen S schreef: Maar wel regelmatig geklooi omdat de stoel los in twee metalen beugeltjes ligt. De klinkertjes en drainage roostertjes op de binnenplaats zijn al voldoende om hem er weer uit te hobbelen, als ik de fiets naar een goede vertrek positie rangeer. Ik had daar isolatietape omheen gewurmd, dan klemt ie wat meer (en dan soms gewoon vervangen). Als ze nieuw zijn zit het namelijk best strak, maar vaak in- en uitklikken doet het toch wat slijten.
Beugeltjes eens vervangen door een setje nieuwe helpt trouwens ook.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 616
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1111 x bedankt in 601 berichten
(10 uren geleden)Jeroen S schreef: Gideonaut, nog even over de Milan GT. Inderdaad een heerlijke fiets, makkelijk in en uitstappen. Maar wel regelmatig geklooi omdat de stoel los in twee metalen beugeltjes ligt. De klinkertjes en drainage roostertjes op de binnenplaats zijn al voldoende om hem er weer uit te hobbelen, als ik de fiets naar een goede vertrek positie rangeer. Ook bij de GT kun je uitglijden op de brug of bij het vasthouden aan de instaprand. Ik gebruik soms ook het gootje voor van de klep. Dat is ook een stevig onderdeel, is aan de binnenzijde meestal droog, en kun je onderhands goed pakken.
De Panzer besturing brengt je onderarmen naast je buik, je ellebogen bewegen langs je lijf. Heel erg veel plek is daar niet. Ik kan me voorstellen dat dat wat krap kan worden afhankelijk van waar de extra breedte zit.
Ik heb een oudere met een dubbele achtervork, met gewoon wiel. Na alle geklooi met de oude Quest versie in de houten VM vind ik dat wel fijn. Achterbandje wisselen is iets meer werk, maar cassette wisselen een heel stuk minder, en ik heb een reservewiel in noodgevallen.
Met dat Quest wiel in de houten VM moet ik nog iets en daar ben ik niet blij mee. De asmoer was afgeknapt en bij een reparatiepoging de draadtap. Die is nog harder en net op het randje geknapt. Eruit duwen is ook nog niet gelukt.
Ik heb daar wel eens vaker over gelezen op het Duitse forum, volgens mij was er al iemand bezig met het fabriceren van eigen beugeltjes. En dat is iets wat ik zelf ook kan, is ook een heel stuk makkelijker dan het instapgat van de DF aanpassen. Tankstuur is ook iets waar ik ondertussen een berg ervaring mee heb, Waw, Versatile, Velayo. De Waw (de oude) is naar mijn weten vergelijkbaar met de SL, erg krap, al helemaal als je spullen naast je heb liggen waar je constant met je elleboog tegenaan komt, is ook redelijk makkelijk op te lossen, vooral in de Milan die de optie heeft om vakjes vooraan bij de wielkasten te monteren, bij een oude Milan moet je dan een service hatch maken maar dat is geen issue
Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar een dubbelzijdige ophanging, geveerd of niet maakt niet uit, de Waw is een fijne fiets zonder vering, dan zal de Milan dat ook wel zijn, zo niet dan zorg ik daar wel voor :p
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 913
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 172
1589 x bedankt in 644 berichten
(11 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: (, 09:18 AM)Niels van der Wal schreef: Het ventiel niet alleen bekijken, maar gelijk aandraaien.
Bij franse ventielen zit het pielletje wat direct uit het ventiel komt vaak los en zorgt hierdoor voor een langzame leegloper.
(Tangetje nodig; handmatig is niet sterkt genoeg)
Niels, psssst, van der Wal
Klopt, ik draai tegenwoordig alle Franse ventielen eerst met een tangetje aan.
Ik heb in het verleden te vaak een 'lekke' band gehad en uiteindelijk bleek het dan toch aan het binnenventiel te liggen.
Ik bedoel dus niet dat 'pieletje' dat je sowieso met de vingers los en vast draait om de band te kunnen oppompen, maar het gedeelte waar dat 'pieletje' in zit.
Ik neem aan dat Niels dit ook bedoelt.
Dat gedeelte wist ik de naam niet van en noemde het daarom een pieletje.
Ik denk te begrijpen; zo niet: hoe heet het?
Niels, dinges, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 145
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
351 x bedankt in 144 berichten
(9 uren geleden)Niels van der Wal schreef: (11 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Klopt, ik draai tegenwoordig alle Franse ventielen eerst met een tangetje aan.
Ik heb in het verleden te vaak een 'lekke' band gehad en uiteindelijk bleek het dan toch aan het binnenventiel te liggen.
Ik bedoel dus niet dat 'pieletje' dat je sowieso met de vingers los en vast draait om de band te kunnen oppompen, maar het gedeelte waar dat 'pieletje' in zit.
Ik neem aan dat Niels dit ook bedoelt.
Dat gedeelte wist ik de naam niet van en noemde het daarom een pieletje.
Ik denk te begrijpen; zo niet: hoe heet het?
Niels, dinges, van der Wal
De officiële naam van dat stukje is "ventielkern"
Berichten: 895
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 467
1728 x bedankt in 834 berichten
vandaag de ventielkern aangedraaid, had niet het idee dat er ook maar iets bewoog. Kon op de terugweg het laatste stukje lopen. Binnen een half uur is hij nu volledig leeg. En nu zie ik ook belletjes bij de ventielkern. Snelle oplossing: andere binnenband.
Berichten: 6.056
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2236
7862 x bedankt in 3846 berichten
(6 uren geleden)datakneder schreef: vandaag de ventielkern aangedraaid, had niet het idee dat er ook maar iets bewoog.
Ik doe dat met twee tangetjes.
Met het ene tangetje houd ik het buitenventiel vast, zodat het niet gaat draaien en dat er daardoor een scheurtje in de binnenband komt. En met het andere tangetje draai ik dan de 'ventielkern' aan. Het lukt eigenlijk altijd wel om die iets aan te draaien. Ik ben dus verbaasd dat er niets bewoog.
Was het wel een Schwalbe biba. Sommige merken biba's hebben geen losse binnenkern.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
|
Gebruikers die dit topic lezen: JarnoH, 9 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|