Nieuwe Quest 3.0
|
Berichten: 6.490
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2592
8775 x bedankt in 4263 berichten
(, 11:15 AM)Willeke_IGKT schreef: Toen ik de vinnen zag op de foto dacht ik meteen aan bescherming van de body bij op de zijkant gaan.
Dat is inderdaad één van de redenen vertelde Theo.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 282
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 86
591 x bedankt in 267 berichten
Het kan subjectief zijn, maar heb toch sterk de indruk dat ik met de qv beduidend vaker meer ruimte krijg dan op de tweewieler doordat hij breed oogt, daar helpt de plaatsing van de twee koplampen bij. De quest 3 kan dat effect behalve van voren ook wel eens van achteren blijken te hebben, zeker met verlichting in de vinnen.
Berichten: 6.490
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2592
8775 x bedankt in 4263 berichten
(, 02:24 PM)blokdoorn schreef: Het kan subjectief zijn, maar heb toch sterk de indruk dat ik met de qv beduidend vaker meer ruimte krijg dan op de tweewieler doordat hij breed oogt, daar helpt de plaatsing van de twee koplampen bij. De quest 3 kan dat effect behalve van voren ook wel eens van achteren blijken te hebben, zeker met verlichting in de vinnen.
Sinds ik 2 lampjes naast de spiegels heb, houden automobilisten ook meer afstand.
Aan diezelfde steuntjes heb ik 2 felle achterlichtjes. Als het weer donkerder wordt 's ochtends en 's avonds, dan zet ik die er weer op.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 6.077
Topics: 115
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12374
9600 x bedankt in 4694 berichten
, 08:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 08:31 PM door 365cycle.)
(, 02:24 PM)blokdoorn schreef: Het kan subjectief zijn, maar heb toch sterk de indruk dat ik met de qv beduidend vaker meer ruimte krijg dan op de tweewieler doordat hij breed oogt, daar helpt de plaatsing van de twee koplampen bij. De wetenschappelijke onderbouwing is hier niet erg stevig
Ik merk ook dat ik in de velomobiel veel meer ruimte krijg dan op een tweewiel-ligger. Of dat nou een vm met één of met twee koplampen is maakt weinig uit.
Wel voel ik mezelf groter in een QV.
Koplampen in de spiegels staan op brommobiel-afstand, dat dat werkt geloof ik zeker.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 612
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 17
1017 x bedankt in 551 berichten
Ook hier mis ik een wetenschappelijke onderbouwing. De vraag is alleen of dat nodig is. Gevoel zegt ook heel veel.
Groet,
Tom
Berichten: 6.077
Topics: 115
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12374
9600 x bedankt in 4694 berichten
Wetenschappelijk was de mijne niet, maar er was iets meer onderbouwd
Om dat enigszins zorgvuldig te testen zou je het effect van bv. een Milan GT moeten vergelijken met een QV en de open ligger.
Precies dat heb ik gedaan.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 612
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 17
1017 x bedankt in 551 berichten
Dat bedoel ik. Jouw ervaring moet leidend zijn.
Een betere test is er niet, wel subjectief, maar dat is fietsen voor een groot deel.
Groet,
Tom
Berichten: 6.077
Topics: 115
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12374
9600 x bedankt in 4694 berichten
5 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door 365cycle.)
(7 uren geleden)Tom Fekkes schreef: Dat bedoel ik. Jouw ervaring moet leidend zijn.
Een betere test is er niet, wel subjectief, maar dat is fietsen voor een groot deel. We bedoelen niet hetzelfde.
Ik doelde voornamelijk op het feit dat blokdoorn een open ligger vergelijkt met een QV, en de verschillen in ervaring toeschrijft aan de plaatsing van de koplampen, terwijl het feit dat de velomobiel op zich een veel groter volume heeft ook gewoon de oorzaak kan zijn.
Ik denk dat de koplampen wat toevoegen, maar dat het grootste verschil tussen een open ligger en een QV echt komt door het formaat van de fiets. Dat onderbouw ik door aan te geven dat ik hetzelfde ervoer met de Milan GT (iets breder dan de QV, maar best wat lager), waarin ik zeker overdag altijd maar één koplamp aan had en die koplampen ook nog eens erg laag zaten.
M.a.w.: In mijn optiek mist blokdoorn juist een essentieel stukje ervaring (of benoemt het bewust niet), dat wel noodzakelijk is om een betrouwbare conclusie te trekken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.490
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2592
8775 x bedankt in 4263 berichten
(5 uren geleden)365cycle schreef: Ik doelde voornamelijk op het feit dat blokdoorn een open ligger vergelijkt met een QV, en de verschillen in ervaring toeschrijft aan de plaatsing van de koplampen, terwijl het feit dat de velomobiel op zich een veel groter volume heeft ook gewoon de oorzaak kan zijn.
Ik kan onderschrijven dat het grotere volume van de vm zeker effect heeft.
Oftewel ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit zo is.
Toen de Milan even uit de running was, reed ik met de CHR naar mijn werk. Hogere koplamp, minder volume.
Ik was echt verbaasd over het gedrag van de automobilisten om mij heen. Ze hielden veel minder afstand op alle mogelijke manieren.
Voelde heel naar en vervelend en onveilig.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 282
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 86
591 x bedankt in 267 berichten
3 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door blokdoorn.)
Ik heb dezelfde indruk op basis van veel ervaring in gedragverschillen van automobilisten tussen de qv en open liggers zoals de m5 chr, maar schrijf dat mogelijk/waarschijnlijk onterecht toe aan specifieke eigenschappen van de qv. Andere velomobielen heb ik niet gereden, dus geen idee of er echt verschil is tussen pakweg een quest met 1 koplamp en de breder ogende qv.
En dat is dan allemaal in Nederland, met name op smallere plattelandswegen. In b.v. Zweden gaan automobilisten naar mijn ervaring zowiezo veel voorzichtiger met fietsers om, ook in grotere steden tijdens de spits (en ja daar wordt ook echt veel gefietst).
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
L6e-BP... op het fietspad?
|
Klopt, het is precie...Roepers — 10:32 PM |
Elfstedentocht
|
Toevallig heb ik gis...TimSch — 10:05 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Iemand met gele plat...Hardloper — 09:46 PM |
Elfstedentocht
|
Dus mijn vierwieler ...Hardloper — 09:44 PM |
Elfstedentocht
|
Veel duurrijders hie...Bianca F — 09:39 PM |
L6e-BP... op het fietspad?
|
Voor wie zin heeft....Hardloper — 09:33 PM |
Nieuwe Quest 3.0
|
Ik heb dezelfde indr...blokdoorn — 07:51 PM |
Alles is weg ;)
|
Hij staat nu in As...Wim -de roetsende — 06:53 PM |
Waarom zijn fietspaden rood?
|
Klopt. Je merkt op...Wim -de roetsende — 06:50 PM |
Nieuwe Quest 3.0
|
Ik doelde voor...Wim -de roetsende — 06:48 PM |
Challenge Focus achtervork
|
Ja. Stuur maar een...365cycle — 06:24 PM |
Fietsreis Velsen Noord, Chatham, Velsen...
|
Superleuk om te leze...365cycle — 06:21 PM |
Waarom zijn fietspaden rood?
|
Goh dat met die sl...365cycle — 06:08 PM |
L6e-BP... op het fietspad?
|
De definitie is ho...365cycle — 06:04 PM |
L6e-BP... op het fietspad?
|
De definitie is hope...Merijn — 05:59 PM |
Nieuwe Quest 3.0
|
Dat bedoel ik. Jou...365cycle — 05:55 PM |
L6e-BP... op het fietspad?
|
Bijvoorbeeld hier ...365cycle — 05:41 PM |
|