Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
(02-Aug-2025, 05:11 PM)Jeroen S schreef: Voor de Monoblade heb je dan ook gelijk de speciale naaf nodig, het de spaakjes daarvoor zullen ook wel weer een bijzonder onderdeel zijn. Wordt het nog een duur grapje. Misschien eerst maar eens het wiel wat richten. Maar dat is lastig want dan moet het velglint eraf, en je hebt een raar bitje nodig meen ik me te herinneren. 5,5mm ofzo. Voorlopig heb ik andere dingen die prioriteit krijgen.


Voor mijn monoblade 451 aero velg heb ik bij een bekende dhz zaak een 5.5 mm T-sleutel gekocht, dat werkt prima voor de diepliggende spaaknippels.

Na deze spaak-spanning poging bleek mijn 451 wiel nog steeds -ei- vormig; er was een duidelijk hoogteverschil zichtbaar bij de 'las' (180 graden tegenover het ventielgat).

Zo'n productie schoonheidsfoutje los je niet op met spaakspanning.

Omdat bram op de moment geen 451 18 gats velg had/kon vinden en doorrijden met dit wiel grote irritatie gaf (hobbel de hobbel) en ik nergens een 451 / 18 gats velg kon vinden heb ik een andere route genomen.

451 / 36 velg gekocht en shimano xt naaf omgebouwd naar enkelzijdige ophanging.

@Jeroen; je hebt momenteel een 451 / 28 monoblade wiel dat niet meer recht is, of?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
(, 08:14 AM)liggende daan schreef:
(02-Aug-2025, 05:11 PM)Jeroen S schreef: Voor de Monoblade heb je dan ook gelijk de speciale naaf nodig, het de spaakjes daarvoor zullen ook wel weer een bijzonder onderdeel zijn. Wordt het nog een duur grapje. Misschien eerst maar eens het wiel wat richten. Maar dat is lastig want dan moet het velglint eraf, en je hebt een raar bitje nodig meen ik me te herinneren. 5,5mm ofzo. Voorlopig heb ik andere dingen die prioriteit krijgen.

Ik weet ze wel te vinden ?. 18 gaats 451, heb er zelfs hier een thuis liggen.


Voor mijn monoblade 451 aero velg heb ik bij een bekende dhz zaak een 5.5 mm T-sleutel gekocht, dat werkt prima voor de diepliggende spaaknippels.

Na deze spaak-spanning poging bleek mijn 451 wiel nog steeds -ei- vormig; er was een duidelijk hoogteverschil zichtbaar bij de 'las' (180 graden tegenover het ventielgat).

Zo'n productie schoonheidsfoutje los je niet op met spaakspanning.

Omdat bram op de moment geen 451 18 gats velg had/kon vinden en doorrijden met dit wiel grote irritatie gaf (hobbel de hobbel) en ik nergens een 451 / 18 gats velg kon vinden heb ik een andere route genomen.

451 / 36 velg gekocht en shimano xt naaf omgebouwd naar enkelzijdige ophanging.

@Jeroen; je hebt momenteel een 451 / 28 monoblade wiel dat niet meer recht is, of?
                                             


     Azub Max - Sunrider - HP Speedmachine - Azub Fatty
Antwoord }
Bedankt door: liggende daan
@jarno, ik ben benieuwd waar je 451 / 18gt kunt kopen!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik heb momenteel een 18 spaaks versie, de vorige eigenaar had een ongelukje gehad en was ergens opgeklapt met het voorwiel. Daarom had ie bij M5 een nieuw voorwiel gehaald, verder weinig of niet meer met de fiets gereden. Dit voorwiel is dus nagenoeg nieuw. De remrand is nog niet eens ingesleten. Toch zit er een zijslag in die zodanig is dat ie bij een omwenteling al op het rem blokje blijft hangen.

Ik vermoed ook dat ik met 85 kg, 88 met wat bagage, aan de bovenkant van het gewicht zit wat nog wijs is met zo'n 18 spaaks. Het wieltje krijgt met dat super dunne voorbandje van IRC ook nogal klappen, bij een wildrooster, spoorweg of zo. Aan de ander kant is het een fietsje voor een mooie zomeravond wat ik niet heel veel gebruik en voor erg weinig heb gekocht.

Liggende Daan ik vraag me wel af wat je allemaal met die XT naaf hebt gedaan? Andere lagers, smaller gemaakt? Of het wiel asymetrisch gespaakt?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ah, nu begrijp ik je wens voor een 451 / 28 beter.

Zoals eerder gezegd ben ik naar 451 / 36 enkelzijdig gegaan omdat de 451 aero velg niet rond te krijgen was op de 'las'.

Hiervoor heb ik;

- een shimano deore (excuses, niet XT) naaf 2 zijdig uitgedraaid tot 28 mm inwendig, met een diepte van 7 mm.

- 2 15-28-7 gesloten kogellagers gekocht en deze in de naaf geperst;

- de 451 / 36 velg idd asymmetrisch / paraplu gespaakt, omdat de deore naaf eigenlijk te breed is, spaak je symmetrisch dan komt de velg dus 'naast' de hartlijn en past de remhoef niet meer;

Een langere 15 mm as + eindstuk gemaakt die in de monoblade past.

Dit was de Quick and dirty variant; ik wilde vlot weer kunnen fietsen.

Deze winter kort ik een shimano naaf zodanig in dat ik een symmetrisch wiel kan spaken. (Of Jarno heeft de gouden tip voor een 451 / 18 die perfect rond op de las is ? )

Inmiddels 1500 km met bovenstaande oplossing gereden en geen enkel probleem ondervonden.
Antwoord }
Dat is knap gedaan Daan. Overigens heeft Bitex een smal enkelzijdig rolstoelnaafje wat met dit soort aanpassingen misschien wel makkelijker zou kunnen passen. Eerder hadden ze die ook met 12 en 15mm lagers. https://www.bitexhubs.com/htm/pd_detail.php?no=DH12NR8.

Volgens mij is er in Japan een vouwfiets/minibike specialist die 451 aero velgen heeft die van H+ son lijken, maar ik kan de link niet vinden. Iets met Alex in de naam volgens mij. Het minimum aantal spaakjes was groter als 18.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , liggende daan
Dank je Jeroen !

De bitex-naaf zou een optie kunnen zijn idd; mits idd 15 mm as mogelijk is. Die schijfrem opname optie leek me wel gaaf, maar na beter bestuderen zorgt dat er weer voor dat het wiel -nog steeds- asymmetrisch gespaakt moet worden (hetzij minder als met een standaard deore naaf).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Wrap
Goedkoper spul kan o...Gideonaut — 12:24 PM
Kilometer topic
De teller voor juli ...Kapitein Bosui — 11:50 AM
Parool: Ode aan de gewone fiets én de v...
Vandaag is hele dag ...PlantageBohémien — 11:35 AM
Wrap
Heb hm in naturel ...Wim -de roetsende — 10:34 AM
Trisled's nieuwste
Aan de andere kant...Wim -de roetsende — 10:31 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
@datakneder, meet ...datakneder — 10:30 AM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Ik ga even dit topic...TimSch — 09:51 AM
Ervaringen met de Tuna
Jaren geleden werd...Hoekie — 09:48 AM
Wrap
Snoek043 heeft ervar...Frutsel — 09:42 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Dank je Jeroen ! ...liggende daan — 09:37 AM
Trisled's nieuwste
Aan de andere kant v...SnoekL#35 — 09:26 AM
Kilometer topic
Ik was bijna bij d...Bart Verbeek — 08:40 AM
Kilometer topic
Ik was bijna bij de ...Jeroen S — 08:07 AM
Ervaringen met de Tuna
Maar daarvoor zit er...Jeroen S — 08:04 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
@datakneder, meet vo...Jeroen S — 08:00 AM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Dat is knap gedaan D...Jeroen S — 07:46 AM
Wrap
Ik heb ooit een pogi...Jeroen S — 07:34 AM